ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 15 Γενάρη 1999
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Γ. ΘΕΩΝΑΣ
Προσανατολισμένα στην ιδιωτική εκμετάλλευση τα λιμάνια

Παρέμβαση του ευρωβουλευτή του ΚΚΕ στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, κατά τη συζήτηση για την "Πράσινη Βίβλο" της Επιτροπής για τους θαλάσσιους λιμένες και τις ναυτιλιακές υποδομές

Με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο καταδίκασε κάθε προσπάθεια παρέμβασης στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των λιμένων, ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Γ. Θεωνάς, παρεμβαίνοντας στη συζήτηση της Ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, σχετικά με την "Πράσινη Βίβλο" της Επιτροπής για τους θαλάσσιους λιμένες και τις ναυτιλιακές υποδομές.

"Στόχος μιας τέτοιας πολιτικής, υπογράμμισε ο Γ. Θεωνάς, είναι η συρρίκνωση του κοινωνικού ρόλου που καλούνται να παίξουν τα λιμάνια και οι ναυτιλιακές υποδομές και ο προσανατολισμός τους στην ιδιωτική εκμετάλλευση και στη δημιουργία νέων κερδών για τις μονοπωλιακές επιχειρήσεις της Κοινότητας. Με σκοπό τη διευκόλυνση της άμεσης ή έμμεσης ιδιωτικοποίησης του συνόλου ή τμημάτων των λιμενικών εγκαταστάσεων και της απελευθέρωσης της αγοράς των λιμενικών υπηρεσιών, η Επιτροπή αντιμετωπίζει τους λιμένες ως κυρίως εμπορικές επιχειρήσεις, "εμπορικές οντότητες", όπως χαρακτηριστικά τις ονομάζει και προωθεί την περιοριστική εφαρμογή της έννοιας του "δημόσιου αγαθού" για την παράκαμψη του αναπαλλοτρίωτου και μη εμπορεύσιμου χαρακτήρα τους.

Με την υπό συζήτηση "Πράσινη Βίβλο", τόνισε ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, προαναγγέλλονται συγκεκριμένες νομοθετικές προτάσεις, όπως πρόταση οδηγίας για τα λιμενικά τέλη, κανονιστικό πλαίσιο για την απελευθέρωση της αγοράς λιμενικών υπηρεσιών, διευκόλυνση της συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα στις λιμενικές δραστηριότητες, υιοθέτηση ενιαίων αρχών τιμολόγησης κλπ., με υποτιθέμενο στόχο την ενίσχυση της "ανταγωνιστικότητας" των λιμένων, ενώ στην πραγματικότητα προωθείται η μείωση του κόστους και η αύξηση της κερδοφορίας του ιδιωτικού κεφαλαίου, με σημαντικές αρνητικές συνέπειες στο κοινωνικό σύνολο, με πρόφαση τις προοπτικές παραπέρα ανάπτυξης του διεθνούς εμπορίου, αύξησης των ευρωπαϊκών εξαγωγών και έντασης του ανταγωνισμού με τα άλλα μεγάλα εξωευρωπαϊκά λιμάνια.

Στα πλαίσια των περίφημων κοινοπραξιών δημόσιου - ιδιωτικού τομέα, η Επιτροπή προσπαθεί, και σε αυτό τον κλάδο, να περάσει στους εφοπλιστές το φιλέτο των κερδοφόρων δραστηριοτήτων. Φορτώνει στο δημόσιο το βάρος της χρηματοδότησης των υποδομών και επιβάλλει τη συμμετοχή του ιδιωτικού κεφαλαίου ακόμα και στο σχεδιασμό και στη σύλληψη των επενδύσεων, παραχωρώντας το δικαίωμα εκμετάλλευσης για μακροχρόνια διαστήματα. Οι επισημάνσεις της Επιτροπής για τον τρόπο χρηματοδότησης των λιμένων αποσκοπούν στην υπόσκαψη των δημόσιων ή δημοσίου δικαίου επιχειρήσεων, μέσα από την προαγγελία για συστηματική και αυστηρή εφαρμογή του κοινοτικού πλαισίου για τις κρατικές ενισχύσεις.

Η Επιτροπή παραγνωρίζει ότι πέρα από τις καθαρά εμπορικού χαρακτήρα διαμετακομιστές αρμοδιότητες, τα λιμάνια και οι λιμενικές αρχές εκτελούν σημαντικότατες υπηρεσίες που συνδέονται με τον έλεγχο της εφαρμογής των απαιτήσεων ασφάλειας, με τη διεξαγωγή ερευνών και επιθεωρήσεων, με την άσκηση εποπτικών - διοικητικών αρμοδιοτήτων, όπως για παράδειγμα στα πλαίσια της εφαρμογής της αρχής του ελέγχου από το κράτος του λιμένα, και κοινωνικές υπηρεσίες προς τις παράκτιες και νησιωτικές περιοχές που εξυπηρετούν.

Προαναγγέλλονται μέτρα για το τιμολογιακό καθεστώς που θα έχουν αποτέλεσμα την κάθετη αύξηση των τιμολογίων, στο όνομα της αρχής ο χρήστης πληρώνει. Το κόστος δε θα το φορτωθεί βέβαια το εφοπλιστικό κεφάλαιο που πιέζει προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά θα μετακυλιστεί στις τελικές τιμές, δηλαδή στο επιβατικό κοινό, και στις τιμές καταναλωτή για τα εμπορεύματα. Αποσιωπάται πλήρως το γεγονός ότι για χώρες όπως η Ελλάδα με εκτεταμένο νησιωτικό σύμπλεγμα, οι θαλάσσιες μεταφορές αποτελούν το βασικό μέσο τοπικής ανάπτυξης, επικοινωνίας και τουριστικής αξιοποίησης και επομένως οποιαδήποτε αύξηση του μεταφορικού κόστους θα επιδρούσε αρνητικά στις αναπτυξιακές δυνατότητες των περιοχών αυτών. Τα σχέδια της Επιτροπής για τα λιμενικά τέλη, θα οδηγήσουν σε σημαντική μείωση των εσόδων των μικρών λιμανιών που έχουν χαμηλό κύκλο εργασιών, με αποτέλεσμα να τεθεί σε κίνδυνο η βιωσιμότητα και η λειτουργία τους.

Σοβαροί κίνδυνοι, τόνισε ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, διαφαίνονται και για τα δικαιώματα των εργαζομένων, ενώ οι σημαντικές περικοπές θέσεων εργασίας βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη. Η Επιτροπή ζητά την επέκταση της ευελιξίας στο λιμενικό κλάδο, εκφράζει επιφυλάξεις για τη νομιμότητα ύπαρξης των μητρώων εργαζομένων και προετοιμάζει το έδαφος ώστε οι ιδιωτικές εταιρίες, που επιδιώκει να εισέλθουν στην αγορά, να μπορούν να χρησιμοποιούν άλλο προσωπικό, έξω από τα μητρώα, ανοίγοντας το δρόμο για την επέκταση της μαύρης εργασίας και της απασχόλησης χαμηλόμισθων λιμενεργατών, ανατρέποντας χρόνιες κατακτήσεις των εργαζομένων στον κλάδο. Τέλος, αναφορικά με την ένταξη των λιμανιών στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών, θέλουμε να υπογραμμίσουμε ότι η ένταξη αυτή αποσκοπεί όχι στη διάθεση κοινοτικών πόρων για την ανάπτυξή τους, αλλά στην επιβολή της εμπλοκής του μεγάλου κεφαλαίου και σε αυτό τον τομέα. Εμείς θεωρούμε ότι οι όποιες κοινοτικές ενισχύσεις θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις αναπτυξιακές ανάγκες και ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής, και όχι να καθορίζονται από τις επιλογές του μεγάλου πολυεθνικού κεφαλαίου.

Οι εργαζόμενοι στη χώρα μου, κατέληξε ο Γ. Θεωνάς, αλλά και σε άλλες χώρες, είναι ήδη ανάστατοι από τις προτάσεις αυτές, τις οποίες ορισμένες κυβερνήσεις προσπαθούν ήδη να υλοποιήσουν με την τροποποίηση του εθνικού νομοθετικού πλαισίου. Ηδη οι ΟΛΠ και ΟΛΘ - αν και κερδοφόροι οργανισμοί - εντάσσονται στους υπό ιδιωτικοποίηση φορείς ενόψει της διαδικασίας ένταξης της Ελλάδας στο ΕΥΡΩ και βρίσκονται στη διαδικασία μετατροπής τους σε ανώνυμες εταιρίες. Σε κάθε περίπτωση, εμείς θα στηρίξουμε τους εργαζόμενους στους αγώνες τους για να μην περάσουν οι προτάσεις αυτές που δεν προμηνύουν τίποτα καλό γι' αυτούς".

Χώρες δικαιωμάτων - χώρες υποχρεώσεων

Πίσω από τον όρο "θεσμικές μεταρρυθμίσεις", που απαντάται συχνά στα κείμενα των αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης κρύβεται η πρόθεση των κυρίαρχων της Ενωσης για την απόκτηση της πλήρους πολιτικής ηγεμονίας, που θα συμπληρώσει την οικονομική τους παντοκρατορία. Αυτές οι μεταρρυθμίσεις αφορούν στον τρόπο συγκρότησης των κοινοτικών οργάνων και στη διαδικασία λήψης των αποφάσεων σ' αυτά τα όργανα.

Συγκεκριμένα από τη Γερμανία, τη Γαλλία, αλλά και άλλα μεγάλη κράτη - μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης προωθείται η μείωση του αριθμού των μελών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ώστε να πάψει να ισχύει η αρχή "κάθε κράτος, ένας επίτροπος". Κριτήριο για τη μείωση αυτή προτείνεται να είναι το πληθυσμιακό μέγεθος του κάθε κράτους. Ετσι οι μικρότερες, και κατά τεκμήριο πιο φτωχές χώρες - μέλη, θα πάψουν να εκπροσωπούνται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στο δικαίωμά τους για ισότιμη συμμετοχή στη διαμόρφωση των αποφάσεων. Από τις ίδιες δυνάμεις προωθείται η πρόταση με την οποία αλλάζει ο τρόπος εναλλαγής των κρατών - μελών στην προεδρία της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Προτείνεται, λοιπόν, την προεδρία να ασκούν μόνο οι μεγάλες από άποψη πληθυσμού χώρες ανά έτος, ενώ οι μικρότερες θα χάσουν το δικαίωμα να προεδρεύουν όπως ίσχυε μέχρι σήμερα. Αντιλαμβάνεται, λοιπόν, κανείς ότι και στις δυο περιπτώσεις χώρες, όπως η Ελλάδα, χάνουν τα δικαιώματα εκπροσώπησης στα κοινοτικά όργανα και άσκησης της προεδρίας. Μετατρέπονται έτσι σε χώρες αυξημένων υποχρεώσεων, ενώ απ' την άλλη οι μεγάλεςπου είναι και οικονομικά ισχυρότερες θα αποκτήσουν πρόσθετα δικαιώματα.

Ο ηγετικός πυρήνας της Ευρωπαϊκής Ενωσης προβάλλει σαν λόγο για τις "θεσμικές μεταρρυθμίσεις" το γεγονός ότι μετά τη διεύρυνση και την ένταξη των ένδεκα νέων χωρών - μελών θα αυξηθεί υπερβολικά ο αριθμός των μελών των κοινοτικών οργάνων και κατά συνέπεια θα εμφανιστούν προβλήματα δυσλειτουργίας και αναποτελεσματικότητας.

Εξίσου σημαντικές είναι οι αλλαγές που προωθούνται στον τρόπο λήψης των αποφάσεων. Μάλιστα μερικές απ' αυτές ισχύουν ήδη, μετά την έγκριση της Συνθήκης του Μάαστριχτ, όπως η κατάργηση του "βέτο" και η καθιέρωση της αρχής της πλειοψηφίας σε μια σειρά θεμάτων οικονομικής αλλά και εξωτερικής πολιτικής. Με την αρχή της "εποικοδομητικής αποχής" για στρατηγικής σημασίας αποφάσεις, όπου χρειαζόταν ομοφωνία, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο (που αποτελείται από τους αρχηγούς των κρατών - μελών) μπορεί να αποφασίζει με πλειοψηφία, εφόσον το κράτος που έχει αντίρρηση μπορεί να μη συμμετέχει σ' αυτή τη δράση.

Ομως, ούτε αυτές οι αλλαγές αρκούν για την κατοχύρωση της κυριαρχίας του ηγετικού πυρήνα της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Προωθείται, λοιπόν, και η αλλαγή της στάθμισης των ψήφων στα κοινοτικά όργανα. Αυτό σημαίνει με απλά λόγια ότι η ψήφος του κάθε κράτους θα πολλαπλασιάζεται επί ένα συντελεστή ανάλογα με το μέγεθος του πληθυσμού, έτσι η ψήφος της Γερμανίας θα έχει πολλαπλάσιο ειδικό βάρος απ' αυτήν της Ελλάδας, ή όποιας άλλης μικρής χώρας. Με τον τρόπο αυτό οι "μεγάλοι" θα έχουν δικαίωμα να διαμορφώνουν αποφάσεις έστω και αν δε συμφωνεί η πλειοψηφία των κρατών - μελών. Απ' την άλλη, οι "μικροί" δε θα έχουν δικαίωμα να συμμετέχουν ισότιμα στη διαμόρφωση των αποφάσεων αλλά, και το κυριότερο, δε θα μπορούν να αποτρέπουν μια απόφαση που θα στρέφεται πιθανόν κατά των εθνικών τους συμφερόντων.

Δ. Π.

ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ
Απορρίφθηκε η πρόταση μομφής

Απέσυραν, λίγο πριν την ψηφοφορία, οι σοσιαλιστές τη δική τους πρόταση

ΣΤΡΑΣΒΟΥΡΓΟ.-

Το Ευρωκοινοβούλιο απέρριψε χτες πρόταση μομφής κατά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με την κατηγορία των ατασθαλιών και της ευνοιοκρατίας.

Η πρόταση απορρίφθηκε με ψήφους 293 - 232. Λίγο πριν η πρόεδρος της Σοσιαλιστικής Ομάδας του Ευρωκοινοβουλίου Πολίν Γκριν ανακοίνωσε ότι αποσύρει την πρόταση μομφής κατά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Η Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου προχώρησε, ωστόσο, σε ψηφοφορία επί άλλης προτάσεως μομφής, που είχε υποβληθεί από την ομάδα "Ευρώπη των Εθνών" (EDN - εθνικιστική, αντι-ευρωπαϊκή δεξιά).

Αιτιολογώντας την απόφασή της, η Γκριν δήλωσε ότι η ψήφιση απόφασης των σοσιαλιστών, κομμουνιστών και ριζοσπαστών, με την οποία καλείται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ενισχύσει τον αγώνα της κατά των ατασθαλιών και των φαινομένων απάτης και να επιβάλει, αν είναι αναγκαίο, τις απαραίτητες κυρώσεις, είναι αρκετή.

"Η απόφαση αυτή μας επέτρεψε να ξεκινήσουμε μία εις βάθος μεταρρύθμιση του έργου της Κομισιόν", τόνισε η κ. Γκριν, πρόσθεσε όμως ότι χωρίς την υποβολή της πρότασης μομφής "αυτό δε θα ήταν δυνατόν να συμβεί".

"Τώρα πετύχαμε τον σκοπό μας", κατέληξε. Η απόφαση των Σοσιαλιστών ελήφθη μετά την υπερψήφιση πρότασης για τη σύσταση ανεξάρτητης επιτροπής, η οποία θα ερευνήσει τις κατηγορίες κατά της Κομισιόν.

Ο πρόεδρος της Κομισιόν, Ζακ Σαντέρ, αποδέχτηκε την αξίωση των σοσιαλιστών και πρόσθεσε ότι τα αποτελέσματα της έρευνας θα ανακοινωθούν το αργότερο ως τις 15 του Μάρτη.

Νωρίτερα το Ευρωκοινοβούλιο είχε απορρίψει πρόταση για την απομάκρυνση των επιτρόπων Εντίθ Κρεσόν και Μανουέλ Μαρίν με την κατηγορία της διαφθοράς.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ