ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 23 Οχτώβρη 2013
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Σχέδιο ενίσχυσης της κερδοφορίας των μεγάλων ομίλων

«Ρευστότητα» και ευνοϊκό θεσμικό περιβάλλον» για το μεγάλο τουριστικό κεφάλαιο υποσχέθηκαν οι αρμόδιοι κυβερνητικοί υπουργοί

Στόχους και σχέδιο παραπέρα ενίσχυσης της κερδοφορίας τους με ορίζοντα το 2021, έθεσαν οι μεγάλοι όμιλοι του τουρισμού, έχοντας την πλήρη κυβερνητική στήριξη, στο 12ο Συνέδριο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα και την Τρίτη στην Αθήνα. Οι στόχοι για άνοδο των αφίξεων τουριστών στην Ελλάδα και αύξησης των κερδών των μεγαλοξενοδόχων «ντύθηκαν» με τα επιχειρήματα της ενίσχυσης της οικονομίας και της καταπολέμησης της ανεργίας, όταν στην πραγματικότητα συνεπάγονται το ακόμα μεγαλύτερο ξεζούμισμα των εργαζομένων του κλάδου, την παραπέρα επιδείνωση της θέσης των αυτοαπασχολούμενων και το τελειωτικό χτύπημα στο λαϊκό δικαίωμα στην αναψυχή και τις διακοπές.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με μελέτη που παρήγαγε η «McKinsey» για λογαριασμό του ΣΕΤΕ και παρουσιάσθηκε κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, ως το έτος 2021 μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος της άφιξης 24 εκατ. τουριστών στην Ελλάδα ετησίως, οπότε τα έσοδα του κλάδου θα φτάσουν τα 48-50 δισ. ευρώ και οι θέσεις εργασίας το 1 εκατομμύριο, από 680.000 σήμερα. Προϋπόθεση για τα παραπάνω, σύμφωνα με τη μελέτη, είναι η υλοποίηση επενδύσεων ύψους 3,3 δισ. ευρώ το χρόνο, σε υποδομές, ξενοδοχεία, μαρίνες κτλ.

Ο τουριστικός κλάδος μπορεί «να διαψεύσει όλες τις μελέτες για την εξέλιξη των μακροοικονομικών στην Ελλάδα» επισήμανε ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης, μιλώντας στο Συνέδριο, ενώ τόσο ο ίδιος, όσο και η υπουργός Τουρισμού Ο. Κεφαλογιάννη, που επίσης παρευρέθηκε και μίλησε ενώπιον των μεγαλοξενοδόχων, υποσχέθηκαν από κοινού ότι θα παράσχουν ρευστότητα μέσω του ΕΣΠΑ, καθώς και ότι θα δημιουργήσουν το απαιτούμενο «θεσμικό πλαίσιο» για την επίτευξη των στόχων που θέτει η μελέτη.

Τουρισμός και ΕΣΠΑ δεν είναι για όλους...

Αν και οι καπιταλιστές - «μνηστήρες» του ΕΣΠΑ είναι αρκετοί, ο Κ. Χατζηδάκης ξεκαθάρισε ότι τα συγκεκριμένα κονδύλια θα κατευθυνθούν στους τομείς εκείνους που μπορούν να ενισχύουν το ΑΕΠ και να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και στους τομείς αυτούς «εντάσσεται αυτονόητα ο τουρισμός». Και για να μην υπάρξει η παραμικρή αμφιβολία για το πού θα κατευθυνθεί μέχρι και το τελευταίο «σεντ» αυτών των πόρων, σημείωσε ότι το ΕΣΠΑ δεν έχει «επιδοματικό χαρακτήρα» και ότι δεν μπορούν «να επωφεληθούν όλοι χωρίς κριτήρια».

Ο Κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε σε όλες τις μέχρι τώρα νομοθετικές ρυθμίσεις που αφορούν και στη στήριξη του πολύ μεγάλου τουριστικού κεφαλαίου, όπως ο νέος επενδυτικός νόμος, η απελευθέρωση των μεταφορών, η εκμίσθωση επιβατηγών ΙΧ αυτοκινήτων με οδηγό και η μεταφορά πελατών ξενοδοχείων -που ανάμεσα σε άλλα αφαιρεί σημαντικό όγκο έργου από τους αυτοαπασχολούμενους του χώρου- και η ιδιωτικοποίηση των κρατικών αεροδρομίων.

Η Ο. Κεφαλογιάννη αναφέρθηκε στα «ρεκόρ» αφίξεων και εσόδων που καταγράφει ο τουριστικός κλάδος το τρέχον έτος και είπε ότι το 2014 μπορεί να είναι ακόμη καλύτερη χρονιά. Το υπουργείο Τουρισμού, πρόσθεσε, δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην «ενίσχυση της καινοτομίας και επιχειρηματικότητας» στον κλάδο, ενώ κατά την Ο. Κεφαλογιάννη το νέο χωροταξικό για τον τουρισμό -που ενισχύει την ασύδοτη επέκταση των μεγάλων τουριστικών μονάδων- αποτελεί για την κυβέρνηση «ένα βασικό πλαίσιο αναφοράς για έργα, προγράμματα και δράσεις».

Δε χωράνε εργατικά δικαιώματα και λαϊκές ανάγκες

Την ίδια ώρα που η κυβέρνηση δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ακόμα μεγαλύτερη κερδοφορία για τους «ισχυρούς» ομίλους του τουρισμού και κάνει λόγο για προοπτική αύξησης των θέσεων εργασίας, οι εργαζόμενοι του κλάδου δουλεύουν σε συνθήκες γαλέρας, χιλιάδες νέοι γίνονται θύματα ακόμα πιο άγριας εκμετάλλευσης από τους μεγαλοεπιχειρηματίες του κλάδου, μέσα από τη γενίκευση του θεσμού της μαθητείας και των ολιγόμηνων προγραμμάτων ανακύκλωσης της ανεργίας.

Παράλληλα, τα σχέδια των επιχειρηματικών ομίλων καμία σχέση δεν έχουν με το λαϊκό δικαίωμα στις διακοπές και την αναψυχή, το οποίο έτσι κι αλλιώς χτυπιέται από την επιδρομή στο εισόδημα των λαϊκών οικογενειών. Είναι χαρακτηριστικές των σχεδιασμών οι έξι μορφές τουρισμού στις οποίες εστιάζει η μελέτη που παρουσιάστηκε στο συνέδριο του ΣΕΤΕ: «Sun and Beach» (με παραπέρα επιχειρηματική αξιοποίηση του «παραλιακού μετώπου» της Αττικής), «Συνεδριακός Τουρισμός», «City Break», «Πολιτιστικός Τουρισμός», «Ναυτικός Τουρισμός» και «Ιατρικός Τουρισμός».

Τεράστιο εξάλλου είναι το χτύπημα στους αυτοαπασχολούμενους του κλάδου, οι οποίοι επηρεάζονται άμεσα από το γεγονός ότι 3 στους 4 Ελληνες δεν μπόρεσαν να κάνουν καθόλου διακοπές φέτος και ταυτόχρονα αποκλείονται τόσο από τα προγράμματα του ΕΣΠΑ όσο και από τα μεγάλα «all inclusive» πακέτα που κατευθύνονται στους μεγάλους ομίλους και τους προαναφερθέντες άξονες.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΓΕΝΑΡΗ - ΣΕΠΤΕΜΒΡΗ 2013
Αποτυπώνονται οι δραματικές περικοπές στις κοινωνικές δαπάνες

Μείωση 2,3 δισ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα το 2012

Οι άγριες περικοπές στις κοινωνικές δαπάνες, η συνέχιση της φοροεπιδρομής σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων και η διάθεση δεκάδων δισ. ευρώ για την αποπληρωμή του κρατικού χρέους αποτυπώνονται ανάγλυφα στα στοιχεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού το εννεάμηνο Γενάρη - Σεπτέμβρη 2013.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, οι πρωτογενείς δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού στο εν λόγω διάστημα διαμορφώθηκαν στα 32,5 δισ. ευρώ, έναντι 34,8 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2012, παρουσιάζοντας μια απόλυτη μείωση 2,3 δισ. ευρώ. Το ποσό αυτό είναι σχεδόν ίσο με το εμφανιζόμενο «πρωτογενές πλεόνασμα» ύψους 2,6 δισ. ευρώ, ενώ το έλλειμμα στο ισοζύγιο στο κρατικού προϋπολογισμού υπολογίζεται στα 2,65 δισ. ευρώ.

Ειδικότερα, οι αποδοχές για μισθούς και συντάξεις ανήλθαν στα 13,8 δισ. ευρώ, έναντι 15,1 δισ. ευρώ (μείωση 1,3 δισ. ευρώ). Μεγάλη επίσης σφαγή έγινε στις δαπάνες για Ασφάλιση - περίθαλψη - κοινωνική προστασία, οι οποίες ανήλθαν στα 11,5 δισ. ευρώ, έναντι 13 δισ. ευρώ (μείωση 1,5 δισ. ευρώ), με τις επιχορηγήσεις προς τα Ασφαλιστικά Ταμεία να μειώνονται από 11,6 δισ. ευρώ, σε 9,8 δισ. ευρώ (μείωση 1,7 δισ. ευρώ).

Οι τόκοι διαμορφώθηκαν στα 5,3 δισ. ευρώ, έναντι 10,7 δισ. ευρώ, εμφανίζοντας μείωση 5,4 δισ. ευρώ, λόγω της συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα στην απομείωση του κρατικού χρέους («κούρεμα» ομολόγων).

Για την αποπληρωμή χρεολυσίων καταβλήθηκαν 46 δισ. ευρώ και για την τακτοποίηση υποχρεώσεων παρελθόντων ετών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης 4,2 δισ. ευρώ.

Τα έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν στα 32,9 δισ. ευρώ, έναντι 35,5 δισ. ευρώ το αντίστοιχο εννεάμηνο του 2012, εμφανίζοντας μείωση 2,6 δισ. ευρώ (σε συνθήκες βέβαια μεγάλης μείωσης του ΑΕΠ).

Οι άμεσοι φόροι ανήλθαν στα 13,9 δισ. ευρώ, έναντι 15 δισ. ευρώ (μείωση 1,1 δισ. ευρώ), με τους φόρους - «χαράτσια» στην περιουσία να υπερβαίνουν τα 2 δισ. ευρώ. Οι έμμεσοι φόροι διαμορφώθηκαν στα 17,2 δισ. ευρώ, έναντι 18,7 δισ. ευρώ, εμφανίζοντας μείωση 1,5 δισ. ευρώ. Από δάνεια και εκδόσεις βραχυπρόθεσμων τίτλων, εισπράχθηκαν 62,4 δισ. ευρώ.

Μείωση 9,3% στο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών

Στο 13,9% η μείωση των αποδοχών των εργαζομένων. Στο 12,4% η μείωση των κοινωνικών παροχών

Κατά 9,3% (ή κατά 3,1 δισ. ευρώ) μειώθηκε το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών το δεύτερο τρίμηνο του 2013, σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2012, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Συγκεκριμένα, μειώθηκε από 33,2 δισ. ευρώ σε 30,1 δισ. ευρώ και η συρρίκνωση αυτή αποδίδεται στη μείωση των αποδοχών των εργαζομένων κατά 13,9% και στη μείωση των κοινωνικών παροχών που εισπράττουν τα νοικοκυριά κατά 12,4%.

Η τελική καταναλωτική δαπάνη των νοικοκυριών την ίδια περίοδο μειώθηκε κατά 7,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους (από 35,4 δισ. ευρώ σε 32,7 δισ.).

Αν τα στοιχεία αυτά συγκριθούν με τα αντίστοιχα του β' τριμήνου του 2011, προκύπτει μείωση 23,8% στο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και 18,3% στην τελική καταναλωτική τους δαπάνη.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το πρωτογενές έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης (έσοδα μείον δαπάνες χωρίς τόκους) το β' τρίμηνο του 2013 εμφανίζει άνοδο στα 12,1 δισ. ευρώ, έναντι 5,5 δισ. ευρώ το α' τρίμηνο του 2013 και 1,5 δισ. ευρώ το β' τρίμηνο του 2012.

Το δε έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης (έσοδα μείον δαπάνες, συμπεριλαμβανομένων και των τόκων) εκτοξεύτηκε στα 14 δισ. ευρώ, έναντι 7,4 δισ. ευρώ το α' τρίμηνο του 2013 και 3,8 δισ. ευρώ το β' τρίμηνο του 2012.

Επίσης, το β' τρίμηνο του 2013 το κρατικό χρέος εκτινάχθηκε στα 317 δισ. ευρώ, έναντι 305,7 δισ. ευρώ το α' τρίμηνο του 2013 (αύξηση 11,3 δισ. ευρώ ή 3,7%) και 300,7 δισ. ευρώ το β' τρίμηνο του 2012 (αύξηση 16,3 δισ. ευρώ ή 5,4%).

Τέλος, σύμφωνα με έκθεση του ΚΕΠΕ, το 2014 ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ θα είναι μηδενικός και η ανεργία θα αγγίξει το 30% του εργατικού δυναμικού.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ