ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 23 Ιούνη 1999
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Εξετάσεις και "αποψίλωση" του Λυκείου
  • Με Νέα Ελληνικά συνεχίζονται σήμερα οι εξετάσεις της Β' Λυκείου
  • Σε καθεστώς αβεβαιότητας μαθητές και γονείς, καθώς τα πρώτα αποτελέσματα της "μεταρρύθμισης" ήδη διαφαίνονται

Με Νέα Ελληνικά συνεχίζονται σήμερα οι πανελλαδικές εξετάσεις της Β Λυκείου. Χτες οι μαθητές κυρίως της θεωρητικής και της τεχνολογικής κατεύθυνσης, όπως διαπιστώνει και η Ενωση Ελλήνων Φυσικών,αντιμετώπισαν δυσκολίες με τη Φυσική. Ανάμεικτα συναισθήματα, χαράς και αγωνίας, για το αν όντως μέσα στο χρονικό διάστημα των τριών ωρών έγραψαν σωστά τους τύπους ή αν έλυσαν την άσκηση του 4ου Θέματος σωστά, που από ό,τι φαίνεται δυσκόλεψε αρκετά τους μαθητές, κυριαρχούσαν ανάμεσα στους μαθητές της Β τάξης στο 2ο Λύκειο Ν. Σμύρνης. Μία από αυτούς, η Ελένη, είπε στο "Ρ" ότι το 4ο Θέμα που αφορά τις αντιστάσεις το είχαν διδαχθεί περιληπτικά και δεν είχαν διδαχθεί καμία σχετική άσκηση.

"Αν κάποιος είχε διαβάσει πολύ προσεκτικά και είχε κάνει τις ασκήσεις στο φροντιστήριο, μπορούσε να γράψει. Κοιμάμαι στις 2 τα ξημερώματα και ξυπνάω στις 5 το πρωί, ως πότε θα έχω δυνάμεις ακόμα δεν ξέρω", μας είπε η Σοφία, η οποία από ό,τι φάνηκε διασταυρώνοντας τις λύσεις των θεμάτων με τις συμμαθήτριές της, δεν έγραψε καλά, αλλά μπόρεσε να λύσει την άσκηση του 4ου Θέματος.

Την αγωνία μοιράζονται με τους μαθητές και οι γονείς τους. "Και οι πιο δύσπιστοι και επιφυλακτικοί γονείς απέναντι στους αγώνες των μαθητών τη χρονιά που πέρασε, πείστηκαν πως τα παιδιά τους είχαν δίκιο. Οι εξοντωτικές εξετάσεις, που επέβαλε το υπουργείο Παιδείας για να διώξει τους μαθητές από το Λύκειο, για να κάνει την αποστροφή τους για το σχολείο μεγαλύτερη, αποδίδουν καρπούς", λέει στο "Ρ" η Β. Τζιατζή,μέλος του ΔΣ της Ομοσπονδίας Γονέων Αθήνας."Οι οικογένειες εξοντώθηκαν οικονομικά, τα παιδιά βιολογικά. Ποιος κερδίζει τελικά; Μήπως το δημόσιο σχολείο και η ποιότητα της εκπαίδευσης; Το αντίθετο: Το δημόσιο σχολείο υπονομεύεται και υποβαθμίζεται. Οι μαθητές εκδιώκονται από το Λύκειο συκοφαντημένοι "πως αυτοί δεν παίρνουν τα γράμματα". Δεν ανταποκρίνονται σε τόση εξεταστική ποικιλία που τους προσφέρεται. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες ρίχνονται χωρίς συναισθηματισμούς στον Καιάδα", τονίζει, επισημαίνοντας ότι "η σφαγή θα ολοκληρωθεί την επόμενη χρονιά με τις πανελλαδικές της Γ Λυκείου, όπου θα ολοκληρωθεί η εκδίωξη των αδύνατων μαθητών". Τέλος, τονίζει ότι "μετά τόση αδικία, το καθήκον των γονιών είναι να οργανώσουμε πλέον την αντίστασή μας. Το 2000 θα είναι η χρονιά της δικής μας αντίστασης, του δικού μας αγώνα".

Προβληματισμός

Με αφορμή τη γενικότερη κατάσταση που τείνει να διαμορφώσει στην παιδεία η "μεταρρύθμιση", έντονος είναι ο προβληματισμός για τη σταδιακή εγκατάλειψη του Λυκείου. Οι μαθητές που φοιτούν στη Β Λυκείου, είναι μόλις 90.000.Τουλάχιστον 28.000 απόφοιτοι της Α δε συνέχισαν τις σπουδές τους (το υπουργείο Παιδείας δήλωνε ότι 35.000 μαθητές του Λυκείου πήγαν στα ΤΕΕ). Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου, κατά την περσινή σχολική χρονιά (καταγραφή 8.10.98) στην Α Λυκείου φοιτούσαν συνολικά 121.805 μαθητές που κατανέμονταν ως εξής: 84.298 στα ημερήσια Γενικά Λύκεια, 1.769 στα Εσπερινά Γενικά, 24.925 στα ημερήσια ΤΕΛ, 1.486 στα Εσπερινά ΤΕΛ και 9.327 στα ΕΠΛ.

Σύμφωνα με την εικόνα που έρχεται από τα σχολεία, με την κατάργηση του θεσμού των ανεξεταστέων, ένα μεγαλύτερο συγκριτικά μέρος των μαθητών δεν καταφέρνουν να προαχθούν στη Β Λυκείου, καθώς δεν τους δίνεται η δυνατότητα να επανεξεταστούν και να βελτιώσουν το βαθμό για τον μέσο όρο προαγωγής. Αλλά κι εκείνη η μερίδα μαθητών που θα προαχθεί, συμπληρώνοντας το γενικό μέσο όρο χωρίς να έχει εξασφαλίσει τη "βάση" σε σημαντικά μαθήματα (γλώσσα, μαθηματικά, φυσική κλπ.), θα μεταφερθούν απροετοίμαστοι στην επόμενη τάξη ή θα εγκαταλείψουν αποθαρρημένοι την προσπάθεια.

Την κατάσταση επιδεινώνει η συνειδητή προσπάθεια υποβάθμισης του δημόσιου σχολείου με τις εξωφρενικές συνθήκες προετοιμασίας εκπαιδευτικών και μαθητών. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα νέα βιβλία οι καθηγητές θα τα πάρουν το Σεπτέμβρη για να τα διδάξουν αυτομάτως. Την ίδια στιγμή, είναι αναγκασμένοι, εκπαιδευτικοί και μαθητές, να προσφύγουν στην "ιδιωτική πρωτοβουλία" οι μεν για να προμηθευτούν τα υλικά της διδασκαλίας, οι δε για να επιζητήσουν καλύτερους όρους μέσα στις συνθήκες ανταγωνισμού του ελιτίστικου Λυκείου. Είναι χαρακτηριστικό πως διαφημίζονται τα φροντιστήρια και τα ιδιωτικά σχολεία σαν οι καλύτεροι εκλαϊκευτές του συστήματος "ενιαίου λυκείου".

Ολα τα παραπάνω επιβεβαιώνουν αυτά που από την αρχή το ΚΚΕ είχε επισημάνει, ότι δηλαδή ο νόμος 2525/97 στοχεύει στην αποψίλωση των μαθητών του Λυκείου, που παγιώνεται πλέον σαν ξεχωριστή βαθμίδα από τη βασική υποχρεωτική εκπαίδευση, προσανατολισμένη αυστηρά σε όσους θα καταφέρουν να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Τα θέματα της Φυσικής

Στις ερωτήσεις 1 - 6, να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό της ερώτησης και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

1. Οταν η απόσταση μεταξύ δύο ηλεκτρονικών φορτίων υποδιπλασιαστεί, τότε η δύναμη Coulomb μεταξύ τους: α) υποδιπλασιάζεται β) διπλασιάζεται γ) δεν αλλάζει δ) τετραπλασιάζεται (Μονάδες 4).

2. Μία ράβδος εβονίτη είναι αρνητικά φορτισμένη. Αυτό σημαίνει: α) έχει μόνο αρνητικά φορτία β) έχει περισσότερα αρνητικά από θετικά φορτία γ) δεν έχει καθόλου θετικά φορτία δ) έχει ίσο αριθμό θετικών και αρνητικών φορτίων(Μονάδες 3)

3. Η ένταση του μαγνητικού πεδίου στο εσωτερικό ενός ρευματοφόρου σωληνοειδούς: α) είναι κάθετη στον άξονά του β) είναι μηδέν γ) είναι παράλληλη στον άξονά του δ) σχηματίζεται γωνία 45 μοιρών με τον άξονά του (Μονάδες 4).

4. Ο ρόλος μιας ηλεκτρικής πηγής σ' ένα κύκλωμα είναι: α) να δημιουργεί διαφορά δυναμικού β) να παράγει ηλεκτρικά φορτία γ) να αποθηκεύει ηλεκτρικά φορτία δ) να επιβραδύνει την κίνηση των ηλεκτρικών φορτίων (Μονάδες 3).

5. Η αντίσταση ενός μεταλλικού αγωγού σταθερής θερμοκρασίας είναι ανάλογη: α) της έντασης του ρεύματος που τον διαρρέει β) της διαφοράς δυναμικού που εφαρμόζεται στα άκρα του γ) του εμβαδού της διατομής του δ) του μήκους του (Μονάδες 4).

6. Ενας μαγνήτης αλληλεπιδρά: α) με ακίνητα θετικά ηλεκτρικά φορτία β) με κινούμενα ηλεκτρικά φορτία γ) με ακίνητα αρνητικά ηλεκτρικά φορτία δ) μόνο με άλλους μαγνήτες (Μονάδες 3).

7. Να αντιστοιχίσετε τα φυσικά μεγέθη της στήλης Α με τις μονάδες της στήλης Β,γράφοντας στο τετράδιό σας τους αριθμούς της στήλης Α με τα αντίστοιχα γράμματα της στήλης Β.

Στήλη Α: 1. Ενταση ηλεκτρικού πεδίου 2. Τάση 3. Ηλεκτρική ενέργεια 4. Ενταση μαγνητικού πεδίου

Στήλη Β: α) T (Telsa) β) J (Joule) γ) N/C (Newton/Coulomb) δ) C (Coulomb) ε) V (Volt) (Μονάδες 4).

ΘΕΜΑ 2ο

1. Επίπεδος πυκνωτής, του οποίου η απόσταση μεταξύ των οπλισμών του είναι l, μετά την αποσύνδεσή του από την πηγή έχει φορτίο Q και τάση V. Πώς θα μεταβληθεί:

α) η χωρητικότητά του; (Μονάδες 6)

β) η τάση του; (Μονάδες 6)

(Δικαιολογήστε τις απαντήσεις σας)

2. Στα άκρα Α, Β της συνδεσμολογίας του σχήματος εφαρμόζεται τάση V. Να εξετάσετε σε ποιον αντιστάτη η κατανάλωση ισχύος είναι μεγαλύτερη. Δικαιολογήστε την απάντησή σας. (Μονάδες 6)

3. Στο σημείο Α του ομογενούς ηλεκτρικού πεδίου του σχήματος αφήνεται ελεύθερο ένα αρνητικό φορτίο q. Ποια θα είναι η κατεύθυνση της κίνησής του; Θεωρήστε ότι το σύστημα είναι εκτός πεδίου βαρύτητας. Δικαιολογήστε την απάντησή σας. (Μονάδες 7)

ΘΕΜΑ 3ο

Στις κορυφές Α, Β, και Γ ισόπλευρου τριγώνου ΑΒΓ, πλευράς α = 0,3 m, συγκρατούνται ακίνητα τα θετικά φορτία QA = 1μC, QB = 4μC και QΓ =2μC, αντίστοιχα.

α) Να υπολογιστεί ο λόγος της δύναμης F ΑΒ που ασκείται στο QΑ από το QΒ(Μονάδες 6)

β) Να υπολογιστεί ο λόγος των μέτρων των δυνάμεων FΑΒ και FΑΓ που ασκούνται στο QΑ από το QΒ και QΓ αντίστοιχα. (Μονάδες 6)

γ) Να σχεδιαστούν οι δυνάμεις FΑΒ και FΑΓ και η συνισταμένη δύναμη που ασκείται στο QΑ. (Μονάδες 6)

δ) Στην περίπτωση που το φορτίο QΓ = 0 και QΑ = QΒ = 4μC σε ποιο σημείο του ευθύγραμμου τμήματος ΑΒ η ένταση του πεδίου είναι μηδέν;

(τύπος... ) (Μονάδες 7)

ΘΕΜΑ 4ο

Το κύκλωμα του σχήματος αποτελείται από την πηγή με ηλεκτρεργετική δύναμη 20 V και εσωτερική αντίσταση αντίστασης 2Ω, αντιστάτη αντίστασης 4Ω και σωληνοειδές που έχει μήκος 0,2 m και 1000 σπείρες. Η ένταση του μαγνητικού πεδίου στο κέντρο του σωληνοειδούς είναι 4π 10 στη μείον 3η δύναμη Τ.

Α.Να υπολογιστούν:

α. Η ένταση του ηλεκτρικού ρεύματος που διαρρέει το κύκλωμα. (Μονάδες 6)β) Η αντίσταση του σωληνοειδούς RΣ. (Μονάδες 6)

γ) Η ισχύς που καταναλώνεται στον αντιστάτη R. (Μονάδες 6)

Β.Κόβουμε το σωληνοειδές στη μέση (500 σπείρες) και τοποθετούμε το ένα κομμάτι στη θέση του αρχικού. Να βρεθεί η ένταση του μαγνητικού πεδίου στο κέντρο του σωληνοειδούς, του νέου κυκλώματος.

(Τύπος... ) (Μονάδες 7)

Αρχισε η 68η Γενική Συνέλευση της ΔΟΕ

Ξεκίνησαν χτες οι εργασίες της 68ης Γενικής Συνέλευσης της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας,οι οποίες και θα ολοκληρωθούν την Παρασκευή 25 του Ιούνη με την ανάδειξη νέου Διοικητικού Συμβουλίου της Ομοσπονδίας. Το πρωί ήταν αφιερωμένο στα διαδικαστικά ζητήματα, διαπίστωση απαρτίας, στην εκλογή οριστικού, ενημέρωση των συνέδρων από τους αιρετούς αντιπροσώπους του κλάδου στο Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΚΥΣΠΕ), ενώ το απόγευμα έγινε η έκθεση πεπραγμένων και ο οικονομικός απολογισμός από το απερχόμενο Διοικητικό Συμβούλιο και ακολούθησαν μέχρι αργά το βράδυ οι ομιλίες των αντιπροσώπων επί των εκθέσεων του ΔΣ.

Σήμερα, οι εργασίες της Γενικής Συνέλευσης της ΔΟΕ θα συνεχιστούν με την κριτική πεπραγμένων από τους αντιπροσώπους, τη δευτερολογία του προέδρου του ΔΣ της ΔΟΕ, ψηφοφορία για τα διοικητικά και οικονομικά πεπραγμένα και συζήτηση θεμάτων Ημερησίας Διάταξης. Αύριο Πέμπτη οι εργασίες θα ξεκινήσουν στις 9.30 το πρωί με την Πανηγυρική Συνεδρίαση. Την ίδια μέρα θα συνεχιστεί η συζήτηση θεμάτων ημερησίας διάταξης και θα ακολουθήσει συζήτηση και ψήφιση του προγράμματος δράσης του κλάδου. Την Παρασκευή θα ολοκληρωθούν οι εργασίες με τοποθετήσεις των εκπροσώπων των ψηφοδελτίων και τις αρχαιρεσίες για την ανάδειξη του νέου ΔΣ της ΔΟΕ, Ελεγκτικής Επιτροπής και αντιπροσώπων στην ΑΔΕΔΥ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ