ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 4 Αυγούστου 1996
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Στις "πληγές" της Χιροσίμα

Πριν πενήντα ένα χρόνια, στις 8.15 το πρωί της 6ης Αυγούστου του 1945, η γη σκοτείνιαζε από το θάνατο και την καταστροφή, που σκόρπιζε η πρώτη ατομική βόμβα, η οποία έπεφτε στη Χιροσίμα. Λίγες μέρες αργότερα, στις 9 Αυγούστου, μία ακόμη βόμβα έσπερνε τον όλεθρο στο Ναγκασάκι. Βόμβες θανάτου, τρόμου και αρρώστιας, που έπληξαν την ανθρωπότητα, αφήνοντάς της ανεξίτηλα σημάδια, που δεν έσβησαν μέσα από το πέρασμα των χρόνων.

Πριν πενήντα ένα χρόνια, όταν το βομβαρδιστικό "Ενόλα Γκέι" εκτόξευε με εντολή των Αμερικανών το "λιτλ μπόι", η τύχη της ανθρωπότητας σκεπαζόταν από το νέφος της φρίκης των πυρηνικών. Μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι βρήκαν το θάνατο, εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι έπαθαν εγκαύματα, εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι πάσχισαν να ζήσουν, κουβαλώντας στα σπλάχνα τους την "οσμή" της ραδιενέργειας. Μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα το "αγοράκι" ισοπέδωσε τη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι, διακόπτοντας τη ζωή των ανθρώπων και δημιουργώντας ένα τοπίο γεμάτο ερείπια. Η "μαύρη βροχή" άλλαξε την πορεία της ανθρωπότητας, δηλητηριάζοντάς τη με το "αέριο" της φρίκης και της καταστροφής. Στις 19 Ιούλη του ίδιου χρόνου είχε προηγηθεί η "δοκιμή" της ατομικής βόμβας, στην έρημο του Αλμαγκόρντο στο Νέο Μεξικό. Στις 9 Αυγούστου του 1945, λίγες ώρες μετά από την καταστροφή στο Ναγκασάκι, ο διάδοχος του Ρούζβελτ, Τρούμαν, δήλωνε ότι οι βόμβες χρησιμοποιήθηκαν για "να περιορίσουν την αγωνία του πολέμου, για να σωθούν οι ζωές χιλιάδων και χιλιάδων Αμερικανών".

Το πρώτο κρατικό κανάλι, τη μέρα της επετείου του βομβαρδισμού της Χιροσίμα, θα προβάλει το ντοκιμαντέρ "Βροχή στα ερείπια - ο βομβαρδισμός στο Ναγκασάκι". Το ντοκιμαντέρ είναι συμπαραγωγή τηλεοπτικών σταθμών των ΗΠΑ και της Ιαπωνίας. Κατά τη διάρκεια του ντοκιμαντέρ τίθενται ερωτήματα για εκείνες τις ολέθριες για την ανθρωπότητα ώρες. Το συμπέρασμα πάντως είναι ότι τα γεγονότα εκείνα δεν άλλαξαν την πορεία της ανάπτυξης και του εκσυγχρονισμού των πυρηνικών εξοπλισμών. Ο εφιάλτης των πυρηνικών όπλων δεν παύει να είναι μια πραγματικότητα ακόμη και στις μέρες μας (Τρίτη, ΕΤ - 1, 23.45).

Μπουνιουέλ και Βιριδιάνα

Μια καθαρά ισπανική και προσωπική ταινία, γύρισε ο Λουίς Μπουνιουέλ το 1961. Πρόκειται για την ταινία του "Βιριδιάνα", που θα προβληθεί από την Κινηματογραφική Λέσχη του πρώτου κρατικού καναλιού. Ο μεγάλος Ισπανός σκηνοθέτης, γεννημένος το 1900 στο χωριό Καλάντα, έζησε τα παιδικά του χρόνια κάτω από μια σκληρή καταπίεση και θρησκευτική διαπαιδαγώγηση, η οποία εκφράζεται καυστικά και μέσα από τα έργα του. Με τον Σαλβατόρ Νταλί, θα γράψουν το σενάριο της ταινίας "Ανδαλουσιανός σκύλος", ενώ το 1930 θα γυρίσει μόνος του τη "Χρυσή εποχή". Το 1932 θα γυρίσει το ντοκιμαντέρ "Γη χωρίς ψωμί", ενώ μετά από αυτό δε βρίσκει χρηματοδότη για τις ταινίες του. Το 1947 θα εγκατασταθεί στο Μεξικό και εκεί θα αρχίσει να γυρίζει ταινίες, που δεν έχουν μεγάλο κόστος. Στην πορεία θα δημιουργήσει ταινίες που σφράγισαν την ιστορία της έβδομης τέχνης.

Η "Βιριδιάνα" είναι η πρώτη ταινία που γυρίζει ο Μπουνιουέλ στην Ισπανία, μετά από απουσία 23 χρόνων από την πατρίδα του. Ο ίδιος ο Μπουνιουέλ, μιλώντας για τη Βιριδιάνα, αναφέρει ότι είναι μια "πολύ ισπανική ταινία" και πως πιστεύει ότι σ' αυτήν περιέχονται τα περισσότερα από τα στοιχεία που τον "καίνε" και "τρέφουν το ενδιαφέρον" του. Η Βιριδιάνα, όπως εξηγεί ο ίδιος ο σκηνοθέτης, είναι μια σχεδόν άγνωστη αγία, που έζησε την ίδια εποχή με τον Αγιο Φραγκίσκο της Ασίζης. Η Βιριδιάνα στην ταινία είναι μια δόκιμη καλόγρια. Και αυτό γιατί ο Μπουνιουέλ πίστευε πως μια τέτοια γυναίκα θα πρέπει να παραμείνει ανέγγιχτη. Η Βιριδιάνα αναγκάζεται να επισκεφθεί για τελευταία φορά, πριν κλειστεί στο μοναστήρι, το μοναδικό συγγενή της, που μετά το θάνατο της γυναίκας του ζει μόνος του σ' ένα κτήμα. Η Βιριδιάνα μοιάζει καταπληκτικά με την πεθαμένη σύζυγό του. Μπροστά σ' αυτή την ομοιότητα, ο θείος της την ερωτεύεται, αλλά εκείνη δε θέλει να ζήσει μαζί του. Κάποια νύχτα, όμως, την πείθει να φορέσει το νυφικό της γυναίκας του και με τη βοήθεια της υπηρέτριάς του, ρίχνει υπνωτικό στον καφέ της νεαρής κοπέλας. Την άλλη μέρα, της λέει ψέματα ότι τη βίασε. Η Βιριδιάνα, τη στιγμή που αποφασίζει να απομακρυνθεί, μαθαίνει ότι ο θείος της κρεμάστηκε από ένα δέντρο. Για να εξιλεωθεί, πιστεύοντας ότι αυτή είναι η αιτία της πράξης του θείου της, γυρίζει στο κτήμα και κάνει τα πάντα για να βοηθήσει τους φτωχούς, τους οποίους μαζεύει στο σπίτι της. Κάποια μέρα, όμως, που η Βιριδιάνα θα λείπει, οι ζητιάνοι θα καταλάβουν το σπίτι της και θα αρχίσουν τη διασκέδαση. Στην πορεία, η Βιριδιάνα θα προσαρμοστεί σε μια πραγματικότητα που δεν την έχει φανταστεί. Ο Μπουνιουέλ, με τη "Βιριδιάνα", απομυθοποιεί τα χριστιανικά σύμβολα και καταρρίπτει τις καταπιεστικές ανθρώπινες δομές. Πρωταγωνιστούν οι Σίλβια Πινάλ, Φρανσίσκο Ραμπά και Φερνάντο Ρέι (Παρασκευή ΕΤ-1 22.00).

Σκηνή από την ταινία του Λουίς Μπουνιουέλ "Βιριδιάνα"



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ