Είθισται να χαρακτηρίζουμε το θέατρο για παιδιά "Παιδικό θέατρο",με τρόπο ασαφή και αόριστο και να ονομάζουμε έτσι ετερόκλητες θεατρικές δραστηριότητες. Κάτω από τον τίτλο αυτό συνωστίζονται, αδιάκριτα, όλοι οι θίασοι που απευθύνονται στο παιδί, θίασοι που σέβονται το παιδί - θεατή και θίασοι που, απλά, κερδοσκοπούν σε βάρος του.Αλλά το μεγάλο θέμα του καθορισμού της σχέσης παιδιού και θεάτρου και της πολυμορφίας του, δεν εξαντλείται με τη χρήση όρων και τίτλων. Η σύγχρονη παιδαγωγική υπογραμμίζει τη μεγάλη σημασία της αισθητικής αγωγής στη διαμόρφωση της προσωπικότητας και την πνευματική ανάπτυξη του παιδιού. Το θέατρο για παιδιά θα μπορούσε να είναι ένας προνομιούχος χώρος αισθητικής και ιδεολογικής αγωγής του.Είναι, όμως;
Σήμερα, την αισθητική και ιδεολογική αγωγή του παιδιού "ανέλαβε" η τηλεόραση για μικρούς και μεγάλους. Κάποιοι τολμούν να απομακρύνονται μερικές φορές από τον "εισβολέα" - τηλεόραση και να πηγαίνουν τα παιδιά τους στο θέατρο. Κι εκεί ξεκινάει το άλλο πρόβλημα. Σε ποιο θέατρο; Κι εδώ το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο απ' ό,τι στο θέατρο για μεγάλους, όπου, τουλάχιστον, μπορείς να δεις αξιόλογες παραστάσεις στα αρκετά ποιοτικά θέατρα, αλλά και σε κάποια εμπορικά. Τα τελευταία χρόνια αρκετοί θίασοι υπηρετούν με συνέπεια και σεβασμό το παιδικό θέατρο. Στο τοπίο, όμως, του παιδικού θεάματος τα σύννεφα είναι πολλά και απογοητευτικά. Ο Νίκος Δαφνής,από τα ιδρυτικά μέλη του "Θιάσου '81",ενός σημαντικού θιάσου που από το 1981 υπηρετεί το καλό και ποιοτικό θέατρο για παιδιά, αναπτύσσει τις απόψεις του.
"Συχνά στο χώρο του παιδικού θεάτρου - επισημαίνει - ο στόχος αλλάζει και στόχος γίνεται το κέρδος. Ο επιχειρηματίας κοιτάζει, κατ' αρχήν, να περιορίσει το κόστος παραγωγής της παράστασης. Με απαράδεκτα τελάρα και κουρτίνες για σκηνικά, με ρούχα από φόδρες, μ' ένα κασετόφωνο στη διαπασών, χαρίζοντας μπαλόνια και κληρώνοντας ποδήλατο και με φτηνό εισιτήριο, το παιδικό "πολυθέαμα" είναι... έτοιμο. Ποιος θα ενημερώσει τους γονείς ότι το "φτηνό" εισιτήριο κοστίζει πολύ ακριβά στις ψυχές και την αισθητική των παιδιών τους;"
- Ποια είναι, όμως, τα βασικά προβλήματα για όσους επιθυμούν να υπηρετήσουν το καλό παιδικό θέατρο;
"Βασικό πρόβλημα - λέει ο Νίκος Δαφνής - είναι η θεατρική στέγη.Οι παραστάσεις φιλοξενούνται σε θέατρα, που το βράδυ παίζουν για μεγάλους και οι θίασοι παιδικού θεάτρου αντιμετωπίζονται σαν φτωχοί συγγενείς, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, που έχουν τη δική τους στέγη. Η έλλειψη ρεπερτορίου είναι άλλο ένα πρόβλημα. Υπάρχει ανάγκη κινήτρων στους συγγραφείς. Το σοβαρότερο, όμως, πρόβλημα είναι οι επιχορηγήσεις του ΥΠΠΟ.Θεωρείται πολύ φυσικό να είναι χαμηλότερες. Μια ματιά στους επιχορηγούμενους θιάσους δείχνει ότι η μεγαλύτερη επιχορήγηση που δίνεται σε παιδικό θίασο, είναι όση δίνεται σε μια μετρίου κόστους παραγωγή για μεγάλους. Οταν, λοιπόν, η πολιτεία θεωρεί "φτηνότατο" είδος το θέατρο για παιδιά, τι να περιμένεις από το χυδαίο μπουλούκι, από το ιδιωτικό κανάλι, που δεν έχει παρά μόνο κινούμενα σκίτσα στην παιδική ζώνη, από το γονιό που ηρεμεί, "παρκάροντας" το παιδί του με τις ώρες, μπροστά στην τηλεόραση. Ενα άλλο σημαντικό πρόβλημα είναι η απουσία κριτικής από τις εφημερίδες, τα περιοδικά, αλλά και την τηλεόραση. Μόνο έτσι θα χτυπηθεί η "σαλαμοποίηση" των θιάσων, που κάνουν θέατρο για παιδιά. Μόνο έτσι ο γονιός, ο δάσκαλος, θα έχουν την ευκαιρία να πληροφορηθούν ότι όλοι οι παιδικοί θίασοι δεν είναι ίδιοι".
Σοφία ΑΔΑΜΙΔΟΥ
Μ Ι Κ Η Σ
Θ Ε Ο Δ Ω Ρ Α Κ Η Σ
"Οπλο" το λαϊκό
κίνημα
Ο Μ. Θεοδωράκης μιλά στο "Ρ" για την πολιτιστική υποβάθμιση, την πολιτική των κυβερνήσεων στον τομέα του πολιτισμού, τη σύγχρονη εθνικοφροσύνη, τον ενεργητικό πολιτισμό, τον... Μ. Θεοδωράκη
Σελίδες 2 - 3
Περί τάφων
ο λόγος!
Αρθρο του Γ. Χ. Χουρμουζιάδη για την "ανακάλυψη" του τάφου του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην έρημο της Σίβα
Σελίδα 2
"Πλημμυρίδα"
τραγουδιού
Η πλημμύρα που μας έκανε να πονέσουμε για τις καταστροφές που επέφερε στο κτίριο της ΚΕ του ΚΚΕ, έμελλε να φέρει μια "πλημμυρίδα" του τραγουδιού
Σελίδες 8 - 9
Ζητείται
πολιτισμός
Σελίδα 4
Α Θ Λ Η Τ Ι Σ Μ Ο Σ
Ο Μπερλουσκόνι
"όπλισε"
το δολοφόνο
Επιχείρηση "καθαρά χέρια" κατά των ΠΑΕ της Ιταλίας. Αποκαλύψεις για τις σχέσεις συνενοχής τους με τους χούλιγκανς
Σελίδα 15
Γ Υ Ν Α Ι Κ Α
Η παραδοσιακή
οικογένεια
αλλάζει
Σελίδα 7
Α Υ Τ Ο Κ Ι Ν Η Τ Ο
Οδηγήστε
οικονομικά
Σελίδα 13