ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 8 Απρίλη 1998
Σελ. /36
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΒΙΟΤΕΧΝΕΣ ΑΘΗΝΑΣ
Ψήφισμα - απόφαση για κλιμάκωση των αγώνων

Η αλλαγή της ακολουθούμενης πολιτικής, αναφέρεται στο ψήφισμα των ΕΒΕ, δε χαρίζεται. Είναι ζήτημα αλληλοκατανόησης και συσπείρωσης σε ένα κοινό αγωνιστικό μέτωπο των δυνάμεων που αγωνίζονται για μια καλύτερη ζωή των ίδιων και των παιδιών τους

Την απόφασή τους να κλιμακώσουν τους αγώνες τους με κάθε μορφή, διεκδικώντας την αλλαγή της ασκούμενης πολιτικής σε αντιμονοπωλιακή κατεύθυνση - με στόχο τη στήριξη των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων και την ενίσχυση των λαϊκών εισοδημάτων - δηλώνουν οι επαγγελματίες και οι βιοτέχνες της Αθήνας, με το ψήφισμά τους που εγκρίθηκε ομόφωνα στην προχτεσινή συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην πλατεία Κάνιγγος.

Στο ψήφισμα τονίζεται μεταξύ άλλων ότι:

  • Οι επαγγελματοβιοτέχνες διαμαρτύρονται για τη διαρκή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας σε βάρος των ΕΒΕ και των πλατιών λαϊκών στρωμάτων, των εργαζομένων, των συνταξιούχων, των αγροτών, ενώ την ίδια στιγμή ενισχύεται η θέση του μεγάλου κεφαλαίου, που διαρκώς αυξάνει τα κέρδη του.
  • Η ενσωμάτωση στην ΕΕ, με οδηγούς τη Συνθήκη του Μάαστριχτ και των ανάλογου περιεχομένου συμφωνιών, επιβάλλει νέα βάρη στις πλάτες του ελληνικού λαού. Η ανεργία αυξάνεται, οι βιοτέχνες περιθωριοποιούνται, η παραγωγική βάση συρρικνώνεται και η αγροτική οικονομία υποβαθμίζεται. Παράλληλα, η άγρια φορολογία συνεχίζεται και εντείνεται σε βάρος των λαϊκών εισοδημάτων, ενώ μένει στο απυρόβλητο το μεγάλο κεφάλαιο. Το κοινωνικό κράτος και το ασφαλιστικό σύστημα υπονομεύονται, η δημόσια παιδεία και η υγεία στραγγαλίζονται.
  • Οι ΕΒΕ γνωρίζουν καλά πως το εισόδημά τους είναι άμεσα συνδεδεμένο με τα εισοδήματα των εργαζομένων, των αγροτών και των συνταξιούχων. Γνωρίζουν πως στη χώρα υπάρχουν δύο "επιχειρηματικοί κόσμοι". Από τη μια πλευρά η μικρή μειοψηφία του μεγάλου κεφαλαίου με τα τεράστια κέρδη και τα διαπλεκόμενα συμφέροντα, με τις προσβάσεις στην πολιτική εξουσία, με διασυνδέσεις με τις πολυεθνικές και τα μονοπώλια. Από την άλλη οι εκατοντάδες χιλιάδες αυτοαπασχολούμενοι μικροεπιχειρηματίες, που καθημερινά μοχθούν για το μεροκάματο. Στα χρόνια που πέρασαν, υπογραμμίζεται στο ψήφισμα των επαγγελματοβιοτεχνών της Αθήνας, οι ΕΒΕ κατάλαβαν ότι οποιαδήποτε κυβέρνηση που θα ακολουθήσει την ευρωπαϊκή πολιτική, στα πλαίσια του δήθεν πλεονεκτήματος της ελεύθερης αγοράς, δεν πρόκειται να δώσει λύση στα προβλήματά τους.
Το πλαίσιο διεκδικήσεων

Γι' αυτό, οι ΕΒΕ διεκδικούν αλλαγή της ακολουθούμενης πολιτικής στους εξής άξονες:

  • Περιορισμό με κοινωνικό έλεγχο της δράσης των πολυεθνικών όπως κι αν εμφανίζεται.
  • Ενίσχυση του δημόσιου τομέα, αλλαγή του ρόλου του, ώστε να γίνει ο κινητήριος μοχλός στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Αναβάθμιση των υπηρεσιών των αναπτυξιακών οργανισμών, ΕΟΜΜΕΧ κτλ.
  • Αναπτυξιακά κίνητρα και βοήθεια στους συνεταιρισμούς.
  • Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, ενταγμένη οργανικά μέσα στο σύστημα της δημόσιας παιδείας, που να καλύπτει πραγματικά τις ανάγκες και να μην είναι αποσπασμένη από τη γενική μόρφωση.
  • Χρηματοδότηση των ΜΜΕ, με επιδοτούμενο επιτόκιο στο ύψος του πληθωρισμού, εγγύηση του δημοσίου και δέσμευση ειδικών τραπεζικών κεφαλαίων.
  • Δίκαιη φορολόγηση για τους ΕΒΕ, με κατάργηση των ληστρικών "αντικειμενικών κριτηρίων" και του 35% για ΟΕ και συνεταιρισμούς. Κανένας φόρος από τους ΟΤΑ.
  • Κατοχύρωση της επαγγελματικής στέγης, δημιουργία βιοτεχνικών πάρκων.
  • Θεσμοθέτηση ανθρώπινου ωραρίου λειτουργίας των επιχειρήσεων, που να περιλαμβάνει τρία απογεύματα κλειστά (συμπεριλαμβανομένου και του Σαββάτου) μετά τις 3.00 μ.μ. και την Κυριακή αργία. Να ισχύει υποχρεωτικά για όλες τις εμπορικές επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα.
  • Να σταματήσει η ισοπέδωση του ασφαλιστικού και να αναβαθμιστεί το κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα.
  • Ενίσχυση των εισοδημάτων των εργαζομένων, των αγροτών, που είναι οι φυσικοί καταναλωτές των προϊόντων και υπηρεσιών των ΜΜΕ, μέσα σε μια γενικότερη φιλολαϊκή οικονομική πολιτική.

Στον επίλογο του ψηφίσματος, οι επαγγελματοβιοτέχνες δηλώνουν πως ξέρουν ότι μια τέτοια πολιτική δεν πρόκειται να τους χαριστεί, αλλά ότι είναι υπόθεση ενός συνδικαλιστικού κινήματος των ΕΒΕ που: α) Θα απλώνεται σε όλη τη χώρα και θα συντονίζει τους αγώνες και τα αιτήματά τους. β) Θα απομονώνει τους μεγαλοεπιχειρηματίες και τους εκπροσώπους του μεγάλου κεφαλαίου. γ) Θα αναζητά συνεχώς πιο προωθημένες μορφές πάλης.

Η αλλαγή αυτής της πολιτικής - καταλήγει το ψήφισμα - είναι ζήτημα αλληλοκατανόησης και συσπείρωσης σε ένα κοινό αγωνιστικό μέτωπο με το εργατικό και αγροτικό κίνημα. Των δυνάμεων, δηλαδή, που αγωνίζονται για μια καλύτερη ζωή των ίδιων και των παιδιών τους. Σ' αυτή την κατεύθυνση αποφασίζουν την κλιμάκωση των αγώνων τους.

Η "κατάλληλη" πολιτική

Αν δεν εφαρμοστεί η "κατάλληλη οικονομική πολιτική", η "σταθερότητα" της δραχμής είναι αμφίβολη. Δηλαδή, δεν αποκλείεται και νέα υποτίμηση. Αν νομίσατε, ότι αυτά τα λέει ο πρόεδρος του ΣΕΒ ή οι εκπρόσωποι των ξένων πολυεθνικών, που παίζουν διάφορα κερδοσκοπικά παιχνίδια σε βάρος της δραχμής και της ελληνικής οικονομίας, πέσατε έξω... Τα περί ανάγκης να ασκηθεί η "κατάλληλη οικονομική πολιτική", είναι θέσεις και απόψεις που διατύπωσε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, Λουκάς Παπαδήμος, σε συνέντευξή του που δημοσιεύτηκε προχτές στα "Νέα". Σε σχετικό ερώτημα, ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να εκδηλωθούν και νέες κερδοσκοπικές πιέσεις στη δραχμή, δηλώνοντας πως "σταθερότητα" της συναλλαγματικής της ισοτιμίας θα εξαρτηθεί από την άσκηση της "κατάλληλης οικονομικής πολιτικής".

***

Και για να μην υπάρχουν απορίες, ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας ξεκαθαρίζει πως με τον όρο "κατάλληλη οικονομική πολιτική", εννοεί:

  • Το ξεπούλημα των δημόσιων επιχειρήσεων, στις οποίες περιλαμβάνονται τόσο επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας όσο και μεγάλες κρατικές τράπεζες (Ιονική, Εμπορική κλπ). Οπως μας πληροφορεί, "η ιδιωτικοποίηση πολλών - όχι όλων - δημόσιων επιχειρήσεων είναι σκόπιμες και αναγκαίες", προκειμένου το κράτος και η οικονομία να λειτουργήσουν πιο αποτελεσματικά"... και πιο "ανταγωνιστικά"! Βέβαια, ο κύριος διοικητής, δεν μπαίνει στον κόπο να μας εξηγήσει για ποιον και προς όφελος ποιων θα λειτουργεί αποτελεσματικά και ανταγωνιστικά το κράτος και η οικονομία. Αυτά, βλέπετε, είναι... λεπτομέρειες.
  • Την προσήλωση της κυβέρνησης στην εφαρμογή "σφιχτής" εισοδηματικής πολιτικής, στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Οπως υποστηρίζει, "οι λογικές και συγκρατημένες αυξήσεις" είναι... "αναγκαίες" για να μειωθούν τα δημοσιονομικά ελλείμματα. Βλέπετε, στην εποχή της "παγκοσμιοποίησης" και του"εκσυγχρονισμού", η μείωση των μισθών και συντάξεων βαφτίζονται από τους αρμοδίους σαν "λογικές" και "συγκρατημένες" αυξήσεις και η εισοδηματική πολιτική μονόπλευρης λιτότητας σαν "συνετή πολιτική αμοιβών στην αγορά εργασίας". Εννοείται, βέβαια, ότι ο κύριος διοικητής ούτε που διανοήθηκε να μιλήσει για "λογικές αυξήσεις" τιμών και "κερδών", σαν ένα από τα μέσα για τη συγκράτηση του πληθωρισμού ή βελτίωση της ανταγωνιστικότητας.

***

Και τίθεται, το ερώτημα: Σε τι διαφέρουν οι θέσεις και απόψεις που διατυπώνει ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, με τις θέσεις και απόψεις που διατυπώνει η ηγεσία του ΣΕΒ, του ΙΟΒΕ, των εξαγωγέων και των τραπεζιτών (σαν εκπρόσωποι του ντόπιου κεφαλαίου) και το Διευθυντήριο των Βρυξελλών, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, ο ΟΟΣΑ κλπ. (σαν εκπρόσωποι του ξένου, πολυεθνικού κεφαλαίου); Η απάντηση είναι ολοφάνερη. Σε τίποτε... Για τον απλό λόγο, ότι αυτά που είπε χτες ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, προχτές ο πρωθυπουργός και άλλα στελέχη του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης - περί "κατάλληλης οικονομικής πολιτικής" - δεν είναι τίποτ' άλλο παρά αναμάσημα των θέσεων και απόψεων του μεγάλου κεφαλαίου.

Ετσι, για να λέμε τα πράγματα με τ' όνομά τους.

Λ. Τ.

"Λιγότερο κράτος" και με τις κρατικές προμήθειες

Μειωμένο κατά 7% ή κοντά στα 50 δισ. δραχμές είναι το Ενιαίο Πρόγραμμα Κρατικών Προμηθειών 1998, που ανακοινώθηκε χτες από το υπουργείο Ανάπτυξης

Μειωμένο κατά 43,7 δισ. δραχμές ή κατά 7,1%, θα είναι το φετινό πρόγραμμα κρατικών προμηθειών, που η κυβέρνηση Σημίτη το προσάρμοσε στα μέτρα της πολιτικής του "λιγότερου κράτους". Οπως ανακοινώθηκε χτες από το υπουργείο Ανάπτυξης, το Ενιαίο Πρόγραμμα Κρατικών Προμηθειών (ΕΠΚΠ) 1998 καθορίστηκε στο ποσό των 570,4 δισεκατομμυρίων δραχμών, έναντι 613,7 δισ. δραχμές που ήταν το περσινό. Η υλοποίηση του ΕΠΚΠ 1997 δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα, ενώ ένα μέρος από το φετινό πρόγραμμα, το οποίο έδωσε χτες στη δημοσιότητα το υπουργείο Ανάπτυξης, είναι "δανεικά" από τον προϋπολογισμό του 1999.

Ας σημειωθεί ότι αρχικά δόθηκε στη δημοσιότητα το Ενιαίο Πρόγραμμα Προμηθειών (ΕΠΠ) χωρίς τις προμήθειες της ΔΕΗ (ύψους 145 δισ. δρχ.), καθώς και κάποιες των υπουργείων Γεωργίας (20,5 δισ.), Εσωτερικών που αφορούν τους δήμους (17,5 δισ.), Παιδείας (3,7 δισ.), Εμπορικής Ναυτιλίας (2,5 δισ.), των νοσοκομείων (14,4 δισ.), των ΗΣΑΠ (3,6 δισ.), των ΗΛΠΑΠ (3,5 δισ.), του ΟΛΠ (2,4 δισ.) και διαφόρων άλλων φορέων (προμήθειες ύψους 6,3 δισ. δρχ.). Δηλαδή, αρχικά υπολογιζόταν ότι χωρίς τις παραπάνω προμήθειες το ΕΠΠ θα ήταν κατά 40% περίπου χαμηλότερο ή περίπου 351 δισ. δρχ. Από αυτά τα 351 δισεκατομμύρια, το 82,6% προβλέπεται ότι θα υλοποιηθεί με διαδικασίες ανοιχτού διαγωνισμού, το 17,1% με κλειστό διαγωνισμό και το 0,3% με προγραμματικές συμφωνίες. Επίσης, ο συνολικός αριθμός των φορέων στο φετινό πρόγραμμα ανέρχεται στους 173 - 29 απ' αυτούς είναι του κρατικού τομέα και 144 του τομέα των Οργανισμών - έναντι 212 το 1997. Το ύψος των προγραμμάτων του κρατικού τομέα ανέρχεται σε 83,1 δισ. δρχ. ή 23,7% από τα 351 δισ., ενώ των φορέων των Οργανισμών σε 267,9 δισ. ή 76,3%.

Αξιοσημείωτο είναι ότι στο φετινό πρόγραμμα δεν προβλέπονται προμήθειες της κατηγορίας υψηλής οικονομικής και τεχνολογικής αξίας, αυτές δηλαδή οι οποίες είναι πάνω από ένα δισ. δρχ. και περνάνε υποχρεωτικά από Διακομματική Επιτροπή για τον έλεγχο και την έγκρισή τους. Επίσης, ανύπαρκτες είναι ουσιαστικά οι προγραμματικές συμφωνίες, λόγω των σχετικών κατευθύνσεων της ΕΕ.

Οι προμήθειες αφορούν 2.000 είδη περίπου 28 κατηγοριών. Από αυτά τα μεταφορικά μέσα, τα ιατρικά μηχανήματα, τα επιστημονικά όργανα και τα χημικά προϊόντα καλύπτουν περισσότερο από το 60% του συνολικού ύψους του προγράμματος. Είδη κατηγοριών όπως ζώα και φυτά, αθλητικά, είδη από γυαλί και πορσελάνη, δέρματα και ξύλινες κατασκευές δεν καλύπτουν συνολικά πάνω από 1% του προγράμματος. Τέλος, από το υπουργείο Ανάπτυξης θα υλοποιηθούν από το ποσό αυτό προμήθειες ύψους 192,9 δισ. δρχ., λιγότερα κατά 78,4 δισ. δρχ. σε σχέση με το περσινό πρόγραμμα.

Παράλληλα, χτες δόθηκε στη δημοσιότητα η υπουργική απόφαση με την οποία προβλέπεται η σύσταση πενταμελούς Επιτροπής Κρίσεως Ενστάσεων, η οποία θα εξετάζει τις ενστάσεις προμηθευτών, οι οποίοι στρέφονται κατά του τεχνικού μέρους των προδιαγραφών. Με άλλη απόφαση καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις κατάρτισης και τήρησης Μητρώου Προμηθευτών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ