ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 25 Ιούνη 2010
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
Επιμορφώνει εκπαιδευτικούς για να διδάσκουν το σκοταδισμό

Το σχολείο των μισοκαταρτισμένων πειθήνιων πολιτών χρειάζεται και τους ανάλογους εκπαιδευτικούς, που θα διδάσκουν το ραγιαδισμό ως απαραίτητο στοιχείο της «δημοκρατίας» των αστών. Οπως ανακοίνωσε προχτές το υπουργείο Παιδείας, η υφυπουργός Εύη Χριστοφιλοπούλου κήρυξε στη Σλοβενία την έναρξη του 1ου Σεμιναρίου του Συμβουλίου της Ευρώπης με θέμα «το ρόλο των καθηγητών για βιώσιμες δημοκρατικές κοινωνίες».

Αποκτά ιδιαίτερη σημασία το ότι εκπορεύεται από το Συμβούλιο που γέννησε και επέβαλε το αντικομμουνιστικό μνημόνιο, που πρωτοστατεί στο ξαναγράψιμο και τη διαστρέβλωση της Ιστορίας των λαών. Σε αυτό το επικίνδυνο και αντιδραστικό πλαίσιο, αναλαμβάνει να «επιμορφώσει» τους εκπαιδευτικούς και να χειραγωγήσει την εκπαίδευση. Τέτοιο χαρακτήρα θα έχει το «νέο σχολείο» που θέλουν να φτιάξουν. Οι αντικομμουνιστικές και σκοταδιστικές διδαχές θα είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση σ' αυτό το νέο σχολείο και βασικός μοχλός για να περάσει αυτό είναι ο εκπαιδευτικός, που πρέπει να πειστεί να διδάσκει την αντιεπιστημονικότητα.

Γι' αυτό εξάλλου και η υφυπουργός στην ομιλία της είπε ότι «η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών είναι σημαντικό εργαλείο στην προσπάθειά μας να αλλάξουμε την Παιδεία». Η Εύη Χριστοφιλοπούλου συνέδεσε άμεσα τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις που φέρνει η κυβέρνηση (ακριβοπληρωμένο σχολείο της αμορφωσιάς) με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για να διδάσκουν την αποσπασματικότητα και το σκοταδισμό. «Πρέπει πρώτα να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα μέσα στην τάξη, τον τρόπο που εισάγουμε και υιοθετούμε νέες μορφές διδασκαλίας, καθώς και τις προτεραιότητες που θέτουμε στους μαθητές», είπε συγκεκριμένα.

ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΥΛΗΣ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Το υπουργείο ακολουθεί τη λογική του «Προκρούστη»

Η λογική της «εύκολης» λύσης οδηγεί την πλειοψηφία των μαθητών στην αμάθεια

Τη μείωση της ύλης των μαθημάτων των Φυσικών Επιστημών ανακοίνωσε πρόσφατα η υπουργός Παιδείας, στο πλαίσιο του λεγόμενου «εξορθολογισμού» που θα πραγματοποιηθεί από το Σεπτέμβριο στα σχολεία της χώρας. Πιο συγκεκριμένα, για τα μαθήματα των Μαθηματικών, της Φυσικής, της Χημείας, της Βιολογίας, της Γεωγραφίας, της Πληροφορικής και της Τεχνολογίας προβλέπεται κατά μέσον όρο 21,5% λιγότερη διδακτέα ύλη. Δηλαδή, κόπηκε σχεδόν το ένα πέμπτο της ύλης από την Ε΄ Δημοτικού έως και τη Γ΄ Λυκείου.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της υπουργού Παιδείας, η ύλη των θετικών μαθημάτων εκτιμάται ότι είναι «ιδιαιτέρως δύσκολη και υπερφορτωμένη». Ποιες είναι οι αλλαγές, όμως, που έγιναν τα τελευταία χρόνια στα αναλυτικά προγράμματα και οδήγησαν σ' αυτήν την κατάσταση; Αυξήθηκε η ύλη; Οχι, βέβαια! Αν κάποιος μελετήσει με περισσότερη προσοχή το περιεχόμενο των αλλαγών αυτών, θα διαπιστώσει ότι τα προγράμματα, έτσι όπως διαμορφώθηκαν, δεν αντανακλούν σε μια σφαιρική γνώση των φαινομένων της φύσης, αλλά παρέχουν σκόρπια γνώση ενισχύοντας την αποσπασματικότητα και την αντιεπιστημονικότητα. Στο μοντέλο αυτό που επιλέχθηκε, κυριαρχεί η υποκειμενικότητα της μάθησης, σε βάρος της διδασκαλίας των νόμων που έχουν ανακαλυφθεί και αντανακλούν αντικειμενικές σχέσεις του φυσικού κόσμου, υποβαθμίζοντας και με τον τρόπο αυτό το ρόλο του καθηγητή/ δασκάλου.

Στη συνέχεια θα δούμε, με μερικά παραδείγματα, πώς αυτές οι αλλαγές αποτυπώθηκαν στην ύλη των Μαθηματικών του Λυκείου τα τελευταία χρόνια.

1) Αφαίρεση των περισσοτέρων αποδείξεων. Αφαίρεση βασικών Εννοιών της Λογικής. Υποβάθμιση του ρόλου της Απόδειξης.

Απόδειξη στα Μαθηματικά είναι ο τρόπος με τον οποίο κάποιος ξεκινώντας από «Μαθηματικές Αλήθειες» (τα Αξιώματα) και χρησιμοποιώντας λογικά βήματα, εξετάζει την ισχύ διάφορων «μαθηματικών προτάσεων». Τα τελευταία χρόνια παρατηρούνται περικοπές στις αποδείξεις θεωρημάτων στην ύλη των Μαθηματικών. Αντ' αυτών παρατίθενται προτάσεις χωρίς απόδειξη στη λογική τού «πίστευε και μη ερεύνα» και της «έτοιμης τροφής για κατανάλωση». Με τον τρόπο αυτό καλλιεργείται η λογική ότι Αλήθεια είναι ό,τι μας πασάρουν και όχι ό,τι εμείς μπορούμε να αποδείξουμε επιστημονικά. Ενισχύεται η ανορθολογική σκέψη και η παντελής έλλειψη αιτιολόγησης των λύσεων των μαθηματικών προβλημάτων. Αδυνατίζει, επίσης, η κατανόηση των κανόνων λογικής και ενισχύεται ο μιμητισμός και η παπαγαλία.

2) Αφαίρεση δομικών εννοιών της Αλγεβρας, μείωση της Ευκλείδειας Γεωμετρίας.

Αφαιρέθηκαν σταδιακά θεωρητικές έννοιες της δομής της Αλγεβρας, οι οποίες βοηθούσαν στη σφαιρική κατανόηση των αλγεβρικών πράξεων. Επίσης μειώθηκε δραστικά η ύλη της Ευκλείδειας Γεωμετρίας, αλλά και αυτή της Αναλυτικής Γεωμετρίας. Η μελέτη των γεωμετρικών προβλημάτων παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον τόσο ως προς την εξάσκηση και το ακόνισμα του μυαλού του μαθητή, αλλά και ως προς την εποπτεία της για την καλύτερη κατανόηση των λύσεων των προβλημάτων.

3) Ενίσχυση Υπολογιστικών Μαθηματικών. Ενίσχυση Εφαρμοσμένων Μαθηματικών, Στατιστικής και Πιθανοτήτων.

Αντίθετα με τις μειώσεις που είδαμε παραπάνω παρατηρείται ενίσχυση των μαθηματικών που στηρίζονται στην παπαγαλία κάποιων τύπων χωρίς να απαιτείται ουσιαστική κατανόηση βαθύτερων εννοιών. Επίσης βλέπουμε και μια τάση προς τα Μαθηματικά που χρησιμοποιούνται στην «οικονομία», στο όνομα της κατεύθυνσης της επιστήμης σε ό,τι εξυπηρετεί καλύτερα τις επιχειρήσεις.

Οπως είναι φυσικό, ο σημερινός μαθητής αντιμετωπίζει δυσκολίες κατανόησης της ύλης των Φυσικών Επιστημών λόγω του τρόπου διδασκαλίας. Αποτέλεσμα αυτών των δυσκολιών αποτελεί το γεγονός ότι οι μαθητές προστρέχουν ολοένα και περισσότερο στη λύση του φροντιστηρίου, εξανεμίζοντας κατ' αυτόν τον τρόπο το λαϊκό εισόδημα.

Ετσι, δύο τρόποι προσέγγισης του προβλήματος αυτού υπάρχουν:

Α) `Η επιχειρείται η αναδιάρθρωση της ύλης, σε άλλη όμως κατεύθυνση, η οποία θα έχει καθοριστεί μετά από ενός άλλου είδους ανάλυση των πραγματικών δεδομένων, παράλληλα με τη λήψη και άλλων μέτρων.

Β) `Η περικόπτεται η ύλη.

Το υπουργείο Παιδείας, επιλέγοντας το δεύτερο τρόπο και ακολουθώντας τη λογική του «Προκρούστη», μειώνει την ύλη και υποβαθμίζει ριζικά το αναλυτικό πρόγραμμα, επιδιώκοντας μ' αυτόν τον τρόπο να κάνει πιο «ευτυχισμένους» τους μαθητές. Η λογική της «εύκολης» λύσης κυριαρχεί και επιβάλλεται και οδηγεί την πλειοψηφία των μαθητών στην αμάθεια.

Αντίθετα μ' αυτήν την άποψη υποστηρίζουμε ότι, για να κατανοηθεί ο κόσμος, θα πρέπει τα μαθήματα των Φυσικών Επιστημών να επικεντρώνονται σ' έναν δραστικό πυρήνα θεμελιωδών γνώσεων και νόμων και σε αντίστοιχες βασικές επιστημονικές μεθόδους, έτσι ώστε να είναι ικανή η κατανόηση σημαντικών εφαρμογών των Φυσικών Επιστημών στη ζωή του ανθρώπου και να διαμορφώνεται μια αντίληψη για τον κόσμο βασιζόμενη στις Φυσικές Επιστήμες. Βασικό μέλημα της εκπαίδευσης θα πρέπει να είναι η κατανόηση των Φυσικών Επιστημών από το σύνολο των μαθητών.

Η γνώση, όπως παρέχεται στο αστικό σχολείο, είναι εξουσία για την αστική τάξη. Για μας η γνώση είναι δύναμη, όταν αντανακλά τους αντικειμενικούς νόμους της πραγματικότητας, αλλά και από μόνο του αυτό δε φτάνει. Για να συμπληρώσουμε, θα χρησιμοποιήσουμε τα λόγια του Μπρεχτ: Η γνώση είναι δύναμη μόνο όταν συνδέεται με την ταξική πάλη.


Νίκος ΠΑΠΑΛΕΞΙΟΥ
Επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αιγαίου

Απαντάμε με όρους κινήματος

Στις αντιδραστικές αλλαγές στην Παιδεία αναφέρθηκε ο εκπρόσωπος του ΠΑΜΕ μιλώντας στη γενική συνέλευση της ΔΟΕ

Κάλεσμα συνέχισης και κλιμάκωσης της πάλης των εκπαιδευτικών, για σύγκρουση και ρήξη, μαζί με το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα, απηύθυνε από το βήμα του συνεδρίου της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας το οποίο ολοκληρώθηκε χτες, ο εκπρόσωπος του ΠΑΜΕ στο ΔΣ της Ομοσπονδίας, Κώστας Παπλωματάς.

Ο εκπρόσωπος των εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ μίλησε για τις εξαγγελίες και τα μέτρα της κυβέρνησης που, όπως τόνισε, αποσκοπούν στην παραπέρα υποταγή της Παιδείας στην αγορά, στις κατευθύνσεις της Λισαβόνας. «Σπάει ο ενιαίος χαρακτήρας της εκπαίδευσης, κάτι που συνδέεται άμεσα και με την επικείμενη διοικητική μεταρρύθμιση του "Καλλικράτη". Η δήθεν προτεραιότητα στο μαθητή σημαίνει τη διαμόρφωση του αυριανού απασχολήσιμου και ψευτοκαταρτισμένου εργατικού δυναμικού που έχει ανάγκη η πλουτοκρατία. Η εφαρμογή μέτρων όπως η αναμόρφωση και διαφοροποίηση των αναλυτικών προγραμμάτων, η υποβάθμιση βασικών μαθημάτων και ο προσανατολισμός σε δεξιότητες θα εντείνουν σύγχρονα φαινόμενα αναλφαβητισμού και ημιμάθειας. Θα βαθύνουν και θα διευρύνουν τους ταξικούς φραγμούς στη μόρφωση», είπε ανάμεσα σε άλλα ο εκπρόσωπος του ΠΑΜΕ, ο οποίος, στη σφοδρή και εφόλης της ύλης επίθεση, κάλεσε τους εκπαιδευτικούς να απαντήσουν με όρους κινήματος, αντίστασης, απειθαρχίας και ανυπακοής.

Για τις βαθμολογίες των πανελλαδικών

Στάση πυγμής κρατάει η κυβέρνηση απέναντι στους εκπαιδευτικούς που απασχολούνται στα βαθμολογικά κέντρα (των οποίων τις αμοιβές έχει μειώσει από 5% έως 63%), προσπαθώντας να εμποδίσει την όποια προσπάθεια οργάνωσης του αγώνα τους «από τα κάτω» και συνέχισης της αποχής τους. Θυμίζουμε ότι μετά το ξεπούλημα της κινητοποίησης των εκπαιδευτικών από τις δυνάμεις ΠΑΣΚ - ΔΑΚΕ στο ΔΣ της ΟΛΜΕ, οι δυνάμεις του ΠΑΜΕ κάλεσαν τους εκπαιδευτικούς να οργανώσουν τον αγώνα τους από τα κάτω για τη συνέχεια της αποχής μέχρι να αποσπάσουν δέσμευση της κυβέρνησης ότι δε θα περικοπούν οι αμοιβές τους και ήδη οι ΕΛΜΕ Πειραιά και Ηλείας έχουν πάρει σχετικές αποφάσεις και συνεχίζουν την αποχή.

Χτες το γραφείο του υφυπουργού Ι. Πανάρετου ανακοίνωσε ως πιθανή ημερομηνία ανάρτησης των βαθμολογιών στα Λύκεια την 7η Ιούλη, δηλώνοντας παράλληλα ότι η βαθμολόγηση των γραπτών θα ολοκληρωθεί μέχρι τέλη Ιούνη. Και με αυτές τις δημόσιες τοποθετήσεις η κυβέρνηση προσπαθεί να φτιάξει κλίμα και να πιέσει τους εκπαιδευτικούς προκειμένου να κάμψει τις όποιες αγωνιστικές διαθέσεις.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ