ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 28 Ιούνη 2012
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΟΥΝΕΣΚΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΑΓΑΘΩΝ
Μόνη «οδός» η αλλαγή συσχετισμών

«Ακρως επιτυχή» χαρακτηρίζει τη συμμετοχή της Ελλάδας στις συναντήσεις της ΟΥΝΕΣΚΟ στο Παρίσι (19-22/6), για θέματα προστασίας και επαναπατρισμού αρχαιοτήτων, το υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού... παρότι δύσκολα τεκμηριώνονται οι «πανηγυρισμοί» της σχετικής ανακοίνωσης.

Το υπουργείο στηρίζει τις διαπιστώσεις του στις αποφάσεις που αφορούν στη Σύμβαση της ΟΥΝΕΣΚΟ (1970) για την παρεμπόδιση και πρόληψη της παράνομης εισαγωγής, εξαγωγής και μεταβίβασης της κυριότητας πολιτιστικών αγαθών. Τη Σύμβαση επικύρωσαν 170 κράτη (και η Ελλάδα). Συγκεκριμένα «υιοθετήθηκε πρόταση του Περού περί διαμόρφωσης Κανόνων Διαδικασίας για τη θεσμοθέτηση της Συνάντησης των κρατών-μερών στη Σύμβαση, καθώς για τη Σύσταση Ειδικής Επιτροπής για την εποπτεία εφαρμογής της Σύμβασης». Τα παραπάνω το υπουργείο τα προβάλλει ως ...«πρώτη νίκη των χωρών με σημαντική αρχαιολογική κληρονομιά που υποφέρουν από την παράνομη διακίνηση πολιτιστικών αγαθών τους» (!) αν και αποτελούν αποφάσεις - «ευχολόγια» για την εφαρμογή της σύμβασης.

Επιπλέον, το υπουργείο αναφέρει και τη 18η Συνάντηση της Διακυβερνητικής Επιτροπής της ΟΥΝΕΣΚΟ «για την προώθηση της επιστροφής πολιτιστικών αγαθών στις χώρες καταγωγής ή την αποκατάστασή τους σε περίπτωση παράνομης αφαίρεσης». «Πάγιο» θέμα στην ημερήσια διάταξη αυτών των συναντήσεων είναι και το ελληνικό αίτημα για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, που ξανατέθηκε και από βρετανικής πλευράς επαναλήφθηκε η πάγια απάντηση: «Το ζήτημα των γλυπτών εμπίπτει στην αποκλειστική εποπτεία και διαχείριση του Συμβουλίου Διοικητών του Βρετανικού Μουσείου, το οποίο κατέχει το νόμιμο τίτλο κυριότητας των Γλυπτών» !!! Η μόνη διαφορά από τις προηγούμενες συναντήσεις είναι ότι στο τελικό κείμενο προστέθηκε «και ειδικό αίτημα της ελληνικής πλευράς για την κατ' αρχάς επανένωση στο Μουσείο Ακρόπολης των "αδέσποτων" θραυσμάτων που ευρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο».

Χωρίς να υποτιμάται η ανάγκη επανάληψης, και σε διεθνές επίπεδο, του αιτήματος για επιστροφή των κλεμμένων κειμηλίων στις χώρες καταγωγής τους, είναι γεγονός ότι οι διεθνείς οργανισμοί, όπως η ΟΥΝΕΣΚΟ, προ πολλού έχουν μετατραπεί σε πεδία άγριου ενδοϊμπεριαλιστικού ανταγωνισμού και σε «έρμαια» των συμφερόντων των ιμπεριαλιστικών κρατών. Αν δεν αλλάξουν οι συσχετισμοί προς όφελος των λαών και σε τέτοιους οργανισμούς, δεν πρόκειται να εφαρμοσθεί διεθνής συνθήκη που θα μπορούσε να πλήξει τα συμφέροντα των ισχυρών χωρών.

Οσον αφορά στα Γλυπτά του Παρθενώνα, η Βρετανία θα τα επέστρεφε μόνο αν και όποτε εκείνη νομίσει ότι τη συμφέρει, αφού η σχετική τακτική όλων των ελληνικών κυβερνήσεων ουσιαστικά ήταν «κατευναστική»...

«Σουρωτήρι» η πολιτιστική κληρονομιά

Ακόμη δύο περιστατικά έρχονται να υπογραμμίσουν τη διαχρονική, επικίνδυνη αδιαφορία όλων των κυβερνήσεων και του αστικού κράτους, που αυτές υπηρετούν, για την πολιτιστική κληρονομιά του λαού.

Το ένα συνέβη προχθές στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας, όπου ο πρωινός αρχαιοφύλακας εντόπισε αλλοδαπή τουρίστρια να «βολτάρει», έχοντας μπει κρυφά στο χώρο. Σύμφωνα με την Αστυνομία, που τη συνέλαβε, η τουρίστρια υποστήριξε ότι ήθελε να τραβήξει φωτογραφίες πριν την ανατολή του ήλιου. Το δεύτερο περιστατικό συνέβη στη Σκοτίνα Πιερίας, όπου, για δεύτερη φορά, καταστράφηκε το στέγαστρο που προφυλάσσει τα ερείπια ελληνιστικής αγροικίας.

Δεν πρόκειται, δυστυχώς, για «μεμονωμένα» περιστατικά, αλλά για συνέχεια των πολλαπλών και ποικίλλων χτυπημάτων που δέχθηκε η πολιτιστική κληρονομιά το τελευταίο εξάμηνο, λόγω της συνεχιζόμενης και συνειδητής πολιτικής αποδιάρθρωσης της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, η οποία, ανάμεσα στα άλλα, υποφέρει και από οργανικά κενά, περίπου, 1.300 θέσεων φύλαξης. Θέσεις που τα προηγούμενα χρόνια καλύπτονταν από συμβασιούχους λόγω των αυξημένων αναγκών του θερινού ωραρίου λειτουργίας, αλλά φέτος, ούτε αυτό έγινε. Το αποτέλεσμα είναι να μην υπάρχει ούτε ένας νυχτερινός αρχαιοφύλακας στην Ολυμπία. Οπότε, τι να πει κανείς για «ταπεινά» ευρήματα, όπως αυτό της Πιερίας...

Η κυβέρνηση εξακολουθεί να μη δίνει λύση, παρότι τον περασμένο Φεβρουάριο έγινε η ένοπλη ληστεία στο Μουσείο Αρχαίας Ολυμπίας, ληστεία που ακολούθησε την κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη τον Ιανουάριο. Και, βέβαια, κανένα από τα κλεμμένα δεν έχει βρεθεί.

Κι όμως, τίποτα από τα παραπάνω δεν εμπόδισε -τον περασμένο Μάρτιο- το άγριο «τσεκούρωμα» του κρατικού προϋπολογισμού στον πολιτισμό, με την τροποποιημένη -προς τα κάτω- κατανομή των πιστώσεων του φετινού προϋπολογισμού. Θυμίζουμε ότι η μείωση του προϋπολογισμού μόνο για τον πολιτισμό (πολιτιστική κληρονομιά και σύγχρονος πολιτισμός) ανέρχεται στα 14,6 εκατ. ευρώ (306,5 εκατ. ευρώ από 321,1 εκατ. ευρώ) ή 4,7%. Το χειρότερο είναι ότι ανάμεσα στους κωδικούς που «κουρεύτηκαν» ήταν και οι δαπάνες για τις σωστικές ανασκαφές, τα συστήματα ασφάλειας μουσείων και της συντήρησης «αναδεδειγμένων» αρχαιολογικών χώρων...

«Αρωμα» Σμύρνης

Η εξαιρετική «Εστουδιαντίνα» Νέας Ιωνίας Βόλου και ο Γιάννης Κότσιρας, με αφορμή τα 90 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή και την πρόσφατη κυκλοφορία του άλμπουμ τους «Η Σμύρνη του έρωτα», παρουσιάζουν σήμερα (9.15 μ.μ.), στο κηποθέατρο «Αλκαζάρ» στη Λάρισα, μία παράσταση αφιερωμένη στη λαϊκή παράδοση και την έντεχνη δημιουργία της Σμύρνης.

Το ρεπερτόριο της παράστασης συνθέτουν τραγούδια που σημάδεψαν τη δεκαετία του '20, αγαπήθηκαν τις δεκαετίες του 1930 και 1940 και ακόμα τραγουδιούνται: «Πού να βρω γυναίκα να σου μοιάζει», «Ομορφη Σμυρνιά», «Ο Αντώνης ο βαρκάρης», «Μισιρλού», «Το γελεκάκι», «Η μικροπαντρεμένη» κ.ά. Τραγούδια που απετέλεσαν τον πρόδρομο της πειραιώτικης ρεμπέτικης σχολής, σπουδαίων συνθετών, Κώστας Σκαρβέλης, Δημήτρης Σέμσης, Παναγιώτης Τούντας, Σπύρος Περιστέρης, Νίκος Ρουμπάνης, Γιάννης Δραγάτσης ή Ογδοντάκης, Γιάννης Νταλγκάς, Κώστας Κοφινιώτης, Απόστολος Χατζηχρήστος, και αρκετά παραδοσιακά άγνωστων δημιουργών. Συμμετέχουν στην ερμηνεία οι Θοδωρής Μέρμηγκας και Ασπασία Στρατηγού. Διεύθυνση ορχήστρας: Ανδρέας Κατσιγιάννης.

Μουσική, θέατρο, χορός

Το τρίπτυχο έργο του Καλομοίρη «Στη μνήμη ενός ήρωα», το «Κονσέρτο για πιάνο και ορχήστρα, αρ. 2 σε σολ ελάσσονα, έργο 16» του Προκόφιεφ και τη «Συμφωνία αρ. 4 σε φα ελάσσονα, έργο 36» του Τσαϊκόφσκι θα ερμηνεύσει σήμερα (9μμ) στο Ηρώδειο, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στα πλαίσια του μουσικού σκέλους του Φεστιβάλ Αθηνών. Την ορχήστρα θα διευθύνει ο Βασίλης Χριστόπουλος, με σολίστ τον Βασίλη Βαρβαρέσο (πιάνο).

Στα πλαίσια, επίσης, του μουσικού προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών, στο θέατρο του ιδρύματος «Μ. Κακογιάννης» θα παρουσιαστεί (29,30/6, 1/7, 9μμ) η βασισμένη στην όπερα του Βέρντι «Αΐντα», παράσταση «Yasou Aida!», σε μουσική προσαρμογή - προετοιμασία - διεύθυνση Χαράλαμπου Γωγιού, κείμενο Δημήτρη Δημόπουλου, σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη, σκηνικά-κοστούμια Αντρέα Νόλτε, με ερμηνευτές Ελληνες και ξένους λυρικούς τραγουδιστές.

Στο θεατρικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ, σήμερα και αύριο (9μμ), στην Πειραιώς 260, ο θίασος «blitz» θα παρουσιάσει την περφόρμανς «Δον Κιχώτης», σε απόδοση - σκηνοθεσία του θιάσου (Γ. Βαλαής, Α. Παπούλια, Χρ. Πασαλής), φωτισμούς Τ. Παλαιορούτα, σκηνικά - κοστούμια Ε. Μανιδάκη. Παίζουν: Α. Αρμαγανίδης, Γ. Βαλαής, Ε. Λίτσης, Μ. Μαθιουδάκης, Α. Παπούλια, Χρ. Πασσαλής, Φ. Ταλαμπούκας, Μ. Τριανταφυλλίδου, Ν. Φλέσσας κ.ά.

Τη θεατρική σκυτάλη, στην Πειραιώς 260, θα πάρει (3,4/7) η παράσταση «Ο Λάμπρος, Ζακύνθου αρ. 12/ Διονύσιος Σολωμός» (βασισμένη στο σολωμικό λυρικό ποίημα «Ο Λάμπρος»). Δραματουργία: Νίκος Παναγιωτόπουλος, σκηνοθεσία: Σύλβια Λιούλιου, ειαστική σύλληψη: Αγγελος Μέντης, μουσική: Λένα Πλάτωνος, φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ, κίνηση: Σεσίλ Μικρούτσικου. Παίζουν: Δημήτρης Παπανικολάου, Ελενα Τοπαλίδου, Μιλτιάδης Φιορέντζης.

Στα πλαίσια του χορευτικού προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών, στην Πειραιώς 260, συνεχίζονται οι εξής παραστάσεις (9μμ): Σήμερα: «Το hardcore research on dance» σε δημιουργία και ερμηνεία της Γεωργίας Βαρδαρού. Σήμερα: «Κρυμμένη στους ελαιώνες» της ομάδας χορού «Αμάλγαμα». Χορογραφία, σκηνοθεσία, σκηνογραφία Μαρίας Γοργία. Χορεύει: Ράνια Γλύμιτσα. 29,30/6 «Tout va bien», σε χορογραφία - σκηνοθεσία Αλαίν Μπυφάρ. 30/6 και 1-3/7 «Πρώτη ύλη», σε σύλληψη, χορογραφία, σκηνοθεσία, σκηνογραφία Δημήτρη Παπαϊωάννου. Χορεύουν: Ταντέου Λίσενφελτ, Δημήτρης Παπαϊωάννου.

ΒΡΑΔΙΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ με ελεύθερη είσοδο διοργανώνει Ιούνη και Ιούλη ο Δήμος Αθήνας στο «Ανοιχτό Θέατρο Κολωνού». Το πρόγραμμα των θεατρικών παραστάσεων μεταφέρεται Αύγουστο και Σεπτέμβρη στο θέατρο του Αττικού Αλσους. Στις παραστάσεις στο «Ανοιχτό Θέατρο Κολωνού» συμμετέχουν κυρίως θεατρικές ομάδες που «γεννήθηκαν» στα πολιτιστικά κέντρα του δήμου. Η έναρξη θα γίνει το Σάββατο (30/6) με τη «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη από τη θεατρική ομάδα ενηλίκων του Πολιτιστικού Κέντρου Κάτω Πατησίων (σκηνοθεσία Βάσως Ρούγα).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ