ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 31 Μάρτη 2002
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ «ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ»
Αναζητούν ακόμα πιο αντιλαϊκό φορολογικό σύστημα

Πρόκειται για ένα καθ' όλα αντιδραστικό κείμενο, αντάξιο της αντιδραστικής εποχής, που άνοιξε με την είσοδο του ελληνικού καπιταλισμού στην ΟΝΕ. Ο «Ρ» δεν κρύβει ότι αισθάνεται και μια ικανοποίηση, γιατί όταν η κυβέρνηση εξάγγειλε - και τα «παπαγαλάκια» των ΜΜΕ αναμετέδιδαν - τη σύσταση ομάδας εργασίας για τη μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος, με στόχο τη γενική μείωση των φόρων απ' όλους, ήταν από τις ελάχιστες φωνές - ίσως και η μονή - που είχε προειδοποιήσει: Η ομάδα εργασίας, δεν είναι παρά το προπέτασμα καπνού, το φύλο συκής για την προώθηση των αντιδραστικών φορολογικών αλλαγών. Τελικά δεν πέσαμε έξω. Η διορισμένη ομάδα εργασίας - τα περισσότερα μέλη της κυβερνητικοί παράγοντες - λειτουργούσε καθ' υπαγόρευση. Φρόντισαν να βάλουν βέβαια επικεφαλής της ομάδας τον πανεπιστημιακό καθηγητή Γεωργακόπουλο. Ετσι, για να αποκτήσει ο θεσμός το κύρος, το οποίο διαθέτει ο κύριος καθηγητής, που δέχτηκε να συμμετάσχει και να νομιμοποιήσει ένα εκφυλιστικό και διεφθαρμένο κείμενο «προτάσεων». Με το κείμενο αυτό, και σε μια εποχή που λόγω δεσμεύσεων του Προγράμματος Σταθερότητας απαιτούνται αυξημένα φορολογικά έσοδα, επιτυγχάνεται το ποθητό αποτέλεσμα:

  • να μειωθεί η φορολογία του κεφαλαίου
  • να αυξηθεί η φορολογία των λαϊκών στρωμάτων

Είχαμε που είχαμε ένα από τα αθλιότερα φορολογικά συστήματα της Ευρώπης, ήρθαν και οι καθ' υπαγόρευση προτάσεις της επιτροπής να παρουσιάσουν ένα φορολογικό έκτρωμα. Στη Φορολογία Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων, από τα όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι σήμερα, ανάμεσα στα άλλα προτείνονται:

Η δημιουργία νέας φορολογικής κλίμακας με αφορολόγητο 9.000 εύρω. Το αμέσως επόμενο κλιμάκιο (9.001-14.000 εύρω) προτείνεται να φορολογηθεί με 20%, το επόμενο (14.001 - 22.000 εύρω) με 30% και άνω των 22.000 εύρω με 40%. Επιδεινώνεται δηλαδή ο μη προοδευτικός χαρακτήρας της φορολογικής κλίμακας, ενώ επιχειρούν να «φορτώσουν» την αύξηση του αφορολόγητου ποσού στα λεγόμενα και «μεσαία» εισοδήματα (μεταξύ 14.000 και 29.000 εύρω). Αντίθετα, για τα υψηλά εισοδήματα προτείνουν διατήρηση του συντελεστή 40% ή ακόμα και μείωση στο 38%.

-- Η κατάργηση όλων των φορολογικών εκπτώσεων, έκτος από τις δαπάνες των ασφαλίστρων και των ιατρικών εξόδων. Για τι τελευταίες παραθέτουν μάλιστα στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία μόνο το 22% των φορολογούμενων κάνουν χρήση των ιατρικών δαπανών και από αυτούς, το 56% άφορα δαπάνες μέχρι 100.000 δρχ. Και η καλή μας επιτροπή - αν είναι δυνατόν - έκανε πρόταση να καταργηθεί η έκπτωση για την κατηγορία των δαπανών αυτών, δηλαδή των ιατρικών εξόδων μέχρι 100 χιλ. δρχ. επικαλούμενη λόγους μείωσης της γραφειοκρατίας... Δε θέλει ρώτημα ότι η διατήρηση των εκπτώσεων των ασφαλίστρων υπακούει στη λογική την ενίσχυσης των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιριών. Αντίθετα όλες οι υπόλοιπες (δαπάνες με αποδείξεις μέχρι 1 εκατ. δρχ, τόκοι στεγαστικών δάνειων, ενοίκια κατοικιών των φορολογούμενων και των τέκνων που σπουδάζουν, φροντιστηριακά μαθήματα κλπ) ρίχνονται στον... Καιάδα.

-- Η κατάργηση του τεκμαρτού εισοδήματος με βάση τις δαπάνες διαβίωσης του φορολογούμενου (κατοχή αυτοκίνητου, σκάφους αναψυχής, πισίνας, υπηρετικού προσωπικού κλπ) και η διατήρηση του τεκμαρτού εισοδήματος που προκύπτει με βάση τις αγορές ιδιαίτερα μεγάλης αξίας... Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες ο πρόεδρος της επιτροπής πρότεινε την κατάργηση και αυτού του τεκμηρίου, λόγω αναποτελεσματικού τρόπου εφαρμογής του... Την ίδια στιγμή όμως «αρμέγουν» τους μικρομεσαίους με τα τεκμήρια εισοδήματος...

-- Η κατάργηση του αφορολόγητου ορίου για φόρο ιδιοκατοίκησης, με βάση το συνολικό εμβαδόν της κύριας και της εξοχικής κατοικίας.

-- Η κατάργηση - ή η πολύ μεγάλη μείωση - του τέλους ταξινόμησης κατά την αγορά καινούριου αυτοκινήτου και σαν αντιστάθμισμα προτείνεται η αύξηση των φόρων στα πετρελαιοειδή. Ετσι και μετά από 12 ολόκληρα χρόνια το «όραμα» του Στ. Μάνου - ο πρώτος διδάξας του μέτρου - παίρνει σάρκα και οστά. Επί της ουσίας πριμοδοτούνται οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι εισαγωγείς και χαρατσώνεται ολόκληρος ο ελληνικός λαός

-- Η επιβολή φόρου επιτηδεύματος, που θα επιβληθεί από τους ΟΤΑ σε όλους τους επαγγελματοβιοτέχνες. Μάλιστα ο φόρος αυτός μπορεί να επιβληθεί από τη δημοτική αρχή και σε μισθωτούς - συνταξιούχους. Σαν αντιστάθμισμα καταργείται η υποχρέωση του κράτους να χρηματοδοτεί τους ΟΤΑ με το 20% του φόρου Φυσικών και Νομικών Προσώπων. Πρόκειται για ένα ακόμη νεοφιλελεύθερο μέτρο στη λογική μετατροπής των ΟΤΑ σε φορομπηχτικούς μηχανισμούς.

Τέλος, οι κυβερνώντες φαίνεται πως «παίζουν» ακόμα και με το ενδεχόμενο αύξησης των συντελεστών ΦΠΑ από 8% σε 10% και από 18% σε 20%.


Θανάσης ΚΑΝΙΑΡΗΣ


Ενισχύονται οι φορολογικές εξουσίες των ΟΤΑ

Η Επιτροπή προτείνει την κατάργηση των επιχορηγήσεων στους ΟΤΑ και τη θεσμοθέτηση αρμοδιοτήτων σε νομαρχίες, δήμους και κοινότητες, ώστε να χαρατσώνουν φορολογικά τους δημότες (με την επιβολή νέων φόρων ή την αύξηση των παλιών)

Τη μετατροπή των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε όργανο εξυπηρέτησης των φορολογικών αναγκών του κρατικού μηχανισμού μεθοδεύει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, στο πλαίσιο της λεγόμενης φορολογικής μεταρρύθμισης, επιχειρώντας έτσι να μεταθέσει το πολιτικό κόστος της ασκούμενης αντιλαϊκής φορομπηχτικής οικονομικής πολιτικής στις νομαρχίες, στους δήμους και στις κοινότητες. Το τελικό πόρισμα της διορισμένης από την κυβέρνηση «Επιτροπής», με τις προτάσεις για τις αλλαγές στο ισχύον φορολογικό σύστημα, θα δημοσιοποιηθεί τις επόμενες μέρες. Ωστόσο, όπως αποκαλύπτει σήμερα ο «Ριζοσπάστης», η φορολογική επίθεση σε βάρος των εργαζομένων και συνταξιούχων και σε όφελος των γενικών αναγκών του κεφαλαίου στις νέες συνθήκες της ΟΝΕ διαπερνά την Τοπική Αυτοδιοίκηση, στην οποία εκχωρούνται αρμοδιότητες επιβολής και είσπραξης φόρων από τους δημότες. Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση σκοπεύει να πετσοκόψει μέχρι και να εξαφανίσει τους αποδιδόμενους πόρους στους ΟΤΑ, δηλαδή να καταργήσει τη χρηματοδότηση των δήμων από τον κρατικό προϋπολογισμό. Είναι φανερό ότι ένα μέρος της είσπραξης φόρων μετακυλίεται στους δήμους, οι οποίοι θα αναλαμβάνουν για λογαριασμό της εκάστοτε κυβέρνησης και το πολιτικό κόστος της ακολουθούμενης φορολογικής πολιτικής.

Στο τελικό πόρισμα της Επιτροπής προτείνεται η επιβολή ενός νέου Τοπικού Φόρου Επιτηδεύματος ή ακόμα και συμπληρωματικού τοπικού φόρου στην οικονομική δραστηριότητα. Ο νέος φόρος, σύμφωνα με τους συντάκτες της έκθεσης, μπορεί να επεκταθεί ακόμη και στους μισθωτούς και συνταξιούχους, επίσης σε όσους αποκτούν εισοδήματα από άλλες πηγές. Ψαρεύοντας στα θολά νερά και προκειμένου να μετριάσουν τις αναμενόμενες αντιδράσεις για το νέο χαράτσωμα, προσθέτουν ότι θα ήταν προτιμότερο να περιοριστεί στους επιτηδευματίες και σε όσους εκδίδουν αποδείξεις «παροχής υπηρεσιών», χωρίς να εξαιρούν τα εισοδήματα των αγροτών!

Αποκαλυπτική της φιλοσοφίας της κυβέρνησης, στη βάση της λεγόμενης ανταποδοτικότητας, είναι η δυνατότητα διαφοροποίησης του φορολογικού συντελεστή είτε κατά δήμο είτε κατά τομέα οικονομικής δραστηριότητας, χωρίς να αποκλείουν τη διαφοροποίηση του φορολογικού συντελεστή και ως προς τις δυο αυτές παραμέτρους. Το χαράτσι, όπως προτείνεται στο πόρισμα, μπορεί να γίνει με την επιβολή ενός «φόρου επιτηδεύματος» είτε με κάποιο κεφαλικό φόρο πάνω στους επαγγελματίες και με κριτήρια τα κέρδη, τον αριθμό του απασχολούμενου προσωπικού, την κατανάλωση ενέργειας κ.ά.

Ενδεικτικές των προθέσεων της κυβέρνησης είναι και οι «προτάσεις» για τον τρόπο είσπραξης, που - όπως προτείνεται - μπορεί να γίνεται από το υπουργείο Οικονομικών (ταυτόχρονα με το φόρο εισοδήματος) είτε από έναν κεντρικό φορέα είσπραξης των εσόδων των ΟΤΑ είτε και απευθείας από τους ΟΤΑ. Τα μέλη της Επιτροπής προκρίνουν την πρώτη λύση (της είσπραξης από το υπουργείο Οικονομικών), που, σύμφωνα με τους ίδιους, μειονεκτεί στο ότι οι (αγρίως φορολογούμενοι) δημότες μπορεί να μην αντιλαμβάνονται πως φορολογούνται για το δήμο. Σοβαρή συζήτηση, σύμφωνα με το πόρισμα, θα μπορούσε να γίνει για τη δημιουργία ενός κεντρικού φορέα των ΟΤΑ (ένα μίνι ΚΕΠΥΟ) ο οποίος θα αναλάβει τη διαχείριση των πόρων που θα πηγαίνουν στους δήμους, δηλαδή των τελών κυκλοφορίας οχημάτων, του φόρου ακίνητης περιουσίας και του φόρου επιτηδεύματος.

Οι προτάσεις

Σύμφωνα με το τελικό πόρισμα της Επιτροπής, προτείνονται και οι ακόλουθες αλλαγές:

  • Θεσπίζεται ενιαίος φόρος ακινήτων που θα «αποδίδεται εξ ολοκλήρου στους ΟΤΑ με αντίστοιχη κατάργηση όλων των φόρων που επιβάλλονται σήμερα στα ακίνητα».
  • Μέχρι σήμερα το 20% των καθαρών εισπράξεων από τη φορολογία εισοδήματος και νομικών προσώπων κατανέμεται στους πρωτοβάθμιους ΟΤΑ. Προτείνεται η «επανεξέταση του όλου ζητήματος».
  • Σήμερα το 50% από τα τέλη κυκλοφορίας αυτοκινήτων κατανέμεται στους πρωτοβάθμιους ΟΤΑ και το 25% στους δευτεροβάθμιους. Προτείνεται «το σύνολο των εσόδων αυτών να αποτελέσει πόρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης». Σύμφωνα με την έκθεση, το ύψος των τελών δε θα είναι υποχρεωτικό για όλη τη χώρα, «αλλά θα μπορούν οι πρωτοβάθμιοι ΟΤΑ ή οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις να επιβάλλουν αυξημένο συντελεστή μέχρι, π.χ., 15%»!!!
  • Για το τέλος ακίνητης περιουσίας που εισπράττεται μαζί με τους λογαριασμούς της ΔΕΗ προτείνεται η ενσωμάτωση μαζί με άλλες επιβαρύνσεις σε έναν ενιαίο φόρο ακίνητης περιουσίας.
  • Για το τέλος επί ορισμένων κατηγοριών καταστημάτων με συντελεστή 2% ή 5% επί των ακαθάριστων εσόδων προτείνεται η ενσωμάτωση με άλλους φόρους στο νέο ενιαίο «φόρο επιτηδεύματος».
  • Ειδικά για τα Δωδεκάνησα πιστεύουν ότι δε δικαιολογείται πλέον η διατήρηση του ειδικού φορολογικού καθεστώτος(!), δηλαδή των μειωμένων φορολογικών συντελεστών.

Στο «διά ταύτα» και δίνοντας το στίγμα, οι συντάκτες του πορίσματος - υλοποιώντας τις υποδείξεις της κυβέρνησης που τους επέλεξε - καταλήγουν στο συμπέρασμα πως θα ήταν σκόπιμο να ενσωματώσουν όλες τις επιβαρύνσεις για λογαριασμό των ΟΤΑ σε μία, με «επέκταση της επιβολής του νέου φόρου σε δραστηριότητες που δεν επιβαρύνονται σήμερα και αντίστοιχη μείωση του αποδιδόμενου στην Τοπική Αυτοδιοίκηση ποσοστού από τις καθαρές εισπράξεις των φόρων εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων». Και ο νοών... νοείτω!


Ανδρέας ΣΑΚΑΡΕΛΟΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ