ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 14 Απρίλη 2000
Σελ. /28
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΠΟΡΙΣΜΑ «ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΜΠΛΕΣΙΟΥ»
Στόχος η χειραγώγηση των εκπαιδευτικών

Η απερχόμενη ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έδωσε χτες στη δημοσιότητα το πόρισμα της  περιβόητης επιτροπής καθώς και νομοσχέδια  που είχε προς προώθηση, ενώ παραδέχτηκε  την παραπέρα μείωση των αποφοίτων λυκείου τα απόμενα χρόνια

Κατά τη χθεσινή τελετή παράδοσης του υπουργείου Παιδείας, δόθηκε επίσης στη δημοσιότητα το περιβόητο πόρισμα της «Επιτροπής Μπλέσιου» για την οικονομική και θεσμική αναβάθμιση των εκπαιδευτικών, το σχέδιο νόμου για τα μεταπτυχιακά και την πανεπιστημιακή έρευνα, τα νομοσχέδια για την εκκλησιαστική εκπαίδευση και την καλλιτεχνική και αθλητική εκπαίδευση, καθώς και το σχέδιο νόμου για τις οργανώσεις νεολαίας.

Στην προδιαγεγραμμένη πορεία της αποσύνδεσης του πτυχίου από το επάγγελμα, της σύνδεσης του μισθού με την παραγωγικότητα και της διαρκούς αξιολόγησης - χειραγώγησης των εκπαιδευτικών κινείται το πόρισμα της «Επιτροπής Μπλέσιου», που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα. Η επιτροπή τάσσεται υπέρ της αύξησης των αποδοχών των εκπαιδευτικών, με αντάλλαγμα όμως την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων.

Η κατάργηση της επετηρίδας και η αντικατάστασή της από το διαγωνισμό του ΑΣΕΠ κρίνεται ως θετική. Εμφανής είναι η τάση για λιγότερους διορισμούς στην παιδεία, με «εξορθολογισμό» του συστήματος εισαγωγής διδακτικού προσωπικού, σε συνάρτηση με τις προβλέψεις για εξέλιξη του μαθητικού πληθυσμού για το επόμενο τέταρτο του αιώνα. Η ίδια τάση φαίνεται και μέσω της διαδικασίας πρόσληψης «μέσω της επίτευξης μιας συμμετρίας ανάμεσα στις κενές θέσεις και τις θέσεις επιτυχόντων. Υπό αυτή την έννοια, επισημαίνεται, οι εξετάσεις του ΑΣΕΠ δε θα είναι διαπιστωτικές απλώς εξετάσεις, αλλά και κατατακτήριες και οι επιτυχόντες πρέπει να απορροφώνται μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα».

Οι προτάσεις της επιτροπής οδηγούν σε ένα σύστημα ομηρίας των εκπαιδευτικών που ξεκινά από το σύστημα επιλογής τους μέσω του διαγωνισμού και καταλήγει στην αξιολόγησή τους. Προτείνεται, μάλιστα, ο εκπαιδευτικός «να διανύει ένα μεταβατικό στάδιο επαγγελματικής ένταξης πριν τη μονιμοποίησή του, κατά τη διάρκεια του οποίου θα παρέχεται στήριξη και καθοδήγηση στο διδακτικό και παιδαγωγικό του έργο από έμπειρους εκπαιδευτικούς παράγοντες». Στο ίδιο πλαίσιο τονίζεται ότι «η λογική μιας ενδεχόμενης αναμόρφωσης του μισθολογίου των εκπαιδευτικών κατ' ανάγκη θα πρέπει να ακολουθήσει ένα μοντέλο σύνδεσης αμοιβής - παραγωγικότητας με την έννοια ότι δεν μπορεί να μη σχετίζεται η αμοιβή τουλάχιστον με τον όγκο της εργασίας, αν όχι και με την ποιότητα της εργασίας δύο ατόμων με όμοιες θέσεις στην ίδια σχολική μονάδα απασχόλησης, αλλά και την παραγωγικότητα της σχολικής μονάδας γενικότερα». Επίσης, συνδέεται η υπηρεσιακή εξέλιξη του εκπαιδευτικού με την αξιολόγηση του έργου του. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στα στελέχη διοίκησης της εκπαίδευσης από το διευθυντή της σχολικής μονάδας μέχρι την κεντρική υπηρεσία του υπουργείου Παιδείας, που πρέπει να ασχολούνται και με την «αποτροπή έκρυθμων καταστάσεων στα σχολεία που εκδηλώνονται κάθε χρόνο με αποχές και καταλήψεις».

Από το πόρισμα της «επιτροπής Μπλέσιου» δε λείπει η αναφορά και στην αποκέντρωση της σχολικής μονάδας, ενώ αντίθετα λείπει η αναφορά στο θεσμό των αναπληρωτών, των κενών στην εκπαίδευση, που αποδίδονται γενικά και αόριστα στο γραφειοκρατικό μηχανισμό της εκπαίδευσης.

Ακόμη λιγότεροι οι απόφοιτοι το 2002

Την αποχώρησή της από το υπουργείο περίμενε η απερχόμενη ηγεσία του υπουργείου Παιδείας υπό τον Γ.Αρσένη, για να παραδεχτεί έστω και έμμεσα ότι μειώνεται ο αριθμός των αποφοίτων του λυκείου. Ετσι ακόμα λιγότεροι θα είναι οι απόφοιτοι το 2002. Ως ένοχος για το έγκλημα της αποψίλωσης του λυκείου προβάλλεται και πάλι η υπογεννητικότητα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την απερχόμενη ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, «με το δεδομένο ότι κατά το επόμενο έτος 2001 θα έχει περιοριστεί δραστικά ο αριθμός των παλιών αποφοίτων, που θα διεκδικήσουν εκ νέου την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με το σύστημα των Γενικών Εξετάσεων, αλλά και δεδομένου ότι από το επόμενο έτος αναμένεται μια σταδιακή μείωση του αριθμού των μαθητών της Γ' Λυκείου ως αποτέλεσμα του φαινομένου της υπογεννητικότητας, είναι αυτονόητο ότι ο αναγκαίος αριθμός των εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα μειώνεται και αυτός σταδιακά. Υπολογίζεται ότι ο αριθμός εισακτέων το έτος 2001 μπορεί να περιοριστεί στους 80.000, ενώ ο αριθμός των εισακτέων το έτος 2002 μπορεί να μειωθεί περαιτέρω στους 70.000».

Το ότι δεν ευθύνεται η υπογεννητικότητα, αλλά η «μεταρρύθμιση» το αποδεικνύουν τα ίδια τα επίσημα στοιχεία. Σύμφωνα με αυτά, οι μαθητές που αποφοίτησαν από το Γυμνάσιο το σχολικό έτος 1998 -'99 και θα έπρεπε να αποφοιτήσουν και από το λύκειο το 2002 ήταν 114.705, σαφώς περισσότεροι από τις 70.000, που προλογίζει το υπουργείο.

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ
Σταθερά στην κατεύθυνση υποβάθμισης του πτυχίου

Τη στιγμή που είναι ορατή σε πολλά τμήματα ΑΕΙ η υποβάθμιση του πτυχίου, με τη μεταφορά της ειδίκευσης και της υψηλού επιπέδου επιστημονικής γνώσης στα μεταπτυχιακά, δόθηκε στη δημοσιότητα το σχέδιο νόμου «Για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου των μεταπτυχιακών σπουδών και της πανεπιστημιακής έρευνας», που κινείται ακριβώς σ' αυτή την κατεύθυνση.

Οπως λέει χαρακτηριστικά η εισηγητική έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο, «οι μεταπτυχιακές σπουδές δεν είναι δυνατό να ακολουθήσουν τις τάσεις μαζικοποίησης και ανοιχτής πρόσβασης που χαρακτηρίζουν πλέον διεθνώς τις προπτυχιακές σπουδές. Οι μεταπτυχιακές σπουδές πρέπει να πληρούν προϋποθέσεις υψηλού ποιοτικού επιπέδου και να ανταποκρίνονται σε πραγματικές ανάγκες της επιστήμης, της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας». Αν λάβουμε υπόψη ότι κείμενα της ΕΕ μιλούν για τεταρτοβάθμια εκπαίδευση, εννοώντας τους μεταπτυχιακούς κύκλους σπουδών, η εισηγητική έκθεση είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτική για τις συνέπειες εφαρμογής του νομοσχεδίου, αφού παραδέχεται την υποβάθμιση του προπτυχιακού κύκλου με την έννοια της «μαζικοποίησης» και τις σπουδές «υψηλού ποιοτικού επιπέδου» θεωρεί ότι δεν πρέπει να τις παίρνουν οι φοιτητές στο πτυχίο, αλλά στα μεταπτυχιακά.

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΝΕΩΝ
Θεσμοί διανομής ευρωκονδυλίων

Ενα σύστημα χρηματοδότησης και διανομής κρατικών και ευρωπαϊκών κονδυλίων θεσμοθετείται με το σχέδιο νόμου «Δημόσια ενίσχυση των οργανώσεων νέων, εθνική και τοπική αντιπροσώπευση των νέων και άλλες διατάξεις», που έδωσε χτες στη δημοσιότητα ο απερχόμενος υπουργός Παιδείας Γερ. Αρσένης. Η οικονομική ενίσχυση που θα δέχονται οι οργανώσεις νέων θα καθορίζεται από το Γενικό Γραμματέα Νέας Γενιάς ύστερα από εγγραφή των οργανώσεων σε Μητρώο που θα δημιουργηθεί στη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς (ΓΓΝΓ) και ύστερα από αξιολόγησή τους με βάση κριτήρια που θα ορίζει και πάλι ο ΓΓ Νέας Γενιάς σε συνεργασία με το Εθνικό Συμβούλιο Νεολαίας (ΕΣΥΝ).

Μάλιστα, το εν λόγω νομοσχέδιο επιβεβαιώνει το ρόλο του ΕΣΥΝ ως κρατικοδίαιτου οργάνου. Το ΕΣΥΝ, που βαφτίζεται αντιπρόσωπος της ελληνικής νεολαίας, θα συνδιαλέγεται με επίσημους φορείς για θέματα νεολαίας και εκπρόσωποί του θα συμμετέχουν σε επιτροπές που θα ιδρύει το κράτος για θέματα σχετικά με τη νεολαία. Παράλληλα, το νομοσχέδιο θεσμοθετεί τα Δημοτικά και Νομαρχιακά Συμβούλια Νέων που επί χρόνια η κυβέρνηση προσπαθεί να προωθήσει στους δήμους και τους νομούς, για να υποκαταστήσει τους γνήσιους και κατακτημένους από τους αγώνες της ίδιας της νέας γενιάς, φορείς του νεολαιίστικου κινήματος.

ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ
Να επισκευαστούν τα σεισμόπληκτα σχολεία

Από τη χτεσινή κινητοποίηση των παιδιών της Ν. Ιωνίας
Από τη χτεσινή κινητοποίηση των παιδιών της Ν. Ιωνίας
«Φτιάξτε τα σεισμόπληκτα σχολεία μας», βροντοφώναξαν, χτες οι μικροί μαθητές των 1ου, 2ου, 3ου, 8ου, 12ου και 19ου Δημοτικών Σχολείων Νέας Ιωνίας, απαιτώντας μαζί με τους γονείς τους να δοθεί άμεσα λύση στο στεγαστικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν και να σταματήσει, επιτέλους, ο εμπαιγμός και η αδιαφορία που δείχνουν ο ΟΣΚ και το υπουργείο Παιδείας.

Μαθητές και γονείς του Δήμου συγκεντρώθηκαν χτες, στην πλατεία Συμιριώτη, ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα των έξι παραπάνω Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων, των αντίστοιχων σχολείων, και δήλωσαν ότι δε θα ανεχτούν το Σεπτέμβρη να αντιμετωπίσουν την ίδια άσχημη κατάσταση που βιώνουν τους τελευταίους οχτώ μήνες. Τη συμπαράστασή τους δήλωσαν οι δημοτικοί σύμβουλοι Π. Τσουκαλάς, Ολγα Κατημερτζή, Ρ. Ουσταμπασίδου, ο πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας κ. Αγγελής, καθώς και ο πρόεδρος της Επιτροπής Ειρήνης Ν. Ιωνίας Κ. Σπυρόπουλος και ο πρόεδρος του τοπικού παραρτήματος ΠΕΑΕΑ Γ. Κατημερτζής.

Την ανησυχία των γονιών ότι με τους ρυθμούς που γίνονται οι μελέτες για την αποκατάσταση των ζημιών, τα σεισμόπληκτα 1ο και 8ο Δημοτικά Σχολεία, δε θα είναι έτοιμα, ούτε και το ερχόμενο σχολικό έτος, εξέφρασε ο πρόεδρος του 1ου Δημοτικού Κ. Ραχιώτης, μιλώντας στη χτεσινή συγκέντρωση. Ενώ παρουσίασε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μικροί μαθητές από τη συστέγαση των 1ου και 3ου Δημοτικών Σχολείων.

Με τη σειρά της, η Ολγα Κατημερτζή, πρόεδρος του 3ου Δημοτικού, είπε ότι τα προβλήματα που δημιούργησε ο σεισμός τα έχουν ξεχάσει και τα έχουν αφήσει οι αρμόδιοι φορείς στην τύχη τους. Συμπλήρωσε ακόμη ότι, αν οι γονείς δεν έπαιρναν την υπόθεση στα χέρια τους, δε θα γίνονταν ούτε οι μικρές επισκευές που έγιναν σε κάποια σχολεία.

Για τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στο 2ο και 12ο Δημοτικό Σχολείο, μίλησε ο Δ. Δήμου, αντιπρόεδρος του 2ου Δημοτικού. Σε αυτά τα δύο σχολεία, μετά το σεισμό, το γυμναστήριο υπέστη καθίζηση, ενώ έχουν δημιουργηθεί ρήγματα στο κυλικείο, στα γραφεία των καθηγητών και άλλα. Στη συνέχεια, την ευαισθητοποίηση των αρμόδιων φορέων ζήτησε η πρόεδρος του 8ου Δημοτικού Μ. Αμπατζή. Τον εμπαιγμό και την αδιαφορία που έχουν επιδείξει τόσο καιρό οι αρμόδιοι φορείς κατήγγειλαν ο δημοτικός σύμβουλος Π. Τσουκαλάς, ο κ. Αγγελής, καθώς επίσης και η Μ. Ευαγγελάτου, μέλος του ΔΣ της Ενωσης Γονέων και Κηδεμόνων Ν. Ιωνίας από την παράταξη «Συνεργασία Γονέων Παιδιών - Μόρφωση, σχολείο για όλους». Αμέσως μετά, εγκρίθηκε ψήφισμα της συγκέντρωσης και ακολούθησε πορεία στους κεντρικούς δρόμους της πόλης, με μαθητές και γονείς να βροντοφωνάζουν συνθήματα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ