ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 22 Νοέμβρη 2006
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ
Διπλασιάστηκε το έλλειμμα στο 9μηνο

Στα 16 δισ. ευρώ (από 8,6 δισ.) με αύξηση 86,5% το έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών. Στα 26 δισ. έφτασε το εμπορικό έλλειμμα

Σε πορεία συνεχούς επιδείνωσης συνεχίζουν και φέτος οι κάθε είδους δοσοληψίες της χώρας με το εξωτερικό ως αποτέλεσμα της ενίσχυσης της ανισόμετρης ανταλλαγής εμπορευμάτων και «υπηρεσιών». Και βέβαια η συγκεκριμένη εξέλιξη σε τίποτα δεν έχει να κάνει - γενικά και αόριστα - με τη «θέση της Ελλάδας» στον παγκόσμιο χάρτη της λεγόμενης ανταγωνιστικότητας, αλλά με την πολιτική που εφαρμόζουν οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ στο πλαίσιο του διεθνούς καταμερισμού και των αποφάσεων της ΕΕ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, στο 9μηνο Γενάρης - Σεπτέμβρης 2006 το έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών (περιλαμβάνει τις κάθε είδους δοσοληψίες) εκτινάχτηκε σε 16 δισ. ευρώ (από 8,6 δισ. ευρώ στο 9μηνο του 2005) με αύξηση 86,5% ή κατά 7,4 δισ. ευρώ. Στην ίδια περίοδο το εμπορικό έλλειμμα της χώρας έφτασε σε 26 δισ. ευρώ (από 20 δισ. ευρώ πέρσι), παίρνοντας αύξηση κατά 6 δισ. ευρώ και σε ποσοστό 30%. Απόλυτα χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι στο 9μηνο του 2006 η διόγκωση του συνολικού ελλείμματος τρεχουσών συναλλαγών - κατά 7,4 δισ. ευρώ - επικεντρώνεται σε τρεις τομείς και συγκεκριμένα:

Στις εισαγωγές πλοίων που κατασκευάστηκαν σε ναυπηγεία του εξωτερικού. Το συγκεκριμένο κονδύλι που πληρώθηκε στο εξωτερικό φτάνει σε 3,71 δισ. ευρώ (από 1,26 δισ. ευρώ), παίρνοντας αύξηση 2,5 δισ. ευρώ, ποσό που συμβάλλει σχεδόν με το 34% στην αύξηση του ελλείμματος. Είναι απόλυτα φανερό ότι το συγκεκριμένο έχει να κάνει με την πολιτική απαξίωσης της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας που εφάρμοσαν οι κυβερνήσεις του δικομματισμού στο πλαίσιο των ιδιωτικοποιήσεων -αναδιαρθρώσεων.

Στο χρηματιστηριακό τζόγο και τις εξαγορές: Για «τόκους, μερίσματα, κέρδη» πληρώθηκε στο εξωτερικό το αστρονομικό ποσό των 7,72 δισ. ευρώ (από 6,44 δισ. ευρώ πέρσι). Το συγκεκριμένο κονδύλι διογκώθηκε περίπου κατά 1,28 δισ. ευρώ και η συμμετοχή του στη συνολική αύξηση του ελλείμματος φτάνει σε 17,5%. Είναι απόλυτα φανερό ότι οι περιβόητες ξένες «επενδύσεις» μέσω του Χρηματιστηρίου (αγορές μετοχών και κρατικών ομολόγων, εξαγορές κ.ά.) στη συνέχεια διαρρέουν στις μητρικές εταιρείες του εξωτερικού με τη μορφή τόκων - μερισμάτων και κερδών των διαφόρων επιχειρηματικών ομίλων. Αλλωστε, τα επίσημα αυτά στοιχεία αποδεικνύουν την υποκρισία των κυβερνώντων - σήμερα και στο παρελθόν - για την υποτιθέμενη στήριξη της οικονομίας από τις ιδιωτικοποιήσεις, αρκεί να αναλογιστούμε ότι τα παραπάνω κεφάλαια που «διέρρευσαν» στο εξωτερικό είναι λιγότερα από το σύνολο των ποσών που εισέρευσαν από την πώληση της Εμπορικής στην «Κρεντί Αγκρικόλ». Το κονδύλι που εμφανίζεται να έχει εισρεύσει στη χώρα από τις «δουλειές» του ντόπιου μεγάλου κεφαλαίου στο εξωτερικό διαμορφώθηκε σε 2,3 δισ. ευρώ (από 2,2 δισ. ευρώ πέρσι).

Στα καύσιμα: Το κονδύλι που πληρώθηκε στο εξωτερικό για εισαγωγές καυσίμων διογκώθηκε σε περίπου 9 δισ. ευρώ (από 6,1 δισ. ευρώ πέρσι), παίρνοντας αύξηση 2,9 δισ. ευρώ. Η συμμετοχή που είχαν οι εισαγωγές καυσίμων στη συνολική διεύρυνση του ελλείμματος φτάνει σε 39,1%. Η συγκεκριμένη αρνητική εξέλιξη έχει να κάνει και με τη συνεχιζόμενη διεθνή κερδοσκοπία πάνω στις τιμές των καυσίμων.

ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ
Σε ανοδική πορεία τζίρος και παραγγελίες

Ανοδικά κινήθηκαν οι βιομηχανικοί δείκτες τόσο στον κύκλο εργασιών (αξία εμπορευμάτων) όσο και των νέων παραγγελιών κατά το μήνα Σεπτέμβρη, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας (ΕΣΥΕ), που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα. Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται τόσο στην άνοδο της οικονομικής δραστηριότητας που παρατηρείται στις οικονομίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης και διεθνώς. Σημαντικό ρόλο παίζει, επίσης, και το μοντέλο της «δανεικής ευημερίας» - δηλαδή η υπερχρέωση των νοικοκυριών στις τράπεζες - που προβάλλεται με διαφημίσεις από τους τραπεζίτες και καλλιεργείται συστηματικά από τους κυβερνώντες.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΥΕ, ο κύκλος εργασιών στο σύνολο των βιομηχανικών κλάδων το μήνα Σεπτέμβρη 2006 προς το Σεπτέμβρη 2005, αυξήθηκε κατά 3%, έναντι αύξησης 13,2% που είχε σημειωθεί κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2005 προς 2004. Από τη σύγκριση των μέσων επιπέδων (Οκτώβρης '05 - Σεπτέμβρης '06 προς Οκτώβρη '04 - Σεπτέμβρη '05) προκύπτει αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 13,2%, έναντι μείωσης 0,1% που σημειώθηκε κατά το αντίστοιχο προηγούμενο δωδεκάμηνο. Από την εξέταση των επιμέρους βιομηχανικών δεικτών, προκύπτει ότι κατά τη δωδεκάμηνη περίοδο Οκτώβρης '06 προς Οκτώβρη '05, ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 31,9% στα Ορυχεία - Λατομεία και κατά 2,6% στη μεταποιητική βιομηχανία.

Μεγάλη άνοδο 25,1% σημείωσε το Σεπτέμβρη του 2006 προς το Σεπτέμβρη του 2005 και ο δείκτης νέων παραγγελιών στη βιομηχανία, έναντι μείωσης 4,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2005 προς 2004. Από τη σύγκριση των μέσων επιπέδων προκύπτει επίσης άνοδος 5,1% έναντι ανόδου 6% που σημειώθηκε κατά το αντίστοιχο προηγούμενο δωδεκάμηνο. Η μεγάλη άνοδος της αξίας των παραγγελιών, προδικάζει ότι η οικονομική δραστηριότητα θα παραμένει ζωηρή και για το επόμενο διάστημα, δεδομένου ότι ο οικονομικός κύκλος συνεχίζει την ανοδική του φάση.

Η κατά 25,1% αύξηση του δείκτη βιομηχανικών παραγγελιών το Σεπτέμβρη του 2006 ως προς το Σεπτέμβρη του 2005, προκύπτει από την εξέλιξη των ακόλουθων επιμέρους βιομηχανικών κλάδων. Ο δείκτης νέων παραγγελιών: των ενδιάμεσων αγαθών παρουσίασε αύξηση 44,6%, των κεφαλαιουχικών αγαθών μείωση 8,3%, των καταναλωτικών αγαθών αύξηση 1,3% και των μη διαρκών καταναλωτικών αγαθών αύξηση 5%. Από μια νέα επιμέρους ανάλυση του δείκτη, προκύπτει ότι η γενική άνοδος των παραγγελιών το μήνα Σεπτέμβρη κατά 25,1%, οφείλεται στην κατά 7,2% αύξηση των παραγγελιών που προορίζονται για την εγχώρια αγορά και κατά 59,2% των παραγγελιών που προορίζονται για την εξωτερική αγορά.

Ζητάνε και τα ρέστα

Σε μια περίοδο που τα λαϊκά στρώματα καλούνται από την κυβέρνηση να σηκώσουν ακόμη περισσότερα φορολογικά βάρη, τόσο μέσω της έμμεσης όσο και της άμεσης φορολογίας, οι εκπρόσωποι του μεγάλου κεφαλαίου και των ισχυρών επιχειρήσεων «ζητάνε και τα ρέστα». Σε αυτό το πλαίσιο ο πρόεδρος του Ελληνο- αμερικανικού Επιμελητηρίου, ούτε λίγο - ούτε πολύ, ισχυρίστηκε πως οι εξωλογιστικοί προσδιορισμοί της Εφορίας επιβαρύνουν τις επιχειρήσεις, ανεβάζοντας τάχα το φορολογικό κόστος τους. Επί της ουσίας, δηλαδή, ζητούν να ενισχυθεί το καθεστώς φοροασυλίας τους ακόμη και σε περιπτώσεις που οι ελεγκτικές αρχές διαπιστώνουν φοροπαραβάσεις...

Από την πλευρά του ο υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Αντ. Μπέζας, μιλώντας στην ίδια ημερίδα, εστίασε στο έργο της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά τους φοροελέγχους. Σύμφωνα με τον υφυπουργό, σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία αναβάθμισης των ηλεκτρονικών ελέγχων και συστημάτων της Εφορίας. Σε αυτό το πλαίσιο οι ελεγκτές θα έχουν στη διάθεσή τους φορητούς υπολογιστές, μέσω των οποίων θα μπορούν να έχουν άμεση πρόσβαση στο κεντρικό ηλεκτρονικό σύστημα της Εφορίας, απ' όπου και θα αντλούν τα φορολογικά δεδομένα των επιχειρήσεων που ελέγχουν.

ΟΒΣΑ
Σύσκεψη για το Ασφαλιστικό

Συνδικαλιστική σύσκεψη για το Ασφαλιστικό, με αφορμή τα νέα αντιασφαλιστικά μέτρα που προωθεί η κυβέρνηση, συγκαλεί η Ομοσπονδία Βιοτεχνικών Σωματείων Αθήνας (ΟΒΣΑ), σήμερα Τετάρτη 22 Νοέμβρη, στις 7 το απόγευμα, στα γραφεία της.

ΒΙΟΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ
Ανησυχία για επανελέγχους

Την αντίθεσή του στο ενδεχόμενο του δειγματοληπτικού ανοίγματος φορολογικών υποθέσεων που έχουν κλείσει με την αυτοπεραίωση, εκφράζει το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθήνας. Σε ανακοίνωσή του επισημαίνει ότι έχει δημιουργηθεί μεγάλη αναστάτωση από τις σχετικές πληροφορίες και τονίζει ότι εάν το μέτρο περάσει στο φορολογικό νομοσχέδιο θα δημιουργηθούν μεγάλες εντάσεις.

Χωρίς ... ταχυδρόμο!

Μοιάζει απίστευτο αλλά είναι αληθινό. Οσοι κατοικούν στο Δήμο (πρώην Κοινότητα) Καλάμου της Ανατολικής Αττικής, εδώ και ένα μήνα έχουν ...χάσει τον ταχυδρόμο. Και για να ακριβολογούμε, το τοπικό κατάστημα των ΕΛΤΑ δε διανέμει τον τελευταίο μήνα ούτε την αλληλογραφία (επιστολές κ.λπ.), ούτε τα ειδοποιητήρια πληρωμής των λογαριασμών (ΔΕΗ, ΟΤΕ, δανείων, ασφαλίστρων κ.λπ.), ούτε ό,τι άλλο διακινείται μέσω ΕΛΤΑ. Και το χειρότερο, δεν καταβάλλονται ούτε οι συντάξεις στους συνταξιούχους...

Ετσι, όποιος θέλει να παραλάβει την αλληλογραφία, τους λογαριασμούς και ό,τι διακινείται μέσω των ΕΛΤΑ Καλάμου, θα πρέπει να περάσει από το τοπικό κατάστημα. Ισως μάλιστα και να μην εξυπηρετηθεί - μπορεί να του πούνε «περάστε αύριο, επειδή σήμερα δε γίνεται διανομή αλληλογραφίας» - όπως συνέβη σε αρκετούς κατοίκους του χωριού!

Για όλα αυτά, σίγουρα, δε φταίει ο ταχυδρόμος που αρρώστησε. Οι εργαζόμενοι στον ΕΛΤΑ Καλάμου λένε ότι φταίει η διοίκηση του Δήμου, επειδή έχει αφήσει ...αβάφτιστους όλους σχεδόν τους δρόμους. Ευθύνες, όμως, έχει και η διοίκηση των ΕΛΤΑ, καθώς θα μπορούσε να λύσει το πρόβλημα όπως το είχε λύσει μέχρι σήμερα, που διανεμόταν η αλληλογραφία έστω και αν δεν υπήρχαν οι ταμπέλες με τα ονόματα των δρόμων (οδών).

Αλήθεια, τι λέει για όλα αυτά η κεντρική διοίκηση των ΕΛΤΑ και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, που εποπτεύει τα ταχυδρομεία; Μήπως, όλα αυτά συμβαίνουν επειδή κάποιοι επιζητούν την απαξίωση των ΕΛΤΑ στα μάτια των εργαζομένων, ώστε να υλοποιηθεί με τις μικρότερες δυνατές αντιδράσεις η - δρομολογημένη - ιδιωτικοποίηση και των Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ); Λέμε, μήπως;


Λ.Τ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ