Είναι όμως έτσι; Τα άλυτα προβλήματα αυτής της πόλης οφείλονται στην ανικανότητα των προηγούμενων; Οι σημερινοί υποψήφιοι έχουν εκείνες τις μαγικές λύσεις να μας βγάλουν από το αδιέξοδο;
Απερίφραστα όχι. Ο κ. Λαζαρίδης, ο κ. Παπαγεωργόπουλος, ο κ. Βούγιας και ο κ. Κωνσταντινίδης αποτελούν διαφορετικές πλευρές της ίδιας λογικής, δηλαδή στηρίζουν ολόπλευρα τις πολιτικές που έφτασαν στο σημερινό χάλι τον τόπο, άρα και τη Θεσσαλονίκη, και όπως θα αποδείξουμε παρακάτω σκοπεύουν να στηρίξουν πολιτικές που εγκαθιδρύουν το μοντέλο της Θεσσαλονίκης πόλης διαμετακομιστικού εμπορίου και φτηνών υπηρεσιών, πρωτεύουσα της ανεργίας. Σε μεγάλο βαθμό αυτή τους η αντίληψη εκφράζεται και μέσα από τα φυλλάδια και τις δηλώσεις τους.
Ο κ. Λαζαρίδης ευαγγελίζεται τη Θεσσαλονίκη "πρώτη πόλη" και θα το επιτύχει αυτό, γιατί "θέλει, ξέρει, μπορεί". Τι εννοεί με τον όρο "πρώτη πόλη"; Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει, "οικονομικό, χρηματοπιστωτικό και διαμετακομιστικό κέντρο - Μητρόπολη των Βαλκανίων, ηγέτιδα πόλη της ΝΑ Ευρώπης". Αυτό όμως που θέλει δεν ανήκει στην αρμοδιότητα του Δήμου. Η πορεία της Θεσσαλονίκης - σε ό,τι αφορά το αναπτυξιακό μοντέλο - είναι προγραμμένη από τον καταμερισμό της ΕΕ που τον έχουν επιβάλει οι ευρωπαϊκές πολυεθνικές. Αρα αυτό που θέλει είναι στην ουσία επιθυμία της ελληνικής ολιγαρχίας, σε καμιά περίπτωση όμως δε συμβαδίζει με τις ανάγκες των εργαζομένων, των μικρομεσαίων και της νεολαίας. Ταυτόχρονα, προβάλλει ότι ΜΠΟΡΕΙ, είναι ο ικανός, ο πετυχημένος δήμαρχος Καλαμαριάς, που έχει τις 4 καινοτόμες προτάσεις και θα συνεχίσει να μας βομβαρδίζει με προτάσεις - τρίπτυχα που περιέχουν λύσεις για όλα (κυκλοφοριακό, καθαριότητα, αποκέντρωση, γειτονιά) που θα αλλάξουν τη φυσιογνωμία της πόλης. Αφού λοιπόν ξέρει ότι δεν περνάει από το χέρι του, αν η Θεσσαλονίκη θα γίνει Μητρόπολη των Βαλκανίων ή όχι, προσπαθεί να μας πείσει με κάποιες μαγικές λύσεις περί συγκοινωνιακών (μετρό, τραμ, υποθαλάσσια) και υπόγεια (;) συλλογή σκουπιδιών, ότι θα ζούμε πιο ευτυχισμένοι σ' αυτή την πόλη. Προκύπτει αβίαστα το ερώτημα: τόσα χρόνια που ζούμε το κυκλοφοριακό χάος και τα σκουπίδια σε κάθε γωνιά τετραγώνου ποιοι κυβερνούσαν το δήμο και τον τόπο; Το ΠΑΣΟΚ κυβερνά τα 14 από τα 17 τελευταία χρόνια, δεν μπορούσαν να γίνουν αυτά τα έργα που σήμερα προτείνει ο εκλεκτός του κ. Σημίτη;
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ από τι λοιπόν; Μήπως από την προηγούμενη διοίκηση του δήμου που στηρίχτηκε από το ίδιο πολιτικό κόμμα, τη ΝΔ; Εδώ τα πράγματα είναι δύσκολα, γιατί κανείς δεν πείθεται ότι άλλη αντίληψη πρέσβευε ο κ. Κοσμόπουλος και άλλη αντίληψη πρεσβεύει ο κ. Παπαγεωργόπουλος. Οχι μόνο δεν πρεσβεύει άλλη, αλλά συμφωνεί στη βασική αντίληψη και με τον κ. Λαζαρίδη. "Μπορούμε να καταστούμε Μητρόπολη των Βαλκανίων" δηλώνει ο κ. Παπαγεωργόπουλος και τονίζει ότι θα κάνει τα πάντα προς αυτή την κατεύθυνση. Αρα αυτή είναι η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ που προορίζει για τη Θεσσαλονίκη;
Μάλιστα ελπίζει ότι θα συντονίσει "κυβέρνηση, οικονομικούς παράγοντες και δήμο σε εξόρμηση στην ευρύτερη περιοχή". Μήπως εννοεί ότι χρειάζεται να συντονιστούν όλοι, ώστε πιο γρήγορα να εγκατασταθεί η Δύναμη Ταχείας Επέμβασης στη Θεσσαλονίκη για να έχουμε ρόλο στην περιοχή; Η μήπως εννοεί ότι πρέπει να επισπευστεί η μετατροπή του ΟΛΘ σε ΑΕ, για να έχουμε έναν πιο αναβαθμισμένο ρόλο; Ναι κ. Παπαγεωργόπουλε, οι οικονομικοί παράγοντες (βλέπε αστική τάξη) θέλουν ένα δήμαρχο που θα βοηθήσει σ' αυτή την κατεύθυνση. Επειδή όμως, όπως είπαμε παραπάνω, αυτό δεν περνά μόνο απ' το δικό του χέρι, προσπαθεί να μας πείσει ότι έχει τις προτάσεις για όλα, δηλαδή μετρό, τραμ, υποθαλάσσια καθαριότητα. Διπλή ταύτιση δηλαδή και στα βασικά και στα ειδικά με τον κατά τα άλλα κύριο αντίπαλο κ. Λαζαρίδη.
Αυτός, λοιπόν, που επιμένει χρόνια για όλα τα προαναφερόμενα μέσα συγκοινωνίας, νιώθει σήμερα δικαιωμένος. Από πού όμως προκύπτει εφευρέτης του τραμ και του μετρό ο κ. Βούγιας; Γιατί τραμ η Θεσσαλονίκη είχε, ενώ μετρό υπάρχει εδώ και δεκαετίες σε πολλές μεγαλουπόλεις της Ευρώπης. Και σε τι ξεχωρίζουν όλες αυτές οι προτάσεις του από αυτές του κ. Λαζαρίδη ή του κ. Παπαγεωργόπουλου; Επειδή η υποψηφιότητά του χαρακτηρίζεται από "υπερκομματικότητα και ανεξάρτητο χαρακτήρα".
Ο κ. Βούγιας ούτε αμφισβήτησε, ούτε πολύ περισσότερο σκοπεύει να αμφισβητήσει το ρόλο που έχει η ΤΑ μέσα στο υπάρχον θεσμικό πλαίσιο. Δεν αμφισβητεί τη φορομπηχτική πολιτική, τη λογική της ανταποδοτικότητας, της προσαρμογής στα ευρωπαϊκά κονδύλια.
Αυτό το μοντέλο της ΤΑ υλοποιήθηκε από πολιτικά κόμματα όπως το ΠΑΣΟΚ, η ΝΔ, ο ΣΥΝ, από δημάρχους και δημοτικούς συμβούλους μέσα στους οποίους συγκαταλέγεται και ο κ. Βούγιας. Οχι μόνο δεν είναι ανεξάρτητος λοιπόν, αλλά είναι βαθιά εξαρτημένος απ' την κυρίαρχη λογική για την ΤΑ και για τη Θεσσαλονίκη, που όπως χαρακτηριστικά λέει: "διευρύνεται σε κόμβο της περιοχής σε διασταύρωση Βορρά - Νότου και Ανατολής - Δύσης... η ανάδειξή της σε Μητρόπολη... ". Σε τι διαφέρουν τα παραπάνω από το ίδιο όραμα που ευαγγελίζεται ο κ. Λαζαρίδης και ο κ. Παπαγεωργόπουλος;
Ούτε υπερκομματικός είναι, άλλωστε είναι σε όλους γνωστή η στήριξή του από τον ΣΥΝ. Κατά τα άλλα προβάλλει θερμά τις σύγχρονες αντιλήψεις περί "εθελοντισμού των νέων" και των "Γραφείων Ευρέσεως Εργασίας" ως λύση για την ανεργία. Κρίμα και τον πρόλαβε ο κ. Παπαϊωάννου με το αντεργατικό νομοσχέδιο που μόλις ψηφίστηκε.
Η πρότασή του για "μια πόλη κάτω από την πόλη" εν ολίγοις προβλέπει να περάσουν σχεδόν όλες οι υπηρεσίες του Δήμου (πάρκιν, καθαριότητα κλπ.) σε ιδιώτες μια και ο δήμος δεν μπορεί να λειτουργεί ως επιχείρηση. Η μη διαγραφή του από το ΠΑΣΟΚ, η στήριξή του από το ΔΗΚΚΙ μαζί με την έντονη προβολή ότι η υπόθεση της δημαρχίας θα κριθεί στο Β γύρο, εύλογα δημιουργεί την εντύπωση ότι θα λειτουργήσει ως ανάχωμα των αγανακτισμένων ψηφοφόρων του ΠΑΣΟΚ, που θα επιστρέψουν ξανά στο Β γύρο.
Οι υποψήφιοι δήμαρχοι που στηρίζουν το ΠΑΣΟΚ, η ΝΔ, ο ΣΥΝ και το ΔΗΚΚΙ έχουν επιδοθεί σε ατέρμονο αγώνα να αποδείξουν ποιος είναι ο καλύτερος διαχειριστής μέσα στο πλαίσιο που έχει επιβάλει η ΕΕ και η πλουτοκρατία για τη Θεσσαλονίκη.
Τι δε μας λένε όλοι οι επίδοξοι διαχειριστές;
Κάθε εργαζόμενος, μικροεπαγγελματίας, άνεργος, κάθε νέος και νέα μπορεί στις εκλογές του Οκτώβρη να δώσει ένα μήνυμα: Να μαυρίσει - τιμωρήσει τους επίδοξους διαχειριστές κάθε απόχρωσης και να ενισχύσει το μόνο ρεαλιστικό δρόμο αντίστασης και αγώνα, την ΑΝΤΕΠΙΘΕΣΗ ΤΩΡΑ.
Νίκος ΧΡΙΣΤΙΑΝΗΣ