ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 29 Δεκέμβρη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΑΤΡΟΥ - ΧΟΡΟΥ
Προς κατάργηση των επιχορηγήσεων;

Αοριστολογίες και ανέξοδες υποσχέσεις του υπουργού σε σχετική σύσκεψη για το θέμα

Αν ο θεατρικός και χορευτικός χώρος δε συμφωνήσει με το Εθνικό Κέντρο Θεάτρου και Χορού, θα πάρει πίσω το νομοσχέδιο και θα συνεχίσει να αποφασίζει εκείνος. «Δε θα δώσω γι' αυτό και τη μάχη της ζωής μου, υπάρχουν κι άλλοι τομείς να διοχετεύσω την ενέργειά μου», δήλωσε ο υπουργός Πολιτισμού, Γιώργος Βουλγαράκης, σε σύσκεψη (σ.σ. άραγε είναι απειλή;) που έγινε στις 22/12 για το νομοσχέδιο ίδρυσης του Εθνικού Κέντρου Θεάτρου - Χορού. Προσκεκλημένοι ήταν οι: Ηρακλής Λογοθέτης και Νίκος Αρμάος (από την Επιτροπή Επιχορηγήσεων), Γιάννης Χουβαρδάς, Σπύρος Ευαγγελάτος, Λευτέρης Βογιατζής, Θόδωρος Τερζόπουλος, Αντώνης Αντύπας, Νικηφόρος Παπανδρέου, Απόστολος Βέττας, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, Θανάσης Παπαγεωργίου, Βασίλης Παπαβασιλείου (από το θέατρο) και Ντένη Ευθυμίου, Αποστολία Παπαδαμάκη, Δημήτρης Σωτηρίου και Φώτης Νικολάου (από το χορό).

Με δεδομένο το νομοσχέδιο, μετά από τις αντιδράσεις των συλλογικών φορέων (Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος κ.ά.), ο υπουργός προσκάλεσε προσωπικότητες από τους δύο χώρους, ως «άλλοθι» περί διαλόγου. Βέβαια, ο υπουργός δε θεωρεί αναγκαίο το διάλογο και με τους φορείς.

Η συντονιστική επιτροπή πάντως των σωματείων του θεάτρου, χορού, εικαστικών τεχνών, μουσικών και τεχνικών θεάτρου, μετά από αλλεπάλληλες συσκέψεις και μελέτη του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, θεωρεί αναγκαία τη ρύθμιση χρονιζόντων θεμάτων του θεάτρου και χορού, όπως και οι προσκεκλημένοι στη συνάντηση, αλλά μετά από μελέτη και επεξεργασία του νομοσχεδίου, επισημαίνει τις εξής θεμελιώδεις αντιρρήσεις της: Οι περιγραφόμενοι σκοποί του είναι ασαφείς και επιδέχονται πολλών ερμηνειών. Δεν υπάρχει ουσιαστική συμμετοχή και αντιπροσώπευση των φορέων, στο σχεδιασμό και στα προβλεπόμενα όργανα. Το ΝΠΙΔ, που δημιουργείται, αποτελεί «ενός ανδρός αρχή». Το προβλεπόμενο ιεραρχικό μοντέλο διορίζεται από τον υπουργό Πολιτισμού και έχει αυξημένες διοικητικές αρμοδιότητες. Δεν αντιμετωπίζει διακριτά την ερασιτεχνική από την επαγγελματική δημιουργία στο θέατρο, το χορό κλπ.

Επίσης, αφ' ενός, ο υπουργός δηλώνει: «Αυτήν τη στιγμή δεκάρα δεν υπάρχει για το θέατρο και το χορό. Απλώς ο υπουργός έχει στα χέρια του το πουγκί και λέει, πάρε εσύ, πάρε κι εσύ». Κι αφ' ετέρου είναι διατεθειμένος, λέει, να παραδώσει τον «κουμπαρά» στο χώρο, για να τον διαχειρίζεται. Ποιον «κουμπαρά», τον άδειο;

«Είναι αλήθεια» παραδέχεται «ότι δεν υπάρχει κάποιος προϋπολογισμός, ότι δεν έχει προσδιοριστεί πόσο θα κοστίσει το ΕΚΕΘΕΧ. Εάν, όμως, πάρει σάρκα και οστά, είμαι διατεθειμένος να το στηρίξω με τον καλύτερο δυνατό τρόπο». Στους δημοσιογράφους πριν αρκετό καιρό άλλα είχε πει... Οτι, ήδη, το έχει εντάξει με κωδικό στο νέο προϋπολογισμό. Κάποια πράγματα μάλλον και ο ίδιος δεν τα έχει καθαρά. Αλλα λέει στους δημοσιογράφους και άλλα στους καλλιτέχνες, όπως για τις επιχορηγήσεις του ελεύθερου θεάτρου. Στους καλλιτέχνες είπε ότι οι θίασοι θα αναφέρονται στο Κέντρο. Ομως, δε διευκρίνισε ότι πάλι ο ίδιος θα εγκρίνει τις γνωμοδοτήσεις της επιτροπής, τα μέλη της οποίας απλά θα προτείνονται από τον διευθυντή του Κέντρου. Από το νομοσχέδιο δε φαίνεται καμιά αυτονόμηση του Κέντρου από το ΥΠΠΟ, όπως το Κέντρο Κινηματογράφου και το Κέντρο Βιβλίου, που ο υπουργός ανέφερε ως παραδείγματα.

Για παιδιά... σύγχρονης εποχής

Απομένουν κάμποσες γιορτινές μέρες για να ψυχαγωγηθούν τα παιδάκια και οι έφηβοί μας, μ' ένα αν όχι με περισσότερα ευχάριστα, όμορφα, αλλά και ωφέλιμα βιβλία, τέτοια που να τους προσφέρουν τη χαρά τη ζωής και της γνώσης, για το παρόν και το μέλλον τους. Οι εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή» κυκλοφόρησαν αρκετά όμορφα και ωφέλιμα βιβλία - δώρα για παιδιά κι εφήβους. Τα παρουσιάζουμε συνοπτικά:

Ε. Κοντόρα: «Πέντε πολεμικές μάσκες». Εικονογράφηση της Εύας Μελά. Ενα αντιπολεμικό βιβλίο, με πέντε μάσκες ενός σύγχρονου πολέμου. Μάσκες συμβολικές που μεταπλάθουν σε ιστορίες πραγματικά γεγονότα.

Αλεξέι Νικολάγεβιτς Τολστόι: «Η Μαριάννα και το πουλί της φωτιάς». Εικονογράφηση της Ρωξάνης. Ενα παραμύθι εμπνευσμένο από τη ρωσική λαϊκή παράδοση. Η μικρή τσαρίνα Μαριάννα έχει ένα καναρίνι στο κλουβί. Το κορίτσι κλαίει και το πουλί το σκάει. Ο γίγαντας Βένκα ψάχνει να το βρει. Αλλά το καναρίνι μεταμορφώνεται σε πουλί της φωτιάς. Ο Βένκα, με τη βοήθεια του κεραυνού και της βροχής, το πιάνει. Το πάει στη Μαριάννα, αλλά το πουλί λέει στη Μαριάννα: Μόνον αν δεν κλαψουρίζει, θα 'ρχεται τα βράδια να της τραγουδά παραμύθια.

Α. Περιστεράκη - Ψυχογιού: «Το άρωμα των λουλουδιών». Εικονογράφηση της Χριστίνας Γαγγάδη. Ενα περιβαλλοντικό βιβλίο για παιδιά. Η ζημιά που προκαλούν στο περιβάλλον τα καυσαέρια και τα εργοστάσια είναι μεγάλη. Τα φίλτρα είναι μια λύση αλλά... ο εργοστασιάρχης δε θέλει να ξοδευτεί. Τότε, πουλιά, ζώα, φυτά και άνθρωποι ενώνονται ενάντιά του.

Α. Παπάκου - Λάγου: «Μην κλαις μικρούλα μου». Μια ιστορία -αντιπολεμική κραυγή της συγγραφέως, για τα δεινά που προκαλεί ο πόλεμος και μάλιστα ένας παγκόσμιος πόλεμος.

Α. Κατσούλη - Συμεώνογλου: «Είμαι κλέφτρα, λαίμαργη και πονηρή, αλλά δε φταίω...». Εικονογράφηση της Χριστίνας Χρονοπούλου. Η αλεπού διηγείται ιστορίες από τη ζωή της, μιλάει για τη σχέση της με τα άλλα ζώα και τους ανθρώπους, τους τρόπους επιβίωσής της και για τις ζαβολιές της.

Δωρεά κειμηλίων του Καζαντζάκη

Σειρά σημαντικών αντικειμένων του Νίκου Καζαντζάκη δωρίζει στο Μουσείο Νίκου Καζαντζάκη ο πρόεδρος της «Διεθνούς Εταιρείας Φίλων Νίκου Καζαντζάκη», Γιώργος Στασινάκης.

Σε επιστολή του προς τον δήμαρχο του Δήμου Ν. Καζαντζάκης, ο Γ. Στασινάκης αναφέρει πως δωρίζει στο μουσείο τα εξής: 1) Το γραφείο του συγγραφέα που του είχε χαρίσει στη Γενεύη το 1971 η Ελένη Καζαντζάκη. Πρόκειται για το τραπέζι που ο συγγραφέας «προτιμούσε από το μεγάλο γραφείο που στάλθηκε στο Ηράκλειο», όπως αναφέρει σε επιστολή της η Μαίρη Σταύρου προς τον Γ. Ανεμογιάννη το 1994. Σε αυτό το τραπέζι γράφτηκαν τα περισσότερα από τα έργα του των τελευταίων χρόνων. 2) Τη δεύτερη ιδιόχειρη γραφή της «Οδύσσειας» που έγραψε στο Γκότεσγκαμπ της Τσεχοσλοβακίας, από 1η Οκτωβρίου 1929 μέχρι 3η Μαρτίου 1930 και την τρίτη ιδιόχειρη γραφή που έγραψε στο ίδιο μέρος, από 1η Ιουλίου μέχρι 4 Δεκεμβρίου 1931. 3) Ενα πορτρέτο του συγγραφέα από τον ζωγράφο Γ. Πολυχρονιάδη.

Πηλός και χρώμα

Στο Βυζαντινό - Χριστιανικό Μουσείο παρουσιάζεται η έκθεση «Πηλός και χρώμα... ευρωπαϊκή πορσελάνη συλλογής Ι. και Δ. Πασσά. Νεώτερη κεραμική του ελλαδικού χώρου». Στόχος της είναι να παρουσιάσει την παράλληλη διαδρομή της κεραμικής σε δύο διαφορετικούς πολιτισμικούς χώρους, τον ελλαδικό και ευρωπαϊκό, από τα μέσα του 15ου μέχρι τις αρχές του 19ου αιώνα. Η έκθεση (διάρκεια έως 17/2) χωρίζεται σε δύο τμήματα. Το πρώτο περιλαμβάνει αντιπροσωπευτικά δείγματα της συλλογής ευρωπαϊκής κεραμικής του Ιδρύματος Ι. και Δ. Πασσά. Εβδομήντα πέντε πολύτιμα αντικείμενα των σπουδαιότερων ευρωπαϊκών εργαστηρίων πορσελάνης αποκαλύπτουν τις φάσεις εξέλιξης της ευρωπαϊκής κεραμικής, από τα πρώιμα δείγματα εφυαλωμένου πηλού έως την τελειοποιημένη πορσελάνη του τέλους του 18ου αι. Ο επισκέπτης παρακολουθεί τη διαδρομή της πορσελάνης, από την Κίνα, όπου δημιουργήθηκε για πρώτη φορά, μέχρι τις αγορές και τα μεγάλα εργαστήρια της Δυτικής Ευρώπης.

Στο δεύτερο τμήμα φιλοξενούνται 147 κεραμικά που κυκλοφορούν στον ελλαδικό χώρο τον 17ο-18ο και στις αρχές του 19ου αιώνα. Ο επισκέπτης θα θαυμάσει κεραμικά αντικείμενα με σχήματα και διακοσμήσεις που ακολουθούν τη βυζαντινή παράδοση. Παράλληλα, γνωρίζεται με την κεραμική παραγωγή της Δύσης και της Ανατολής, που αποκαλύπτει τους δρόμους του εμπορίου στην Ανατολική Μεσόγειο.

«Πορτρέτο» Εύας Φάμπα

Το πορτρέτο της εξαίρετης Ελληνίδας κιθαρίστριας Εύας Φάμπα θα παρουσιάσει το Γενάρη ο δημοσιογράφος Αχιλλέας Παπαδιονυσίου, στις «Ανοιχτές σελίδες», της «Αχελώος TV» (εκπέμπει από το Αγρίνιο σε όλη τη Δυτική Ελλάδα). Το δίωρο αφιέρωμα περιλαμβάνει συνέντευξη, λεπτομέρειες για τη ζωή της με την κιθάρα και τη μουσική, την καριέρα, το έργο της, και αποσπάσματα από ζωντανές εμφανίσεις, σόλο ρεσιτάλ, αλλά και το κοντσέρτο του Mauro Castelnuovo Tedesco, με τη Συμφωνική Ορχήστρα Ρωσίας από το 9ο Διεθνές Φεστιβάλ της Kaluga (2006). Η συνέντευξη θα προβληθεί στις 5, 8, 12, 15 Γενάρη (6 μ.μ.).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ