ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 4 Αυγούστου 2001
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Οι Σαλαμινομάχοι... και τα ναυπηγεία

Η αρχαία προβλήτα όπως φαίνεται σήμερα στην Κυνόσουρα
Η αρχαία προβλήτα όπως φαίνεται σήμερα στην Κυνόσουρα
Στο πλέον γνωστό «μνημείο» εγκατάλειψης, αδιαφορίας και κυνισμού έναντι της Ιστορίας και της πολιτιστικής κληρονομιάς αυτού του τόπου, στην Κυνόσουρα Σαλαμίνας, αποφάσισε να επέμβει, έστω και «δειλά», η Αρχαιολογική Υπηρεσία, κηρύσσοντας την περιοχή Α' Ζώνη προστασίας (αδόμητη) και επεκτείνοντας την κήρυξη και στη θάλασσα, στα Αμπελάκια.

Ως γνωστόν, επίκεντρο του ευρύτερου αρχαιολογικού χώρου είναι ο ταλαίπωρος Τύμβος των Σαλαμινομάχων, το γήπεδο του οποίου είναι ιδιοκτησία ιδιωτικού ναυπηγείου... Αλλωστε, τα ναυπηγεία είναι αυτά τα οποία αποτελούν και τον υπ' αριθμόν ένα κίνδυνο της περιοχής και από αυτά, καταρχήν, θέλει η αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων να προφυλάξει τον ιστορικό τόπο, αφού, όπως ειπώθηκε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, δε φτάνουν οι ήδη υπάρχουσες εγκαταστάσεις, αλλά καταφθάνουν αιτήσεις και για νέες! Γι' αυτό και η κήρυξη αδόμητης ζώνης θεωρήθηκε απαραίτητη, αν και ένα μεγάλο μέρος του αρχαιολογικού χώρου εξαιρέθηκε από αυτήν, αφού έχει ήδη δομηθεί. Να σημειωθεί πως η Κυνόσουρα είναι ήδη κηρυγμένος αρχαιολογικός χώρος, κάτι που όμως δεν εμπόδισε την ασυδοσία του ιδιωτικού κεφαλαίου να «αλωνίζει».

Να σημειωθεί επίσης, πως στην περιοχή βρίσκεται και το τρόπαιο της ναυμαχίας, το οποίο ήταν μάλιστα και ορατό τον περασμένο αιώνα, ενώ σήμερα εικάζεται πως οι πλάκες του βρίσκονται στη θάλασσα.

ΣΤΑΔΙΟ ΑΡΧΑΙΑΣ ΜΕΣΣΗΝΗΣ
Ενα μεγάλο αναστηλωτικό έργο

Τη μεγαλύτερη αναστηλωτική παρέμβαση της χώρας θα αποτελέσει η αποκατάσταση του Σταδίου της Αρχαίας Μεσσήνης και των στοών του, την οποία ενέκρινε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, γνωμοδοτώντας ομόφωνα υπέρ της σχετικής μελέτης που κατέθεσε ο ανασκαφέας και καθηγητής, Π. Θέμελης.

Το μνημείο έχει υποστεί φθορές από τα επιφανειακά νερά που το έχουν διανοίξει σχεδόν στη μέση και έχουν μετακινήσει μεγάλο μέρος των κερκίδων, ενώ ένα μέρος των στοών έχει πέσει από σεισμούς. Ωστόσο, η γενικότερη κατάσταση των στοών, σύμφωνα με τους μελετητές, είναι αναστρέψιμη. Ειπώθηκε χαρακτηριστικά, ότι η κατάσταση διατήρησής τους είναι εκπληκτική, αφού 75 κορμοί κιόνων βρίσκονται στη θέση τους και διατηρούν το μεγαλύτερο μέρος του αρχικού υλικού κατασκευής τους.

Αυτό που απασχόλησε περισσότερο το συμβούλιο ήταν η σκοπιμότητα της αναστήλωσης του ίδιου του σταδίου λόγω των φθορών από το χείμαρρο, αλλά, σύμφωνα με τον ανασκαφέα, τα νερά ήταν και η σωτηρία του μνημείου, αφού κατάχωσαν τις κερκίδες σχετικά νωρίς χρονικά, κατά την ύστερη αρχαιότητα, με αποτέλεσμα να διατηρούνται σχεδόν σε άψογη κατάσταση.

Το Στάδιο είχε 18 λίθινες κερκίδες όταν κατασκευάστηκε με 19 σειρές εδωλίων, από τις οποίες, οι καλύτερα σωζόμενες είναι οι κατώτερες σειρές. Περιλάμβανε επίσης αναθεματικά μνημεία και παλαίστρα. Τα υπόλοιπα εδώλια μπορούν να ταυτιστούν και να επανατοποθετηθούν στην αρχική τους θέση σχετικά εύκολα.

Η Μεσσήνη, πρωτεύουσα του Μεσσηνιακού κράτους, ιδρύθηκε από τον Επαμεινώνδα το 369 π.Χ. ταυτόχρονα με την αρκαδική Μεγαλόπολη. Η επίβλεψη των έργων ανατέθηκε στον Αργείο στρατηγό Επιτέλη. Η Μεσσήνη ακμάζει κατά τους μακεδονικούς και ρωμαϊκούς χρόνους και παραμένει πρωτεύουσα του ελεύθερου Μεσσηνιακού κράτους. Κατά τους ρωμαϊκούς χρόνους, το Στάδιο είχε μετατραπεί σε αρένα.

Πολιτιστικές συναντήσεις στην Κοζάνη

«Μιας πεντάρας νιάτα» από το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης
«Μιας πεντάρας νιάτα» από το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης
Μουσική, θέατρο, χορό και εκθέσεις, περιλαμβάνουν οι πολιτιστικές εκδηλώσεις που φιλοξενούνται το φετινό καλοκαίρι στην Κοζάνη. Από αυτές αναφέρουμε: «Τριήμερο αφιέρωμα στο λαϊκό πολιτισμό» (20-22/9). Την παραμονή (7μμ) στο ΕΛΚΕΠΑ, θα εγκαινιαστεί η έκθεση: «Λαϊκά Μουσικά Οργανα», ενώ στις 8μμ στην αίθουσα τέχνης, θα μιλήσει ο Λάμπρος Λιάβας με θέμα: «Λαϊκά όργανα και τοπική παράδοση». Θα ακολουθήσει (9μμ) μουσική εκδήλωση με τους: Σπύρο Σακκά, Σαβίνα Γιαννάτου, Νατάσσα Ζούκα. Στις 21/9 (8.30μμ) στην κεντρική πλατεία, φιλοξενείται η «Μπάντα χάλκινων από τη Φλώρινα», ενώ στις 9μμ θα απονεμηθεί μετάλλιο της πόλης στη Δόμνα Σαμίου για την προσφορά της στην ελληνική λαϊκή παράδοση. Θα ακολουθήσει συναυλία με τίτλο «Τα μικρασιάτικα». Η βραδιά θα κλείσει με χορούς και τραγούδια της Κοζάνης.

Από τις θεατρικές βραδιές σημειώνουμε: 24/8 (9.30μμ, αίθουσα τέχνης), «Πειρασμός» του Γρ. Ξενόπουλου από τα ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου - Βέροιας. Η παράσταση ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Θοδωρή Γκόνη, μουσική Ορφέα Περίδη, σκηνικά Αντώνη Στεφανόπουλου, κοστούμια Ιουλίας Σταυρίδου. Στον ίδιο χώρο (4/9, 9.30μμ), το θέατρο «Μεταξουργείο» και η Αννα Βαγενά παρουσιάζουν την «Αγγέλα Παπάζογλου» από το βιβλίο του Γιώργη Παπάζογλου «Ονείρατα της Σμύρνης», ενώ στις 12/9, το Θέατρο Καισαριανής παρουσιάζει «Το Πακέτο» του Μιχάλη Πιτένη. Πρόκειται για μια σημερινή φαρσοκωμωδία, που παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Σπ. Κωνσταντινίδη, σκηνικά - κοστούμια Ν. Πέρδικα και μουσική επιμέλεια Ν. Γριζάνη. Παίζουν οι: Γ. Τσικής, Θ. Κανούσης, Ν. Γριζάνης, Ε. Στυλιανίδου, Κ. Λιναρδή, Η. Ανδροβιτσανέας και Κ. Αναστασίου. Τέλος, στις θεατρικές βραδιές αναφέρουμε τις παραστάσεις του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης (30, 31/8, Εθνικό Στάδιο Κοζάνης, 9.30μμ). Θα παρουσιάσει την κωμωδία των Ασημάκη Γιαλαμά - Κώστα Πρετεντέρη «Μιας πεντάρας νιάτα».

Από τις «Ημέρες Νέων» (7,8,9/9) σημειώνουμε τη συναυλία με τους «Μπλουζ Γουάιρ» (7/9, 9.30μμ, αίθουσα τέχνης) και της Αναστασίας Μουτσάτσου - Νίκου Ζιώγαλα (9/9, Εθνικό Στάδιο Κοζάνης, 9.30μμ).

«Δραπέτης»

Βιβλίο του Φάνη Κωνσταντινίδη

Πρόκειται για μια συγκλονιστική μαρτυρία.

Στις 17 Αυγούστου του 1944 τα ναζιστικά στρατεύματα κατοχής μαζί με τους ντόπιους συνεργάτες τους περικυκλώνουν την Κοκκινιά. Στόχος τους να τιμωρήσουν τον ανυπόταχτο λαό της. Να κάμψουν το ΕΑΜικό κίνημα αντίστασης. Να εξολοθρέψουν την οργάνωση και τα στελέχη του ΚΚΕ που ήταν η ψυχή του...

Οι φρικαλεότητες που διέπραξαν ήταν απερίγραπτες...

Το «δείξιμο» του κουκουλοφόρου προδότη σήμαινε δύο πράγματα: άμεσος θάνατος ή βασανιστήρια...

Αν δεν υπάρχουν λόγια να περιγράψουν τη φρίκη που έζησε αυτή την ημέρα η Κοκκινιά τότε είναι αδύνατον να περιγραφεί ο μαζικός ηρωισμός του λαού της.

Το να δραπετεύει κανείς από τον κλοιό του θανάτου δεν είναι μια εύκολη υπόθεση. Δεν είναι ο εύκολος δρόμος, μα ο σχεδόν αδύνατος. Οταν σε κάθε βήμα, σε κάθε προσπάθεια αποδεικνύεται πως είναι αδύνατον να κατορθώσεις να ξεφύγεις. Οταν διαπιστώνεις πως η δική σου δύναμη θέλησης, η αποφασιστικότητα, δεν αρκούν. Τότε τα διλήμματα μεγαλώνουν. Γίνονται πιο πιεστικά. Η παράδοση φαντάζει σαν η μόνη «λύση». Η πιο ακίνδυνη για τους άλλους, γι' αυτούς που διακινδυνεύουν τη δική τους ζωή και τη ζωή των παιδιών τους, για να σε βοηθήσουν.

Η δραπέτευση του Φ. Κωνσταντινίδη από το μπλόκο της Κοκκινιάς είναι από τις μοναδικές. Με την περιγραφή της αναδείχνεται ο ανυπέρβλητος ηρωισμός του απλού λαού, που με κάθε θυσία προσπαθεί να σώσει τους μπροστάρηδες του δικού του αγώνα. Το μεγάλο πρωταγωνιστή της ζωής και της ιστορίας που σε δύσκολες και τραγικές στιγμές φανερώνει τις τεράστιες δυνάμεις και δυνατότητες που έχει.

«Την ιστορία να τη θυμάσαι στις μεγάλες στιγμές...», λέει ο μεγάλος μας ποιητής Γιάννης Ρίτσος. Κι αυτό το βιβλίο - μαρτυρία του Φ. Κωνσταντινίδη αποτελεί συμβολή, ώστε να γνωρίσουν οι νεότεροι, ειδικά οι νέοι αγωνιστές, τις μεγάλες στιγμές αυτού του λαού.


Μ.

Σκηνοθέτες εναντίον «προεδρεύουσας»

Το «ακέφαλο» Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ), μετά την παραίτηση του προέδρου του, Μάνου Ευστρατιάδη, φαίνεται να δημιουργεί προβλήματα και έντονους προβληματισμούς, τόσο στο Κέντρο όσο και σε φορείς του κινηματογράφου όπως είναι και η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών (ΕΕΣ).

Από την πλευρά του το Κέντρο με επιστολή του προς την Διασωματειακή Επιτροπή Κινηματογράφου, υπογεγραμμένη από την προεδρεύουσα αντιπρόεδρο Δέσποινα Μουζάκη, φαίνεται να καθησυχάζει λέγοντας πως το ΕΚΚ «συνεχίζει να λειτουργεί απρόσκοπτα και υλοποιεί προς το παρόν χωρίς την παραμικρή αλλαγή το έργο που έχει αναληφθεί», ενώ υποβαθμίζει με έναν τρόπο την καθυστέρηση της πρώτης δόσης από τη χρηματοδότηση του ΟΠΑΠ διευκρινίζοντας ότι «οφειλόταν στην αλλαγή του τρόπου εκταμίευσης μετά τη μετοχοποίηση του οργανισμού και όπως ανακοινώθηκε αρμοδίως, έχει ήδη δρομολογηθεί η καταβολή 500.000.000 δρχ., που υπολογίζεται να καλύψει όλες τις υποχρεώσεις του οργανισμού για το επόμενο δίμηνο».

Από την πλευρά της, όμως, η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών με ανακοίνωσή της - με αφορμή συνέντευξη της Δέσποινας Μουζάκη στην «Ελευθεροτυπία» - καταλογίζει βλέψεις της Δ. Μουζάκη για τη θέση του προέδρου του ΕΚΚ ενώ της καταλογίζει έλλειψη προσόντων για τη θέση αυτή.

Συγκεκριμένα, σημειώνεται στην ανακοίνωση της ΕΕΣ: «πριν αναλάβει τη θέση της Αντιπροέδρου, η μόνη σχέση που είχε με τον κινηματογράφο ήταν η ιδιότητά της ως στέλεχος διαφημιστικής εταιρίας», ενώ της επιρρίπτει ευθύνη όσον αφορά στον τομέα της δικής της ευθύνης που είναι η προώθηση και διανομή ταινιών. Την κατηγορούν επίσης για «συμμετοχή σε εταιρίες οι οποίες έχουν συμφέρον στην παραγωγή ταινιών» και για επιλεκτική προώθηση εταιριών παραγωγής που «έχουν αναλάβει μέχρι και εννιά παραγωγές ενώ άλλες δεν έχουν πάρει καμία».

Τέτοιου είδους «μάχες», πάντως, τις έχουμε δει και στο παρελθόν και πιθανά να υπάρξουν και στο μέλλον. Το θέμα είναι όχι ποιος κερδίζει, αλλά ποιος χάνει. Και ελπίζουμε να μη χάσει ο Ελληνικός Κινηματογράφος, γιατί χαθήκαμε. Οσοι αγαπούν και νοιάζονται για τον Ελληνικό Κινηματογράφο μπορούν - αν θέλουν - να «ανταμώσουν».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ