ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 1 Φλεβάρη 2007
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΙΔΡΥΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ
Στο φόρτε οι ... «επιχειρηματίες ανάγκης»

Ενδιαφέρουσα έκθεση του ΙΟΒΕ, που αποκαλύπτει τις διεξόδους που αναζητούν - σε ατομικό επίπεδο - πολλοί εργαζόμενοι, οι οποίοι αναγκάζονται να στραφούν σε διάφορες μορφές αυτοαπασχόλησης

Αύξηση των ...«επιχειρηματιών ανάγκης», διαπιστώνει έκθεση του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) για την επιχειρηματικότητα του 2006, αποκαλύπτοντας το τεράστιο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πλατιά λαϊκά στρώματα, τα οποία - όλο και περισσότερο - αδυνατούν να βρουν εργασία σε τομείς που απασχολούνταν μέχρι σήμερα. Σύμφωνα με έρευνα που έκανε το Παγκόσμιο Παρατηρητήριο για την Επιχειρηματικότητα και δημοσιοποίησε χτες το ΙΟΒΕ του ΣΕΒ, πέρσι καταγράφηκε στη χώρα σημαντική αύξηση της «επιχειρηματικότητας αρχικών σταδίων». Συγκεκριμένα, το 7,9% του πληθυσμού ηλικίας 18-64 χρόνων δήλωσε ότι βρίσκεται «στη φάση εκκίνησης ενός νέου εγχειρήματος, συμπεριλαμβανομένης και της αυτοαπασχόλησης», κατατάσσοντας την Ελλάδα στην 4η θέση στην Ευρώπη και με «επίδοση» αισθητά καλύτερη από τα προηγούμενα χρόνια.

Το ερώτημα που προκύπτει είναι εύλογο. Τι έγινε; Σε συνθήκες λιτότητας και συνεχούς επίθεσης ενάντια στις λαϊκές κατακτήσεις, ξαφνικά τόσοι πολλοί από εμάς γινόμαστε επιχειρηματίες; Την απάντηση τη δίνουν οι ίδιοι οι συντάκτες της έκθεσης, που σημειώνουν ότι δε μιλάμε για τη δημιουργία επιχειρήσεων, αλλά για την εμφάνιση «επιχειρηματιών ανάγκης». Δηλαδή, όσους στρέφονται στα διάφορα πολυδιαφημισμένα «προγράμματα επιχειρηματικότητας», «λόγω έλλειψης δυνατοτήτων άλλης ικανοποιητικής απασχόλησης και όχι για την εκμετάλλευση κάποιας επιχειρηματικής ευκαιρίας που γίνεται αντιληπτή στο οικονομικό περιβάλλον».

Στην πραγματικότητα, δηλαδή, τα παραπάνω στοιχεία δε δείχνουν τόσο το ...επιχειρηματικό δαιμόνιο της φυλής, αλλά τις δραματικές συνέπειες που έχουν για τμήματα των λαϊκών στρωμάτων η αυξανόμενη ανεργία και υποαπασχόληση, οι απολύσεις και η ανασφάλεια για σταθερή εργασία. Συνέπειες, κάτω από το βάρος των οποίων πολλοί εργαζόμενοι, χιλιάδες αγρότες, εκατοντάδες αυτοαπασχολούμενοι που «έπεσαν έξω», νέοι και νέες εξαναγκάζονται να στραφούν σε διάφορες μορφές αυτοαπασχόλησης. Οι περισσότεροι από αυτούς συγκεντρώνουν ό,τι οικονομίες έχουν και δεν έχουν, προσπαθούν να ενταχθούν σε κάποιο από τα περιβόητα προγράμματα της ΕΕ, παίρνουν και κάποιο δάνειο από τις τράπεζες και ξεκινούν έναν Γολγοθά, που για μεν τους ίδιους έχει εντελώς αβέβαιη προοπτική, για δε τους κυβερνώντες αποτελεί ευκαιρία για να εκτονωθούν οι λαϊκές αντιδράσεις για την ανεργία και τις απολύσεις.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης, η «νέα επιχειρηματικότητα» διακρίνεται από «ρηχότητα», κάτι που φαίνεται και από το γεγονός ότι λόγος γίνεται για επιχειρήσεις που δεν αφορούν ολόκληρο τον κύκλο της παραγωγής, αλλά «μόνο τον έσχατο κρίκο αυτής της αλυσίδας», δραστηριότητες, δηλαδή, «τελικός πελάτης των οποίων είναι ο καταναλωτής ως φυσικό πρόσωπο».

ΕΛΛΗΝΟ-ΙΤΑΛΙΚΟΣ ΑΓΩΓΟΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ
«Οπλο» ευρύτερης οικονομικής κυριαρχίας

Υπογράφτηκε χτες το Πρωτόκολλο Προθέσεων, με το οποίο κατοχυρώνονται τα συμφέροντα συγκεκριμένων επιχειρηματικών κολοσσών στον ενεργειακό τομέα

Μια συμμαχία που ξεπερνά τα σύνορά τους, στοχεύοντας στην κατάκτηση κυρίαρχου ρυθμιστικού ρόλου τόσο στα Βαλκάνια όσο και στη Λεκάνη της Μεσογείου για τα επιχειρηματικά συμφέροντα που εκπροσωπούν, επισφράγισαν χτες Ελλάδα και Ιταλία με την υπογραφή του «Πρωτοκόλλου Προθέσεων» για την κατασκευή του ελληνο-ιταλικού αγωγού φυσικού αερίου. Η συμφωνία υπογράφτηκε στο υπουργείο Ανάπτυξης μεταξύ του Ελληνα υπουργού Δ. Σιούφα και του Ιταλού υπουργού Οικονομικής Ανάπτυξης Π. Μπερσάνι, οι οποίοι συναντήθηκαν στη συνέχεια με τον πρωθυπουργό Κ. Καραμανλή.

Οι δυο πλευρές συμφώνησαν - και αναμένουν τώρα την έγκριση της ΕΕ μέχρι τον Απρίλη - ότι στον αγωγό που θα κατασκευάσουν από κοινού η ιταλική «ΕΝΤΙΣΟΝ» και η ΔΕΠΑ (και οι οποίες θα διακινούν αέριο σε ποσοστά 80% και 20% αντίστοιχα) δε θα έχουν πρόσβαση άλλες επιχειρήσεις για τη μεταφορά φυσικού αερίου, προκειμένου να εξασφαλιστεί η απόσβεση της επένδυσης και στη συνέχεια η κερδοφορία των εταιρειών. Από τον αγωγό θα διέρχονται προς Ιταλία 8 δισ. κυβικά μέτρα αερίου και η εξαίρεση έχει διάρκεια 25 ετών. Μόνη υποχρέωση των εταιρειών είναι να διαθέτουν στην ιταλική αγορά το 10% της ποσότητας του φυσικού αερίου που θα εισάγεται από τον αγωγό. Μελλοντικά θα εξεταστεί η δυνατότητα πρόσβασης τρίτων στον αγωγό για μεταφορά 800 εκατ. κ.μ. (πλέον των 8 δισ.).

Από τις τοποθετήσεις των δύο υπουργών έγινε σαφές ότι μέσα από τον αγωγό θα επιχειρηθεί να πληγεί η κυρίαρχη θέση της Ρωσίας ως κύριου προμηθευτή και διαμορφωτή των τιμών πώλησης. Ο Δ. Σιούφας τόνισε ότι με τον αγωγό εξυπηρετείται και η επιδίωξη της ΕΕ για μεταφορά φυσικού αερίου από: Κασπία, Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική. Καθοριστικής σημασίας είναι και η ολοκλήρωση - νωρίτερα - της σύνδεσης Τουρκίας - Ελλάδας. Ο Ιταλός υπουργός αναφέρθηκε άμεσα στο θέμα της μείωσης των τιμών. Οι δύο χώρες θα προωθήσουν στην ΕΕ και πρόταση για τη δημιουργία Ενεργειακής Κοινότητας των χωρών της Μεσογείου, όπου οι συμφωνίες τους για προμήθεια φ.α. θα φέρουν σε πλεονεκτική θέση τις επιχειρήσεις τους. Η Ελλάδα σκοπεύει και στην πώληση φ.α. σε Αλβανία και ΠΓΔΜ.

Επίσης, συζητήθηκε η κατασκευή δεύτερης υποθαλάσσιας γραμμής για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας, ενώ προκύπτει συντονισμός στα θέματα ενεργειακής πολιτικής της ΕΕ. Το έργο ξεκινά τον Ιούνη του 2008 για λειτουργία το 2011, με δυναμικότητα μεταφοράς 11,5 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου και κόστος κοντά στο 1 δισ. ευρώ!

ΚΡΑΤΙΚΟ ΧΡΕΟΣ
Νέο 30ετές δάνειο 4 δισ. ευρώ

Με αμείωτους ρυθμούς συνεχίζεται η συσσώρευση του κρατικού χρέους κάτω από τους λεόντειους όρους που βάζουν μεγαλοδανειστές του Δημοσίου, ξένες και ντόπιες τράπεζες και άλλοι μεγαλορεντιέρηδες της χρηματαγοράς.

Σε αυτό το πλαίσιο η κυβέρνηση ανακοίνωσε τη σύναψη ενός ακόμη δανείου, ύψους 4 δισ. ευρώ, διάρκειας 30 ετών και επιτόκιο 4,6%. Οι μεγαλοδανειστές του Δημοσίου έσπευσαν να επωφεληθούν, με τις συνολικές προσφορές να φτάνουν στο αστρονομικό ύψος των 11 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με ανακοίνωση του υφυπουργού Π. Δούκα, το 30% των προσφορών προήλθαν από «επενδυτές» που δηλώνουν έδρα τη Μ. Βρετανία και το 13% από τις ΗΠΑ. Στα πλάνα της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών είναι και η έκδοση κρατικού ομόλογου με διάρκεια στα 50 χρόνια.

Ανακαλούνται δίκυκλα

Ανακαλούνται για πραγματοποίηση διορθωτικών ενεργειών στον μπροστινό σωλήνα υγρών φρένου δίκυκλα MODENAS, μοντέλο KRISTAR. Η ανάκληση αφορά 4.685 οχήματα και μέχρι στιγμής, σύμφωνα με τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, δεν έχει αναφερθεί καμία περίπτωση ατυχήματος που να σχετίζεται με το συγκεκριμένο θέμα. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στα τηλέφωνα 210.9403880 και 210.9521108 για την Αθήνα και 24310 56101 (εσ. 930 ή 956) για την υπόλοιπη Ελλάδα.

ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Στα «γνήσια» η μερίδα του λέοντος

Από το 1998 έως το 2005 οι πωλήσεις ανταλλακτικών αυξάνονταν με μέσο ετήσιο ρυθμό 7,8%

Ανοδικές τάσεις παρουσίασε η αγορά των ανταλλακτικών επιβατικών αυτοκινήτων την περίοδο 1998-2005, σύμφωνα με έρευνα της ICAP. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν, στη συγκεκριμένη περίοδο καταγράφτηκε μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης 7,8%. Ο κλάδος χωρίζεται σε δύο κατηγορίες: Σ' αυτή των λεγόμενων γνήσιων ανταλλακτικών (εισάγονται από τις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων και διακινούνται στην αγορά μέσω των εξουσιοδοτημένων δικτύων τους) και στα «after market» (δηλαδή τα αντίγραφα). Στη δεύτερη κατηγορία, περιλαμβάνονται προϊόντα εταιρειών που προμηθεύουν και κατασκευαστές, αλλά δε φέρουν το σήμα συγκεκριμένης αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά της εταιρείας που τα παράγει. Τα γνήσια ανταλλακτικά εκτιμάται ότι κάλυψαν το 69,3% της συνολικής αγοράς το 2005, ενώ τα «after market» ανταλλακτικά κάλυπταν το υπόλοιπο μέρος της συνολικής αγοράς.

Αξιοσημείωτο είναι ότι όσον αφορά στη δεύτερη κατηγορία ανταλλακτικών ο μέσος όρος του δείκτη αποδοτικότητας κεφαλαίων των επιχειρήσεων, του δείγματος που έλαβε υπόψη η ICAP την πενταετία 2001-2005, έφτασε το 23,68%. Ακόμη, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΣΥΕ, που επικαλούνται οι συντάκτες της μελέτης, ο συνολικός όγκος των κυκλοφορούντων επιβατικών αυτοκινήτων (ΙΧ και ΔΧ) παρουσιάζει άνοδο κατά την περίοδο 2002-2005 με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 6,8%. Σε αριθμούς αυτό μεταφράζεται σε 4.303.129 οχήματα το 2005 από 4.073.511 το 2004. Επίσης, τα μεταχειρισμένα επιβατικά που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στη χώρα ανήλθαν σε 33.629 το 2005 από 29.025 το 2004 και 16.026 το 2003.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ