ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 16 Φλεβάρη 2013 - 2η έκδοση
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΔΗΜΑΡ
Στόχος η άμεση ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων

Εντός των επόμενων ημερών αναμένεται η έναρξη της διαδικασίας για τις συμβάσεις «παραχώρησης» των περιφερειακών αεροδρομίων από το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, σύμφωνα με όσα δήλωσε την Τετάρτη το βράδυ ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης. Πρώτιστο μέλημα αυτών των συμβάσεων, όπως διακηρύττουν σε όλους τους τόνους οι αρμόδιοι υπουργοί των τριών τελευταίων χρόνων - γιατί η υπόθεση ιδιωτικοποίησης των κρατικών αεροδρομίων ξεκίνησε από το 2010 - είναι να τα καταστήσουν «ανταγωνιστικά» σε σχέση με τα αεροδρόμια των γειτονικών χωρών. Με απλά λόγια, πιο φτηνά για τις αεροπορικές εταιρείες που τα χρησιμοποιούν σε σχέση με εκείνα κυρίως της Τουρκίας, που και ιδιαίτερη ανάπτυξη των αερομεταφορών της γνωρίζει τα τελευταία χρόνια, αλλά και προσφέρει ανάλογο με αυτό της Ελλάδας τουριστικό προϊόν.

Η συγκυβέρνηση, δηλαδή, ετοιμάζεται όχι απλώς να παραχωρήσει σε ιδιώτες τα 37 περιφερειακά αεροδρόμια για χρονικό διάστημα άνω των 35 ετών με εξωφρενικά δυσμενείς συμβάσεις για το Δημόσιο, αλλά θα αποποιηθεί και το ελάχιστο τίμημα που μπορεί να λάμβανε. Για να μπορούν στη συνέχεια, υποτίθεται, οι εταιρείες που θα τα αναλάβουν να προσφέρουν φτηνές υπηρεσίες στους αερομεταφορείς κάτι που θα μετακυλιστεί στις τιμές των εισιτηρίων, ώστε να προσελκύουν μεγαλύτερο αριθμό τουριστών. Είναι σημαντικό να επιμείνουμε στη σύγκριση που κάνει η συγκυβέρνηση με την Τουρκία, καθώς έτσι θέτει ουσιαστικά και τον «πήχη», πάνω από τον οποίο δεν μπορούν να τεθούν τα ανταλλάγματα που θα ζητήσει το Δημόσιο από τους ιδιώτες «επενδυτές» για την παραχώρηση των αεροδρομίων.

Ας μην ξεχνάμε ότι το σύνολο των εσωτερικών αξιών στη γειτονική χώρα, παραμένει πολύ πιο χαμηλό σε σχέση με αυτό της Ελλάδας, ακόμη και σήμερα που η χώρα μας πλήττεται βαρύτατα από την καπιταλιστική κρίση. Η σχετική κουβέντα αγγίζει και τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, καθώς θεωρείται «ακριβό» αεροδρόμιο και άρα μη ανταγωνιστικό, οπότε στη νέα σύμβαση παραχώρησης που ετοιμάζεται και γι' αυτό, θα υπάρχει πρόβλεψη για μεγάλη μείωση των τελών. Απλά να υπενθυμίσουμε ότι από το Μάρτη του 2001 που ξεκίνησε η λειτουργία του «Ελ. Βενιζέλος», ακόμη και με συγκεκριμένους δυσμενείς όρους για τα λαϊκά στρώματα, έχουν μπει στα κρατικά ταμεία ως μέρισμα από τα κέρδη του, περί τα 750 εκατ. ευρώ, ενώ οι μισοί και πλέον επισκέπτες του προέρχονται από το εξωτερικό.

Τέλος, είναι πράγματι αστείο να ισχυρίζεται ο αρμόδιος υπουργός και η συγκυβέρνηση ότι αν μειωθούν οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων κατά 10 ή 20 ευρώ θα αυξηθεί κατά κύματα η τουριστική εισροή. Αυτό που στην πραγματικότητα θα συμβεί είναι οι αεροπορικές εταιρείες και οι εταιρείες διαχείρισης των αεροδρομίων να ενισχύσουν τα κέρδη τους, καθώς αυτά τα 10 ή 20 ευρώ σε κάθε εισιτήριο επί των εκατομμυρίων τουριστών που επισκέπτονται αεροπορικώς την Ελλάδα κάθε χρόνο θα εισέρχονται στα ταμεία τους. Είναι ξεκάθαρο ότι πίσω από τη «φιλολογία» περί ανταγωνιστικών τιμών των αεροδρομίων κρύβονται ακόμη μεγαλύτερες παροχές προς τους κεφαλαιοκράτες, αλλά και άμεση υπονόμευση των δημοσίων εσόδων, τη στιγμή που ο εργαζόμενος λαός τσακίζεται από την αβάσταχτη φορολογία της συγκυβέρνησης.

ΑΥΤΟΑΠΑΣΧΟΛΟΥΜΕΝΟΙ - ΜΙΚΡΟΙ ΕΒΕ
Το 90% λέει όχι στην κατάργηση της Κυριακάτικης αργίας

Εννέα στους δέκα αυτοαπασχολούμενους και εκπροσώπους οικογενειακών επιχειρήσεων, χωρίς προσωπικό ή με λίγους εργαζόμενους, είναι αντίθετοι στους σχεδιασμούς συγκυβέρνησης - μονοπωλίων για κατάργηση της αργίας της Κυριακής.

Αυτό προκύπτει από έρευνα που πραγματοποίησε η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ) μέσα στο Γενάρη, στο πλαίσιο της εξαμηνιαίας αποτύπωσης του οικονομικού κλίματος στις μικρές επιχειρήσεις. Ακόμη, από την ίδια έρευνα προέκυψε ότι το 85% των εμπόρων διαψεύδει τα κάλπικα κυβερνητικά επιχειρήματα ότι θα αυξηθεί ο τζίρος τους και η απασχόληση αν ανοίγουν τα μαγαζιά τους την Κυριακή.

Σύμφωνα με άλλη έρευνα της ΓΣΕΒΕΕ που διενεργήθηκε το Δεκέμβρη, επτά στους δέκα εργαζόμενους περιμένουν τις δύο εκπτωτικές περιόδους για να κάνουν βασικές καταναλωτικές αγορές, σε μια αγορά «νεκρή» τους υπόλοιπους δέκα μήνες, ενώ προκύπτει, ακόμη, ότι αυτό που λείπει από τους καταναλωτές δεν είναι περισσότερες ώρες λειτουργίας των καταστημάτων, αλλά καλύτερες τιμές σε σχέση με τα τσακισμένα εισοδήματά τους.

Αποκαλυπτικά των στοχεύσεων της συγκυβέρνησης είναι τα ίδια τα στοιχεία ακόμα και των διεθνών οργανισμών που δουλειά τους είναι να υπερασπίζονται και να προωθούν την «ελεύθερη αγορά», όπως του ΟΟΣΑ, σύμφωνα με τα οποία οι μόνοι που επωφελούνται από την «απορρύθμιση των ωρών λειτουργίας των καταστημάτων» είναι τα μεγάλα καταστήματα, ενώ τα μικρά υποφέρουν και ενισχύεται η μείωση του μεριδίου αγοράς των ΜΜΕ.

Ακόμη, σύμφωνα με την 6η Εκθεση του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου για τις ΜΜΕ που εξετάζει 19 χώρες, οι επιπτώσεις στην απασχόληση από το διευρυμένο ωράριο είναι αρνητικές, το εργασιακό κόστος αυξάνεται περισσότερο απ' όσο οι πωλήσεις, ιδιαίτερα τις Κυριακές, τα μικρά καταστήματα μειώνουν τις θέσεις εργασίας λόγω του δυσβάσταχτου κόστους που προκαλεί το διευρυμένο ωράριο, και οι όποιες νέες θέσεις δημιουργούνται στην αγορά είναι μόνο μερικής απασχόλησης και, τέλος, εξαιτίας του άγριου ανταγωνισμού που ασκούν οι μεγάλες επιχειρήσεις τα μικρά καταστήματα είτε εξαφανίζονται από το χάρτη είτε υποχρεώνονται σε εξαγορά από μεγάλες αλυσίδες.

ΣΕΒ
Υπέρ της φτηνής... ρύπανσης

Να μην αλλάξει το σύστημα «εμπορίου ρύπων», που τους επιτρέπει να ρυπαίνουν ασύστολα αγοράζοντας σχετικά δικαιώματα από το Χρηματιστήριο Ρύπων, ζητούν οι Ελληνες βιομήχανοι, μέσω ανακοίνωσης του ΣΕΒ, στην οποία γίνεται λόγος για «επιβάρυνση του κόστους παραγωγής» και για «κίνδυνο να χαθούν κι άλλες θέσεις εργασίας».

Μιλώντας για «απόπειρα χειραγώγησης» του σημερινού μηχανισμού, ο ΣΕΒ αναφέρεται στην πρόταση της Επιτροπής Περιβάλλοντος της ΕΕ, σύμφωνα με την οποία τα δικαιώματα δημοπράτησης εκπομπών μεταφέρονται από την περίοδο 2013-2015 στο τέλος της δεκαετίας. Αυτό σημαίνει αύξηση της τιμής των δικαιωμάτων σε συνδυασμό με μείωσή τους. Η σχετική ψηφοφορία στο Ευρωκοινοβούλιο θα γίνει στις 19 του Φλεβάρη και ο ΣΕΒ ισχυρίζεται ότι «η χειραγώγηση που επιχειρείται σ' ένα σύστημα το οποίο μέχρι σήμερα έχει λειτουργήσει με άριστα αποτελέσματα, έρχεται εν μέσω κρίσης να επιβαρύνει το κόστος παραγωγής των βιομηχανικών μας επιχειρήσεων και δημιουργεί τον άμεσο κίνδυνο να χαθούν και άλλες θέσεις εργασίας».

ΤΟΚΟΙ ΤΡΑΠΕΖΙΚΩΝ ΚΑΤΑΘΕΣΕΩΝ
Στο 15% η φορολογία

Αυξάνεται από 1/1/2013 σε δεκαπέντε τοις εκατό (15%) από δέκα τοις εκατό (10%) ο συντελεστής παρακράτησης φόρου στα εισοδήματα από τόκους καταθέσεων και από πράξεις REPOS, σύμφωνα με εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών.

Ο νέος συντελεστής εφαρμόζεται στα ποσά των τόκων που καταβάλλονται ή πιστώνονται από την 1η Γενάρη 2013 και μετά.

Ειδικά για τις καταθέσεις προθεσμίας, προβλέπεται ότι τα ποσά των τόκων από προθεσμιακές καταθέσεις που έχουν συναφθεί μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2012 αλλά εκτοκίζονται από την 1η Ιανουαρίου 2013 και μετά, υπάγονται σε φορολόγηση με συντελεστή δέκα πέντε τοις εκατό (15%), ανεξάρτητα αν αφορούν και τόκους της περιόδου 2012, στην οποία εφαρμοζόταν ο μειωμένος συντελεστής 10%, καθόσον χρόνος απόκτησης του εισοδήματος είναι ο χρόνος που οι τόκοι αυτοί καθίστανται ληξιπρόθεσμοι και απαιτητοί, ήτοι ο χρόνος εκτοκισμού.

Ανάλογη αύξηση του συντελεστή παρακράτησης φόρου από 10% σε 15% προκύπτει και για τα εισοδήματα από τόκους των έντοκων γραμματίων του ελληνικού δημοσίου και των ομολόγων, περιλαμβανομένων και των εταιρικών ομολόγων του ιδιωτικού τομέα.

Τέλος, αυξάνεται από 15% σε 20% ο συντελεστής παρακράτησης φόρου στα εισοδήματα που προκύπτουν από πράξεις ή συμβάσεις στα παράγωγα χρηματοοικονομικά προϊόντα. Ο νέος τρόπος φορολόγησης, θα ισχύσει για τα εισοδήματα του οικονομικού έτους 2014, ήτοι αυτά που αποκτήθηκαν το 2013.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ