Ας δούμε πιο αναλυτικά τι προβλέπει το «Μεσοπρόθεσμο» για την Τοπική Διοίκηση:
Γενικότερα σαν πολιτική, προωθείται η μείωση έως και κατάργηση των πόρων της Τοπικής Διοίκησης από τον Κρατικό Προϋπολογισμό (ΚΑΠ που προέρχονται από την άμεση και έμμεση φορολογία) στο όνομα της «λεγόμενης» οικονομικής αυτοτέλειας. Δηλαδή, να λειτουργεί ένας δήμος αποκλειστικά και μόνο από τα δικά του έσοδα. Από χρήματα δηλαδή που θα καταβάλλουν οι εργαζόμενοι για κάθε υπηρεσία που θα παρέχει ο δήμος. Αυτή είναι η προοπτική που ετοιμάζουν στα λαϊκά νοικοκυριά. Ετσι κι αλλιώς αυτή η κατάσταση - με μια σχετική κλιμάκωση - έχει αποτυπωθεί τα προηγούμενα χρόνια στους Κρατικούς Προϋπολογισμούς και στους σχετικούς νόμους που προέβλεπαν τις τεράστιες παρακρατήσεις των πόρων που θα έπρεπε να αποδίδονται στους δήμους για υπηρεσίες προς τους δημότες. Ευθύνη γι' αυτή την κατάσταση έχουν διαχρονικά οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ αλλά και οι αιρετοί στην Τοπική Διοίκηση και στα συλλογικά όργανα (ΚΕΔΚΕ, ΤΕΔΚΝΑ - ΕΝΑΕ). Αυτή η κατάσταση σήμερα οξύνεται με πρόσχημα την καπιταλιστική κρίση με «σημαία» δήθεν, την «εξοικονόμηση πόρων», την «ορθολογική διαχείριση προσωπικού» κλπ.
Στην πραγματικότητα, μεταφέρονται αρμοδιότητες από το κεντρικό Κράτος, με μειωμένους πόρους και μειωμένο προσωπικό. Π.χ., σύμφωνα με τα στοιχεία της ΚΕΔΚΕ, μόνο για τις αρμοδιότητες που είχαν μεταφερθεί μέχρι το 2009, το «άνοιγμα» ήταν 515 εκατ. ευρώ. Για τη μεταφορά νέων αρμοδιοτήτων (που αφορούν μόνο τη μεταφορά μαθητών και των προνοιακών επιδομάτων) το άνοιγμα είναι 1,35 δισ. ευρώ. Να σημειώσουμε ακόμα και τα 9 δισ. ευρώ παρακρατηθέντων πόρων τα οποία «έγιναν» 1,71 δισ. ευρώ με τη σύμφωνη γνώμη ΠΑΣΟΚ - ΝΔ - ΣΥΝ σε 8 ισόποσες άτοκες δόσεις (!!)
Εν κατακλείδι, ο δημοσιονομικός στόχος για Περιφέρειες και Δήμους, είναι μείωση της κρατικής χρηματοδότησης, κατά 1,35 δισ. ευρώ (μείωση εξόδων 755 εκατ. και τα υπόλοιπα 600 εκατ. ευρώ αφορούν πρόσθετη φορολογία) κατά την περίοδο 2012 - 2015. Κι αν λάβουμε υπόψη ότι η εξοικονόμηση πόρων για το 2010 - 2011 (δηλώσεις Ραγκούση 3/5/2011) είναι 1,4 δισ. ευρώ, το συνολικό ποσό που κόβεται και θα πληρωθεί από τις εργατικές οικογένειες αγγίζει τα 3 δισ. ευρώ!
Αυτές οι περικοπές θα φέρουν χιλιάδες απολύσεις, προσλήψεις συμβασιούχων, αντικατάσταση δηλαδή της σταθερής εργασίας, με μερική, προσωρινή, συνθήκες εντατικοποίησης (με αυξημένο ωράριο - λιγότερο προσωπικό - αυξημένες αρμοδιότητες). Αλλωστε, η Τοπική Διοίκηση έχει χρησιμοποιηθεί ως μοχλός προώθησης προγραμμάτων δήθεν «αντιμετώπισης της ανεργίας». Θυμίζουμε τη μερική απασχόληση, αλλά και τα «Τοπικά Προγράμματα Απασχόλησης» που σήμερα προχωρούν με γρήγορους ρυθμούς σε Περιφέρειες και Δήμους.
Με όλα αυτά, επιβεβαιώνεται πλήρως η θέση του ΚΚΕ ότι η Τοπική Διοίκηση με τον «Καλλικράτη», είναι κρατικός μηχανισμός προώθησης και υλοποίησης της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης, υποταγμένος πλήρως στους στόχους των διαρκών «μνημονίων». Βασική αποστολή του «Καλλικράτη» είναι η υλοποίηση της κεντρικής πολιτικής της "ανταγωνιστικότητας", η οποία εκφράζεται με τη φορομπηξία των λαϊκών στρωμάτων, την ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών και εμπορευματοποίηση έργων, την ανατροπή και διάλυση των εργασιακών σχέσεων, τις απολύσεις και τη χειραγώγηση των εργαζομένων στις Περιφέρειες και τους Δήμους.
Σε συνθήκες βαθιάς καπιταλιστικής κρίσης και εν μέσω «Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής», κλιμακώνεται η επίθεση στη λαϊκή οικογένεια και από αυτόν τον μηχανισμό - εργαλείο του αστικού κράτους, τις Περιφέρειες και τους Δήμους.
Phasma |
Ολα αυτά επιβεβαιώνουν ότι εμπρηστής είναι η πολιτική εμπορευματοποίησης της γης σε όφελος του μεγάλου κεφαλαίου. Είναι ταξική επιλογή, τα δάση της χώρας μας να παραμένουν απροστάτευτα. Είναι χαρακτηριστικό ότι το τελευταίο διάστημα μια νέα σειρά αντιπεριβαλλοντικών νόμων προστέθηκαν στο οπλοστάσιο της άρχουσας τάξης, προκειμένου να επεκταθεί παραπέρα το πεδίο δράσης του κεφαλαίου σε βάρος δασών και δασικών εκτάσεων, οικοσυστημάτων, φυσικών πόρων, της δημόσιας γης. Για παράδειγμα, η κυβέρνηση της ...«πράσινης» ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ:
Ακόμη χειρότερα είναι αυτά που έρχονται, αφού με τον εφαρμοστικό νόμο του «μεσοπρόθεσμου», παρέχεται η δυνατότητα στο κεφάλαιο να εγκαταστήσει τις κερδοφόρες τουριστικές, βιομηχανικές και άλλες εγκαταστάσεις του όπου θέλει - ακόμη και σε δημόσιες δασικές εκτάσεις - και μάλιστα με διαδικασίες - εξπρές, που ακυρώνουν ακόμη και αυτόν τον ανεπαρκή έλεγχο που προβλέπει η σημερινή νομοθεσία. Στην ίδια κατεύθυνση θα κινείται και η τροποποίηση της νομοθεσίας για την περιβαλλοντική αδειοδότηση, που πρόκειται να κατατεθεί μέχρι το τέλος Ιούλη - αρχές Αυγούστου. Αλλωστε, το πρώτο πράγμα που δήλωσε στη Βουλή, μόλις ανέλαβε τα καθήκοντά του ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος Γ. Παπακωνσταντίνου, είναι ότι θα ανοίξει τη συζήτηση «όχι για το τι είναι δάσος, αλλά τι θέλουμε να είναι δάσος», προαναγγέλλοντας ένα νέο γύρο αντιδασικής πολιτικής και προετοιμάζοντας το έδαφος για μια νέα, ακόμη πιο δασοκτόνα προσεχή αναθεώρηση των σχετικών άρθρων του Συντάγματος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ανάρτηση των πρώτων δασικών χαρτών σε Μαραθώνα, Πεντέλη και Νέα Πεντέλη αποκαλύπτει περίτρανα την αντιδασική πολιτική των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν ιδιοκτησιακά προβλήματα, να ενταθεί η εμπορευματοποίηση της γης, και να προσφερθούν και οι δημόσιες δασικές εκτάσεις ως διέξοδος στην κερδοσκοπία του κεφαλαίου. Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά τις αντιρρήσεις που κατατέθηκαν στις τρεις αυτές περιοχές κινδυνεύουν να μετατραπούν σε «φιλέτα» πάνω από το 27% των δασών που καταγράφηκαν στους δασικούς χάρτες, δηλαδή πάνω από 21.000 στρέμματα! Εμφανίζονται συμβόλαια, ακόμη και δικαστικές αποφάσεις, όπου χαρακτηρίζονται ως αγροτεμάχια εκτάσεις που με βάση τις αεροφωτογραφίες είναι δημόσιες δασικές εκτάσεις. Εμφανίζονται, επίσης, διαδοχικά συμβόλαια κατοχής δασών ή δασικών εκτάσεων που δεν ανάγονται στο 1915, χρονιά κατά την οποία σταμάτησε το καθεστώς της έκτακτης χρησικτησίας. Ολες αυτές οι περιπτώσεις αφορούν διεκδικήσεις κυριότητας δασικών εκτάσεων από ιδιώτες, έναντι του Δημοσίου, με αμφισβητούμενης νομιμότητας συμβόλαια.
Ενα άλλο γεγονός που αποκαλύπτει τη συνειδητή αδράνεια της κυβέρνησης στην προστασία των δασών είναι πως ενώ βρισκόμαστε πλέον στην «καρδιά» της επικίνδυνης για πυρκαγιές περιόδου, ακόμη δεν έχει ληφθεί κανένα ουσιαστικό μέτρο (καθαρισμός δασών, διάνοιξη δασικών δρόμων κ.ά.) ούτε από την κυβέρνηση ούτε από τις Περιφέρειες, όπως χαρακτηριστικά καταγγέλλουν οι περιφερειακοί σύμβουλοι Αττικής του ΚΚΕ. Το υπουργείο Περιβάλλοντος ανακοίνωσε μόλις στις 19 Μάη την ενεργοποίηση του προγράμματος «Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδος 2007 - 2013», προκηρύσσοντας δράσεις ύψους 171.586.962 εκατομμυρίων ευρώ, και με δικαιούχους Δασαρχεία και Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για έργα. Τα 40,5 εκατομμυρίων ευρώ προορίζονται για την εκτέλεση έργων αντιπυρικής προστασίας και εισαγωγή δράσεων πρόληψης, όπως μελέτες αντιπυρικής προστασίας, διάνοιξη αντιπυρικών δασικών δρόμων, διάνοιξη αντιπυρικών ζωνών και βελτίωση υφιστάμενων, καθαρισμοί παρεδάφιας βλάστησης, κατασκευή και βελτίωση συστημάτων επιτήρησης, καινοτόμα συστήματα ανίχνευσης εντοπισμού πυρκαγιάς, βελτίωση και προμήθεια υλικοτεχνικού εξοπλισμού επικοινωνίας. Μόνο που οι τελικές προτάσεις αυτές και τα τεχνικά δελτία πρέπει να κατατεθούν, όπως λέει η προκήρυξη, μέχρι τις 30 Σεπτέμβρη 2011, δηλαδή κατόπιν ...εορτής!
Με σοβαρά προβλήματα δίνει και φέτος τη μάχη κατά των δασικών πυρκαγιών η Πυροσβεστική. Παρά την ενίσχυση που έχει από τους συμβασιούχους που επιστρατεύονται για να την βοηθήσουν κατά την αντιπυρική περίοδο, έχει 4.300 οργανικά κενά σε μόνιμο προσωπικό. Η συρρίκνωσή της γίνεται με πρόσχημα τον περιορισμό του κόστους λειτουργίας της, αφού στην αρχή του 2011 η κυβέρνηση αποφάσισε να μειώσει το ποσόν που διατίθεται για τις λειτουργικές της δαπάνες στα 65.200.000 ευρώ, αντί των 121.008.569 ευρώ που είχαν διατεθεί το 2009. Δηλαδή, υπάρχει μείωση κατά 45%.
Αυτό έχει ως συνέπεια την αναδιάρθρωση υπηρεσιών με κριτήριο το λειτουργικό κόστος. Αποτέλεσμα είναι να βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία κατάργησης πυροσβεστικών σταθμών και κυρίως κλιμακίων καθώς και η μετατροπή τους σε εποχικά. Την ίδια ώρα, ο όγκος των συμβάντων αυξάνεται φτάνοντας κατά ετήσιο μέσο όρο την τελευταία δεκαετία τα 73.000 περιστατικά. Τα κενά δεν καλύπτονται πλήρως από το εποχικό προσωπικό, αφού αυτό δεν δουλεύει με καθεστώς πλήρους αμοιβής για το σύνολο των υπερωριών, των ωρών νυχτερινής εργασίας και των εργασιακών ωρών κατά τη διάρκεια των Κυριακών και των αργιών.
Οι αρμοδιότητες που έχουν δοθεί στους Δήμους να συντονίζουν και να επιβλέπουν το έργο της πολιτικής προστασίας για πρόληψη, ετοιμότητα και αποκατάσταση καταστροφών δεν συνοδεύονται από την ανάλογη χρηματοδότηση και την απαραίτητη τεχνογνωσία με συνέπεια, αφενός να απαλλάσσεται η κεντρική διοίκηση, αφετέρου να μεταφέρονται τα βάρη μόνο στην Τοπική Διοίκηση των περιοχών, όπου εκδηλώνονται οι πυρκαγιές.
Τα οργανικά κενά της υπηρεσίας όχι μόνο δεν καλύπτονται, αλλά κάθε χρόνο αυξάνονται με σοβαρούς κινδύνους για τη σωματική ακεραιότητα των εργαζομένων. Παράλληλα, σημαντικές περικοπές υπάρχουν στα κονδύλια του συνολικού προϋπολογισμού για την Πυροσβεστική. Για το 2011 είναι μειωμένα κατά 81,35 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2010 και κατά 129 εκατομμύρια σε σχέση με το 2009. Επίσης, υπάρχουν πολλές καταγγελίες για απαρχαιωμένα οχήματα, ορισμένα από τα οποία φορούν φθαρμένα και πολυχρησιμοποιημένα ελαστικά, για υδροφόρα οχήματα εκτός λειτουργίας, για προμήθειες ελαστικών σε διαδικασίες ακύρωσης, για μειωμένες δαπάνες για τη συντήρηση οχημάτων που γίνονται ολοένα και περισσότερες, ενώ τα οχήματα δεν ελέγχονται από ΚΤΕΟ γιατί είναι ακατάλληλα για κυκλοφορία.
Τα Δασικά Οικοσυστήματα είναι κοινωνικό αγαθό, λαϊκή περιουσία, έχει επισημάνει επανειλημμένα, με ανακοινώσεις του, το ΚΚΕ, τονίζοντας ότι η σημερινή κατάσταση, που η οποιαδήποτε χρήση των δασών οδηγεί στην καταστροφή τους, μπορεί να αντιστραφεί. Ομως, δεν μπορούν να προστατευτούν τα δάση χωρίς ριζική αλλαγή πολιτικής. Ακόμα και αν ληφθούν τα στοιχειώδη μέτρα αναδάσωσης και προστασίας των καμένων δασών, χρειάζεται η λαϊκή οργανωμένη παρέμβαση και δράση για την ανατροπή των νόμων και των άλλων προγραμμάτων των κυβερνήσεων ΝΔ - ΠΑΣΟΚ και συνολικότερα της πολιτικής που στηρίζει την ιδιοκτησία και εμπορευματοποίηση των δασών και των ορεινών όγκων.
Το ΚΚΕ προτείνει άμεσα μέτρα και βάζει στόχους πάλης, καλώντας το λαό να πάρει την υπόθεση στα χέρια του. Συνδέει την προστασία και την αξιοποίηση της γης προς όφελος του λαού με την οργανωμένη παρέμβαση του λαϊκού - εργατικού κινήματος. Πρωτοστατεί για την ανάπτυξη ρωμαλέων ταξικών αγώνων, που θα βάζουν στην ημερήσια διάταξη την κατάργηση της ιδιοκτησίας στη γη, με ταυτόχρονη αξιοποίησή της κάτω από κεντρικό σχεδιασμό, για την ολόπλευρη ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών σε κατοικία, αναψυχή, εργασία, διακοπές. Για ανάπτυξη που να υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες, αλλά και για να διαμορφωθούν όροι και υποδομές που να προστατεύουν τη ζωή του λαού και το περιβάλλον της χώρας. Αυτά μπορούν να πραγματοποιηθούν μόνο με βαθιές αλλαγές στην οικονομία, γεγονός που προϋποθέτει την εγκαθίδρυση της λαϊκής εξουσίας.
Στόχοι πάλης για μια δασική πολιτική σε όφελος του λαού, που προτείνει το ΚΚΕ, είναι:
1. Συγκρότηση ενιαίου δημόσιου φορέα διαχείρισης και προστασίας της δασικής περιουσίας.
2. Καταγραφή των συνθηκών ιδιοκτησίας, λύση του ιδιοκτησιακού προβλήματος με την κοινωνικοποίηση των δασών, την κατάργηση της ατομικής ιδιοκτησίας στα Δασικά Οικοσυστήματα, συμπεριλαμβανομένης και της εκκλησιαστικής.
3. Σύνταξη του Δασικού Κτηματολογίου πριν από το Εθνικό Κτηματολόγιο, οριοθέτηση των Δασικών Οικοσυστημάτων (δάση, δασικές εκτάσεις, υδροβιότοποι, προστατευόμενες περιοχές, Εθνικοί Δρυμοί, μνημεία της φύσης κλπ.). Σχεδιασμός χρήσεων γης.
4. Κατάργηση όλων των βασικών νόμων, όπως ο Ν. 998/79, ο Ν. 1734/87 (βοσκότοποι), ο Ν. 3208/2003 που ψήφισαν οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ.
5. Αλλαγή της αντιπυρικής προστασίας των Δασικών Οικοσυστημάτων με αποκλειστική ευθύνη του κράτους, που μέσα από μια διαφορετικά οργανωμένη δομή θα έχει την ευθύνη για την αντιπυρική προστασία στο πλαίσιο της συνολικής διαχείρισης προστασίας και ανάπτυξης των δασών. Γι' αυτό είναι απαραίτητη η αύξηση του προσωπικού όλων των βαθμίδων, επιστημονικού, τεχνολογικού, εργατοτεχνικού, με μόνιμη και σταθερή δουλειά, αλλά και κατάλληλη εκπαίδευση, να υποστηριχθεί με τα αναγκαία μέσα και να εξασφαλισθούν τα απαραίτητα χρήματα. Αυτός ο αντιπυρικός σχεδιασμός θα έχει κύριο βάρος στην πρόληψη και στην οργάνωση των τοπικών επίγειων δυνάμεων, στη βελτίωση των υποδομών.
6. Οι επενδύσεις στη Δασοπονία πρέπει να τριπλασιασθούν και να σταθεροποιηθούν στο 1% του κρατικού προϋπολογισμού. Ετσι, βασικά έργα της Δασοπονίας θα προχωρήσουν, πολλά από τα υποβαθμισμένα Δασικά Οικοσυστήματα θα μπουν σε μια πορεία ανόρθωσής τους και το εισόδημα του ορεινού πληθυσμού θα αυξηθεί, αφού σημαντικά ποσά μέσα από τις δραστηριότητες της Δασοπονίας (αναδασώσεις, υδρονομικά έργα, καλλιεργητικές φροντίδες κ.λπ.) θα μεταφερθούν σε αυτόν τον πληθυσμό.
7. Να εκπονηθεί από τη Δασική Υπηρεσία με αυτεπιστασία ειδικό ταχύρρυθμο πρόγραμμα αναδάσωσης των καμένων εκτάσεων της χώρας με οικονομικούς πόρους 1% από τον τακτικό προϋπολογισμό, ειδικό πρόγραμμα διευθέτησης των χειμάρρων και προστασίας των εδαφών από τη διάβρωση. Παράλληλα, με τις καλλιεργητικές επεμβάσεις στα υπάρχοντα Δασικά Οικοσυστήματα, μπορεί να αυξηθεί η ποσότητα και να βελτιωθεί η ποιότητα του ξύλου, το οποίο παράγεται, και με αυτόν τον τρόπο να καλυφθεί μέρος των αναγκών της Ελλάδας σε ξύλο και προϊόντα του. Εχουμε παραδείγματα χωρών, όπως η Βουλγαρία επί σοσιαλισμού, όπου εφαρμόστηκαν δυναμικά προγράμματα αναδασώσεων κι έφθασε να είναι σχεδόν αυτάρκης σε ξύλο και προϊόντα του μέχρι τις ανατροπές.
8. Nα υλοποιηθούν τα προεπενδυσιακού χαρακτήρα έργα χαρτογράφησης του δασικού χώρου, απογραφής του δασικού πλούτου, ταξινόμησης των δασικών εκτάσεων, ανάλογα με τις παραγωγικές δυνατότητες, την οικολογική δυναμική τους, τα φυσιογραφικά τους χαρακτηριστικά, ώστε, με βάση αυτήν την υποδομή να εκπονηθούν μελέτες διαχείρισης, προστασίας, ανόρθωσης των Δασικών Οικοσυστημάτων και αξιοποίησης του δασικού χώρου.
9. Στήριξη και ανάπτυξη των υποβαθμισμένων δασικών συνεταιρισμών, με αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας τους, αφού αποτελούν αναγκαίο βήμα για τη συγκράτηση των πληθυσμών στις δασικές και παραμεθόριες περιοχές της χώρας. Χρειάζονται μέτρα για την ενίσχυση των συνεταιρισμένων δασεργατών και των συνεταιρισμών τους.