ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 19 Φλεβάρη 2017
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΟΔΗΓΙΑ 2014/26 ΤΗΣ ΕΕ
Μια «νάρκη» στα θεμέλια των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων

Μόλις πριν από λίγες μέρες έσκασε η βόμβα της εταιρείας που διαχειρίζεται τα πνευματικά δικαιώματα του μεγαλύτερου μέρους των συνθετών και στιχουργών ΑΕΠΙ, όταν αποκαλύφθηκαν οι υπέρογκοι μισθοί των τριών μετόχων της και των συγγενών τους καθώς και τα κέρδη των συνδεμένων με αυτήν εταιρειών (ιδιοκτησίας μετόχων της ΑΕΠΙ και συγγενών τους), ενώ η ίδια η ΑΕΠΙ κατέγραφε ζημίες και χρέη απέναντι στους καλλιτέχνες δικαιούχους πνευματικών δικαιωμάτων. Για όσους δεν το γνωρίζουν, η ΑΕΠΙ είναι μια ανώνυμη εταιρεία αποκαλούμενη, χάριν ευφωνίας, «μη κερδοσκοπική», που ανήκει στους μετόχους της, οι οποίοι και τη διοικούν. Ξεκίνησε ως εταιρεία υπεράσπισης των πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών και έχει εξελιχθεί σε μια καπιταλιστική επιχείρηση. Μια επιχείρηση που εκτός από εργαλείο κερδοσκοπίας των μετόχων της σε βάρος της πλειονότητας των δημιουργών, ασκεί εκβιασμούς σε μικρούς χρήστες (μικρομαγαζάτορες, μικρέμπορους κ.λπ.) που χρησιμοποιούν μουσικά έργα δικαιοδοσίας της, απαιτώντας δυσβάστακτα απ' αυτούς ποσά. Χορηγώντας, μάλιστα, σε ορισμένους δημιουργούς - μέλη της επιλεκτικά και αυθαίρετα μεγάλες προκαταβολές, που δεν αντιστοιχούν στα προσδοκώμενα έσοδα από τις ετήσιες αποδόσεις των δικαιωμάτων τους, λειτουργεί ως εκμαυλιστής συνειδήσεων εντείνοντας την εξάρτηση των καλλιτεχνών από τους ιδιοκτήτες της.

Η κυβέρνηση, μέσα από το σχετικό δελτίο Τύπου του ΥΠΠΟΑ, ανάγει το όλο θέμα σε πρόβλημα διαφάνειας, το οποίο θα σπεύσει να λύσει μέσα από το νομικό πλαίσιο της Οδηγίας 2014/26 της ΕΕ για τα πνευματικά δικαιώματα και ορισμένα συμπληρωματικά σε αυτήν μέτρα, τα οποία προβλέπονται στο επικείμενο νομοσχέδιο που την ενσωματώνει. Ομως το «θερμοκήπιο» των σκανδάλων και της διαφθοράς είναι η ίδια η καπιταλιστική ιδιοκτησία, η οποία από τα μέσα παραγωγής και διανομής της τέχνης επεκτείνεται στα πνευματικά δικαιώματα, που δεν είναι απλά κάποια έσοδα για τους καλλιτέχνες - πενιχρά ή και ανύπαρκτα άλλωστε για τους περισσότερους - όπως ίσως θεωρείται, αλλά προπαντός το δικαίωμά τους να ορίζουν το πώς και πού θα αξιοποιηθεί το έργο τους ώστε να μην κακοποιηθεί το περιεχόμενό του.

Η Οδηγία της ΕΕ - και το επικείμενο κυβερνητικό νομοσχέδιο - όχι μόνο δεν καταργεί την πηγή παρόμοιων σκανδάλων, τις ιδιωτικές επιχειρήσεις διαχείρισης δικαιωμάτων - όπως η ΑΕΠΙ - αλλά τις πολλαπλασιάζει και τις αναβαθμίζει. Επιτρέπει τη δραστηριοποίηση στον τομέα ανοιχτά κερδοσκοπικών επιχειρήσεων, τις αποκαλούμενες Ανεξάρτητες Οντότητες Διαχείρισης (ΑΟΔ) που θα λειτουργούν ανταγωνιστικά με τους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ), δηλαδή τους αυτοδιαχειριστικούς οργανισμούς - συνεταιριστικές οργανώσεις - που έχουν ιδρύσει οι ίδιοι οι καλλιτέχνες για να υπερασπιστούν το έργο τους. Στην περίπτωση των ΑΟΔ, οι συμβεβλημένοι μαζί τους καλλιτέχνες είναι πελάτες τους, χωρίς κανένα δικαίωμα ελέγχου του τρόπου με τον οποίο οι επιχειρήσεις αυτές θα διαχειρίζονται το έργο τους. Οι ΟΣΔ λειτουργούν και αυτές με τους όρους της καπιταλιστικής αγοράς σαν εισπρακτικοί οργανισμοί - μικροί μεσάζοντες ανάμεσα στους καλλιτέχνες και τους επιχειρηματίες χρήστες των έργων τους. Διοικούνται, ωστόσο, από διοικητικό συμβούλιο που εκλέγεται από τους καλλιτέχνες μέλη τους, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα άσκησης ελέγχου και χάραξης της πολιτικής του οργανισμού μέσα από τη Γενική Συνέλευσή τους.

Η συγκεκριμένη Οδηγία της ΕΕ δεν εκδόθηκε, με άλλα λόγια, για να προστατεύσει τα πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα των δημιουργών - καλλιτεχνών. Ο κεντρικός στόχος της είναι να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων παραγωγής μουσικού κυρίως έργου και να συγκεντρώσει τον τομέα των πνευματικών δικαιωμάτων σε μονοπωλιακές επιχειρήσεις, με αφορμή διαφυγόντα κέρδη που προκύπτουν από τη χρήση των μουσικών έργων στο διαδίκτυο. Για το σκοπό αυτό διαμορφώνει ενιαία νομοθεσία σε όλες τις χώρες της ΕΕ, στην κατεύθυνση δημιουργίας μιας ανταγωνιστικής αγοράς πνευματικών δικαιωμάτων, δίνοντας τη δυνατότητα να λειτουργούν πολλοί οργανισμοί και οντότητες κατά κλάδο. Επιτρέπει επίσης την εγκατάσταση οποιουδήποτε ΟΣΔ ή ΑΟΔ σε οποιαδήποτε χώρα της ΕΕ, ανεξάρτητα από τη χώρα που βρίσκεται η έδρα της και τη δυνατότητα ενός καλλιτέχνη να ενταχθεί σε οποιονδήποτε ΟΣΔ ή ΑΟΔ θέλει, ακόμη κι αν αυτοί δραστηριοποιούνται σε άλλη χώρα από αυτή του καλλιτέχνη. Δίνει τη δυνατότητα οι ΟΣΔ να επενδύουν χωρίς όρια τόσο τα παρακρατούμενα ποσά όσο και έσοδα από δικαιώματα. Εξωθεί τελικά τους ήδη υπάρχοντες ΟΣΔ για να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό να μετατραπούν σε καπιταλιστικές επιχειρήσεις ή να διαλυθούν.

Παράλληλα, ανοίγει τον ανταγωνισμό και στο εσωτερικό των ΟΣΔ, δίνοντας τη δυνατότητα να γίνονται μέλη νομικές οντότητες (εταιρείες ή ΑΟΔ) και τα μέλη να μπορούν να εκπροσωπούνται στις ΓΣ με πληρεξούσιο. Ετσι οι καλλιτέχνες αποξενώνονται από τις λειτουργίες των ΟΣΔ και υπονομεύεται η όποια συλλογικότητα. Το ίδιο θα συμβεί και στην περίπτωση εκχώρησης αρμοδιοτήτων Γενικής Συνέλευσης στο εποπτικό συμβούλιο, αλλά και η πρόβλεψη το εποπτικό συμβούλιο να λειτουργεί ως Γενική Συνέλευση στις περιπτώσεις που η νομική μορφή δεν επιτρέπει την ύπαρξη Γενικής Συνέλευσης.

Η νέα αυτή κατάσταση θα έχει σοβαρές συνέπειες στους δημιουργούς και ερμηνευτές των καλλιτεχνικών έργων, αφού θα πάψουν οι ίδιοι να ελέγχουν την τύχη των έργων τους και τον τρόπο διαχείρισής τους από τις εταιρείες, με συνέπεια να είναι πιο ευάλωτοι σε εκβιασμούς, που δεν είναι μόνο οικονομικοί, αλλά αφορούν και το περιεχόμενο ή την αξιοποίηση του έργου τους.

Ταυτόχρονα, όμως, οι ισχυροί μονοπωλιακοί όμιλοι που θα διαχειρίζονται τα πνευματικά δικαιώματα ακόμη πιο ασφυκτικά, θα μπορούν πια να καθορίζουν το τι θα ακούμε και θα βλέπουμε μέσα από το διαδίκτυο. Εργα που αμφισβητούν την αστική ιδεολογία και πολιτική ακόμη περισσότερο, θα περιθωριοποιούνται ή θα εμποδίζονται, όπως συμβαίνει στον κυριαρχούμενο από τα μονοπώλια διανομής κινηματογράφο, όπου οι ανεξάρτητες παραγωγές σπάνια βρίσκουν ανοιχτό το δρόμο για τις αίθουσες, ενώ οι αίθουσες που προσπαθούν να στηρίξουν αυτές τις παραγωγές περνούν δύσκολες ώρες.

Η χρονική στιγμή αποκάλυψης του σκανδάλου ΑΕΠΙ δεν είναι λοιπόν τυχαία. Αποσκοπεί, καθώς φαίνεται, στον αποπροσανατολισμό της όλης συζήτησης, με την επικέντρωσή της στο ζήτημα ΑΕΠΙ, για να περάσουν χωρίς τριβές και προσκόμματα από την πλευρά των ΟΣΔ τα επίμαχα σημεία της Οδηγίας σε βάρος τους, που είναι πολύ περισσότερα απ' αυτά που μέχρις εδώ έχουν αναφερθεί και θα παρουσιαστούν σε επόμενο δημοσίευμα. Ωστόσο, ούτε τα μέτρα καθιέρωσης εποπτικού συμβουλίου και Γενικής Συνέλευσης των μελών στην ΑΕΠΙ (και κάθε ΑΟΔ με δεσπόζουσα θέση στην αγορά), που το νομοσχέδιο προβλέπει και η κυβέρνηση διαφημίζει στο δελτίο Τύπου του ΥΠΠΟΑ, εξασφαλίζουν την επαγγελλόμενη διαφάνεια. Κι αυτό γιατί η Γενική Συνέλευση των δημιουργών στην περίπτωση της ΑΕΠΙ δεν έχει αποφασιστικό χαρακτήρα, αφού το αποφασιστικό όργανο είναι η συνέλευση των μετόχων, η οποία ορίζει και το ΔΣ της εταιρείας και καθορίζει την επιχειρηματική δραστηριότητά της έξω, στην ουσία, από τον έλεγχο των δημιουργών.

Αν και ο σημερινός πολυπλόκαμος και δαιδαλώδης μηχανισμός διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων αποτελεί για το πλήθος των καλλιτεχνών μια πηγή εισοδήματος και προστασίας του έργου τους, δεν αποτελεί απάντηση η διατήρηση της προβληματικής αυτής κατάστασης των μεσαζόντων και διαμεσολαβητών. Πολύ περισσότερο, μάλιστα, που το σύστημα αυτό δυναμιτίζει την ενότητα των φτωχότερων καλλιτεχνών με τους μικροεπαγγελματίες άλλων κλάδων - χρήστες των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων.

Το θέμα των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, όπως και τα τεράστια και διαρκώς αυξανόμενα προβλήματα επιβίωσης που αντιμετωπίζει η πληθώρα των καλλιτεχνών - δημιουργών, μπορεί να βρει τη λύση του μόνο στον αγώνα για την κατάργηση των καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής, της οικονομικής και πνευματικής εκμετάλλευσης της εργατικής τάξης και των άλλων λαϊκών στρωμάτων. Η λύση βρίσκεται στην κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής και διάδοσης της τέχνης, που είναι η θεμελιακή προϋπόθεση για να μπορεί ο καλλιτέχνης να δημιουργεί πραγματικά ελεύθερα, χωρίς τις πιέσεις και τις εξαρτήσεις από τους κάθε είδους εκμεταλλευτές της δημιουργίας του, απαλλαγμένος από τις βιοποριστικές έγνοιες, αφού θα του εξασφαλίζεται σταθερή εργασία και μισθός, καθώς και όλα τα απαιτούμενα για την τέχνη του μέσα και υποδομές.


Του
Στράτου ΣΑΡΑΝΤΙΔΗ*
*Ο Στράτος Σαραντίδης είναι μέλος του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Σελίδες ημερολογίου

1. Τρίτη 14 Φεβρουαρίου. Οι υπόδικοι Χρυσαυγίτες τα έκαναν γυαλιά καρφιά στο δικαστήριο για την υπόθεση Φύσσα. Το χειρότερο όμως που ακούστηκε στην αίθουσα ήταν το περιπαικτικό ρητορικό ερώτημα του Χρυσαυγίτη στη μητέρα του Φύσσα: «Πού είναι τώρα ο γιος σου;». Στο μεταξύ, η «Εφημερίδα των Συντακτών» παρουσίασε ένα βίντεο που προκάλεσε θόρυβο: Μέλη της Χρυσής Αυγής με την ηγεσία τους τραγουδούσαν ναζιστικούς ύμνους χαιρετώντας φασιστικά κάτω από τις σημαίες του Τρίτου Ράιχ. Προς τι η έκπληξη; Τι περίμεναν να εμφανιστεί στο βίντεο; Ο Μιχαλολιάκος σε ρόλο αγίου; Ο θρασύδειλος Κασιδιάρης τόλμησε να κάνει δηλώσεις μετά τα επεισόδια στο δικαστήριο. Απέφυγε φυσικά να αμφισβητήσει ευθέως τη μητέρα. Ετσι είναι, για μια ολόκληρη ζωή, μέσα στο ψέμα, οι απόγονοι των Γερμανοτσολιάδων και του Τσολάκογλου. Ο κύριος Τόσκας τι έχει να πει για την ακαμψία των ΜΑΤ όταν βρεθούν απέναντι στους χρυσαυγίτες; Ο κοινός νους, που απουσιάζει από το υπουργείο του, πρέπει να του θυμίσει ότι ένα μεγάλο κομμάτι του αστυνομικού σώματος ψηφίζει Χρυσή Αυγή. Ας όψονται και όσοι δημοσιογράφοι έδωσαν βήμα στους νεοναζί, που προσπαθούν σήμερα να μετατρέψουν τη δίκη τους σε δικό τους θρίαμβο.

2. Εχοντας συγκεντρώσει όλο το χρήμα στις τράπεζές τους, οι Ευρωπαίοι κατατρύχονται από απληστία. Μας έχουν κατακλύσει με αυθαίρετες εντολές, ενώ οι ίδιοι έχουν απαλλάξει τον εαυτό τους από κάθε ηθική και αίσθημα δικαίου. Το παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα μας καλεί να συμμορφωθούμε στη δική του πραγματικότητα. Ας θυμηθώ μια δοξασία του Γκοτάμα: «Ολες οι συσσωρεύσεις είναι παροδικές, όλες οι συσσωρεύσεις είναι πόνος».

3. Παρ' όλη την πίεση που δέχεται από το περιβάλλον, πρέπει ο πολίτης να καταπνίξει το θυμό και την ταραχή που δεν του επιτρέπουν να δει καθαρά και τον μετατρέπουν σε εύκολη λεία των αστικών κομμάτων. Διότι, παρά το γεγονός ότι τα κόμματα δείχνουν ότι διαφέρουν, λειτουργούν ως ένα σώμα που τους ενώνει το κεφάλαιο. Σκληρές, ανόητες και κακόβουλες, η σημερινή κυβέρνηση και η αντιπολίτευση παίζουν στα δάχτυλα τον μισθωτό, στον οποίο ορκίζονται κάθε φορά ένα ευτυχέστερο και σίγουρο αύριο. Από το ένα αύριο στο άλλο, κυλάει η ζωή μπροστά στην «παγκόσμια μοναξιά» της τηλεόρασης (όπως έγραφε ο ποιητής Λευτέρης Πούλιος). Και έχει δίκιο, γιατί ποτέ το θέαμα δεν θα προσπαθήσει να συμβάλει στη μεταβολή της πραγματικότητας, αντιθέτως λειτουργεί τη βασική αρχή να μπλοκάρει καθετί που θα μπορούσε να εξυψώσει το πνεύμα, τη φαντασία και την ικανότητα δημιουργίας.

4. Το κεφάλαιο, όσο μπορεί, απειλεί. Οι εκπρόσωποί του, κακοί νάρκισσοι, βρίσκονται σε κατάσταση μόνιμης περιφρόνησης απέναντι στο κίνημα. Χωρίς να το καταλάβουν, κάνουν το μοιραίο λάθος: Αγνοούν την ιστορία και το χαρακτήρα του κινήματος και δεν μελετάνε, γιατί «τα γνωρίζουν όλα». Για λόγους παιδαγωγικούς, τους αφιερώνω μια σκέψη του Κλαούζεβιτς: «Υπάρχει μια ψυχική κατάσταση που δεν λογαριάζει συσχετισμούς και δύναμη. Πρόκειται για την αφοβία, αυτή την ευγενική ώθηση χάρη στην οποία η ανθρώπινη ψυχή αντιμετωπίζει τους χειρότερους κινδύνους. Η αφοβία θεωρείται μια ιδιαίτερη δρώσα αρχή, η αφοβία είναι η ευγενέστερη αρετή». Αυτή η ευγενέστερη δρώσα αρχή διαπερνά το κίνημα από τη γέννησή του.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ