Η μεγάλη υποχώρηση των εισαγωγών κατά 17,8 δισ. ευρώ - λόγω του περιορισμού της οικονομικής δραστηριότητας που επέφερε η κρίση - ήταν ο βασικός παράγοντας του περιορισμού του ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών της χώρας στα 26,7 δισ. ευρώ στο τέλος του 2009, έναντι ελλείμματος 34,8 δισ. ευρώ στο τέλος του 2008. Με δεδομένο όμως ότι το 2009 το πραγματικό ΑΕΠ μειώθηκε κατά 2%, η σχέση ελλείμματος προς ΑΕΠ διαμορφώθηκε τον προηγούμενο χρόνο στο 11,2% του ΑΕΠ, στοιχείο το οποίο καταδεικνύει την προβληματική σχέση του ελληνικού καπιταλισμού με τις χώρες της ΕΕ, με τις οποίες πραγματοποιείται και το μεγαλύτερο μέρος των εμπορικών συναλλαγών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών το 2009 διαμορφώθηκε στα 26,7 δισ. ευρώ, το οποίο είναι μειωμένο κατά 8,1 δισ. ευρώ ή 23,3% σε σύγκριση με το 2008.
Η μείωση του ελλείμματος ήταν αποτέλεσμα των ακόλουθων παραγόντων:
Το πλεόνασμα, τέλος, του ισοζυγίου κεφαλαιακών μεταβιβάσεων διαμορφώθηκε στα 2 δισ. ευρώ, έναντι 4,1 δισ. ευρώ το 2008. Μεγάλη ήταν επίσης η εισροή ξένου κερδοσκοπικού κεφαλαίου το οποίο τοποθετήθηκε σε μετοχές και ομόλογα του ελληνικού δημοσίου. Στο τέλος του 2009, οι υποχρεώσεις προς ξένες τράπεζες και ιδιώτες, από τέτοιου είδους τοποθετήσεις, ανήλθαν στα 31,6 δισ. ευρώ, ενώ οι αντίστοιχες των Ελλήνων στο εξωτερικό στα 4,5 δισ. ευρώ.
«Διάλογο»... ζητούν οι ιδιοκτήτες ΤΑΞΙ από την κυβέρνηση, οι οποίοι πραγματοποίησαν χτες 24ωρη πανελλαδική απεργία, αντιδρώντας στις φορολογικές ρυθμίσεις που προωθούνται για τον κλάδο. Μετά την απεργιακή συγκέντρωση χτες το πρωί στο θέατρο ΠΕΡΟΚΕ, ακολούθησε πορεία προς το υπουργείο Οικονομικών.
Οι εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας και των σωματείων κατέθεσαν ψήφισμα με το οποίο ζητούν από την κυβέρνηση «ουσιαστικό διάλογο» επί των προτάσεών τους. Επισημαίνουν ότι ο διάλογος που προηγήθηκε για το φορολογικό ήταν «προσχηματικός» και ότι η κυβέρνηση δεν έλαβε υπόψη της καμία πρόταση των φορέων που συμμετείχαν. Οι σχετικές αποφάσεις λήφθηκαν στο Κλαδικό Συμβούλιο που προηγήθηκε της συγκέντρωσης, ενώ δεν προαναγγέλθηκε νέα κινητοποίηση.
Σήμερα το πρωί εκδικάζεται η αγωγή
Να βγει η απεργία των τελωνειακών υπαλλήλων παράνομη και καταχρηστική ζητά η κυβέρνηση με ασφαλιστικά μέτρα που κατέθεσε χτες το απόγευμα το υπουργείο Οικονομικών. Η αγωγή εκδικάζεται σήμερα, στις 11 π.μ.
Η κυβέρνηση προχώρησε σε αυτή την κίνηση, στο φόντο μιας συντονισμένης επίδειξης κοινωνικού αυτοματισμού στην οποία επιδίδονταν τις τελευταίες μέρες μεγαλέμποροι, εμποροβιομήχανοι και συνδικαλιστικές ηγεσίες που συστηματικά επιλέγουν το δρόμο του προπαγανδιστή αντιδραστικών απόψεων. Σ' αυτό το πλαίσιο χτες ο πρόεδρος της Κεντρικής Ενωσης Επιμελητηρίων, Γ. Κασιμάτης, κατηγορούσε τον κλάδο για «απεμπόληση κάθε κοινωνικής ευαισθησίας» και δήλωνε απερίφραστα ότι «δεν έχουμε την πολυτέλεια να ανεχόμαστε οι λίγοι να δυσχεραίνουν τη νόμιμη δραστηριότητα των πολλών», εκβιάζοντας με ποινικοποίηση της απεργίας εάν δε σταματήσει μέχρι τις αρχές της επόμενης βδομάδας.
Σε ανάλογο μήκος κύματος, ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), Β. Κορκίδης, μίλησε χτες για «σοβαρά προβλήματα» εξαιτίας της απεργίας των τελωνειακών και απηύθυνε «έκκληση» να σταματήσουν άμεσα οι κινητοποιήσεις απειλώντας με ανατιμήσεις. «Το ελληνικό εμπόριο είναι για άλλη μια φορά όμηρος απεργιακών κινητοποιήσεων εργασιακών ομάδων με μεγάλη συνδικαλιστική δύναμη», δήλωσε προκλητικά. Αποσιωπά και προσπαθεί να συσκοτίσει, βέβαια, το γεγονός ότι στην πραγματικότητα και οι εκατοντάδες χιλιάδες μικρέμποροι και οι εργαζόμενοι επιχειρείται να γίνουν όμηροι συγκεκριμένων αντιλαϊκών πολιτικών, στις οποίες ο κύριος πρόεδρος και οι συνομιλητές του απαιτούν να σκύψει το κεφάλι και να δεχτεί ο λαός για να εξασφαλιστεί η διαιώνιση της κερδοφορίας και της κυριαρχίας του κεφαλαίου.
Τέλος, για τον ίδιο σκοπό συναντήθηκε χτες με τους τελωνειακούς και ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου της Αθήνας (ΕΒΕΑ), Κ. Μίχαλος.