ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 21 Δεκέμβρη 2001
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΣΤΙΓΑ ΤΩΝ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ
Απαιτείται πολιτική κατά των εξαρτήσεων

Το παράδειγμα της Θεσσαλονίκης, που ασφυκτιά στο «αστερισμό» της υποκατάστασης

Η πρόληψη αποτελεί την αφετηρία μιας σωστής αντιναρκωτικής πολιτικής (στιγμιότυπο, από το Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας, που διοργάνωσε το ΚΕΘΕΑ σε σχολεία της χώρας φέτος)
Η πρόληψη αποτελεί την αφετηρία μιας σωστής αντιναρκωτικής πολιτικής (στιγμιότυπο, από το Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας, που διοργάνωσε το ΚΕΘΕΑ σε σχολεία της χώρας φέτος)
Το τελευταίο διάστημα, γίναμε μάρτυρες μιας έντονης στ' αλήθεια κινητικότητας, στο επίπεδο χάραξης και επαναχάραξης της υφιστάμενης αντιναρκωτικής πολιτικής. Η πρόταση νόμου των 5 βουλευτών (ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, ΣΥΝ), το εθνικό σχέδιο δράσης για τα ναρκωτικά (έτσι όπως αυτό εκπονήθηκε στις 28 Ιουνίου του 2001, μετά από συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου), η πρόσφατη τροπολογία της πρώην υφυπουργού Υγείας Χρ. Σπυράκη αποδεικνύουν του λόγου το αληθές.

Είναι γνωστό ότι το ΚΚΕ τοποθετείται κριτικά στην ασκούμενη, αλλά και στη σχεδιαζόμενη αντιναρκωτική πολιτική. Η κριτική του αυτή προσέγγιση δεν εκπορεύεται από μία μικροπολιτική - αντιπολιτευτική διάθεση, αλλά έχει να κάνει με τον τρόπο, τον μεθοδολογικό εκείνο τρόπο, με τον οποίο το κόμμα μας αντιλαμβάνεται το φαινόμενο της εξάρτησης από ναρκωτικές ουσίες.

Για μας, λοιπόν, η τοξικομανία είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο, πολυαιτιακό, πολυπαραγοντικό. Η στροφή των νέων προς τα ναρκωτικά είναι αποκύημα των αντιθέσεων, των αδιεξόδων (μορφωτικών - εργασιακών - πολιτιστικών), που γεννά ο σημερινός κοινωνικοπολιτικός σχηματισμός, ο ίδιος ο καπιταλισμός.

Μπροστά στα αδιέξοδα και τα προβλήματα, ο νέος άνθρωπος γαλουχείται στο να υιοθετήσει, όχι μία στάση ζωής που θα τον έφερνε αντιμέτωπο με τα αίτια, τις πηγές και τα ίδια αυτά καθ' αυτά τα προβλήματα, αλλά, αντιθέτως, γαλουχείται μέσα από τη μόδα - τα ΜΜΕ - τα πρότυπα στην υιοθέτηση της φυγής ως τρόπου αντίδρασης σε μία κοινωνική πραγματικότητα που τον συνθλίβει. Ετσι λοιπόν, τα εξωτικά ταξίδια, το ΙΝΤΕΡΝΕΤ, το clubbing, οι ρόλοι του επιτυχημένου επιχειρηματία - χρηματιστή ή του ανορεξικού μοντέλου μετατρέπονται σε «μαγικά» μέσα απόδρασης από την πραγματικότητα, μέσα στην οποία ασφυκτιά. Τα ναρκωτικά δεν είναι τίποτε άλλο παρά μία ακραία μορφή φυγής από το κοινωνικό γίγνεσθαι, μια ακραία μορφή φυγής από την πραγματικότητα.

Γι' αυτό, το κόμμα μας θεωρεί ότι η τοξικομανία ως κοινωνικό φαινόμενο, έκφραση της ίδιας της αντίθεσης κεφαλαίου - εργασίας, θα εκλείψει στο βαθμό που θα ανατραπούν οι κοινωνικές - οικονομικές αιτίες που το παράγουν και οι μηχανισμοί που το αναπαράγουν. Σε τελευταία ανάλυση, η τοξικομανία θα αντιμετωπιστεί ριζικά μόνο με την ανατροπή του καπιταλισμού. Με μία, όμως, διαφορά, ο τοξικομανής, ως μεμονωμένη περίπτωση, ως άνθρωπος που υποφέρει, μπορεί να θεραπευτεί εφόσον φυσικά συντρέχουν ορισμένες προϋποθέσεις. Εφόσον, δηλαδή, ο ίδιος το επιθυμεί, εφόσον υπάρχουν όλα τα αναγκαία - διαφορετικά εκείνα θεραπευτικά προγράμματα, με δυνατότητα επιλογής από τον ίδιο τον εξαρτημένο του τρόπου, της μεθόδου απεξάρτησής του, εφόσον συντρέχουν όλες εκείνες οι προϋποθέσεις οι αναγκαίες για την κοινωνική επανένταξή του.

Η επίσημη πολιτεία, το παραδέχεται, άλλωστε, και η ίδια, δηλώνει αδύναμη να αντιμετωπίσει το κοινωνικό φαινόμενο της τοξικοεξάρτησης, ένα φαινόμενο, το οποίο ενδημεί στο κοινωνικό - οικονομικό περιβάλλον, του οποίου τα χαρακτηριστικά υπερασπίζει, προωθεί η ίδια η ασκούμενη κυβερνητική πολιτική. Το πρόβλημα, όμως, καθίσταται εκρηκτικό, όταν η επίσημη πολιτεία, μέσω των ασκούμενων πολιτικών κατά των εξαρτήσεων, ναρκοθετεί και εκείνες τις προϋποθέσεις, όπως τις περιγράψαμε πριν, τις αναγκαίες για την απεξάρτηση των εξαρτημένων ατόμων. Η πόλη της Θεσσαλονίκης δε θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση στην παραπάνω διαπίστωση, στην παραπάνω ακολουθούμενη πρακτική.

Ιχνηλατώντας, λοιπόν, τις υφιστάμενες, αλλά και τις προβλεπόμενες για την επόμενη πενταετία, δράσεις κατά των ναρκωτικών στην πόλη της Θεσσαλονίκης - η οποία σημειωτέον αποτελεί κέντρο αναφοράς για όλη τη Βόρεια Ελλάδα - έχουμε να κάνουμε δύο βασικές διαπιστώσεις.

Διαπίστωση πρώτη: Η επίσημη πολιτεία αποποιείται των ευθυνών της, σε ό,τι αφορά την πρόληψη και την κοινωνική επανένταξη. Και για να γίνουμε σαφείς, πρόληψη εννοούμε όλες εκείνες τις παραμέτρους που υπεισέρχονται στη ζωή του ανθρώπου και που δεν είναι άλλες από την εργασία, την Παιδεία, Υγεία, Ασφάλιση, τον πολιτισμό, την άθληση, το περιβάλλον. Η επίσημη πολιτεία, αντιθέτως, μέσω της ασκούμενης πολιτικής, πολλαπλασιάζει τα αδιέξοδα, μορφωτικά - πολιτιστικά - εργασιακά, που βιώνει ο σημερινός νέος.

Στη Θεσσαλονίκη λοιπόν, στη «μητρόπολη» της ανεργίας, στην πόλη με την «αποψιλωμένη» παραγωγική βάση, στην πόλη των χιλιάδων «εξόριστων» στα ΤΕΕ μαθητών (σε ποσοστά 35 έως 40% ανέρχονται τα ποσοστά απόρριψης σε περιοχές, όπως οι δυτικές συνοικίες και η δυτική ύπαιθρος), στην πόλη όπου ο τρόμος του πολέμου, ντυμένος με ΝΑΤΟική παραλλαγή, περιφέρεται στους δρόμους, στα λιμάνια, στο αεροδρόμιό της, σ' αυτήν την πόλη, ως μόνη προληπτική δράση ενάντια στα ναρκωτικά η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προβλέπει τη δημιουργία και νέων κέντρων πρόληψης (πρόκειται για τα γνωστά, χωρίς εξειδικευμένο προσωπικό και αβέβαιη, πέραν της τριετίας, χρηματοδότηση, κέντρα), μιας μονάδας παροχής ιατρικής βοήθειας σε «χρήστες του δρόμου» και καμία απολύτως πρόβλεψη για μονάδες κοινωνικής επανένταξης!

Διαπίστωση δεύτερη: Οι όποιες δράσεις της πολιτείας επικεντρώνονται αποκλειστικά στο θεραπευτικό σκέλος της τοξικοεξάρτησης, παρεμβαίνοντας στο εσωτερικό της επιστημονικής κοινότητας, ιατρικοποιώντας το ζήτημα, υιοθετώντας αμφιλεγόμενες επιστημονικές αντιλήψεις, απορρίπτοντας συγχρόνως ετσιθελικά άλλες, χρηματοδοτώντας επιλεκτικά και ασυντόνιστα θεραπευτικές δράσεις, υποχρηματοδοτώντας - απαξιώνοντας άλλες.

Τη στιγμή, λοιπόν, που το σύνολο των θεραπευτικών κοινοτήτων της πόλης παρουσιάζει πληρότητα κατά 100%, ο χρόνος αναμονής για είσοδο σ' ένα «στεγνό» πρόγραμμα κυμαίνεται από έναν έως και έξι μήνες, ο αριθμός, τόσο των χρηστών, όσο και των εξαρτημένων στη Θεσσαλονίκη παρουσιάζει σαφή τάση ανόδου (ενδεικτικά, αναφέρουμε ότι σε πάνω από 1.100 άτομα ανέρχονται οι καταγεγραμμένοι στις λίστες αναμονής του ΟΚΑΝΑ), την ίδια στιγμή και παρά τα αποδεδειγμένα υψηλά ποσοστά αποθεραπείας των «στεγνών» προγραμμάτων της τάξεως ακόμη και του 75%, με βάση την τελευταία έρευνα του ΚΕΘΕΑ, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προχωρά:

- Σε μέτρα, τα οποία δεν περιλαμβάνουν καμία απολύτως πρόβλεψη για επέκταση των δομών της Θ.Κ. «ΑΡΓΩ». Τα ανυπέρβλητα γραφειοκρατικά εμπόδια στην πρόσληψη προσωπικού δυναμιτίζουν κάθε προσπάθεια για αύξηση των θέσεων αποθεραπείας του μοναδικού, σημειωτέον, σ' όλη τη Βόρεια Ελλάδα ανοιχτού αυτού προγράμματος.

- Σε πρόβλεψη για επέκταση κατά 20, των θέσεων αποθεραπείας της Θ.Κ. «ΚΑΡΤΕΡΩΝ». Η συγκεκριμένη πρόβλεψη δεν περιλαμβάνει αντίστοιχη πρόβλεψη για αύξηση του προσωπικού, καθιστώντας γράμμα κενό τον όποιο σχεδιασμό.

Δεν είναι τυχαία, άλλωστε, η εκτίμηση που κάνουν οι ίδιες οι κοινότητες για προοδευτική απαξίωση, ίσως και κλείσιμο, των θεραπευτικών προγραμμάτων του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης την επόμενη δεκαετία!

- Οι δομές του ΚΕΘΕΑ, οι μόνες οι οποίες θα πετύχουν την ίδρυση και νέων θεραπευτικών προγραμμάτων σε Καβάλα και Αλεξανδρούπολη, «πετάχτηκαν εν μια νυκτί» εκτός ΔΣ του ΟΚΑΝΑ, σε μία προκλητική κίνηση απαξίωσης από τον, ούτως ή άλλως, κολοβό και παραπαίοντα σχεδιασμό της κυβέρνησης. Η εκτίμηση ότι οι αντιδράσεις, για την εγκατάσταση μιας εκ των δομών του προγράμματος «ΙΘΑΚΗ» στα Λαδάδικα Θεσσαλονίκης, σχετίζονται με ένα συνολικότερο πλάνο εκποίησης νεοκλασικών κτιρίων του εμπορικού κέντρου της πόλης σε ξενοδοχειακές αλυσίδες, ενόψει της Συνόδου Κορυφής του 2003, δίνει μία πολύ πιο επικίνδυνη διάσταση στο όλο θέμα.

- Στην ανισόβαρη χρηματοδότηση και ανάπτυξη των προγραμμάτων υποκατάστασης έναντι των «στεγνών» προγραμμάτων (250 θέσεις, έναντι 117 θέσεων), η κυβέρνηση έρχεται να προσθέσει ακόμη 550 θέσεις στα προγράμματα μεθαδόνης, γέρνοντας ακόμη περισσότερο την πλάστιγγα προς την κατεύθυνση συντήρησης - διαχείρισης της εξάρτησης.

Συνάγει λοιπόν κανείς, με βάση τα παραπάνω, ότι η απουσία πολιτικής πρόληψης και στήριξης δομών κοινωνικής επανένταξης, από τη μία, και η εξόφθαλμη επιλεκτική στήριξη των υποδομών «περιορισμού της βλάβης», από την άλλη, καθιστά τον αντιναρκωτικό σχεδιασμό της κυβέρνησης, σχεδιασμό υποκατάστασης, παρά σχεδιασμό αντιμετώπισης του προβλήματος.

Κλείνοντας, θα θέλαμε να κάνουμε μία αναγκαία διευκρίνιση. Ως κόμμα δε φιλοδοξούμε να μετατραπούμε σε επιστημονική λέσχη, η οποία θα αξιολογεί τις όποιες θεραπευτικές δράσεις, κρίνοντας ή κατακρίνοντάς τις. Αυτό το οποίο στηλιτεύουμε είναι η προσπάθεια της κυβέρνησης και πλείστων κολαούζων της να προσεγγίζουν τον τοξικομανή ως χρόνιο ανίατο άρρωστο («πάσχων από ανεπάρκεια ενδογενών οπιοειδών»), καταδικάζοντάς τον να ζει ισόβια στις παρυφές της ανθρώπινης κοινωνίας και εθίζοντας την κοινή γνώμη στο ότι η τοξικομανία είναι ένα άλυτο κοινωνικό φαινόμενο, τις «παράπλευρες απώλειες» μονάχα του οποίου καλούμαστε να διαχειριστούμε. Στον αντίποδα αυτής της άποψης και σε πείσμα όλων αυτών, προτάσσουμε την πεποίθησή μας ότι και ο τοξικομανής μπορεί να θεραπευτεί, εφόσον υπάρχει ένα ισχυρό πλέγμα πρόληψης - θεραπείας - κοινωνικής επανένταξης.


Ηλίας ΚΟΝΔΥΛΗΣ
Μέλος της Επιτροπής κατά των Ναρκωτικών της ΚΟΘ του ΚΚΕ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ