ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 23 Φλεβάρη 2011
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ
Οι μειωμένες εισαγωγές συγκράτησαν το έλλειμμα

Στα 24,1 δισ. ευρώ το έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών το 2010

Η πολύ μεγάλη πτώση της αξίας των εισαγόμενων - λόγω οικονομικής κρίσης - εμπορευμάτων, κατά περίπου 4 δισ. ευρώ, είχε σαν αποτέλεσμα το 2010 να μειωθεί το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών στα 24,05 δισ. ευρώ έναντι ελλείμματος 25,8 δισ. ευρώ το 2009 και 34,8 δισ. ευρώ το 2008. Ως εκ τούτου, η βελτίωση που εμφανίζει για δεύτερη συνεχή χρονιά το ισοζύγιο της χώρας είναι συγκυριακή και προσωρινή με την έννοια πως αν κάποια στιγμή η ελληνική οικονομία ανακάμψει - κάτι που είναι και το ζητούμενο - θα βρεθεί και πάλι αντιμέτωπη με τα διευρυμένα ελλείμματα. Το δεύτερο στοιχείο το οποίο προκύπτει από τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας είναι η διάψευση των κυβερνητικών ισχυρισμών περί αύξησης των εξαγωγών της χώρας. Η αλήθεια είναι ότι οι εξαγωγές εμπορευμάτων - εκτός καυσίμων - το 2010 εμφανίζουν μικρή μείωση σε σχέση με το 2009 (11,3 δισ. ευρώ έναντι 11,5 δισ. ευρώ) τη στιγμή που η αξία των εξαγωγών εμπορευμάτων είχε ανέλθει στα 14 δισ. ευρώ το 2008. Αντίθετα, σημαντική αύξηση της αξίας των εξαγωγών παρατηρείται στα καύσιμα (όπως και των εισαγωγών) από 3,1 δισ. ευρώ το 2009 σε 5 δισ. ευρώ το 2010, στοιχείο το οποίο καταδεικνύει και το άγριο κερδοσκοπικό παιγνίδι που συντελείται στο χώρο των καυσίμων. Στο οποίο βέβαια συμμετέχουν δραστήρια και τα δύο ελληνικά διυλιστήρια: Τα ΕΛΠΕ και η ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ.

Από τα επιμέρους ισοζύγια, για την περίοδο Γενάρης - Δεκέμβρης 2010, προκύπτει η ακόλουθη εικόνα:

Το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου περιορίστηκε στα 28,3 δισ. ευρώ το 2010, έναντι ελλείμματος 30,8 δισ. ευρώ το 2009 και 44,1 δισ. ευρώ το 2008. Ο περιορισμός του ελλείμματος οφείλεται στην υποχώρηση των - εκτός καυσίμων και πλοίων - εισαγωγών εμπορευμάτων, οι οποίες ανήλθαν στα 27,4 δισ. ευρώ έναντι 31,3 δισ. ευρώ το 2009 και 41,2 δισ. ευρώ το 2008. Αντίθετα, οι εισαγωγές καυσίμων αυξήθηκαν εντυπωσιακά, από 10,7 δισ. ευρώ το 2009 σε 13,6 δισ. ευρώ το 2010.

Το πλεόνασμα του ισοζυγίου υπηρεσιών αυξήθηκε οριακά από 12,6 δισ. ευρώ το 2009 σε 13,2 δισ. ευρώ το 2010, λόγω της αύξησης των εισπράξεων από μεταφορές (από 13,6 δισ. ευρώ σε 15,4 δισ. ευρώ).

Μικρή άνοδο σημείωσε το έλλειμμα του ισοζυγίου εισοδημάτων, από 9 δισ. ευρώ σε 9,2 δισ. ευρώ, λόγω της μείωσης κατά 400 εκατ. ευρώ, των εισπράξεων από το εξωτερικό τόκων, μερισμάτων και κερδών.

Πολύ μεγάλη μείωση παρουσιάζει το πλεόνασμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, από 1,3 δισ. ευρώ το 2009 σε 0,23 εκατ. ευρώ το 2010, λόγω των μειωμένων κατά 700 εκατ. ευρώ των εισπράξεων από την ΕΕ, των μεταναστευτικών εμβασμάτων κατά 400 εκατ. ευρώ καθώς και της αύξησης των πληρωμών της Ελλάδας προς την ΕΕ κατά 350 εκατ. ευρώ.

Καταρρέει ο κατασκευαστικός κλάδος

57.500 εργαζόμενοι προστέθηκαν στον κατάλογο των ανέργων

Eurokinissi

Καθίζηση παρουσιάζει ο κατασκευαστικός κλάδος της χώρας, καθώς, όπως επισημαίνεται στην εξαμηνιαία έκθεση της εργοληπτικής οργάνωσης ΣΑΤΕ, ο κλάδος των δημοσίων έργων δοκιμάζει τις χειρότερες επιδόσεις των τελευταίων τουλάχιστον 12 ετών, ενώ ο κλάδος των ιδιωτικών έργων βρίσκεται στη χειρότερη θέση, από πλευράς δραστηριότητας, των τελευταίων 30 ετών, με αποτέλεσμα η ανεργία στον κλάδο να έχει κάνει ένα ακόμη άλμα, σε σχέση με το Γ' τρίμηνο του 2009, προσθέτοντας στον κατάλογο των ανέργων 57.500 εργαζόμενους!

Ειδικότερα, σύμφωνα με την έκθεση, κατά τη διάρκεια του Γ' τριμήνου του 2010 καταγράφηκαν τα εξής:

  • Ο δείκτης παραγωγής στις κατασκευές (σύνολο κλάδου) εμφανίστηκε μειωμένος κατά 36,5% έναντι του Γ' τριμήνου 2009, λαμβάνοντας τη χαμηλότερη τιμή του από το 2000.
  • Η συνολική απασχόληση στον κλάδο μειώθηκε κατά 15,3% έναντι του Γ' τριμήνου 2009, ήτοι κατά 57,5 χιλιάδες εργαζόμενους.
  • Η συμμετοχή του κλάδου στη δημιουργία του ΑΕΠ κατέγραψε τη χαμηλότερη τιμή της τα τελευταία 12 έτη, μόλις 3,6%, έναντι 4,0% του Γ' τριμήνου του 2009.
  • Οι συνολικές ακαθάριστες επενδύσεις σε κατασκευές παρουσίασαν μείωση κατά 15%, έναντι του Γ' τριμήνου 2009.
  • Ο δείκτης παραγωγής έργων πολιτικού μηχανικού (δημόσια έργα) εμφάνισε μείωση κατά 31,3%, έναντι του Γ' τριμήνου του 2009.
  • Ο δείκτης παραγωγής οικοδομικών έργων (ιδιωτικά έργα) εμφάνισε μείωση κατά 46,9%, έναντι του Γ' τριμήνου του 2009. Ειδικότερα ως προς τον όγκο κτιριακών έργων που αντιστοιχεί στις οικοδομικές άδειες οι οποίες εκδόθηκαν το πρώτο δεκάμηνο του 2010, η μείωση ήταν 24,8%, έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2009, η οποία - ας σημειωθεί - ήταν επίσης μειωμένη κατά 28,3% έναντι του πρώτου δεκαμήνου του 2008. Δηλαδή η ιδιωτική οικοδομική δραστηριότητα, βάσει του όγκου που αντιστοιχεί στις οικοδομικές άδειες κατά το πρώτο δεκάμηνο του 2010, είναι η μικρότερη των τελευταίων τριάντα ετών.
ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
Γιγαντώνονται τα μονοπώλια

Κλαδική έρευνα της ICAP

Η γιγάντωση των μονοπωλίων μέσα από συγχωνεύσεις και εξαγορές στο χώρο των σούπερ μάρκετ καλά κρατεί. Αυτό προκύπτει και από την κλαδική έρευνα της ICAP, σύμφωνα με την οποία ενώ ο αριθμός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην εγχώρια αγορά παρουσιάζει μείωση την περίοδο 2005-2008 ο αριθμός των καταστημάτων αυξάνεται συνεχώς με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 3,1%, ενδεικτικό της τάσης συγκέντρωσης που επικρατεί με εξαγορές και απορροφήσεις. Είναι αποκαλυπτικό ότι μέσα στο 2009 τρεις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και πέντε αλυσίδες cash and carry συγκέντρωσαν το 34,1% και 44,8% της συνολικής αγοράς.

Ειδικότερα, από τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα φαίνεται ότι ένα στοιχείο που διαφοροποιεί τις επιχειρήσεις του κλάδου είναι ο αριθμός και το είδος των καταστημάτων τους. Οι μεγαλύτερες αλυσίδες διαθέτουν εκτεταμένο δίκτυο πωλήσεων με μεγάλη γεωγραφική κάλυψη και διαφορετικούς τύπους καταστημάτων, ανάλογα με την επιφάνεια πωλήσεων και το εύρος των προϊόντων. Οι μικρότερες δραστηριοποιούνται συνήθως σε τοπικό επίπεδο, μέσα, δηλαδή, σε συγκεκριμένες περιοχές, ενώ υπάρχουν και επιχειρήσεις που εκμεταλλεύονται μεμονωμένα καταστήματα. Οι δύο τελευταίες κατηγορίες συχνά εντάσσονται σε ομίλους κοινών αγορών. Σε κάθε περίπτωση, όπως διαπιστώνεται και από τη συγκεκριμένη έρευνα, το απελευθερωμένο ωράριο των καταστημάτων και οι καλύτερες τιμές που πετυχαίνουν λόγω οικονομιών κλίμακας αποτελούν δύο από τα «όπλα» των σούπερ μάρκετ.

Οσον αφορά στις πωλήσεις του κλάδου παρατηρείται ότι οι καταναλωτές στρέφουν τις αγορές τους στα εντελώς απαραίτητα, περιορίζοντας τις δαπάνες για άλλα προϊόντα. Το 2009 τα τρόφιμα και ποτά κατέλαβαν το 73,2% των συνολικών πωλήσεων, ενώ το ποσοστό τους αναμένεται να φτάσει το 75% περίπου το 2010.

Οι συνολικές πωλήσεις 78 αλυσίδων του κλάδου αυξήθηκαν οριακά κατά 1,16% το 2009 σε σύγκριση με το 2008, ενώ το μεικτό κέρδος αυξήθηκε κατά 2,1%.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ