ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 26 Απρίλη 2008 - Κυριακή 27 Απρίλη 2008
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΝΤΟΠΑΡΙΣΜΑ ΣΤΟΝ ΥΨΗΛΟ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ
Ατομικό, συντεχνιακό ή κοινωνικό ζήτημα;

Για να απαντήσουμε στη φιλολογία των ημερών πρέπει να δούμε κάποια πράγματα.

Τι είναι το ντόπινγκ;

Αν και η ετοιμολογία της λέξης δεν είναι και τόσο αποσαφηνισμένη, σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Αντι-Ντόπινγκ (WADA), ντόπινγκ είναι: «Η παρουσία ουσίας σε βιολογικό υγρό αθλητή ή η χρήση ή η απόδειξη χρήσης ουσίας ή μεθόδου, η οποία έχει την ικανότητα να βελτιώσει την αθλητική επίδοση και παράλληλα, είτε υποβάλλει σε κίνδυνο την υγεία του αθλητή, είτε αντίκειται στο πνεύμα του αθλητισμού».

Για να είμαστε όμως πιο ξεκάθαροι, ντόπινγκ υπάρχει νόμιμο και παράνομο. Γιατί στην πραγματικότητα ουσίες που αποδεδειγμένα βοηθούν στη βελτιστοποίηση της απόδοσης επιτρέπονται μέχρι ένα ορισμένο όριο. Πρόβλημα έχουν όσοι κάνουν χρήση ανιχνεύσιμων ουσιών και έχουν παραβιάσει τα όρια. Αλώβητοι βγαίνουν όσοι έχουν χρησιμοποιήσει μη ανιχνεύσιμες ουσίες ή μεθόδους και όσοι μέσα από τα κατάλληλα βιοχημικά μονοπάτια σβήσανε τα ίχνη των παράνομων ουσιών. Αλλωστε, όλοι αποδέχονται ότι στην κάθε φάση το ντόπινγκ είναι ένα βήμα μπροστά από το αντιντόπινγκ.

Ο κύριος λόγος της χρήσης αυτών των ουσιών είναι η γρήγορη αποκατάσταση μεταξύ των προπονήσεων στη φάση της προετοιμασίας, ώστε ο αθλητής να κάνει αποδοτική προπόνηση και όχι κύρια το περίσσευμα ενέργειας λίγο πριν τον αγώνα, όπως πολλοί πιστεύουν. Γι' αυτό και οι μεγάλοι αθλητές φεύγουνε για προετοιμασία στα πιο απίθανα μέρη και επιστρέφουν «καθαροί» λίγο πριν από τον αγώνα.

Αφού συνεκτιμήσουμε όλα τα παραπάνω, πρέπει να απαντήσουμε και σε μια πολύ δύσκολη ερώτηση: Υπάρχει σήμερα υψηλός αθλητισμός, σπάει σήμερα ένα παγκόσμιο ρεκόρ, χωρίς ντοπάρισμα;

Οταν σήμερα ανοίγουν συζητήσεις για γονιδιακό ντοπάρισμα, όταν τα σκάνδαλα ανακύπτουν καθημερινά το ένα μετά το άλλο, όταν ο γύρος της Γαλλίας, ο σημαντικότερος ποδηλατικός αγώνας, αντιμετωπίζει πρόβλημα λόγο των εκτεταμένων περιστατικών, ποιος μπορεί να μας πείσει ότι ντοπαρισμένοι ήταν μόνο αυτοί τους οποίους έχει πιάσει το αντιντόπινγκ;

Δε θα ήταν καθόλου χρήσιμο να καταφύγουμε σε ακραίες δηλώσεις του τύπου «είναι όλοι ντοπαρισμένοι», αλλά η ταπεινή προσωπική μου άποψη είναι ότι η όλη διαδικασία στον υψηλό αθλητισμό είναι ένα παιχνίδι με τα ανιχνεύσιμα όρια και τις ουσίες ώστε να βγει «καθαρός» ένας αθλητής. Απλά, όταν όλοι οι παράγοντες όπως ταλέντο, προπόνηση κ.ά. δώσουν ό,τι είχαν να δώσουν, στο παιχνίδι μπαίνει η χημεία και κερδισμένος βγαίνει αυτός που θα τα υπολογίσει καλύτερα και αυτός που θα πάρει τα καλύτερα. Ζήτημα είναι λοιπόν το κατά πόσο αποδεχόμαστε αυτή τη διαδικασία.

Σίγουρα η βάση όλης αυτής της υπόθεσης βρίσκεται στην άγρια εμπορευματοποίηση του αθλητισμού. Η ανάγκη για ντοπάρισμα προκύπτει από τις απαιτήσεις των χορηγών για νίκες και ρεκόρ, προκύπτει από το γεγονός ότι ένας αθλητής βρίσκει υποστήριξη μόνο όταν φτάσει στην κορυφή. Το ντοπάρισμα είναι φυσικό επακόλουθο όταν το κύριο μέσο χρηματοδότησης του αθλητισμού είναι οι εταιρείες - χορηγοί που ζητάνε δημοτικότητα, θέλουν ρεκόρ και θέαμα.

Υπάρχει όμως ένα ζήτημα που πρέπει να απαντήσουμε σαν κοινωνία, σαν κράτος, σαν έθνος, σαν φίλαθλοι. Πρέπει να αποφασίσουμε ότι όταν χειροκροτούμε μια ανδρόμορφη γυναίκα που τερματίζει νικήτρια τα 100 μέτρα, όταν κρεμάμε αφίσες ενός μπασκετμπολίστα που καρφώνει πηδώντας από τη γραμμή του τρίποντου, όταν εκστασιαζόμαστε με μια ποδοσφαιρική ομάδα που κερδίζει Τρίτη, Πέμπτη, Σάββατο και κάνει και διπλές προπονήσεις ενδιάμεσα, όταν περιμένουμε μπροστά στην οθόνη να δούμε πόσα μετάλλια θα πάρει φέτος η χώρα μας στους Ολυμπιακούς Αγώνες, δε θα βρίσουμε, δε θα κατηγορήσουμε, δε θα μας πειράξει αν στην αθλήτρια αυτή ανιχνευτούν παράλογα επίπεδα τεστοστερόνης, αν στον μπασκετμπολίστα ανιχνευτεί το χ εργογόνο βοήθημα, αν κάποιος ποδοσφαιριστής πέσει στη μέση του αγώνα από ανακοπή και ανακαλύψουμε μετά EPO στα κόκκινα, αν αντί για μετάλλια γυρίσουν κουρασμένοι και υγιείς αθλητές από το Πεκίνο.

Το ντοπάρισμα βρίσκεται σήμερα παντού. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι μπορεί ο οποιοσδήποτε να προμηθευτεί εργογόνα βοηθήματα από ένα φαρμακείο ή και από ένα εμπορικό κατάστημα με είδη γυμναστικής. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι ντοπάρεται κάποιος πίνοντας «red-bull».

Σχετικές έρευνες που έχουν γίνει για το θέμα του ντόπινγκ λένε ότι η πλειοψηφία των αθλητών θα έκανε χρήση απαγορευμένων ουσιών προκειμένου να κερδίσουν ένα Ολυμπιακό μετάλλιο ακόμη και αν αυτό συνεπάγονταν σημαντικά προβλήματα υγείας μετά από κάποιο διάστημα.

Κυρίαρχο ερώτημα λοιπόν είναι «τι αθλητισμό θέλουμε;».

Σήμερα ο υψηλός αθλητισμός, ο εξαρτημένος από τη χρηματοδότηση των πολυεθνικών και την τηλεθέαση είναι σφιχτά δεμένος στο άρμα της χημείας. Στον αντίποδά του βρίσκεται ο μαζικός αθλητισμός, που καλλιεργεί πρότυπα ευγενούς άμιλλας, υγιεινής ζωής, ανθρώπινα και όχι υπεράνθρωπα πρότυπα.

Τα όρια της φυσικής απόδοσης είναι συγκεκριμένα. Για να απαλλαγούμε από το ντόπινγκ πρέπει σαν κοινωνία να αποδεχτούμε αυτά τα όρια και να αποδεσμευτούμε από την ανάγκη να νιώσουμε εθνική ή συλλογική υπερηφάνεια από μια νίκη σε παγκόσμιο πρωτάθλημα ή μια συλλογή Ολυμπιακών μεταλλίων μέσα σε αυτές τις συνθήκες. Πρέπει ο αθλητισμός να πάψει να είναι εξαρτημένος από τις πολυεθνικές που εκβιάζουν για νίκες προκειμένου να αυξήσουν τα κέρδη τους.

Δεν μπορεί σίγουρα κανείς να απαντήσει με ευθύτητα αν είναι εφικτό σήμερα να έχουμε υψηλό αθλητισμό χωρίς ντοπάρισμα. Μάλλον οι περισσότερες γνώμες συγκλίνουν στο όχι, αλλά ένα είναι το σίγουρο. Οτι στην Ελλάδα που είναι πρώτη στην Ευρώπη στην παιδική παχυσαρκία, στην Ελλάδα όπου τα σχολεία στερούνται βασικών προϋποθέσεων για την υλοποίηση προγραμμάτων άσκησης, στην Ελλάδα όπου η άσκηση είναι προνόμιο όσων έχουν να πληρώσουν τα ιδιωτικά γυμναστήρια, στην Ελλάδα όπου αθλητικά σωματεία με φυτώρια 100 και πλέον παιδιών χρηματοδοτούνται σε ετήσια βάση με ποσό λιγότερο από το μισθό τριών μηνών για ένα γυμναστή, δεν μπορεί να είναι προτεραιότητα η ανάδειξη αθλητών υψηλής κλάσης οι οποίοι θα καταλήξουν ένα ακόμη προϊόν για τη βιομηχανία του αθλητισμού.


Βασίλης ΣΙΔΕΡΗΣ
Aθλητής, φοιτητής ΤΕΦΑΑ ΠΘ


Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Τι τραβάς, Χριστέ μου!

Πλησιάζοντας το Πάσχα είχα μιαν αγωνία, ένα άγχος! Δεν είναι εύκολη δουλειά να περιμένεις έναν ολόκληρο χρόνο απέναντι από το γυαλί Εκείνον. Δεν είναι τόσο ο χρόνος, αυτός περνάει, αλλά η αβεβαιότητα: Θα έρθει ή δε θα έρθει; Και αν φέτος απουσιάσει; Αν έφυγε για το Σινά ή κλείστηκε σε κάποιο μοναστήρι; Μαύρο Πάσχα θα περάσει το Πανελλήνιο και πρώτος εγώ, βέβαια!

Πνιγμένος μέσα σε αυτές τις δικαιολογημένες αγωνίες, πέρασα τελείως στο ντούκου ότι μας έβγαλαν από το Κιότο! Σιγά το πρόβλημα! Το περιβάλλον μπορεί να περιμένει, άντεξε τόσα! Επίσης, δε με συγκίνησαν τα γεγονότα στη Μανωλάδα. Τα έχω ξαναδεί πριν δυο - τρία χρόνια στην Αρτα. Από εδώ και στο εξής, δε, θα τα βλέπουμε συνέχεια! Ακόμα και η ακρίβεια, όπως την έβαλε, για μια ακόμα φορά, ο προπομπός των κακών μελλούμενων, Γκαργκάνας, δε μου έφερε καμιά ταραχή. Εχω συνηθίσει απ' αυτούς να περιμένω τα χειρότερα! Και από τον Γκαργκάνα, αυτά που θα συμβούν του ...χρόνου!

Σε καμία περίπτωση δε με βόλευε η ιδέα πως όλα τα άλλα θα ήταν στη θέση τους. Πως και φέτος θα είχαμε στο πασχαλινό τραπέζι μας κόκκινα αυγά, τσουρέκια και αμνοερίφια, έστω και με υπερβολικές αυξήσεις! Ο καθένας το ξέρει, η αισχροκέρδεια οργιάζει το Πάσχα (και στις άλλες τις γιορτές, βέβαια, αλλά και τις υπόλοιπες μέρες, επίσης). Εγώ όλα αυτά τα ξεπερνάω. Ομως, δεν μπορώ να χαρώ Πάσχα, χωρίς Εκείνον!

Δεν ξέρω γιατί! Ισως το ξανθό του μαλλί, ίσως τα άσπρα δόντια του, ίσως το ήσυχο της βελούδινης, πράγματι, φωνής του! Ισως όλα αυτά μαζί! Ισως, ακόμα, τα προσεγμένα πλάνα των οπερατέρ, οι κόντρα φωτισμοί, που δημιουργούν ένα «θείο φως» στο πίσω μέρος του κεφαλιού, ίσως οι αχτίδες του ήλιου που μπαίνουν από τα παράθυρα και τους φεγγίτες των εκκλησιών, όταν ψέλνει τις πανέμορφες, είναι αλήθεια, ψαλμωδίες του, ίσως τα εφέ που δημιουργούν οι καπνοί από τα καντήλια. Δεν μπορεί να υπάρξει Πάσχα, Πάσχα ελληνικό, χωρίς Εκείνον!

Το τροπάριο της Κασσιανής εφέτος θα ήταν αβάσταχτο για το πανελλήνιο και για εμένα, σκεφτόμουν! Είχε φτάσει η Μεγάλη Τρίτη και δεν είδαμε ούτε μια ξανθή τρίχα του. Ομως, πριν ολοκληρώσω τη σκέψη μου, ω, θεέ μου, νάτος! Την εισαγωγή, την κάνει, όπως κάθε χρόνο, ο πάντα βαθιά πιστός και πάντα ενάρετος κύριος Αυτιάς! Και αμέσως δυο πανέμορφες οδοντοστοιχίες! Το φαρδύ μέτωπο και δυο ολόξανθα και ατίθασα τσουλούφια. Στο άλλο παράθυρο ο πνευματικός του! Ενα ντουέτο μοναδικό! Και από κοντά ο παρουσιαστής να έχει λιώσει από κατάνυξη! Φαρισαίοι!

Το τι ακολούθησε, δεν περιγράφεται, αγαπημένοι μου αναγνώστες! Οι καλύτερες στιγμές του Λαζόπουλου πετάγονται μετά βδελυγμίας στα άχρηστα! Αυτό το θρησκόληπτο τρίο σπάει ταμεία! Φέτος ήταν αχτύπητο! Απείρως καλύτερο από κάθε άλλη φορά! «Εμένα ο Χριστός "μπήκε" μέσα μου όταν ήμουν ακόμα πολύ μικρός», αρχίζει την αφήγησή του Εκείνος. «Από τότε τον νιώθω μέσα μου να μεγαλώνει, να μεγαλώνει» (κανένας φόβος για εγκυμοσύνη ή κάποια έκρηξη). «Τι λες»! «Τι λες», θαυμάζει ο παρουσιαστής! Πάνω από μισή ώρα οι δυο τους! Μετά ακούγεται η μάνα! Ο,τι είπε Εκείνος για τον Χριστό, είπε ετούτη για τον γιο της! «Τι λες»! «Τι λες», πάλι ο παρουσιαστής!

Μετά τη μάνα, τη σκυτάλη παίρνει ο πνευματικός! Ο Πίνδαρος ήταν αστείος ποιητής μπροστά στον παπά! Αφού έπλεξε και αυτός το εγκώμιο του Πέτρου, μας είπε και μια «προσωπική» ιστορία και σας τη μεταφέρω! Ηρθε μια αλλοδαπή πόρνη (αλλιώς την ονόμασε) για εξομολόγηση. Μου είπε: Παπά μου έχω πάει με χιλιάδες άντρες. Τον οργασμό μου, όμως, τον κράτησα για τον άντρα μου! (Τώρα η πόρνη είναι παντρεμένη και φρόνιμη). Ελα να σε κοινωνήσω, της λέω. Οχι, παπά μου, είμαι αμαρτωλή! Αμαρτωλή εσύ, που κράτησες τον οργασμό σου για τον άντρα σου; Εσύ είσαι ένας άγγελος! «Ηταν αλήθεια, όμορφη, γαλανομάτα, δίμετρη», ολοκλήρωσε λάγνα ο πνευματικός!

Σας ρωτώ: Μπορεί να υπάρξει Πάσχα χωρίς το «εσωτερικό δέσιμο» του Πέτρου με τον Χριστό, τα κατάπληκτα μάτια του Αυτιά, την απορία του: «τι λες, τι λες» και χωρίς τον πνευματικό να τα επιβεβαιώνει όλα ετούτα; Τι είπατε; Το αρνί έχει χοληστερίνη; Φάτε, χριστιανοί μου, άφοβα!


Του
Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ