ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 30 Μάρτη 2014
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Φυλάξου»! Μύθοι και τραγούδια για ζόρικους καιρούς

Μια σημαντική δισκογραφική δουλειά

«

Μια φορά κι ένα καιρό, ήταν ένα παραμύθι. Ηταν ένα παραμύθι αληθινό, που ενώ ήξερε πως λέει την αλήθεια, ήξερε ότι η αλήθεια μοιάζει κάποτε με περίπατο στην άκρη ενός κλιμακοστασίου επταώροφης πολυκατοικίας στην Κυψέλη και είναι ελάχιστοι αυτοί που θα ένιωθαν βολικά σε έναν τέτοιο περίπατο. Επιθυμούσε, λοιπόν, το παραμύθι μας να μιλήσει σε κάποιον, αλλά δεν έβρισκε κανέναν να θέλει να το ακούσει. Αφού λογάριασε τα πάντα, αποφάσισε να πάει σε ένα σχολείο, οι μικροί μαθητές του οποίου θα αποτελούσαν το ιδανικό κοινό. Ομως, για κακή του τύχη, έφτασε τη στιγμή που η δασκάλα προειδοποιούσε τα παιδιά «να προσέχουνε τι ακούνε, γιατί στην εποχή μας το παραμύθι πάει σύννεφο...»

Κάπως έτσι αρχίζει... και παράλληλα ένας ήχος το συντροφεύει. Ενα τραγούδι... ξεκινάει το δικό του ταξίδι

Τον ρόλο μου τον έμαθα /Τον έμαθα νεράκι/ Οι θεατές σωπαίνουνε/ Στο τρίτο καμπανάκι

Μα δεν μπορώ τους προβολείς/ Μα δεν μπορώ τα φώτα/ Δεν το αντέχω να με δεις/ Λουσμένη στον ιδρώτα.

Αρχίζει η παράσταση/ Μα η αυλαία κλείνει/ Κανείς δεν ξέρει σίγουρα/ Τι πρόκειται να γίνει.

Αν δεν ανέβεις στη σκηνή/ Δεν ξέρεις τι θα χάσεις/ Μπορεί να είναι δάκρυα/ Μπορεί και να γελάσεις.

Τα μυστικά της τέχνης μου/ Δεν ξέρω πού τα πήρα/ Πάντα θα νιώθω άμαθη/ Χωρίς μια στάλα πείρα.

Ομως τη θλίψη της καρδιάς/ Την έχω ξανανιώσει/ Τη γνώρισα με γνώρισε/ Με έχει μαραζώσει.

* * *

Ο Τάσος Γκρους έβαλε τη μουσική, ο Ιωάννης Πανουτσόπουλος τους στίχους και... τους μύθους, η Φωτεινή Βελεσιώτου την ερμηνεία, η Καλλιόπη Βέττα τα φωνητικά, ο Γιάννης Ιωάννου την ενορχήστρωση και ο Βαγγέλης Χερουβείμ τις ζωγραφιές και τα χρώματα και φτιάχτηκε το παραμύθι. Ενα ωραίο παραμύθι: «Φυλάξου»! Μύθοι και τραγούδια για ζόρικους καιρούς. Για τους καιρούς μας. Ενα όμορφο βιβλίο με cd που περιέχει 15 τραγούδια το ένα καλύτερο από το άλλο. Και καθώς ο μύθος προχωράει, το τραγούδι βιάζεται να ερμηνευτεί από το νόημα.

«Συλλογίστηκε, πως δεν ήταν η κατάλληλη ώρα για να συστηθεί στα παιδιά και θα ήταν καλύτερα να δοκιμάσει σε μια υπηρεσία του δημοσίου. Εκεί όμως άκουσε δύο καλοντυμένους κυρίους, να συζητούν πως θα πουλούσαν ένα παραμύθι ντυμένο σε αλήθεια. Κατάλαβε, πως το δημόσιο δεν προσλαμβάνει καθώς πρέπει παραμύθια και αποφάσισε να δοκιμάσει στον ιδιωτικό τομέα. Μπήκε λοιπόν στον πιο ιδιωτικό. Σε ένα μεγάλο σπίτι, με τηλεοπτικούς δέκτες σε κάθε δωμάτιο, που "παραμύθιαζαν" το νυσταγμένο ακροατήριό τους. Το παραμύθι μας κάτι πήγε να πει, κάτι άφησε να εννοηθεί, αλλά κανείς δεν έδωσε σημασία. Μόνο η παλιά εταζέρα είχε όρεξη να ακούσει, αλλά κάτι τα γεράματα, κάτι οι σκόρπιες κουβέντες των τηλεπαρουσιαστών, κάτι το σούρσιμο από τις παντόφλες των ενοίκων, δεν απέμενε παρά να βγει στην ερημιά του δρόμου, για να μην χαθεί στην ερημιά των ψυχών».

Μπροστά μας ένα σύννεφο και η μεγάλη πόλη

Φυλάξου μην χαθούμε όπως όλοι.

Η χιονισμένη Πάρνηθα η ακριβή Πεντέλη

Φυλάξου από τον μέσα μας τεμπέλη.

Οικόπεδα και πιλοτές, λιθόστρωτα και δρόμοι

Φυλάξου γιατί χτίζουνε ακόμη.

«Σε αυτόν τον τόπο», σημειώνουν οι συντελεστές, «όταν οι "άπιστοι" πατούσανε τον κάμπο, στα ορεινά οι βλάμηδες το ρίχνανε στο κλέφτικο και ροβολούσαν στις πλαγιές με τις τσακιρομάτες. Αυτός είναι και ο λόγος που αποφασίσαμε να ηχογραφήσουμε αυτόν τον κύκλο τραγουδιών, διότι είναι βαρύ να κουβαλάμε μια τέτοια παράδοση και αβάσταχτο να διασχίσουμε μια ολόκληρη χιλιετία στα μουγκά».

Κάπου στα ορεινά του Γκύζη λοιπόν, ο Τάσος Γκρους και ο Ιωάννης Πανουτσόπουλος, άρχισαν πριν είκοσι περίπου χρόνια να σχεδιάζουν έναν κύκλο τραγουδιών ακατάλληλων για την εποχή που η Ελλάδα ετοιμαζόταν να αποκτήσει γήπεδο Tae Kwon Do και να ναυαγήσει στο κωπηλατοδρόμιο του Μαραθώνα.

Τότε έμοιαζε μάλλον δύσκολο να σιγοτραγουδήσει κάποιος: «Εχουμε έξοδα μεγάλα/ Αλλά όνειρα μικρά/ Πριν να βγει καλά ο μήνας/ Εχω πάρει δανεικά».

«Βλέπετε» - λέει ο Ιωάννης Πανουτσόπουλος - «ο μαραθωνοδρόμος καθυστέρησε αυτή τη φορά να μας φέρει τα νέα και ακόμα περισσότερο να μας προσκομίσει τον λογαριασμό. Ομως η χώρα που μπορούσε να καθελκύει την έπαρση και την αλαζονεία της έχει αλλάξει πλέον δραματικά. Μαζί με τη χώρα αλλάζουμε κι εμείς. Τα τραγούδια που πριν είκοσι χρόνια έμοιαζαν να αφορούν μόνον τους δημιουργούς τους, τώρα δυστυχώς αφορούν το σύνολο σχεδόν της κοινωνίας μας. Αυτά τα τραγούδια και κάποια που γεννήθηκαν τα τελευταία χρόνια, αποτέλεσαν το υλικό μιας παράστασης, που οι δύο δημιουργοί παρουσίασαν σε διάφορες εκδηλώσεις, τόσο εντός, όσο και εκτός των Αθηνών. Αυτό υποδηλώνεται από τον τίτλο του πρώτου τραγουδιού, αλλά και από τους 12 μύθους που συνοδεύουν τα 15 τραγούδια. Κρίθηκε λοιπόν απαραίτητο μαζί με τους στίχους των τραγουδιών, να παρατεθούν και οι δώδεκα μύθοι που αποτελούσαν το υλικό αυτής της παράστασης που είχε τον τίτλο "Φυλάξου".

ΥΓ: Το ομότιτλο τραγούδι γράφτηκε ως αφιέρωση στην ποιήτρια Μαρία Ρήγα Πανουτσοπούλου την παραμονή της Πρωτοχρονιάς του πρώτου έτους της χιλιετίας που διανύουμε. Πέρασαν 14 χρόνια από τότε που γράφτηκε το τραγούδι και 7 χρόνια από τότε που η Μαρία Ρήγα Πανουτσοπούλον έσκισε όποιο "μνημόνιο" την έδενε με τα γήινα και ξεκίνησε το πιο μακρινό της "ταξίδι"».

Παράλληλοι και κάθετοι οι άνθρωποι να τρέχουν

Φυλάξου μήπως έχουμε ό,τι έχουν.

Ρολόγια που σταμάτησαν ρολόγια που χτυπάνε

Φυλάξου και δεν ξέρω πού το πάνε.

Περίπτερα ορθάνοιχτα περίπτερα κλεισμένα

Φυλάξου και πουλάνε στον καθέναν.

Επαίτες που κοιτάζουνε το κέρμα και γελάνε

Φυλάξου από όσους «κονομάνε».

Δημότες που συνάχτηκαν σε βρώμικη πλατεία

Φυλάξου από μια χιλιετία.

Λίγα λεπτά αμύνονται μπροστά σε χίλια χρόνια

Φυλάξου και μας στρίμωξαν τα πιόνια.

Παντού πυροτεχνήματα παντού γιορτή και φώτα

«Ολα κυλούσαν παραμυθένια. Σαν την εποχή που έτριζαν τα ξύλα στο τζάκι και ο παππούς έψηνε το τελευταίο κάστανο, την ώρα που η Σταχτοπούτα φορούσε το πιο όμορφο γοβάκι και από τη χαρά της πατούσε τα λιγοστά ψίχουλα του Κοντορεβιθούλη. Από δω το είχε, από κει το είχε, μέχρι να ξημερώσει είχε πείσει τη γιαγιά να πιάσει αμέσως δουλειά. Να γράψει αυτό το παραμύθι και με αυτόν τον τρόπο να εξασφαλίσει κάποτε μια αξιοπρεπή παραμυθοσύνταξη, μια σίγουρη παραμυθοστέγη και ένα μαγικό τζάκι που φλέγεται για βιολογικές αναμνήσεις. Γιατί ποτέ δεν ξέρεις πού σε οδηγεί ένα παραμύθι και ποτέ δεν μπορείς να υποψιαστείς τι μπορεί να δει μια τυφλή γιαγιά που αγαπάει τη ζωή και ξέρει καλά να μιλάει τη γλώσσα της αλήθειας. Μια γιαγιά που είναι τυφλή, ακριβώς για να μας βλέπει καλύτερα!»


Σοφία ΑΔΑΜΙΔΟΥ


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Φτηνή ματαιοδοξία

1. Ο Τσίπρας μεταμορφώθηκε σε φανατικό υπέρμαχο της Ευρώπης δίχως ίχνος ντροπής για όσα έλεγε πριν. Προσχώρησε στη μοναδική οδό της Ευρώπης, που κατοικεί μακριά από τη λογική και αποκρυσταλλώνει τα βάσανά μας σε γεωμετρικά ψέματα. Με πυρετική εμμονή ηθοποιού σε πρεμιέρα, παλεύει μ' έναν φτωχό μονόλογο να γίνει πρόεδρος στην Ευρώπη, παραβλέποντας το οδυνηρό θέμα της σχέσης των Ευρωπαίων μαζί μας. Τώρα πια ειδήμων, ελίσσεται μέσα στους εταίρους σαν αξιοσέβαστος μεσίτης. Η ιδανική κατάληξη θα ήταν να μεταφράσει την εικόνα του «ακατέργαστου» Ελληνα στους ξένους και να τους πείσει πως ο Ελληνας είναι πιο κοντά τους απ' όσο μπορούν να φανταστούν. Πιστεύει ότι μπορεί μέσα στο παιχνίδι του να μας κινήσει τηλεπαθητικά, όπως οι μάγοι, μέσα στην ευρωπαϊκή αποθήκη. Η απλοϊκότητά του καθρεφτίζεται και στο ΣΥΡΙΖΑ, που είναι γεμάτος ασάφειες και παραπλανήσεις, χωρίς να έχει καταφέρει, παρά την επαναστατική του φρασεολογία, καμία αξιομνημόνευτη παρέμβαση στην πολιτική σκηνή.

2. Ηταν ζήτημα χρόνου ο Τσίπρας να εξηγηθεί στους Ευρωπαίους για τις «ανοησίες» που παλαιότερα έλεγε εναντίον τους. Παραιτημένος από την ιδέα της αναμέτρησης που κάποτε τον είχαν παρασύρει οι σύντροφοί του, τώρα με ύφος ρεμβατικής λαγνείας μασάει το μέλλον του μέσα στην Ενωση. Το πρόσωπό του θα είναι η σφραγίδα των Ευρωπαίων στα διαβατήριά μας.

3. Ο Τσίπρας, μετατοπίζοντας το βάρος του στο εξωτερικό, μπορεί να μένει μακριά από την πραγματικότητα και την ψυχολογία της Ελλάδας. Δεν θ' αργήσει να πιστέψει πως η πτώση μας είναι ένα απλό θεώρημα που βασίζεται στην ανικανότητα των Ελλήνων να καταλάβουν τους φωστήρες του ΣΥΡΙΖΑ. Η καθολική αδιαφορία του παραιτημένου κόσμου τον αφήνει εξίσου αδιάφορο, αφού ο ίδιος έχει στραφεί σε άλλα, ευρισκόμενος πλέον στο κέντρο των πειραματισμών που συντελούνται στην Ευρώπη με πρωτοβουλία του φιλελεύθερου παραλογισμού. Μιμούμενος τον επαναστάτη, γίνεται αρεστός, χάρη στο ευγενικό χιούμορ κυρίως των Γάλλων εταίρων, που προσδοκούν από αυτόν ηρεμία και ένα ενθαρρυντικό χαμόγελο για τα σχέδια που χαράσσουν πίσω από την πλάτη μας. Γι' αυτό και του επέτρεψαν την είσοδο στον κόσμο τους. Ο Τσίπρας έχει στα χέρια του το σχεδιάγραμμα του καραβιού ΕΛΛΑΣ μαζί με προσπέκτους και εντυπωσιακά σχέδια και σχεδίες για εμάς που βουλιάζουμε. Η ματαιοδοξία του είναι φτηνή και σκουριασμένη.

4. Ο Τσίπρας είναι μια χαμένη υπόθεση. Η φιλαρέσκειά του δεν είναι παρά ένα σημάδι υποταγής, σημείο των Αριστερών. Τα φαντάσματα του παρελθόντος έπρεπε να εξαφανιστούν. Οπως είπε ο σοφός: «Οποιος ξορκίζει το παρελθόν του θάβει και το μέλλον του». Δεν μπορεί ο ίδιος να συνεχίσει τα καθήκοντά του στην Ελλάδα και σοφά έπραξε και συμπεριφέρθηκε σαν τον τελευταίο λιποτάκτη: Ο καιροσκοπισμός και η διγλωσσία στο κίνημα πάντοτε έσπαγε πάνω στο πρακτικό ένστικτο, που ζωντανεύει όταν υπάρχει επείγουσα ανάγκη. Η αυστηρότητα απέναντι στο ΣΥΡΙΖΑ σε ό,τι αφορά τα δικά μας τη θεωρώ δεδομένη, αλλιώς παραβλέπουμε τα σημάδια που φροντίζει χωρίς σύνεση να επιδεικνύει.

5. Η έλλειψη ταυτότητας και η συμμόρφωση με τις συμβουλές των τεχνικών της εξουσίας να εμφανίζεται διαρκώς διαφορετικός ήταν τα στοιχεία που εκτίμησαν οι Ευρωπαίοι στον Τσίπρα. Τον θεωρούν δικό τους, υποστηρικτή της Ευρωπαϊκής Ενωσης, και ο ίδιος δεν κρατά το στόμα του κλειστό και βρίσκει το θράσος και το κουράγιο - που δεν είχε σε προγενέστερο στάδιο - να συνδέει τη μοίρα μας με αυτήν της Ευρώπης.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ