ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 30 Ιούλη 1996
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

"Ο βασιλιάς Ληρ" από το "Θέατρο Τζένη Καρέζη"

Ονειρο μεγάλο και τόλμημα ριψοκίνδυνο, ακόμη και για κρατικές σκηνές, θα είναι πάντα το ανέβασμα της σαιξπηρικής τραγωδίας "Ο βασιλιάς Ληρ".Αυτό το όνειρο είχε ο Κώστας Καζάκος και αποτόλμησε με το "Θέατρο Τζένη Καρέζη", μετά την αποτυχημένη απόπειρά του να αποτελέσει η παράσταση παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου. Μια μεγάλη παραγωγή, όπως απαιτείται να είναι το ανέβασμα του "Ληρ" με το πολυπρόσωπο και τον πολυεπίπεδο χωροχρόνο του μύθου του, μιας πολύπλευρα υψηλής καλλιτεχνικής ποιότητας - από όλους τους συντελεστές της - παράστασης, όπως απαιτείται από αυτό το ποιητικό και δραματικό αριστούργημα και ένας τεράστιος ερμηνευτικός αγώνας, όπως απαιτείται να δοθεί από όλους τους ηθοποιούς και πολλαπλάσια από εκείνον που θα αναλάβει το ρόλο του Ληρ,θα έπρεπε να σημαίνει την απαλλαγή του πρωταγωνιστή από όλες τις προηγούμενες έγνοιες, προκειμένου να δώσει απερίσπαστος, αποκλειστικά και μόνον, τον τιτάνιο αγώνα που επιβάλλει ο ρόλος. Απαλλαγή από όλα αυτά, δεν είχε ο Κ. Καζάκος.

Δεν μπορεί παρά σε σχέση με αυτό το γεγονός να κρίνει κανείς θετικά, σαν σοβαρή προσπάθεια την παράσταση του "Ληρ" από το "Θέατρο Τζένη Καρέζη", σε ρέουσα, νοηματικά εύληπτη μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ.Η σκηνοθεσία του Λεωνίδα Τριβιζά έστησε εύρυθμα, χωρίς χάσματα, υπερβολές, άχρηστα εφέ τις συνεχείς χωροχρονικές εναλλαγές της πλοκής, προστατεύοντας το λόγο, την κλιμακούμενη δραματικότητα και τον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα του μύθου - μύθου με αλλεπάλληλα προσωπικά δράματα τα οποία προκαλεί η εγωπαθής πατρική αφροσύνη του βασιλιά Ληρ - από μια περιττή θεαματικότητα, στην οποία διακινδυνεύει να περιπέσει μια παράσταση του έργου αυτού. Η κύρια αδυναμία της παράστασης - ίσως μη οφειλόμενη στη σκηνοθεσία - ήταν οι υψηλοί τόνοι και οι εντάσεις του λόγου από ορισμένες ερμηνείες. Εντάσεις που μπορεί να επηρεάστηκαν από την αντιατμοσφαιρική, αποδραματοποιητική, σύγχρονων, συχνά εμβατηριακών και υπέρτερων της φωνής των ηθοποιών ήχων από κρουστά όργανα, τα οποία κυριάρχησαν στη μουσική των Ανδρέα Συμβουλόπουλου - Νίκου Τουλιάτου.Μια ακόμη αντίθεση πρόβαλε μεταξύ των χρωματικά και σχεδιαστικά ακαλαίσθητων (τα περισσότερα και κυρίως τα γυναικεία) κοστουμιών και του λιτού σκηνικού (Νίκος Πετρόπουλος).

Οι φιλότιμες προσπάθειες των - καλών στο σύνολό τους - ηθοποιών του θιάσου, σε ορισμένους δεν απέδωσαν τα καλύτερα αναμενόμενα αποτελέσματα. Εμπειροι και άξιοι, όπως οι Μελίνα Μποτέλη, Φιλαρέτη Κομνηνού, Κοσμάς Ζαχάρωφ, Στάθης Λιβαθινός, Γιάννης Νταλιάνης,περισσότερο διεκπεραιωτικοί, σχηματικοί, ή αβέβαιοι γι' αυτό που κάνουν, έμοιαζαν να νιώθουν. Η Λυδία Φωτοπούλου με διακριτική δραματικότητα ερμήνευσε την Κορντέλια. Ο Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος,ηθοποιός με υποκριτικά εφόδια, ερμήνευσε με ευαισθησία και ποιητική αίσθηση τον Εντγκαρ. Ο Γιώργος Κέντρος είχε πολύ καλές δραματικές στιγμές, όπου οι τόνοι του ήταν χαμηλοί και εσωτερικοί. Ο Κωνσταντίνος Καζάκος έκανε μια αξιόλογη προσπάθεια σε ένα ρόλο που δείχνει ότι μπορεί να εξελιχθεί αν δουλέψει ακόμη πολύ τα εκφραστικά του μέσα (αίσθημα, φωνή, κίνηση, χειρονομία). Ο Πέτρος Φιλιππίδης (Γελωτοποιός) έχει βαθιά κωμική φλέβα, ασκημένα μέσα, αμεσότητα και μ' αυτά επιχείρησε - και σε ένα βαθμό το πέτυχε - μια σημαντική ερμηνευτική στροφή από την, καταστροφική για κάθε ηθοποιό, τηλεοπτική του μανιέρα.

Ο Κώστας Καζάκος έπλασε συγκινητικά έναν Ληρ, ανθρώπινο, οικείο, πληθωρικό, παρορμητικό, απερίσκεπτο, αφελή, που από εγωπάθεια προτιμά την κολακεία, το "γλυκό" ψέμα αντί την "πικρή" αλήθεια. Εναν αυτοέκπτωτο, από την ανάγκη του για αγάπη μοναχικό πλάσμα, που μόνο η "φυγή" του μέσω της "τρέλας" κι ο θάνατος μπορεί να το λυτρώσει.

ΘΥΜΕΛΗ

Αυλαία με "Οιδίποδα"

Η αυλαία του Φεστιβάλ Βύρωνα "στη σκιά των Βράχων '96" πέφτει, με την παράσταση του "Σύγχρονου Θεάτρου Αθηνών",που παρουσιάζει, αύριο και την Πέμπτη,τον "Οιδίποδα Τύραννο" του Σοφοκλή.Η μετάφραση είναι του Κ. Χ. Μύρη,η σκηνοθεσία του Νίκου Χαραλάμπους,τα σκηνικά - κοστούμια της Φωτεινής Δήμου και η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη.Τους ρόλους ερμηνεύουν: Γιώργος Κιμούλης, Αννα Συνοδινού, Χρήστος Πάρλας, Δημήτρης Βάγιας, Θεόδωρος Σκούρτας, Θεόδωρος Συριώτης, Βαρνάβας Κυριαζής, Ηλίας Ασπρούδης κ.ά. Συμμετέχει η Χορωδία της ΕΡΤ.

ΔΗΠΕΘΕ εν δράσει

Το ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας παρουσιάζει το έργο του Ντάριο Φο "Είχε δύο πιστόλια με μάτια ασπρόμαυρα", σε μετάφραση Αννας Βαρβαρέσου,σκηνοθεσία Δημήτρη Εξαρχου,σκηνικά - κοστούμια Αντώνη Στεφανόπουλου.Παίζουν: Πελαγία Αγγελίδου, Γεράσιμος Γενατάς, Μιχάλης Ελληνας, Χρύσανθος Καγιάς, Γιώργος Κωτσάκης, Νίκος Ντούπης, Θανάσης Παγώνης, Θοδωρής Προκοπίου, Αννυ Τσολακίδου και Ηλίας Χριστόπουλος.Το έργο θα παρουσιαστεί και σε άλλες πόλεις.

Στο έργο αυτό ο Ντάριο Φο στήνει ένα γνήσια λαϊκό πανηγύρι γέλιου, όπου με ξέφρενους ρυθμούς και εξωφρενικές καταστάσεις γελοιοποιεί μηχανισμούς και μεθόδους ενός ασύδοτου κατεστημένου.

  • Στη Δυτική Ελλάδα και την Ηπειρο θα δώσει παραστάσεις το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου,με το έργο του Μπρεχτ "Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν",σε σκηνοθεσία Κώστα Ν. Φαρμασώνη και την Αννα Φόνσου στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Την 1/8, "Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν" θα βρίσκεται στο Κάστρο Βόνιτσας, στις 2/8 στα Γιάννινα και στις 3 στον Πάλαιρο Αιτωλοακαρνανίας.
Πανεπιστημιακός "Οθέλλος"

Η "εκδίκηση" ως έκφραση πάθους, μανίας, άγριας "δικαιοσύνης", αλλά και ως πηγή έμπνευσης, είναι το θέμα του διεθνούς συμποσίου που οργανώνει το Πανεπιστήμιο Αθηνών από 20 - 23 Σεπτέμβρη.

Στο συμπόσιο έχουν προσκληθεί καθηγητές ευρωπαϊκών πανεπιστημίων, ενώ από ελληνικής πλευράς θα μετάσχουν ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών Πέτρος Γέμτος και οι καθηγητές: Μιχάλης Μερακλής, Κώστας Μπέης, Δημήτρης Δημητρούλης, Θεοδόσης Πελεγρίνης, Πέπη Ρηγοπούλου, Μάριος Μαρκίδης, Στέφανος Ροζάνης, Αλέξανδρος Λυκουρέζος.

Το συμπόσιο θα ολοκληρωθεί με παρουσίαση του σαιξπηρικού "Οθέλλου",σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη,σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Πάτσα.Παίζουν: Σοφοκλής Πέππας, Μυρτώ Αλικάκη, Νίκος Χατζόπουλος, Χρύσα Σπηλιώτη, Ηλίας Πετροπουλέας, Κώστας Τριανταφυλλόπουλος, Αριστοτέλης Αποσκίτης, Παύλος Ορκόπουλος, Φανή Γέμτου.Ο "Οθέλλος" θα παρουσιαστεί σε είκοσι παραστάσεις, στο ειδικά διαμορφωμένο χώρο του Παλιού Πανεπιστημίου στην Πλάκα.

Πολύχρωμο λαϊκό πανηγύρι

Τις "Θεσμοφοριάζουσες" του Αριστοφάνη θα παρουσιάσει ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου (ΘΟΚ), την ερχόμενη Παρασκευή και το Σάββατο, στην Επίδαυρο. Η παράσταση ανεβαίνει σε μετάφραση Κωστή Κολώτα,σκηνοθεσία και χορογραφία Κώστα Τσιάνου,μουσική Μάριου Τόκα,σκηνικά - κοστούμια Νίκου Κουρούσιη...... και μουσική διδασκαλία Μάρως Σκορδή.Παίζουν: Σωτήρης Μουστάκας, Τζένη Γαϊτανοπούλου, Σπύρος Σταυρινίδης, Α. Κατσαρής, Α. Τσουρής, Μ. Μουστάκας, Δ. Ξύστρας, Κ. Δημητρίου, Κ. Βήχας, Γ. Μουαίμης....... κ.ά.

"Οι γυναίκες των Θεσμοφορίων - είπε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο σκηνοθέτης της παράστασης Κώστας Τσιάνος - είναι αξιολάτρευτες. Πολυμήχανες, γλεντοκόπες, ευαίσθητες, επιπόλαιες, σοβαρές, αθυρόστομες, μπεκρούδες, χορευταρούδες, θρησκόληπτες, καβγατζούδες, πονηρές, θηλυκά με τα όλα τους. Προσπαθήσαμε στην παράστασή μας να ζωντανέψουμε αυτό το πολύβουο, πολύχρωμο λαϊκό πανηγύρι. Να παρωδήσουμε τρυφερά το μίσος των γυναικών για τον Ευριπίδη, τη διαδικασία της δίκης του, τις επιπόλαιες κατάρες εναντίον του, την αιχμαλωσία του Μνησίλοχου. Να αποδώσουμε με ευαισθησία τους ύμνους και τις επικλήσεις στον Διόνυσο, την Αθηνά, τη Δήμητρα και την Περσεφόνη και να βρούμε διέξοδο στο πρόβλημα των σκηνών της παρωδίας, στον αμίμητο τρόπο που παρώδησε τα πάντα ο Μέντης Μποσταντζόγλου, ο αλησμόνητος Μποστ".

Μετά την Επίδαυρο οι "Θεσμοφοριάζουσες" θα παρουσιαστούν στην Πάτρα (5/8), στο Θέατρο Βράχων στον Υμηττό (6 και 7/8), στους Φιλίππους (10/8), στις Σέρρες (12/8), στο Δίον (14/8) και στην Κασσάνδρα (17/8).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ