ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 9 Μάρτη 2013 - 2η έκδοση
Σελ. /32
Για τις Θέσεις της ΚΕ

Θα σταθώ στη διαπίστωση της Θέσης 55 ότι «ιδιαίτερη καθυστέρηση με ευθύνη της ΚΕ σημειώνεται στον τομέα της προπαγάνδας όλων των μέσων και μορφών». Πρόκειται για μια διαπίστωση πέρα για πέρα αληθινή και, δυστυχώς, μη αντιμετωπίσιμη για πολλά χρόνια. Είναι το γνωστό πρόβλημα της επικοινωνίας, που για μένα αποτελεί το Νο 1 πρόβλημα που πρέπει να λύσει το Κόμμα. Κι αυτό γιατί, εκτός των άλλων, η λύση του θα αποτελέσει την αρχή για τη λύση και μιας σειράς άλλων προβλημάτων, όπως θα πω παρακάτω. Ακόμα και οι κοινοβουλευτικές αυταπάτες που αποτέλεσαν το τελευταίο διάστημα το μεγαλύτερο βαρίδι για το Κόμμα, όπως πολύ γλαφυρά γράφει ο σ. Γρηγόρης Ρήγας στη δική του συμβολή στον προσυνεδριακό διάλογο («Ριζοσπάστης» 1-2-2012), διαλύονται με αποτελεσματική επικοινωνία.

Η επικοινωνία χωρίζεται σε δυο τομείς: Την εσωτερική και την εξωτερική. Εδώ θα ασχοληθώ με την εξωτερική επικοινωνία, δηλαδή με τον τρόπο που επιλέγει το Κόμμα για να επικοινωνήσει τις θέσεις του και τις αποφάσεις του στο κοινό που απευθύνεται, δηλαδή στον περίγυρό του, στον εργαζόμενο (ή άνεργο) λαό. Η εξωτερική επικοινωνία έχει πολύ μεγαλύτερες δυσκολίες από την εσωτερική, δηλαδή την επικοινωνία με τα μέλη του. Κι αυτό διότι το επίπεδο αντίληψης (κι όχι μόνο) του ακροατηρίου αλλάζει, άρα πρέπει να αλλάξει και ο τρόπος επικοινωνίας. Πιστεύω ότι ακριβώς σε αυτό το σημείο το Κόμμα διαπράττει σφάλμα. Επικοινωνεί εξωτερικά με τον ίδιο, σχεδόν, τρόπο που επικοινωνεί με τα μέλη του. Αυτό καθιστά την εξωτερική επικοινωνία, με κάθε βεβαιότητα, αναποτελεσματική.

Με λίγα λόγια, δίνουμε περισσότερη αξία στο «τι λέμε» από το «πώς το λέμε», κάτι που δημιουργεί αναντιστοιχία στη «συχνότητα εκπομπής» του αποστελλόμενου μηνύματος από τον «πομπό» στον «δέκτη». Χρειάζεται να κατανοήσουμε ότι σημασία έχει «τι κατάλαβε ο δέκτης» κι όχι «τι εκπέμψαμε εμείς». Αν εμείς μιλάμε αλλά ο ακροατής μας δεν καταλαβαίνει, τότε φταίμε εμείς κι όχι αυτός. Εννοείται ότι δεν θα πούμε άλλο από αυτό που θέλουμε να πούμε, μόνο και μόνο για να γίνουμε αντιληπτοί. Διότι, ξαναλέω, δεν φταίει το «τι λέμε», αλλά το «πώς το λέμε». Είμαστε, λοιπόν, υποχρεωμένοι να βρούμε τον τρόπο που θα καταλάβει ο άλλος αυτό που του λέμε. Και για να γίνω σαφής θα δώσω το παρακάτω παράδειγμα: Στη Θέση 29 αναφέρεται: «Η άρνηση της συμμετοχής του Κόμματος σε κυβέρνηση αστικής διαχείρισης αποτελεί σημαντική παρακαταθήκη για το εργατικό και λαϊκό κίνημα». Ομως, παρά την αναμφισβήτητη ορθότητα αυτής της απόφασης, η επικοινωνιακή ανεπάρκεια του Κόμματος οδήγησε μεγάλο μέρος του κόσμου, συμπεριλαμβανομένων και πολλών ψηφοφόρων του ΚΚΕ, να προσχωρήσουν (ελπίζω προσωρινά) στην άποψη, που πολύ φυσιολογικά θα υποστήριζε η κυρίαρχη ιδεολογία σε αγαστή συνεργασία με τον οπορτουνισμό, ότι δηλαδή «το ΚΚΕ δεν θέλει κυβερνητικές ευθύνες και γι' αυτό αρνείται να μπει σε κυβέρνηση», ή ακόμα ότι «το ΚΚΕ μεταθέτει την αντιμετώπιση και λύση των προβλημάτων των εργαζομένων στη Δευτέρα Παρουσία». Νομίζω ότι θα συμφωνήσουμε όλοι ότι όταν μια απόφαση, που μάλιστα θεωρείται παρακαταθήκη για το εργατικό και λαϊκό κίνημα, οδηγεί σε μείωση κατά 40% της απήχησης του Κόμματος στο λαό, τότε είναι σαφές ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα επικοινωνίας.

Προτείνω, λοιπόν, να υπάρξει επιτροπή καθοδηγούμενη από την ΚΕ, που μοναδική της ασχολία να είναι η επιλογή του τρόπου με τον οποίο θα επικοινωνούνται οι αποφάσεις και οι θέσεις του Κόμματος σε κάθε ζήτημα που προκύπτει. Ο τρόπος που θα επιλέγεται, θα επικοινωνείται εσωτερικά και θα εφαρμόζεται από την ΚΕ και το Γραφείο Τύπου, έως την τελευταία ΚΟΒ. Στη διαδικασία αυτή πρέπει να εξασφαλιστεί η ταχύτητα της εσωτερικής επικοινωνίας (από την επιτροπή μέχρι την ΚΟΒ) καθώς επίσης και η άρτια, αποτελεσματική και γρήγορη επικοινωνία της κάθε ΚΟΒ με τον περίγυρό της. Με τον τρόπο αυτό, οι προβληματισμοί που θα τίθενται από τον περίγυρο της κάθε ΚΟΒ θα φτάνουν γρήγορα πίσω στην επιτροπή και θα αποτελούν τη βάση για τη βελτίωση του τρόπου επικοινωνίας στην ίδια, αλλά, κυρίως, στην επόμενη απόφαση ή θέση του Κόμματος. Ετσι, θα στηθεί μια αμφίδρομη επικοινωνία πολύ πιο άμεση και, κυρίως, αποτελεσματική.

Επίσης, δουλειά της επιτροπής θα είναι να παρακολουθεί και να παρεμβαίνει (έχοντας εκ των προτέρων επιλέξει τον τρόπο που θα το κάνει και που θα εντάσσεται στην εξωτερική επικοινωνία του Κόμματος) σε κάθε ενημερωτική εκπομπή όλων των υψηλής ακροαματικότητας ή τηλεθέασης μέσων, προκειμένου να αποκρούει, εν τη γενέσει τους, σημαντικά (και μόνο) ζητήματα παραπληροφόρησης. Π.χ., όταν στα βραδινά δελτία των μεγάλων καναλιών γίνεται προσπάθεια υπεράσπισης του «δικαιώματος στην εργασία» του απεργοσπάστη της «Χαλυβουργίας», το Κόμμα να παρεμβαίνει κατά τη διάρκεια του δελτίου ειδήσεων με τρόπο που να αγγίζει τους περισσότερους από τους τηλεθεατές. Αντί, για παράδειγμα, να υπερασπιστεί ξερά το δικαίωμα των απεργών να περιφρουρήσουν την απεργία τους, να τονίσει ότι το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα των ανθρώπων στην εργασία αφορά το 1,5 εκατομμύριο των ανέργων κι όχι τους 60 εργαζόμενους της «Χαλυβουργίας», που μειοψήφησαν ψηφίζοντας κατά της απεργίας. Και, ως γνωστόν, στη δημοκρατία η μειοψηφία πρέπει να υποτάσσεται στην πλειοψηφία. Με τον τρόπο αυτό και τους απεργούς υποστηρίζει, και τους απεργοσπάστες προειδοποιεί. Ισως, όμως, το πιο σημαντικό να είναι ότι βάζει στη συζήτηση και τους ανέργους δημιουργώντας έτσι ένα πολυπληθέστερο ακροατήριο. Επιπλέον, φέρνει σε αμυντική θέση τον οποιονδήποτε συνομιλητή, ο οποίος αντιλαμβάνεται ότι ενώ ξεκίνησε μια κουβέντα για να υπερασπιστεί έναν προπηλακισμένο απεργοσπάστη, βρέθηκε σε χρόνο μηδέν να πρέπει να απολογηθεί μπροστά σε 1,5 εκατομμύριο άνεργους. Αυτό, ακριβώς, ονομάζω «τρόπο επικοινωνίας». Τη διαφορά δεν την κάνει το «τι λες», αλλά το «πώς το λες».

Πιστεύω ότι η επιτροπή αυτή, αναπόφευκτα, θα βοηθήσει και σε άλλους τομείς όπως: «Το ζήτημα της διεύρυνσης και ανανέωσης του περίγυρου, της αξιοποίησης δίπλα στο Κόμμα (...) ώστε ο περίγυρος να έχει όσο το δυνατόν καλύτερη αντιστοίχιση προς το χαρακτήρα του Κόμματος» (Θέση 37). Επίσης, θα βοηθήσει «όλες οι ΚΟΒ να έχουν ως στόχο (...) την ενημέρωση των φίλων και οπαδών (...) να τους θωρακίζουν από τη δουλειά των αντιπάλων που επιδιώκουν να τους αξιοποιούν για άσκηση πίεσης στο Κόμμα» (Θέση 37).

Θεωρώ, τέλος, ότι πολλές από τις αδυναμίες που αναφέρονται στις Θέσεις, όπως στη Θέση 49, «δεν έχει επιτευχθεί (...) να δρα το Κόμμα σε ευρύτερες εργατικές λαϊκές μάζες που είναι παγιδευμένες ιδεολογικά στις αστικές και οπορτουνιστικές απόψεις», «δεν έχει κατακτηθεί (...) η δυνατότητα να δρα το Κόμμα μέσα σε συνθήκες όπου και αυθόρμητα μπαίνουν λαϊκές μάζες...», «δεν έχει κατακτηθεί (...) η ικανότητα να παρεμβαίνει (...) εκεί που αναπτύσσονται δραστηριότητες δυνάμεων που επιδιώκουν τον αποπροσανατολισμό του κινήματος...», αλλά και πολλοί από τους στόχους που τίθενται, όπως π.χ. «κεντρικό ζήτημα είναι να αναπτυχθεί η κομματική οικοδόμηση στους τόπους δουλειάς και τους κλάδους» (Θέση 51), έχουν άμεση σχέση με την επιτυχία ή όχι της εξωτερικής επικοινωνίας του Κόμματος.


Γεράσιμος Αραβαντινός
Μηχανολόγος Μηχανικός, φίλος του Κόμματος

Προβληματισμοί για τις σχέσεις μας με το λαό

Το Συνέδριο του Κόμματος πραγματοποιείται σε μια πολύ δύσκολη περίοδο για τον ελληνικό λαό. Οι συνθήκες διαβίωσής του θυμίζουν σε κάποιους - τηρουμένων των αναλογιών - αυτές της κατοχής.

Σ' αυτές λοιπόν τις συνθήκες, το κόμμα έρχεται να εκτιμήσει τη μέχρι σήμερα πορεία του και να βάλει νέους στόχους για το μέλλον. Δυστυχώς το νέο Καταστατικό και το Πρόγραμμα που προτείνεται δεν έχουν να φέρουν κάτι «νέο».

Απλά επιβεβαιώνουν τη μέχρι σήμερα πορεία συρρίκνωσης του Κόμματος. Πορεία, που με ευθύνη της ΚΕ έχει εγκλωβίσει το Κόμμα και το φέρνει πίσω στη δεκαετία του '20, τότε που είχαμε φαινόμενα αριστερίστικης πολιτικής.

Σήμερα, ενώ επικαλούμαστε την επανάσταση, την προπαγανδίζουμε με τέτοιον τρόπο, που απωθεί και μας απομονώνει από το λαό. Μιλάμε για λαϊκή συμμαχία και είμαστε ικανοποιημένοι από τη συμμαχία του ΠΑΜΕ με την ΠΑΣΕΒΕ, την ΠΑΣΥ, το ΜΑΣ και την ΟΓΕ, δηλαδή τη συμμαχία των κομματικών μας μελών. Αποτέλεσμα αυτής της τακτικής ήταν στις πρόσφατες εκλογικές μάχες, ενώ ΠΑΣΟΚ και ΝΔ έχασαν περίπου 3,5 εκατομμύρια ψηφοφόρους, αυτή τη λαϊκή δυσαρέσκεια να την καρπωθούν άλλες δυνάμεις και κύρια ο ΣΥΡΙΖΑ.

Αντί το κόμμα να μπει μπροστά, να συσπειρώσει το λαό, για να μην περάσουν οι συνέπειες από την εφαρμογή των μνημονίων, σήμερα προτάσσει την επανάσταση. Είναι άλλο να λες ότι σήμερα δεν φτάνει να παλεύει κάποιος ενάντια στα μνημόνια και την πολιτική που φέρνει φτώχεια και εξαθλίωση. Απαιτούνται πιο ριζικές αλλαγές. Να γίνει έξοδος της χώρας από την ΕΕ, ο λαός να πάρει την εξουσία στα χέρια του και να γίνει κύριος του πλούτου που παράγει. Μέχρι τότε όμως πρέπει όλοι μαζί, «ο λαός», να παλέψουμε για να μην περάσουν μέτρα που φέρνουν την ελληνική κοινωνία δεκαετίες πίσω.

Και άλλο αυτό που συμβαίνει σήμερα, όπου καλείς να παλέψει μαζί σου μόνο αυτός που συμφωνεί με το στρατηγικό σου στόχο. Δικαιολογημένα, λοιπόν, να σου γυρίσει την πλάτη ο λαός, και κάποιες στιγμές να σου καταλογίζει έλλειψη σοβαρότητας, λέγοντας «εδώ καράβια χάνονται, βαρκούλες αρμενίζουν».

Και όχι μόνο αυτό, αλλά με τη στάση μας δώσαμε το δικαίωμα στον ΣΥΡΙΖΑ να εμφανίζεται ως ο εκφραστής της Αριστεράς στη χώρα μας και με την τακτική του να κατορθώνει να κερδίζει ακόμα και ψηφοφόρους μας. Ισως για ένα μέρος του λαού η ψήφιση του ΣΥΡΙΖΑ να ήταν μια εύκολη διαμαρτυρία, ίσως για κάποιους άλλους να είναι μια καλή εφεδρεία για το κοινωνικό σύστημα. Η εκλογική συρρίκνωση του Κόμματος δεν έγινε επειδή κυριάρχησε ο αντικομμουνισμός στην πολιτική ζωή της χώρας, έγινε με ευθύνη της ΚΕ.

Μπορούσε να γίνει κάτι διαφορετικό; Σίγουρα ναι. Στο 15ο Συνέδριο, αποφασίσαμε ότι ο άμεσος πολιτικός στόχος θα είναι η δημιουργία του Αντιμονοπωλιακού Αντιιμπεριαλιστικού Δημοκρατικού Μετώπου. Δυστυχώς, με αντιεπιστημονικές προσεγγίσεις - και αυτό έγινε «μεθοδικά» από την καθοδήγηση - το πρόγραμμα του κόμματος αλλοιώθηκε. Σύμμαχός μας πλέον θεωρείται μόνο όποιος συμφωνεί με την ανατροπή του συστήματος!! Δηλαδή μόνο οι οπαδοί μας!! Κανένας άλλος.

Κι ας έγραφε ο Λένιν για τον κίνδυνο του αριστερισμού...

Αν όμως το κόμμα υλοποιούσε την απόφαση του 15ου Συνεδρίου, και με την επεξεργασία που έγινε στο 16ο για τη δημιουργία του Μετώπου, θα είχε συσπειρώσει ένα μεγάλο μέρος του λαού. Το εργατικό κίνημα κάτω από καλύτερες θέσεις θα αντιπάλευε την επίθεση της ΕΕ, των μονοπωλίων και των τραπεζών.

Ενώ σήμερα ο λαός είναι απροστάτευτος, παγιδευμένος στην κυβερνητική εναλλαγή του ΣΥΡΙΖΑ και στην «δήθεν» ενότητα της αριστεράς.

Επαναστατικό δεν είναι να επικαλείσαι μόνο την επανάσταση, αλλά και να δημιουργείς τις προϋποθέσεις γι' αυτήν. Να μπορείς να συσπειρώσεις μεγάλα τμήματα του λαού σ' αυτήν την κατεύθυνση. Γι' αυτό το κόμμα δεν παίζει τον ιστορικό του ρόλο. Χάνει την αίγλη που απέκτησε απ' την υπεροχή της ιδεολογίας του, απ' την ιστορική του πορεία, απ' τους αγώνες του. Ο λαός απ' το ΚΚΕ έχει μεγαλύτερες απαιτήσεις, γι' αυτό και είναι αυστηρός μαζί του. Στην κατοχή με την τακτική του συσπείρωσε την πλειοψηφία του ελληνικού λαού, δημιούργησε το ΕΑΜ, τον ΕΛΑΣ, ελευθέρωσε τη χώρα.

Σήμερα δεν παίρνουμε πρωτοβουλίες για τη συσπείρωση του λαού για να λυθούν τα τόσα σοβαρά προβλήματά του. Ακόμη και η επανεμφάνιση φασιστικού κόμματος δε μας συγκινεί, ώστε να πάρουμε πρωτοβουλίες, που να έχουν στόχο την ενημέρωση του λαού, την καταδίκη αυτής της ιδεολογίας και την απομόνωσή της. Σήμερα πρωτοβουλίες για αντιφασιστικές συσπειρώσεις παίρνουν άλλες δυνάμεις (π.χ. ο ΑΝΤΑΡΣΥΑ στο Πορτο Ράφτη), ενώ εμείς μένουμε μακριά, φοβούμενοι μήπως εισχωρήσουν σ' αυτές παράγοντες της πολιτικής ζωής.

Βέβαια, από την ηγεσία του κόμματος αμφισβητείται έμμεσα (δεν τολμά να το πει κανείς ανοιχτά) η Εθνική Αντίσταση και το ΕΑΜ.

Διαβάστε προσεκτικά τι λέει η KΕ στη Θέση 76, σε περίπτωση εμπλοκής της χώρας μας σε αμυντικό ή επιθετικό πόλεμο. Δεν γίνεται λόγος για υπεράσπιση της πατρίδας, αλλά για την ήττα της αστικής τάξης...

Για το Καταστατικό

Για μένα παραμένει το ερώτημα. Γιατί προτείνεται αλλαγή του καταστατικού; Σε τι δυσκόλεψε τη λειτουργία του Κόμματος; Αντιλαμβάνομαι περισσότερο να κυριαρχεί φοβία, μήπως και δεν μπορεί να ελεγχθεί το κομματικό δυναμικό, παρά κάτι άλλο. Αυτό γίνεται αντιληπτό από την ανακαταγραφή των μελών και την επικύρωση εκλογής οργάνων από την καθοδήγηση. Επίσης λείπει η εμπιστοσύνη προς τα κομματικά μέλη και περιορίζεται η ευθύνη των ΚΟΒ.

Συμφωνώ με το προηγούμενο Πρόγραμμα και Καταστατικό. Και εάν αυτό είναι οπορτουνιστικό, ήταν οπορτουνιστικό και το κόμμα στις εννιά δεκαετίες της ύπαρξής του. Βέβαια κάποιοι θέλουν να ξαναγράψουν την Ιστορία του, αμφισβητώντας σημαντικές στιγμές και παρεμβάσεις του στην ελληνική κοινωνία.

Τέλος, πιστεύω ότι εάν συνεχιστεί η ίδια τακτική από μεριάς του Κόμματος, θα υπάρξει περαιτέρω συρρίκνωσή του, όπου δεν θα ξεχωρίζει από τις αριστερίστικες εξωκοινοβουλευτικές ομάδες και ίσως τότε να είναι πολύ αργά.


Χρήστος Παφύλας
ΚΟΒ Μαρκοπούλου - Πόρτο Ράφτη

Καταστατικές αλλαγές: Προς ποια κατεύθυνση;

Οι προτεινόμενες αλλαγές στο Καταστατικό (σε σχέση με 15ο και 19ο), είναι ουσιαστικές, όχι φραστικές. Γίνεται προσπάθεια αυτές να δεθούν με τις αντίστοιχες προτεινόμενες αλλαγές στο Πρόγραμμα (π.χ. αφαίρεση από την εισαγωγή προηγούμενου, τμημάτων «...υπεράσπιση της εθνικής ανεξαρτησίας...», διεθνισμός - πατριωτισμός κ.ά.) και με τις τωρινές εκτιμήσεις για τη «συγκυρία» και την (πιθανή) εξέλιξή της, ενώ σε μικρότερο βαθμό παίρνεται υπόψη η εμπειρία εφαρμογής (ή μη) του προηγούμενου.

Η λειτουργία ενός ΚΚ για να παίξει πραγματικά το ρόλο του, θα πρέπει να στηρίζεται όχι στα λόγια στο Δημοκρατικό Συγκεντρωτισμό, αλλά στην κατανόηση και εφαρμογή του, ως διαλεκτικού όλου των πλευρών του. Οποτε έγιναν «αβαρίες» προς μία πλευρά (π.χ συγκεντρωτισμός στο όνομα της «αποτελεσματικότητας» ή οργανωτικός φιλελευθερισμός στο όνομα της «δημοκρατίας») τα αποτελέσματα ιστορικά, ήταν αρνητικά και τα πληρώσαμε μακρόχρονα.

Σημαντικές προτεινόμενες αλλαγές δεν αιτιολογούνται επαρκώς ή και τείνουν προς μία πλευρά (συγκεντρωτισμός). Ορισμένα επιγραμματικά παραδείγματα:

- Γιατί αφαιρείται η σωστή διατύπωση του προηγούμενου προλόγου ότι «στο πλαίσιο των καταστατικών αρχών εξασφαλίζονται οι βασικές προϋποθέσεις ώστε να εκδηλώνονται και να αναπτύσσονται ανεμπόδιστα οι προσωπικές αρετές, ικανότητες και η δράση κάθε μέλους...»; Θεωρήθηκε «περιττό» ή δείγμα «οργανωτικού φιλελευθερισμού»;

- Γιατί αφαιρέθηκε (άρθρο 4 ισχύοντος) το «...υποχρέωση του κ.μ. είναι να ασκεί, ταυτόχρονα με τις υποχρεώσεις, τα δικαιώματα του που απορρέουν από το καταστατικό...». Σε τι εμποδίζει στη σημερινή επαναστατική μας δράση;

- Τι σημαίνει (άρθρο 5) η απαίτηση για αποδοχή της «ιδεολογίας» (που μέχρι τώρα δεν υπήρχε, γιατί καλυπτόταν από τη συμφωνία με το Πρόγραμμα - Καταστατικό και την αναφορά σ' αυτά για «κοσμοθεωρία του Μ-Λ»); Από ποιον αυτή θα ορίζεται και θα ελέγχεται; Τι θα σημαίνει επιπλέον αυτό (σε σχέση με το παρελθόν) για κάποιον που θέλει να οργανωθεί, αλλά και για τα ήδη μέλη του Κόμματος;

- Γιατί απαλείφτηκε το «...στελέχη και μέλη που εμποδίζουν την κριτική φέρνουν σοβαρή ευθύνη και αντιμετωπίζουν κυρώσεις...» (άρθρο 10 ισχύοντος);

- Προς τι αλλαγές στα (δοκιμασμένα) ζητήματα του χαρακτήρα της ΚΝΕ και των σχέσεων με το Κόμμα; Τι σηματοδοτεί η μετατροπή της από «μαζική πολιτική οργάνωση νεολαίας» σε «επαναστατική οργάνωση νεολαίας» και σε τι μας «εμπόδιζε» μέχρι τώρα το «οργανωτικά αυτοτελής» και τη μετατρέπουμε σε «διακριτή οργανωτική δομή»;

- Γιατί αλλάζει η δοκιμασμένη οργανωτική δομή του Κόμματος (π.χ. αχτίδες - Ν.Ε.); Πού δοκιμάστηκαν και τι απέδωσαν οι προτεινόμενες αλλαγές; Τι συμπεράσματα βγαίνουν από τη δημιουργία των Ε.Π. (ιδιαίτερα με το «γιγάντωμα» σε Αττική, Κ. Μακεδονία); Καθοδηγήθηκαν καλύτερα οι ΚΟΒ ή μεγάλωσε η απόσταση από αυτές;

- Με βάση την εμπειρία για «προβλήματα» που δημιουργούνται σχετικά με τον τρόπο επιλογής υποψηφίων σε βουλευτικές - τοπικές εκλογές γιατί δεν ψηφίζεται Κανονισμός από την ΚΕ - συμπληρώνοντας έτσι τα προτεινόμενα 39ο & 40ό;

- Γιατί να μην εκλέγεται (Λενινιστική παρακαταθήκη!) η Επιτροπή Κομματικού Ελέγχου από το Συνέδριο και όχι από την ΚΕ;

Ναι, σε χρήσιμες προσθήκες στο προηγούμενο Καταστατικό. Αλλαγές όμως σε (δοκιμασμένα) άρθρα, ή και σε πλευρές της «φιλοσοφίας» του και μάλιστα χωρίς επαρκή αιτιολόγηση, είναι δυνατό να οδηγήσουν και σε «άλματα στο κενό», από το ζητούμενο που είναι δημοκρατική και συλλογική λειτουργία, ενιαία και αποτελεσματική επαναστατική δράση!


Αλέκος Χατζηκώστας
Συνοικιακή ΚΟΒ Βέροιας

Να μας εμπιστευτούν οι μάζες

Στη θέση 99, αν γινόμασταν λίγο... πολυλογάδες, θα μπορούσε να προστεθεί:

«Τα παραπάνω αποτελούν εγγύηση για την πραγματική, δική μας Σοσιαλιστική Δημοκρατία, που βρίσκεται σε πολύ ανώτερη βαθμίδα από την επίπλαστη, ταξική, που γνωρίσαμε ως τώρα. Το μοναδικό, πιθανότατα, Κόμμα που θα υπάρχει στο Σοσιαλισμό, βρίσκεται σε διαλεκτική επαφή με το Λαό, καθοδηγεί, δεν διατάσσει, αφού οι αποφάσεις λαμβάνονται στα εκλεγμένα όργανα της Λαϊκής Εξουσίας. Η παρουσία του δεν έχει καμιά σχέση με την παρουσία και λειτουργία των κομμάτων που εκφράζουν ταξικά συμφέροντα στην Αστική Δημοκρατία, που αναγκάζεται να ανέχεται και το Κόμμα της πολυάριθμης Εργατικής Τάξης. Οταν το Κόμμα αυτό, πείθοντας τις εργατικές μάζες, πετύχει μαζί τους την εγκαθίδρυση του Σοσιαλισμού, αποκτά νέο ιστορικό ρόλο. Αποτελεί την Πρωτοπορία που επιβεβαιώνεται διαρκώς, για την εδραίωση και κτίσιμο της Νέας Κοινωνίας. Αποτελεί και τη Συλλογική Εγγύηση των νέων δημοκρατικών δομών, που λέγονται στα ίσια Δικτατορία του Προλεταριάτου. Που ξεκινούν απ΄ τον πυρήνα της εργατικής κολεκτίβας, εκεί που παράγονται τα αγαθά. Που εγκαθιστούν πραγματικά ελεύθερες εκλογές για όλες τις βαθμίδες, στην πυραμίδα της εξουσίας, σε αντίθεση με την απομονωμένη από τις μάζες εξουσία των αστών. Ο αποκλεισμός των αστικών κομμάτων είναι τόσο λογικός, όσο και η αστική δημοκρατία δεν ανέχεται κόμματα που προτείνουν να γυρίσουμε στο σύστημα των κολίγων, ή στη δουλοκτητική κοινωνία.

Στις νέες σοσιαλιστικές συνθήκες, που οι εκλεγόμενοι διευθυντές και όλα τα στελέχη της πυραμίδας εξουσίας παίρνουν το μισθό του εργάτη, υπάρχουν επιπλέον δύο πρωτόγνωρες παράμετροι του νέου Δημοκρατικού Πολιτισμού:

Πρώτον, χρόνος που περισσεύει και παρότρυνση σε κάθε εργάτη - εργαζόμενο, να συμμετάσχει στη διαχείριση των κοινών.

Δεύτερον, η ένταξη στον οργανισμό που πρωτοπόρα σπρώχνει προς τον υψηλό κοινωνικό στόχο του Κομμουνισμού, στο Κομμουνιστικό Κόμμα, αποτελεί δυνατότητα κάθε εργαζόμενου, με προτίμηση στο δημιουργό των αγαθών, τον εργάτη και με βασική προϋπόθεση (για αποκλεισμό των τυχαίων, αριβιστών κ.λπ.) την επιλογή των δοκιμασμένων πρωτοπόρων εργατών κι αγωνιστών, αυτών που παρουσίασαν σταθερά δείγματα αγωνιστικότητας, πίστης στην Κομμουνιστική Προοπτική, προσφοράς, διάθεσης για θυσία κ.λπ. Και που θα θέλουν να ενταχθούν, χωρίς κανένα υλικό προνόμιο, το αντίθετο, θα τους ζητιέται διαρκώς να προσφέρουν πολύ περισσότερο από τα άλλα μέλη της κοινωνίας».

Αυτή η δομή λειτούργησε, έστω πρωτόλεια και μεγαλούργησε ο Σοσιαλισμός στον αιώνα που πέρασε. Ακόμα και με την ανατροπή του μάς δίδαξε ότι δεν παραβαίνεις ατιμώρητα αυτές τις καινούργιες, βαθιά Ανθρωπιστικές Αρχές. Και γι' αυτό στο ανανεωμένο μας πρόγραμμα υλοποιούμε τις διαπιστώσεις που έβγαλε πιο ανάγλυφα στην επιφάνεια η Ιστορία: Τις οικονομικές διαδικασίες μακριά από το ταξικό συμφέρον της «Αγοράς», την απόλυτη προτεραιότητα του «κεντρικού σχεδιασμού» για την «ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών», τον «εργατικό έλεγχο» κ.λπ.

Εχω και κάποιους προβληματισμούς:

Στη θέση 82, η απαγόρευση μισθωτής εργασίας γίνεται και πριν την «επικράτηση του νέου τρόπου παραγωγής»; Συμβαδίζει με την «εθελοντική προσχώρηση των μικροϊδιοκτητών στο συνεταιρισμό»; Θα είναι απότομη και για τα κομμωτήρια π.χ., ή τους φούρνους, ή τις δεκάδες μορφές επισιτισμού; `Η θα υπάρξουν κάποιες, έστω βραχύχρονες, προσαρμογές, για να μην χαθούν στην αρχή χιλιάδες αγαθά κατακτημένα σήμερα;

Στη θέση 100, η υποχρέωση των μελών του Κόμματος, «να προστατεύουν τα ανώτερα όργανά του από ... οπορτουνιστικές επιλογές», παραμερίζει την περσινή διαπίστωση για το «προβάδισμα της καθοδήγησης»;

Προβληματίζομαι και στα... βαθιά:

Είναι σωστό σήμερα ότι δεν υπάρχει ενδιάμεσο στάδιο. Στηριγμένοι σ' αυτό οι οπορτουνιστές απεμπολούν την Επανάσταση. Και υπάρχουν πολλές πιθανότητες, όπως φαίνονται τα πράγματα σήμερα, να έχουμε το κάπως κλασικό σχήμα περάσματος στο Σοσιαλισμό: Βαθιά κρίση, πόλεμος, ανικανότητα διοίκησης από τους αστούς, επανάσταση, σαν το 1917.

Πριν όμως την Ανατροπή της αστικής εξουσίας, η Ιστορία έδωσε και θα δώσει κι άλλες, ποικιλόμορφες εξελίξεις (Βιετκόνγκ, FARC, Κούβα, Χιλή, Βενεζουέλα). Που ίσως αποτελέσουν αντικείμενο και στρατηγικής, που, αν είναι λαθεμένη, οδηγεί στην αποτυχία. Μην ξεχνάμε τις προσαρμογές, ευελιξία, αναθεώρηση και στρατηγικής, που έκανε με θαυμαστό τρόπο ο Λένιν το οκτάμηνο πριν την Επανάσταση.

Και εδώ μάλλον μπαίνει πιο ανάγλυφα η ανάγκη για ατσάλινη ενότητα του Κόμματος. Που πρέπει να προετοιμαστείς και γι' αυτήν.

Πότε είναι ατσάλινη η ενότητα του Κόμματος; Οταν είναι φτιαγμένη από κομμουνιστές που δεν εκφράζουν την αντίθετη με τους από πάνω γνώμη τους, μέσα στις καταστατικές διαδικασίες κι αφήνουν ανεμπόδιστη ενδεχόμενη διολίσθηση της καθοδήγησης στον οπορτουνισμό ή τη δημιουργία φραξιών; Οταν εξοστρακίζονται Ζαχαριάδηδες και Μπουλγκάνιν; ΄Η όταν είναι δεμένη διαλεκτικά με τη δημοκρατική επεξεργασία, που καταλήγει σε ακλόνητη απόφαση;

Στα Συνέδρια που αποτελούν κορυφαία εκδήλωση αυτής της διαδικασίας, η αντίθετη γνώμη απ' την πρόταση της Καθοδήγησης και την τελική απόφαση πριν σχηματιστεί, δεν μπορεί να αποτελεί πρόβλημα για την ενότητα. Οι κομμουνιστές στοιχίζονται με την απόφαση. Οχι μόνο γιατί το λέει το Καταστατικό, ούτε μόνο γιατί αγαπούν το Κόμμα. Αλλά γιατί βλέπουν ότι την άποψή τους την εξέτασαν οι πολλοί (βλέπε π.χ. τη θαυμάσια σχετική διαδικασία στο 18οΣυνέδριο) και θεμελίωσαν την τελική απόφαση, αφού σκέφτηκαν και τη γνώμη τους και δεν τους ξέφυγε η πτυχή - προβληματισμός που έθεσαν. Και πρέπει να 'σαι ψωροεγωιστής για να μη σέβεσαι τους συντρόφους σου. Κι αν πιστεύεις ότι είχες δίκιο, η ένταξή σου στο συλλογικό κι η απαραίτητη μετριοφροσύνη, ανατρέπουν τη σιγουριά του εγωιστή. `Η σκέπτεσαι ότι δεν έπεισες, θα τους πείσεις αργότερα. Και γι' αυτό, μάλλον πιο συνειδητά απ' αυτόν που δεν αντιλέγει, εντάσσεσαι πλήρως στη γραμμή που αποφάσισαν οι πολλοί, την υπερασπίζεσαι, την εφαρμόζεις δημιουργικά, δεν «γκώθεις», ή περιμένεις «να δικαιωθείς», αλλά περιμένεις στην ώρα του, αν θα συνεχίσει η ζωή να κρατά ζωντανή την άποψή σου, να την υποστηρίξεις καλύτερα, τότε που θα 'χει δοκιμαστεί η γραμμή που ήταν λαθεμένη και θα το βλέπουν κι άλλοι.

Τα στελέχη πρέπει και στο δημόσιο διάλογο, αν έχουν, να εκφράζουν διαφορετική γνώμη από τις αρχικές θέσεις, σημειακά ή και γενικότερα; Θα αφήνουμε αυτή τη δουλειά να μπερδεύεται σε πέλαγος λαθεμένων θέσεων από παλιά παραμερισμένα στελέχη, που μερικές φορές διερωτιόμαστε πώς τα καταφέραμε και μας ξέφυγαν και φτάσανε εκεί πάνω; Και πώς θα εφαρμόζουμε το παραπάνω απόσπασμα της θέσης 100, αν αποκλείουμε τέτοιες διαδικασίες;

Μα, θα εκμεταλλευτεί ο ταξικός εχθρός τις «διαφωνίες» στο Κόμμα για τη διαβρωτική δουλειά του;

'Η θα αρχίσει να νιώθει ο Λαός, αλλά κι εμείς, το Νέο, επαναστατικό δημοκρατικό μας Πολιτισμό και θα δυναμώσει η εμπιστοσύνη στο Κόμμα μας;


Κώστας Τζατζάνης
ΚΟΒ Α' Διαμερίσματος Πειραιά



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ