ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 19 Αυγούστου 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αν δεν ανασκαφεί ο τάφος, δεν μπορούν να πουν τίποτε

Μετά το διάλειμμα για το τριήμερο του Δεκαπενταύγουστο, ξεκίνησαν εκ νέου, χτες, οι ανασκαφές, με τη χρήση ειδικού γερανού, προκειμένου να αποσπάσουν τις μαρμάρινες πλάκες που βρίσκονται μπροστά και δίπλα στις Σφίγγες, στον Τύμβο Καστά, στην Αμφίπολη, εκεί όπου συγκεντρώνεται τις τελευταίες μέρες το παγκόσμιο ενδιαφέρον, καθώς δεν έχει ξαναβρεθεί τάφος και ταφικός περίβολος τέτοιου μεγέθους. Παρά τα διάφορα σενάρια που κυκλοφορούν, η προϊσταμένη της ΚΗ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Κατερίνα Περιστέρη, υπογραμμίζει ότι «η αρχή των έντιμων αρχαιολόγων είναι να μην πουν ποιος είναι αν δεν ανασκαφεί ο τάφος».

«Η ανασκαφή στον τύμβο Καστά στην Αμφίπολη εξελίσσεται σύμφωνα με την επιστημονική δεοντολογία» - όπως ανακοίνωσε χτες το υπουργείο Πολιτισμού, «ξεκίνησαν οι προεργασίες για την ασφαλή μετατόπιση των λίθων του προστατευτικού τοίχου. Ενώ επισημαίνει ότι δημοσιεύματα περί μετακινήσεως των δύο μαρμάρινων σφιγγών δεν ευσταθούν».

Οι αρχαιολόγοι προχωρούν εκατοστό - εκατοστό, αφαιρώντας τους όγκους χώματος που καλύπτουν τα αρχαιολογικά ευρήματα. Πολλοί θεωρούν ότι ίσως έχει συληθεί ο τάφος από τυμβωρύχους των ρωμαϊκών χρόνων. Αν δεν έχει συληθεί, που είναι η πιο αισιόδοξη περίπτωση, τότε με βάση το σκελετό ή τους σκελετούς, το φύλο, την ηλικία, το ύψος του νεκρού, τα κτερίσματα και τα αγγεία που θα τον συνοδεύουν, η διαπίστωση της ταυτότητας έρχεται πιο κοντά. Το καλύτερο, βέβαια, θα είναι να υπάρχει επιγραφή που να λέει το όνομα «... ειμί».

Αλλο ένα σημαντικό μέχρι στιγμής εύρημα είναι ότι με μικροκάμερα εντοπίστηκε από τον τοίχο και μέχρι την είσοδο του τάφου ψηφιδωτό δάπεδο με ρόμβους, το οποίο φαίνεται να συνεχίζει και πίσω από τη θύρα και τις παραστάδες της, οι οποίες διατηρούν τα αρχαία χρώματα και επιχρίσματά τους.

Σημειώνεται ότι ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, είχε επισκεφτεί στις 14 Φλεβάρη τον αρχαιολογικό χώρο της Αμφίπολης, όπου ξεναγήθηκε στον Τύμβο Καστά και ενημερώθηκε για τις ανασκαφές που από τότε ακόμα φαινόταν ότι αποκαλύπτουν ένα μοναδικό στο είδος του μνημείο των ελληνιστικών χρόνων (325 - 300 π.Χ.).

Οπως έγραφε ο «Ριζοσπάστης» την επομένη (15/2) «πρόκειται για εξαιρετικά αξιόλογο κτιστό περίβολο από λευκό μάρμαρο Θάσου ύψους 3 μέτρων και διαμέτρου περίπου 500 μέτρων. Ο εντυπωσιακός αυτός περίβολος φαίνεται να συνδέεται με τον Λέοντα της Αμφίπολης, που πιθανά ήταν τοποθετημένος στην κορυφή του τύμβου. Την ερχόμενη άνοιξη αναμένεται να δοθούν στη δημοσιότητα σημαντικά στοιχεία για το περιεχόμενο του τύμβου».

Σχετικά με το μνημείο, ο Δ. Κουτσούμπας σημείωνε τότε πως η ανασκαφή αυτή είναι πολύ ενδιαφέρουσα και πρέπει να παρακολουθήσουμε από κοντά τις εξελίξεις των ανασκαφών και των ανακοινώσεων που θα γίνουν. Επεσήμανε δε την ανάγκη, με γενναία κρατική χρηματοδότηση να συνεχιστεί και να ολοκληρωθεί η ανασκαφή και υπογράμμισε πως το θέμα δεν είναι μόνο ότι τα ευρήματα θα φέρουν ατού τουρισμού, αλλά θα αποτελέσουν ένα ζωντανό μάθημα της Ιστορίας, του πολιτισμού, της κληρονομιάς μας.

Η αληθινή Απολογία του Σωκράτη

Το ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης επιθυμεί να αποτίσει έναν ελάχιστο φόρο τιμής στον μεγάλο Ελληνα ποιητή Κώστα Βάρναλη, καθώς εφέτος συμπληρώνονται 130 χρόνια από τη γέννηση και 40 χρόνια από το θάνατό του, ανεβάζοντας την «Αληθινή Απολογία του Σωκράτη».

Πρόκειται για έναν συγκλονιστικό μονόλογο με πρωταγωνιστή τον Χρίστο Καλαβρούζου. Η σκηνοθεσία είναι του Χρίστου Σιοπαχά (με σκηνοθετική επιμέλεια του Χρίστου Καλαβρούζου), τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι του αείμνηστου βραβευμένου σκηνογράφου Βασίλη Φωτόπουλου και η μουσική του Μιχάλη Χριστοδουλίδη. Για την ερμηνεία του αυτή, ο Χρίστος Καλαβρούζος έχει αποσπάσει στο παρελθόν διθυραμβικές κριτικές, καθώς αυτή αποτελεί σταθμό στη μακρά θεατρική του διαδρομή.

Το πρόγραμμα της περιοδείας έχει ως εξής: Καρπενήσι (20/8) στο Θέατρο Βασικής Βιβλιοθήκης, Λιβαδειά (24/8) Θέατρο Κρύας, Συκιές (29/8), Γαλάτσι (6/9), Κορυδαλλός (9/9), Νίκαια (13/9).

«Η αληθινή απολογία του Σωκράτη διά χειρός Κώστα Βάρναλη» - σημειώνει ο Χρίστος Καλαβρούζος - «σημάδεψε μια ολόκληρη εποχή. Η πρώτη παρουσίαση στο Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία Χρ. Σιοπαχά, σκηνικά - κοστούμια Β. Φωτόπουλου και μουσική Μ. Χριστοδουλίδη, μου προσέδωσε ένα δαιμόνιο μεράκι. Τώρα πλέον, ώριμος, με τραγική πείρα ζωής και τεχνικής, στέκομαι με ευλάβεια, ευθύνη, αγωνία και αγάπη για να αποδώσω και να συμβάλω να αναγνωρισθεί η πολιτική, κοινωνική, ηθική πνευματική αισθητική που τόσο μας λείπει. Σε μια εποχή κατάπτωσης και σήψης ο Βαρναλικός λόγος θα βοηθήσει την κοινωνία της αδράνειας και της διαιώνισης τού "το του κρείττονος συμφέρον" και θα τη σπρώξει προς τα εμπρός».

Μία από τις έξι εκατομμύρια ανείπωτες ιστορίες

Το μαύρο τρίγωνο στο χιτώνιο είναι για τους εγκληματίες. Οι πολιτικοί κρατούμενοι έχουν κόκκινο. Οι Εβραίοι έχουν ένα κίτρινο άστρο. Τα μαύρα τρίγωνα έχουν την καλύτερη μεταχείριση. Είναι η αφρόκρεμα. Ανάμεσά τους διαλέγουν οι SS τους επίλεκτους φρουρούς για τα στρατόπεδα... Τους αποκαλούν «ΚΑΠΟ». Η υποψήφια για Οσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας 1961, «ΚΑΠΟ» (Ιταλία, 1960) του Τζίλο Ποντεκόρβο, γνωστού από την ταινία «Η μάχη του Αλγερίου», προβάλλεται από τις 21/8 στους κινηματογράφους.

«Ο Ποντεκόρβο είναι ένας Μαρξιστής του πιο επικίνδυνου είδους: Ενας Μαρξιστής ποιητής», είχε γράψει η Pauline Kael, Αμερικανίδα κριτικός κινηματογράφου. Η προβολή της ταινίας διακόπηκε 9 φορές από το έντονο, ομόφωνο και ατελείωτο χειροκρότημα του κοινού... το τελικό χειροκρότημα κράτησε 12 λεπτά καταρρίπτοντας όλα τα ρεκόρ στη Βενετία.

Σκηνοθεσία: Gillo Pontecorvo. Σενάριο: Gillo Pontecorvo, Franco Solinas. Μουσική: Carlo Rustichelli. Πρωταγωνιστές Σούζαν Στράσμπεργκ (γνωστή για την ερμηνεία της στο «Ημερολόγιο της Αννας Φρανκ», Λόρεν Τερζιέφ, Εμανουέλ Ριβά (γνωστή από την τανία «Χιροσίμα Αγάπη Μου»), Πάολα Πιταγκόρα, κ.ά.

Σε αυτήν την κλασική ταινία παρακολουθούμε την ιστορία μιας Εβραίας έφηβης που μαζί με την οικογένειά της καταλήγει σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης. Καταφέρνει να επιβιώσει με την παρέμβαση ενός Εβραίου γιατρού ο οποίος τη βοηθάει να υιοθετήσει την ταυτότητα μιας νεαρής γυναίκας που είχε πρόσφατα πεθάνει. Ετσι, η Εντιθ ξαναγεννιέται σαν Νικόλ και δεν είναι πλέον Εβραία, τουλάχιστον όχι στα χαρτιά. Στην αρχή, βιώνει αβάσταχτη λύπη για το χαμό των γονιών της, καθώς όμως ο καιρός περνά, συνειδητοποιεί πως αυτή η στάση δε θα την βοηθήσει να επιβιώσει. Ετσι, εμπλέκεται σε ερωτική σχέση με έναν Γερμανό αξιωματικό, παρόλο που είναι μόλις 14 χρονών και αρχίζει να αποκτά προνόμια έως ότου στο τέλος αποκτά την ιδιότητα μιας Καπό, αποκτώντας εξουσία πάνω στις άλλες αιχμάλωτες γυναίκες. Εχει πλήρη επίγνωση ότι είναι ένας μονόδρομος προς την επιβίωση αλλά ταυτόχρονα βασανίζεται από τύψεις, παρόλο που δεν δείχνει ποτέ το παραμικρό συναίσθημα ή αδυναμία. Μόνον αφού τελικά γίνεται μάρτυρας της αυτοκτονίας μιας αγαπημένης της φίλης της, της Terese, και ενώ έχει ερωτευτεί έναν Ρώσο αιχμάλωτο πολέμου, τον Sascha, καταφέρνει επιτέλους να αποκαταστήσει μέσα της τις ανθρώπινες αξίες που κάποτε ήταν αναπόσπαστο μέρος της ύπαρξής της...Την περιμένει ένα τραγικό τέλος...

Ο ίδιος ο Ποντεκόρβο, πολέμησε στην Ιταλική Αντίσταση ως μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος και σε αυτήν την ταινία προσπαθεί να παρουσιάσει μια ρεαλιστική εικόνα της πραγματικότητας στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ