ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 2 Απρίλη 2000
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
«ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ»
Στη ρότα της πλήρους ιδιωτικοποίησης

Στην τελική ευθεία για την ιδιωτικοποίηση βρίσκεται η «Ολυμπιακή Αεροπορία», με μια σειρά συνδυασμένες ενέργειες της κυβέρνησης και των ακριβοπληρωμένων Βρετανών διαχειριστών («μάνατζερ»), που επέλεξε η ίδια για να οδηγήσουν τον εθνικό αερομεταφορέα βορά στο μεγάλο ιδιωτικό κεφάλαιο.

Το σχέδιο που εφαρμόζουν κυβέρνηση και ξένοι «μάνατζερ», οι οποίοι, σημειωτέον, κατά παγκόσμια πρωτοτυπία προέρχονται από την ανταγωνίστρια βρετανική αεροπορική εταιρία «Μπρίτις Αιργουέις» (ΒΑ), είναι συρρίκνωση σε όλα τα επίπεδα και απαξίωση, με κλείσιμο γραμμών, εκποίηση περιουσιακών στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων και των αεροπλάνων, «ψαλίδισμα» της τεχνικής βάσης, που είναι «χρυσοφόρα» δραστηριότητα κλπ.

Τα μεγάλα επιτεύγματα...

Ενδεικτικά, στους εννιά μήνες που διαχειρίζονται εν λευκώ οι Βρετανοί τον εθνικό αερομεταφορέα, και μάλιστα χωρίς κανένα επιχειρηματικό ρίσκο, οι αποφάσεις τους δεν έχουν ίχνος αναπτυξιακής προοπτικής, ενώ αντίθετα υπονομεύουν το μέλλον του, καθώς αφορούν:

  • Τη σύναψη δανείων άνω των 37 δισ.δραχμών, την εκποίηση ιδιόκτητων κτιρίων της ΟΑ σε Νέα Υόρκη, Λονδίνο και Παρίσι, καθώς και την εκποίηση των τελευταίων 17 ιδιόκτητων αεροπλάνων του εθνικού αερομεταφορέα, τα οποία θα τα αντικαταστήσουν με 15 ενοικιασμένα. Η συμφωνία πώλησης και ενοικίασης των αεροπλάνων έγινε χωρίς διαγωνισμό, απευθείας με την εταιρία «GECAS», που είναι θυγατρική της ΒΑ.
  • Την κατάργηση της γραμμής της Μελβούρνης από τον ερχόμενο Σεπτέμβρη, χαρίζοντας ουσιαστικά σχεδόν δύο εκατομμύρια ομογενείς σε ξένες αεροπορικές εταιρίες, που ανήκουν στον ίδιο όμιλο με τη ΒΑ, καθώς και την κατάργηση των πτήσεων προς Βοστόνη και Μόντρεαλ, όπου επίσης είναι έντονο το ομογενειακό στοιχείο.
  • Την αλλαγή έδρας στο Λονδίνο από το αεροδρόμιο «Χίθροου» στο «Γκάτγουικ» και την κατάργηση ανταποκρίσεων των πτήσεων εσωτερικού, κυρίως των πρωινών, με το δίκτυο του εξωτερικού.
  • Το «ψαλίδισμα» της τεχνικής βάσης συντήρησης - επισκευής αεροσκαφών που κατασκευάζεται στο νέο αεροδρόμιο Σπάτων κατά 2.500 και πλέον τετραγωνικά μέτρα. Κάτι, που, όπως καταγγέλλουν οι τεχνικοί της ΟΑ, περιορίζει τις δυνατότητες τεχνικής εξυπηρέτησης άλλων αεροπορικών εταιριών, σε μια περίοδο που ήδη, λόγω έλλειψης προσωπικού (!), οι απώλειες εσόδων της ΟΑ από την αδυναμία της να εξυπηρετήσει ξένα αεροσκάφη, ξεπερνούν τα 7 δισ. δραχμές το χρόνο.

Ολες αυτές οι αποφάσεις των Βρετανών διαχειριστών, που λαμβάνονται με την πλήρη στήριξη της κυβέρνησης, είναι άκρως βλαπτικές για το μέλλον του εθνικού αερομεταφορέα. Ηδη με ανακοινώσεις τους, σχεδόν όλοι οι κλάδοι εργαζομένων στην ΟΑ, έχουν καταγγείλει ότι ο εθνικός αερομεταφορέας οδηγείται μεθοδικά σε συρρίκνωση και απαξίωση, με απώτερο σκοπό το ξεπούλημα. Σ' αυτό συνηγορούν και οι αυθαίρετες και χωρίς ίχνος σοβαρών στοιχείων αποφάσεις των Βρετανών «μάνατζερ» για το άνοιγμα γραμμών «χαμηλής» επιβατικής κίνησης προς Τεχεράνη, Μάντσεστερ, Βεγγάζη κλπ. Αξιοσημείωτο είναι, άλλωστε, ότι η ΟΑ βρίσκεται στο επίκεντρο του προεκλογικού δικομματικού καυγά. Η Νέα Δημοκρατία κατηγορεί το ΠΑΣΟΚ για καθυστέρηση στις ιδιωτικοποιήσεις και για αποτυχία στην προσπάθεια «εξυγίανσης» του εθνικού αερομεταφορέα. Το δε ΠΑΣΟΚ χρεώνει στη ΝΔ την αποτυχία «εξυγίανσης» το 1993, ενώ διακηρύσσει ότι θα επιταχύνει τους ρυθμούς ιδιωτικοποίησης της ΟΑ, απαντώντας στην προεκλογική εξαγγελία της ΝΔ ότι από την ιδιωτικοποίηση της ΟΑ και των άλλων ΔΕΚΟ θα συγκεντρώσει χρήματα για να «αυξήσει» τις συντάξεις!

Αποτέλεσμα όλων αυτών των ενεργειών είναι: 1) Σε ό,τι αφορά την εσωτερική αγορά, ένα μεγάλο μερίδιο να έχει «περάσει» σε ιδιωτικές ανταγωνιστικές εταιρίες, με τις οποίες ήδη η ΒΑ έχει έρθει σε επαφή για σύναψη συνεργασιών (π.χ. έχει ζητήσει το 10% της «Ετζίαν Αιρλάινς», η οποία ως γνωστόν ανακοίνωσε ότι κινεί τις διαδικασίες για την εξασφάλιση άδειας για πτήσεις στη Μελβούρνη - γραμμή «φιλέτο» ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων τον ερχόμενο Σεπτέμβρη). 2) Στο εξωτερικό δίκτυο, όπου η ΟΑ σήμερα δεν είναι η πρώτη εταιρία, με κίνδυνο να χάσει την κυρίαρχη θέση της στο αεροδρόμιο Σπάτων, βάσει των κανονισμών της ΕΕ, που υπαγορεύουν ότι κυρίαρχη θέση στο νέο αεροδρόμιο θα έχει η εταιρία με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση (σήμερα είναι η «Λουφτχάνσα» με 15% έναντι 14% της ΟΑ), οι Εγγλέζοι «μάνατζερ» έντεχνα «τροφοδοτούν» το επιβατικό κοινό της Αυστραλίας στην «Κουάντας», η οποία συμμετέχει στον όμιλο της ΒΑ και όσον αφορά το ευρωπαϊκό δίκτυο σε τρίτους, αφού δεν υπάρχει ανταπόκριση των πρωινών πτήσεων εσωτερικού με τις αντίστοιχες του εξωτερικού.

Και η υποταγμένη συνδικαλιστική πλειοψηφία

Στο μεταξύ, απέναντι σ' αυτή την κατάσταση το συνδικαλιστικό κίνημα του χώρου (η κυβερνητική πλειοψηφία) παραμένει επί της ουσίας ανενεργό, αποτελώντας στην πράξη τον ιμάντα για την προώθηση της κυβερνητικής πολιτικής στο χώρο των αερομεταφορών. Οπως επισημαίνει ο Στέλιος Μανούσος, γραμματέας της «Ενωτικής Συνδικαλιστικής Κίνησης» (ΕΣΚ) Αερομεταφορών και ταμίας της Ενωσης των διοικητικών υπαλλήλων ΟΑ (ΕΕΑΕ), η πλειοψηφία της ΠΑΣΚΕ με την αδρανή της στάση έχει επιτρέψει να διαμορφωθεί το δυσμενές περιβάλλον για την ΟΑ. Στη συνέχεια, με τη συναίνεση ή την ανοχή των συνδικαλιστικών δυνάμεων που πρόσκεινται στη ΝΔ (ΔΑΚΕ) και στο ΣΥΝ («Διακλαδική Συνεργασία»), η ΠΑΣΚΕ επικαλείται το δυσμενές περιβάλλον για την «Ολυμπιακή» και, προβάλλοντας τη γνωστή θεωρία των «εκσυγχρονιστών» περί «εφικτού» και «ρεαλιστικού», αρκείται σε μικροβελτιώσεις - μικροδιορθώσεις, τις οποίες, μάλιστα, εμφανίζει και σαν μεγάλη νίκη του συνδικαλιστικού κινήματος.

Ως παράδειγμα, ο Στέλιος Μανούσος αναφέρει ότι: Ενώ η πλειοψηφία της ΠΑΣΚΕ επέτρεψε σε κυβέρνηση και διοίκηση με το νόμο 2602/98 να μειωθεί κατά 10% το σύνολο των ακαθάριστων αποδοχών των εργαζομένων, υπέγραψε στη συνέχεια Συλλογική Σύμβαση Εργασίας με ελάχιστη αύξηση περίπου 4%, και αυτό το πρόβαλλε σαν μεγάλη νίκη, ενώ στην πραγματικότητα, μέσα στην ίδια ΣΣΕ, στο άρθρο 10, πέρασε τη σύνδεση μισθού - παραγωγικότητας, κατ' απαίτηση της διοίκησης. Αυτό θα αποτελέσει θηλιά στο λαιμό των εργαζομένων, αμέσως μετά τις εκλογές, σε συνδυασμό με το ασφαλιστικό που προωθεί η κυβέρνηση. Χαρακτηριστικό για το τι έχει να συμβεί στην ΟΑ μετά τις εκλογές, σε σχέση με το άρθρο 10 της ΣΣΕ, ο Στ. Μανούσος αναφέρει ότι ήδη από τον περασμένο Γενάρη τα βρετανικά στελέχη της ΟΑ έχουν συγκαλέσει συσκέψεις, με αντικείμενο την ελεύθερη μεταφορά εργαζομένων από την περιφέρεια στην Αθήνα, χωρίς να θεωρείται μετακίνηση εκτός έδρας, την κατάργηση των ειδικοτήτων του προσωπικού, προκειμένου να καταστεί «πολυαπασχολήσιμο» κλπ. Πρόκειται δηλαδή για ενέργειες που αποσκοπούν στην πλήρη υλοποίηση του κυβερνητικού σχεδιασμού, σε συναίνεση με την εργοδοτική ΓΣΕΕ, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος του μεγάλου κεφαλαίου για περισσότερη κερδοφορία μέσα από συμπίεση του εργατικού κόστους.

Οσον αφορά τη στάση που ακολουθεί η Ομοσπονδία Σωματείων Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΠΑ), ο Στ. Μανούσος επισημαίνει ότι η ηγεσία της Ομοσπονδίας κυρίως, αλλά και των πρωτοβάθμιων σωματείων, που στη μεγάλη τους πλειοψηφία ελέγχονται από την ΠΑΣΚΕ και τη ΔΑΚΕ, αρκείται στη φραστική - και αυτή υποτονική - αντίδραση και στις φιλικές συναντήσεις με τους Εγγλέζους διαχειριστές και τους κυβερνητικούς παράγοντες δήθεν προς επίλυση των προβλημάτων των εργαζομένων.

Διοργανώνουν ή συμμετέχουν σε διάφορα «φόρουμ», επισκέπτονται ευρωπαϊκά συνδικάτα και, φυσικά, δεν παραλείπουν να καταγγέλλουν κάθε ταξική φωνή, που θέτει θέμα δυναμικής αντίδρασης των εργαζομένων για να αποκρουστεί αυτή η βαθιά αντιλαϊκή - αντεργατική πολιτική της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ στο χώρο των αερομεταφορών. Αποτέλεσμα αυτής της επικίνδυνης τακτικής της ηγεσίας της ΟΣΠΑ είναι η παθητικοποίηση των εργαζομένων, η αναξιοπιστία του συνδικάτου και η διευκόλυνση της διοίκησης των Εγγλέζων για την υλοποίηση διαμελισμού και ξεπουλήματος της ΟΑ προς όφελος της ΒΑ και των συνεργατών της. Και βεβαίως και των ιδιωτικών αεροπορικών εταιριών, που έχουν πάρει εντυπωσιακή μερίδα από την αγορά, τουλάχιστον στο εσωτερικό δίκτυο, σε βάρος του εθνικού αερομεταφορέα.

Ενόψει βεβαίως των εκλογών, η ηγεσία της ΟΣΠΑ έχει επιδείξει ασυνήθιστη κινητικότητα, στην κατεύθυνση της προετοιμασίας και διεξαγωγής συγκεντρώσεων υπέρ υποψηφίων του ΠΑΣΟΚ και στους χώρους της ΟΣΠΑ, αλλά και σε ξενοδοχεία της Αθήνας. Ακόμα έχει ξεκινήσει μια άνευ προηγουμένου υποσχεσιολογία για ρουσφέτια προσλήψεων σε όλους τους κλάδους, προκειμένου το ΠΑΣΟΚ να υφαρπάσει ψήφους από ένα ευρύ φάσμα μόνιμων υπαλλήλων, αλλά και από το σύνολο των εποχικών. Την ίδια ώρα επικρατεί ένας άκρατος αυταρχισμός και τρομοκρατία από τη μεριά της διοίκησης. Δηλαδή σε όλο της το μεγαλείο η θεωρία του καρότου και του μαστιγίου.

Αγωνιστική δράση ενάντια στο ξεπούλημα

Η ΕΣΚ Αερομεταφορών έχει καταγγείλει επανειλημμένα τη στάση αυτή των ηγεσιών ΠΑΣΚΕ, ΔΑΚΕ και «Διακλαδικής Συνεργασίας» και έχει προτείνει, ως διέξοδο από το τέλμα, τη δραστηριοποίηση από τα κάτω, όλων εκείνων που πραγματικά επιθυμούν την ανατροπή αυτής της καταστροφικής προοπτικής για την «Ολυμπιακή», αλλά και της τελματώδους κατάστασης στο συνδικαλιστικό κίνημα του χώρου. Ειδικότερα η ΕΣΚ έχει αναλάβει και θα συνεχίσει να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες στην κατεύθυνση:

  • Της αποχώρησης των Εγγλέζων από τη διοίκηση της ΟΑ και της εξασφάλισης των προϋποθέσεων, μέσω αγωνιστικής δραστηριότητας, για την παραμονή του εθνικού αερομεταφορέα 100% στο κράτος.
  • Της επαναφοράς, μέσω της μετωπικής ρήξης με την πολιτική της κυβέρνησης, στο προ του νόμου 2602/98 εργασιακό καθεστώς, δηλαδή κατάργηση των αρνητικών μέτρων και στις εργασιακές σχέσεις και στις αμοιβές.
  • Της εξασφάλισης της μετεγκατάστασης της ΟΑ στα Σπάτα σε κυρίαρχη θέση, με έξοδα καλυμμένα 100% από το κράτος.
  • Της διατήρησης του μονοπωλίου της ΟΑ στο φιλέτο της αεροπορικής εργασίας, το «χάντλινγκ», κόντρα στις εντολές της ΕΕ.

Προκειμένου να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι, η ΕΣΚ ζήτησε, με υπόμνημά της προς την ΟΣΠΑ, να συγκληθεί εκτάκτως το ΔΣ, ώστε να ληφθούν αποφάσεις για συγκεκριμένες αγωνιστικές και άλλες κινητοποιήσεις. Την πρόθεσή της αυτή την κοινοποίησε σε όλα τα πρωτοβάθμια σωματεία, στο ΕΚΑ και τη ΓΣΕΕ, παρόλο που πιστεύει ότι η τελευταία με την τακτική της έχει υιοθετήσει πλήρως τα κυβερνητικά σχέδια διάλυσης του εθνικού αερομεταφορέα. Δυστυχώς η ηγεσία της ΟΣΠΑ αρνήθηκε να συζητήσει το υπόμνημα και το παρέπεμψε για μετά τις εκλογές!

Η ΕΣΚ καλεί τα κόμματα να πάρουν θέση για τα συμβαίνοντα στον εθνικό αερομεταφορέα, την κυβέρνηση να παρέμβει για να σταματήσει το ξεπούλημα των περιουσιακών στοιχείων της ΟΑ, δηλαδή της εθνικής περιουσίας. Τέλος, καλεί τους εργαζόμενους στην ΟΑ και τις θυγατρικές σε συσπείρωση και αγωνιστική επαγρύπνηση, προκειμένου να αποκρουστεί η επιχείρηση διάλυσης του εθνικού αερομεταφορέα, γιατί αμέσως μετά τις εκλογές θα αντιμετωπίσουν το οριστικό ξεπούλημα της ΟΑ, την άναρχη μεταφορά της στα Σπάτα, παράλληλα με την ακόμη μεγαλύτερη επίθεση στα δικαιώματα των εργαζομένων, όποιος κι αν είναι ο νικητής των βουλευτικών εκλογών. Προετοιμάζεται η πλήρης ανατροπή των εργασιακών τους σχέσεων, το πετσόκομμα των ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών κατακτήσεών τους.

Η πιο καλή απάντηση σ' όλα όσα τεκταίνονται τώρα, για να εφαρμοστούν μετά τις εκλογές στην ΟΑ, είναι η αποφασιστική ενίσχυση της πολιτικής του ΚΚΕ, του λαϊκού κοινωνικοπολιτικού μετώπου πάλης στην κατεύθυνση της ρήξης με την πραγματικότητα που διαμορφώνουν διοίκηση και κυβέρνηση, όποια και αν είναι μετά τις εκλογές, ταυτόχρονα με το αποφασιστικό «όχι» στο δικομματισμό. Είναι και η μόνη διέξοδος για την υπεράσπιση του δημόσιου 100% χαρακτήρα της επιχείρησης, των εργασιακών δικαιωμάτων και την ενίσχυση της κοινωνικοπολιτικής πάλης για τη διασφάλισή τους.


Νίκος ΚΑΡΑΓΚΟΎΝΗΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ