ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 2 Μάη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟΜΕΑΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΑΕΙ ΠΑΤΡΑΣ ΤΗΣ ΚΝΕ
Πετυχημένη διάλεξη για τον Γ. Ρίτσο και το έργο του

Η Ερη Ρίτσου, κόρη του ποιητή και υποψήφια ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, ήταν η κεντρική ομιλήτρια στην εκδήλωση
Η Ερη Ρίτσου, κόρη του ποιητή και υποψήφια ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, ήταν η κεντρική ομιλήτρια στην εκδήλωση
Πλήθος φοιτητόκοσμου παρακολούθησε την περασμένη Τετάρτη στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας την επιστημονική διάλεξη με θέμα «Γιάννης Ρίτσος, ο Κομμουνιστής ποιητής... ο ποιητής του λαού», που οργάνωσε η ΚΝΕ στο ίδρυμα με αφορμή τα 105 χρόνια από τη γέννηση του ποιητή.

Την εκδήλωση άνοιξε ο Γιώργος Σιδέρης, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ, ο οποίος επισήμανε ότι διάφοροι ακριβοπληρωμένοι κονδυλοφόροι χύνουν πολύ μελάνι για να παρουσιάσουν έναν Ρίτσο απονευρωμένο, χωρίς κομματικό πρόσημο όπως λένε. Κάλεσε όμως τους φοιτητές να σκεφτούν: «Θα μπορούσε ποτέ ο Ρίτσος που έγραφε πως "το πιο τρανό τραγούδι που έμαθα, αυτό που τραγουδάμε όλοι μαζί, Προλετάριοι όλων των χωρών ενωθείτε" (Τρία κόκκινα γράμματα, 1975) να ανήκει στους βιομηχάνους, στους τραπεζίτες, στους εφοπλιστές, στους μεγαλέμπορους, σε εκείνους που πασχίζουν να μας πείσουν ότι μπορούν να συνυπάρξουν οι ανάγκες των εργατών με τα μονοπώλια, τα αφεντικά και τα κέρδη τους; Θα μπορούσε αυτός που έγραφε πως το "να ξεχνάς το μόχθο του μεροκάματου είναι να ξεχνάς την ιστορία, τη μάνα σου, τους πεθαμένους. Είναι να ξεχνάς αυτό που λέμε δικαιοσύνη" (Γκραγκάντα, 1973) να ανήκει στους καριερίστες ή στην ελιτίστικη διανόηση;».

«Το έργο του προσφέρει λαμπρές αποδείξεις ότι η ιδεολογική κομμουνιστική στράτευση, η κομματική στράτευση δεν έχει καμία σχέση με τη μονομέρεια» σημείωσε ο Γ. Σιδέρης και υπογράμμισε ότι η επιτυχία της εκδήλωσης δείχνει ότι «είναι βάσιμη η φιλοδοξία μας να διαδώσουμε το έργο του Γιάννη Ρίτσου στους ανθρώπους της δουλειάς, του μόχθου και στα παιδιά τους. Και είμαστε σίγουροι πως η διάδοση του έργου του Γιάννη Ρίτσου είναι ικανή μαζί με την ισχυροποίηση του ΚΚΕ και της ΚΝΕ να μεταδώσει πίστη, αφοβία στο δίκιο της υπόθεσης του σοσιαλισμού - κομμουνισμού».

Κεντρική ομιλήτρια ήταν η Ερη Ρίτσου, κόρη του ποιητή, συγγραφέας και υποψήφια ευρωβουλευτής του ΚΚΕ. Μέσα από ζωντανή κουβέντα με τους παρευρισκόμενους φοιτητές και εκπαιδευτικούς αναδείχθηκαν βασικά κενά που υπάρχουν στην κατανόηση και αφομοίωση του έργου του Γιάννη Ρίτσου. Γιατί στο σημερινό σύστημα τα προγράμματα σπουδών και η ύλη των μαθημάτων στη μέση εκπαίδευση οδηγούν στην ημιμάθεια, στη στρεβλή κατανόηση της πραγματικότητας και της τέχνης. Μέσα από τον καταιγισμό των πληροφοριών οι μαθητές και οι φοιτητές οδηγούνται σε αποκομμένες σκέψεις χωρίς νόημα και ουσία, καλούνται να διδαχτούν μορφές τέχνης ξεκομμένες από το δημιουργό τους, τη ζωή του και το ολοκληρωμένο έργο του.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην προσπάθεια να αποκοπεί ο Γιάννης Ρίτσος και το έργο του από το Κόμμα του και την ιδεολογία του. Συγκεκριμένα η Ερη Ρίτσου ανέφερε: «Δε γίνεται να αποχαρακτηρίσουν και να απολιτικοποιήσουν τον Ρίτσο, ο Ρίτσος δεν ήταν κάποιος τροβαδούρος που πήγαινε από κάστρο σε κάστρο στο μεσαίωνα και τραγουδούσε. Ο Ρίτσος έγραψε και τα έργα του είναι εκεί, υπάρχουν... Αμα σου λέει "τρία κόκκινα γράμματα" τι θα πεις;».

Σε άλλο σημείο της ομιλίας της ανέφερε: «Ο κομμουνιστής παλεύει κάθε μέρα με τον εαυτό του για να γίνει καλύτερος, είναι μια διαρκής διαδικασία γίγνεσθαι, δεν τελειώνει ποτέ και πουθενά. Για τον κομμουνιστή δεν υπάρχει τίποτα ξένο, είναι αυτός που αγαπάει τον άνθρωπο, που παλεύει για μια αταξική κοινωνία. Ο κομμουνιστής πρώτος αναρωτιέται γιατί υπάρχει, ποιο είναι το νόημα στη ζωή του, γιατί παλεύει. Είναι κομμάτι της ζωής του ο έρωτας, η αγάπη, οι υπαρξιακές αναζητήσεις και να γράφει πάνω σε αυτά. Αυτό αποτυπώνεται και από τα έργα του Ρίτσου π.χ. "Ορέστης", "Ισμήνη", "Σονάτα του Σεληνόφωτος" που ανατρέπουν τα δεδομένα της αρχαίας τραγωδίας και δίνουν μια άλλη εικόνα».

Σε ερωτήσεις για τη στρατευμένη τέχνη και το κατά πόσο είναι σωστό να υπάρχει απάντησε : «Δεν υπάρχει τέχνη που δεν είναι στρατευμένη όπως δεν υπάρχει και άνθρωπος απολιτίκ. Ενας ποιητής που επιλέγει να γράψει και συγκινείται από το φεγγάρι, τη θάλασσα κ.λπ. και δεν συγκινείται, ούτε γράφει για τον πεινασμένο, αποτελεί και αυτό τοποθέτηση πολιτική. Δεν πρέπει κανένας να δέχεται κάθε τι αβασάνιστα, πρέπει συνεχώς να ψάχνουμε, να μαθαίνουμε».

Η διάλεξη ολοκληρώθηκε με σύντομο μουσικοθεατρικό αφιέρωμα στην Πρωτομαγιά του 1936 και τη συγγραφή του «Επιταφίου».

Νέο «χτύπημα» στην ενιαία τιμή βιβλίου

Την τελευταία «νησίδα» προστασίας των μικρών και μεσαίων εκδοτικών οίκων και βιβλιοπωλείων από την ολοκληρωτική «επέλαση» των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων και μονοπωλίων του κλάδου που θα έχει ολέθριες συνέπειες και στο αναγνωστικό κοινό, κατάφερε τελικά να γκρεμίσει η κυβέρνηση με την κατάργηση της ενιαίας τιμής του βιβλίου, που ισχύει σε πολλές χώρες, ενώ στην Ελλάδα, καθιερώθηκε το 1997 (ν. 2557/97) και προέβλεπε ότι κάθε βιβλίο των δύο τελευταίων χρόνων πωλείται στην ίδια τιμή από όλα τα σημεία λιανικής πώλησης. Με τον ν.4254/2014 καταργήθηκε η ενιαία τιμή βιβλίου εξαιρουμένων των λογοτεχνικών βιβλίων και για ένα μόνο χρόνο. Ετσι σύμφωνα με τον νέο Νόμο, με την παράγραφο 3.α. «Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που εκδίδει λογοτεχνικά βιβλία στην Ελλάδα ή εισάγει λογοτεχνικά βιβλία που τυπώνονται στο εξωτερικό στην ελληνική γλώσσα οφείλει να καθορίζει την τιμή διάθεσής τους στο κοινό, καθώς και τις πρόσθετες παροχές που μπορούν να προσφέρονται στο κοινό και να ενημερώνει για την τιμή και τις πρόσθετες παροχές όσους προμηθεύονται αντίτυπα του βιβλίου για διάθεση στο κοινό».

Οπως φαίνεται όμως δεν εξυπηρετούσε αυτή η ρύθμιση τους μεγάλους εκδοτικούς ομίλους που ήδη τυπώνουν στο εξωτερικό και εισάγουν στην Ελλάδα, οπότε με τροποποίηση που ψηφίστηκε την περασμένη Τετάρτη η παραπάνω παράγραφος τροποποιήθηκε και πάλι εξαιρώντας από την εξαίρεση και τα λογοτεχνικά βιβλία που τυπώνονται στο εξωτερικό. Ετσι, η παράγραφος 3α διαμορφώνεται ως εξής: «Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που εκδίδει λογοτεχνικά βιβλία στην Ελλάδα στην ελληνική γλώσσα οφείλει να καθορίζει την τιμή διάθεσής τους στο κοινό, καθώς και τις πρόσθετες παροχές που μπορούν να προσφέρονται στο κοινό και να ενημερώνει για την τιμή και τις πρόσθετες παροχές όσους προμηθεύονται αντίτυπα του βιβλίου για διάθεση στο κοινό.»

Εκδήλωση στη Φιλοσοφική

Η Οργάνωση Βάσης Μουσικού-Θεατρικού και η Πολιτιστική Επιτροπή του ΚΣ της ΚΝΕ, στα πλαίσια της πρωτοβουλίας της Τομεακής Οργάνωσης Καλλιτεχνών του ΚΚΕ και της ΚΝΕ για δημιουργία πρωτότυπου καλλιτεχνικού έργου με θέμα την κρίση, διοργανώνουν εκδήλωση σήμερα Παρασκευή, στις 3 μ.μ., στο τμήμα Μουσικών σπουδών της Φιλοσοφικής Αθήνας (αίθουσα 741, στον 7ο όροφο), με τίτλο: «Στους καιρούς των αποφάσεων και η τέχνη πρέπει ν' αποφασίσει».

Θα μιλήσουν η Ερη Ρίτσου, λογοτέχνης και υποψήφια Ευρωβουλευτής του ΚΚΕ και η Αλεξάνδρα Πουρσανίδου, μέλος της Πολιτιστικής επιτροπής του ΚΣ της ΚΝΕ.

Συνεχίζεται ο «Οίκος ευγηρίας»

Μέχρι τις 17 Μάη θα παίζεται στο θέατρο «Ορφέας», το έργο του Μανώλη Κορρέ «Οίκος ευγηρίας - Η ευτυχισμένη Δύσις». Παίζουν με αλφαβητική σειρά: Νίκος Βανδώρος, Ανέστης Βλάχος, Χάρης Βορκάς, Σπύρος Θεοδόσης, Μαρία Ιωαννίδου, Δημήτρης Καϊκής, Τρύφων Καρατζάς, Γιώργος Μάζης, Αθηνά Μαυρομάτη, Σπύρος Μπιμπίλας, Μαρία Πανουτσοπούλου, Τιτίκα Σαριγκούλη, Ελενα Σολοποτιά, Καίτη Φίνου. Φιλική συμμετοχή: Δέσποινα Στυλιανοπούλου. Τραγούδι: Τέρης Χρυσός. Σκηνικό - κοστούμια: Σάββας Πασχαλίδης. Κινησιολογία: Σίμων Πάτροκλος. Μουσικός σύμβουλος: Σάκης Τσιλίκης. Μουσική επιμέλεια - σχεδιασμός φωτισμών - σκηνοθεσία: Βασίλης Πλατάκης. Για τους αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης και του ΔΣΕ ισχύει μειωμένο εισιτήριο.

Με παλιά και καινούργια τραγούδια

Ο Χρήστος Θηβαίος έρχεται για δύο Παρασκευές του Μάη (σήμερα και στις 9/5), στο Club του Σταυρού του Νότου (Φραντζή και Θαρύπου 35 - 37, τηλ. 210.9226.975), με τις καλύτερες στιγμές της δισκογραφίας του, αλλά και καινούρια τραγούδια σε πρώτη παρουσίαση. Τραγουδοποιός σπάνιας ευαισθησίας και ερμηνευτής υψηλών επιδόσεων, ο Χρήστος Θηβαίος διαλέγει τα αγαπημένα του τραγούδια από την 20χρονη δισκογραφία του, αλλά και άλλα που έχει αγαπήσει, από εκλεκτούς συναδέλφους του. Μαζί του, οι στενοί του συνεργάτες, Βάσω Δημητρίου (κιθάρα, τζουρά), Μάξιμος Δράκος (πιάνο) και Τάκης Βασιλείου (κρουστά). Δίπλα στα αγαπημένα τραγούδια των προηγουμένων χρόνων, θα παιχτούν για πρώτη φορά και νέα κομμάτια από τον καινούργιο δίσκο που ετοιμάζει ο Χρήστος Θηβαίος και θα κυκλοφορήσει σε λίγους μήνες. Οι πόρτες ανοίγουν στις 22.00. Είσοδος: 12 ευρώ (με μπίρα ή κρασί).

Μουσικό «Τσάι στη Σαχάρα»

Το «Τσάι στη Σαχάρα» (Λαοδικείας 18, Ιλίσια, τηλ. 211.0120936) φιλοξενεί, σήμερα, στις 21.30, τη μουσική παράσταση «Η Ποίηση που έγινε Τραγούδι». Ποίηση και μουσική! Μια προαιώνια σχέση που δημιούργησε αγαπημένα τραγούδια που έμειναν στο χρόνο. Τη μελοποιημένη ποίηση των Ελύτη, Σεφέρη, Γκάτσου, Καμπανέλλη, Λειβαδίτη, Καββαδία, Ελευθερίου, Πολυδούρη, Τριπολίτη σε μουσικές των Χατζιδάκι, Θεοδωράκη, Ξαρχάκου, Μούτση, Ανδριόπουλου, Κωχ, κ.ά. Πιάνο - Τραγούδι: Ελενα Κοσμά. Παρουσίαση - Τραγούδι: Αλμπέρτο Φάις. Βιολοντσέλο: Σπύρος Χειμαριός. Τιμή εισόδου 12 ευρώ (με ένα ποτήρι κρασί ή μπίρα).

Ενώ, αύριο Σάββατο, στις 22.00: Ανθολογία του καλού ελληνικού τραγουδιού (από το ρετρό μέχρι το έντεχνο). Τραγουδούν Τάκης Κωνσταντακόπουλος, Διαμάντη Δαγιάση. Κιθάρα: Ηλίας Καραγιάννης. Πιάνο: Γιώργος Σαλβάνος. Τιμή εισόδου 12 ευρώ (με ένα ποτήρι κρασί ή μπύρα).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ