ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 21 Νοέμβρη 2004
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 2005
Ολα για το κεφάλαιο

Ταξικός και αναδιανεμητικός, σε όφελος του μεγάλου κεφαλαίου, των ισχυρών επιχειρηματικών ομίλων και της «ανταγωνιστικότητάς» τους, είναι ο χαρακτήρας της φορολογικής πολιτικής που σκοπεύει να εφαρμόσει η κυβέρνηση και για το έτος 2005. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει αβίαστα τόσο από το φορολογικό νομοσχέδιο, που κατατέθηκε στη Βουλή, όσο και από τον προϋπολογισμό του κράτους για το ερχόμενο έτος. Επεται, όμως, και συνέχεια με τον αναπτυξιακό νόμο, ο οποίος είναι - και σαν τέτοιος θα πρέπει να συνεκτιμηθεί - αναπόσπαστο μέρος της εφαρμοζόμενης οικονομικής πολιτικής.

Η πρόσφατη «κριτική» των μεγαλοβιομηχάνων στην κυβέρνηση κανέναν δεν πρέπει να ξεγελά. Ο Σύνδεσμος Βιομηχάνων, τις απόψεις του οποίου έσπευσαν να ...αξιοποιήσουν οι ...αλά ΠΑΣΟΚ «σοσιαλιστές», έχει κατά νου το νέο αναπτυξιακό νομοσχέδιο (δημοσιοποιείται αυτή τη εβδομάδα), μέσω του οποίου επιχειρούν να κατοχυρώσουν νέα και ακόμη μεγαλύτερα προνόμια από αυτά που ήδη ανακοινώθηκαν...

Το φορολογικό νομοσχέδιο

Η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους βγάζει την τελική σούμα των - μονόπλευρων - φοροελαφρύνσεων στα 540 εκατ. ευρώ το χρόνο. Από το ποσό αυτό, τα 400 εκατ. πηγαίνουν κατευθείαν στις ΑΕ και ακόμη 40 εκατ. ευρώ για τη μείωση του φόρου πάνω στο χρηματιστηριακό τζόγο. Το μεγάλο κεφάλαιο καρπώνεται πάνω από 440 εκατ. ευρώ το χρόνο, ενώ η συνολική ελάφρυνση για το σύνολο (μικρού -μεσαίου και μεγάλου μεγέθους) των επιχειρήσεων, φτάνει σε 508 εκατ. ευρώ το χρόνο.

Τα ψίχουλα (32 εκατ. ευρώ) που απομένουν, θα μοιραστούν στα εκατομμύρια των εργαζομένων, μισθωτών, συνταξιούχων, αγροτών στις λαϊκές τάξεις και στρώματα. Το ποσό αυτό δεν επαρκεί να καλύψει ούτε καν την τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας, την οποία δεν έκανε η κυβέρνηση, προφανώς επειδή έκρινε πως «δεν αντέχει η οικονομία». Ο συντελεστής φορολόγησης των κερδών μέχρι το 2008 θα συμπιεστεί κατά 10 ολόκληρες μονάδες (25% αντί 35%). Για τους μισθωτούς - συνταξιούχους τίποτα τέτοιο δεν προβλέπεται. Στο συγκεκριμένο η κυβερνητική ...γαλαντομία έχει μόνο ανέξοδες υποσχέσεις για υποτιθέμενες φοροελαφρύνσεις «στα όρια του δυνατού» και όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν...

Ο προϋπολογισμός 2005

Η εκτεταμένη αναδιανομή εισοδημάτων σε όφελος της πλουτοκρατίας αποτυπώνεται ανάγλυφα και στα μεγέθη του νέου προϋπολογισμού: Η προβλεπόμενη μεγάλη αύξηση των φορολογικών εσόδων σε καθεστώς ραγδαίας επέκτασης των φοροαπαλλαγών για την πλουτοκρατία «δείχνει» τους κερδισμένους και τους χαμένους της εφαρμοζόμενης φορολογικής πολιτικής.

Το σύνολο των φορολογικών εσόδων θα φτάσει στα 43,74 δισ. ευρώ ή στο 24,8% του ΑΕΠ, που θα παραχτεί μέσα στο 2005. Τη μερίδα του λέοντος συνεχίζει να κατέχει η βαριά έμμεση φορολογία (περίπου 59% στο σύνολο των φορολογικών εσόδων), η οποία φορτώνεται ολόκληρη στη λαϊκή κατανάλωση. Αλλά και η μεγάλη μάζα των άμεσων φόρων εξακολουθεί να φορτώνεται στα εργαζόμενα λαϊκά στρώματα και τους συνταξιούχους.

  • Αμεσοι φόροι: Διογκώνονται στα 18,15 δισ. ευρώ (από 16,71 δισ. το 2004) με αύξηση 8,6%. Τα «φυσικά πρόσωπα» (κυρίως μισθωτοί, συνταξιούχοι, ΕΒΕ, αγρότες) θα πληρώσουν 8,37 δισ. ευρώ (7,68 δισ. το 2003) ή σε ποσοστό 8,9% περισσότερα, σε μια περίοδο που οι μισθοί, τα μεροκάματα και οι συντάξεις θα κινηθούν στα όρια του πληθωρισμού. Οι φόροι στα κέρδη των επιχειρήσεων διαμορφώνονται σε 5,24 δισ. ευρώ (4,86 δισ. το 2004) με αύξηση 7,8%. Οι εκτεταμένες φοροελαφρύνσεις που θεσμοθετούνται - «σε ορίζοντα τριετίας» - για λογαριασμό του μεγάλου κεφαλαίου θα αρχίσουν να αποτυπώνονται με αυξανόμενη ένταση από τον προϋπολογισμό του 2006 και μετέπειτα. Από τις δυο αυτές πηγές (φυσικά πρόσωπα και κέρδη επιχειρήσεων) θα εισπραχτούν 13,6 δισ. ευρώ. Οι εργαζόμενοι και συνταξιούχοι πληρώνουν 8,37 δισ. ή το 61,5% και οι επιχειρήσεις για τα κέρδη τους 5,24 δισ. ή το 38,5%. Ειδική πρόβλεψη υπάρχει για τους ΕΒΕ, στους οποίους φορτώνονται πρόσθετα αναδρομικά χαράτσια ύψους 1,69 δισ. ευρώ (Φόροι Παρελθόντων Οικονομικών Ετών).
  • Εμμεσοι φόροι: Το κονδύλι φτάνει στα 25,6 δισ. ευρώ (23,87 δισ. το 2004) με αύξηση 7,2%. Το ίδιο κονδύλι για το έτος 2003 ήταν στα 21,48 δισ. ευρώ. Ανάμεσα στο 2003 και το 2005 η φορολογική επιβάρυνση των λαϊκών στρωμάτων από τους έμμεσους φόρους αυξήθηκε πάνω από 19%. Πρόσθετα φορολογικά έσοδα ύψους 1,2 δισ. ευρώ υπάρχουν από την αύξηση του ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή και ακόμη 130 εκατ. ευρώ από τους Ειδικούς Φόρους στα καύσιμα. Ετσι, από την άνοδο στις τιμές εμπορίας των πετρελαιοειδών - σε σύγκριση με το 2004 - θα εισπράξουν 1,33 δισ. ευρώ περισσότερους φόρους. Το γεγονός αυτό κάνει ακόμη πιο επιτακτική την άμεση καταβολή επιδόματος θέρμανσης στα λαϊκά νοικοκυριά. Ο φόρος κατανάλωσης στα καπνά (2,76 δισ.) προβλέπεται αυξημένος σε ποσοστό 4,6%, γεγονός που φανερώνει τις προθέσεις της κυβέρνησης για τη συγκεκριμένη κατηγορία ειδικών φόρων.

Ανδρέας ΣΑΚΑΡΕΛΟΣ


ΑΓΡΟΤΕΣ
Μεγαλύτερη φτώχεια το 2005

Eurokinissi

Εναν προϋπολογισμό ακόμα μεγαλύτερης φτώχειας για τους αγρότες έφτιαξε η κυβέρνηση της ΝΔ, ακολουθώντας τα βήματα της προηγούμενης κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ και των αντιαγροτικών εντολών της ΕΕ. Οι επιδοτήσεις θα είναι σαφώς μειωμένες και τα όποια κονδύλια του Γ' ΚΠΣ και για τη λεγόμενη ανάπτυξη της υπαίθρου, κάθε άλλο παρά στους μικρομεσαίους αγρότες πάνε.

Οπως και στους προηγούμενους προϋπολογισμούς των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ έτσι και τώρα η κυβέρνηση της ΝΔ επιχειρεί να τραβήξει από τα μαλλιά κάποιες ονομαστικές εικονικές αυξήσεις. Φουσκώνονται εκτιμήσεις και προβλέψεις και μετά γίνονται και οι συγκρίσεις τους να βγει και κανένα ποσοστό αύξησης. Ομως ούτε που γίνεται λόγος στα «κιτάπια» του Αλογοσκούφη ότι με την εφαρμογή της νέας ΚΑΠ από 1/1/2005 όλες οι αγροτικές επιδοτήσεις θα μειωθούν κατά 3% και όσοι λαμβάνουν ενισχύσεις κάτω από 5.000, θα πάρουν πίσω τα παρακρατηθέντα ένα χρόνο μετά.

Φαίνεται επίσης πως και οι προεκλογικές δεσμεύσεις της ΝΔ για αυξήσεις στις συντάξεις του ΟΓΑ και για φτηνό πετρέλαιο ψαλιδίζονται από την πρώτη χρονιά διακυβέρνησης. Το ποσοστό αύξησης για το ποσό που θα πάει στις συντάξεις του ΟΓΑ είναι 9,3% (από 2.629 εκατ. ευρώ το 2004 σε 2.873 εκατ. ευρώ το 2005). Αυτό όπως δείχνουν τα πράγματα σημαίνει μια αύξηση 20 ευρώ στη βασική σύνταξη του ΟΓΑ και όχι 30 ή 35 ευρώ, όπως θα έπρεπε να γίνει λογικά για να φτάσει τα 330 ευρώ το 2008. Οσο για την επιστροφή του ειδικού φόρου καυσίμων προβλέπονται 12 εκατ. ευρώ από τα 86 εκατ. ευρώ που δόθηκαν το 2003. Βλέπετε οι αγρότες θα μπορούν να αγοράζουν φτηνό πετρέλαιο θέρμανσης για αγροτική χρήση... Μειωμένο κατά 17,8 εμφανίζεται και το κονδύλι που πηγαίνει για τις αποζημιώσεις του ΕΛΓΑ, ενώ αυξημένο το κονδύλι για τα ΠΣΕΑ.

Πάντως, το σύνολο των δαπανών για τη γεωργία από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους προβλέπεται για το 2005 σε 7.545 εκατ. ευρώ και εμφανίζεται μια πλαστή αύξηση 5,5% σε σύγκριση με το 2004, όπου η εκτίμηση πραγματοποιήσεων είναι 7.152 εκατ. ευρώ. Στον τομέα των κοινοτικών επιδοτήσεων, προϋπολογίστηκαν 2.880 εκατ. ευρώ και εμφανίζεται με το ζόρι μια αύξηση της τάξης του 0,3%. Κι αν υπό αυτές τις συνθήκες και σε ονομαστικές τιμές η αύξηση εμφανίζεται να είναι 0,3%, τότε είναι σίγουρο πως υπάρχει από χέρι μείωση. Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα για το τι ακριβώς γίνεται με τα εμφανιζόμενα νούμερα είναι κι αυτό: Πέρσι τέτοιον καιρό στον προϋπολογισμό του 2004, οι κοινοτικές επιδοτήσεις στην αγροτική παραγωγή για το 2003 που είχαν προϋπολογιστεί σε 2.823 εκατ ευρώ, εμφανιζόταν ότι θα έχουν πραγματοποιήσεις 2.740 εκατ. ευρώ για εμφανιστεί μια αύξηση 1,6% με το 2004. Τώρα φαίνεται ότι τελικά δόθηκαν 2.634 εκατ. ευρώ και προκύπτει μια μείωση της τάξης του 7,2% σε ονομαστικές τιμές σε σύγκριση με τα αρχικώς προϋπολογισθέντα!


Κ.Δ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ