ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 22 Φλεβάρη 2009
Σελ. /32
Επιδοτούνται και ... απολύουν

Παπαγεωργίου Βασίλης

Σε «μαύρη τρύπα» της αμερικανικής οικονομίας εξελίσσεται η αυτοκινητοβιομηχανία, αφού οι εταιρείες ζητούν διαρκώς περισσότερα για να συνεχίσουν την παραγωγή τους και να μην κάνουν απολύσεις. Και ενώ η κυβέρνηση Ομπάμα σπεύδει να ικανοποιήσει όλες τις οικονομικές τους απαιτήσεις, οι αυτοκινητοβιομηχανίες συνεχίζουν τις απολύσεις χιλιάδων εργαζομένων.

Τη βδομάδα αυτή, οι δύο από τις τρεις μεγαλύτερες αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, η «Τζένεραλ Μότορς» και η «Κράισλερ», ζήτησαν από το κράτος άλλα 22 δισ. δολάρια, επιπλέον των 17,4 δισ. δολαρίων που έχουν πάρει, για να αντιμετωπίσουν την κρίση.

Η «Τζένεραλ Μότορς», η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία των ΗΠΑ, ζήτησε από την κυβέρνηση τουλάχιστον 9,1 δισ. δολάρια επιπλέον των 13,4 δισ. δολαρίων που έχει ήδη πάρει από τον περασμένο Δεκέμβρη, ποσό που ενδεχομένως να φτάσει στα 16,6 δισ. δολάρια, με την επιχείρηση να δηλώνει ότι κινδυνεύει να ξεμείνει από ρευστό μέχρι το Μάρτη.

Ομως, παρά τη γενναία κρατική ενίσχυση (με χρήματα των φορολογουμένων), η «Τζένεραλ Μότορς» ανακοίνωσε την περασμένη Τρίτη ότι θα περικόψει 47.000 θέσεις εργασίας έως τα τέλη του έτους, 19% των 244.500 εργαζομένων που απασχολεί διεθνώς. Οι 26.000 αφορούν θέσεις εργασίας εκτός ΗΠΑ. Η εταιρεία ανακοίνωσε επίσης ότι κλείνει ακόμη 5 εργοστάσια στις ΗΠΑ.

Η «Κράισλερ», τρίτη μεγαλύτερη αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, ζητεί και αυτή άλλα 5 δισ. δολάρια κρατική ενίσχυση, έχοντας λάβει 3 δισ. Η διοίκηση της εταιρείας ανακοίνωσε και αυτή, στο πλαίσιο του σχεδίου αναδιάρθρωσης που πρέπει να υποβάλουν οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες για να πάρουν κρατική βοήθεια, 3.000 απολύσεις, 6% των 54.007 εργαζομένων που απασχολεί. Συνολικά, δηλαδή, οι δύο αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ζητήσει 39 δισ. δολάρια.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η «Φορντ», η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία των ΗΠΑ, δηλώνει ότι δε χρειάζεται κρατική χρηματοδότηση. Ωστόσο, αυτό δεν την εμποδίζει να προχωράει σε ομαδικές απολύσεις, όπως οι 6.000 από το εργοστάσιο της «Σάαμπ», που είναι θυγατρική της «Φορντ» στη Σουηδία.

Οι εξελίξεις στην αυτοκινητοβιομηχανία παρασύρουν στη δίνη της κρίσης και τους συναφείς κλάδους, όπως ο κλάδος της παραγωγής ελαστικών. Η αμερικανική εταιρεία ελαστικών «Γκουντγίαρ» ανακοίνωσε την Τρίτη ότι σκοπεύει να απολύσει 5.000 εργαζομένους, 6,7% του εργατικού της δυναμικού, μέσα στο 2009.

Η ειρωνεία της ιστορίας είναι ότι ο νέος γύρος μαζικών απολύσεων συνέπεσε με την υπογραφή στο Ντένβερ από τον Αμερικανό Πρόεδρο, Μπαράκ Ομπάμα, του πακέτου ύψους 787 δισ. δολαρίων για την ανόρθωση της οικονομίας, το οποίο φιλοδοξεί να δημιουργήσει 3.500.000 θέσεις εργασίας μέσα στην επόμενη διετία...

Συντονισμένη ύφεση

Στη χειρότερη ύφεση των τελευταίων περίπου 50 ετών, εισήλθαν οι αναπτυγμένες οικονομίες του πλανήτη στο δ` τρίμηνο του 2008.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο ΟΟΣΑ, το ΑΕΠ των 30 χωρών - μελών του υποχώρησε σε αυτό το διάστημα κατά 1,5% σε σχέση με το γ` τρίμηνο του 2008. Πτώση που ήταν η μεγαλύτερη από το 1960, όταν ο διεθνής οργανισμός ξεκίνησε να διατηρεί τα σχετικά στοιχεία, και έρχεται μετά από ανάλογη συρρίκνωση κατά 0,2% στο γ` τρίμηνο.

Πιο συγκεκριμένα, Ευρωζώνη, Ευρωπαϊκή Ενωση, G-7 (οι επτά πιο ισχυρές οικονομίες του κόσμου) και Βρετανία είδαν το ΑΕΠ τους σε αυτό το διάστημα να συρρικνώνεται κατά 1,5%.

Το ιαπωνικό ΑΕΠ συρρικνώθηκε το τελευταίο τρίμηνο του 2008 κατά 12,7% σε ετήσια βάση και 3,3% από τρίμηνο σε τρίμηνο, εξαιτίας της κατακόρυφης μείωσης των εξαγωγών. Οι ιαπωνικές εξαγωγές μειώθηκαν κατά 13,9% το τελευταίο τρίμηνο του 2008.

Εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, τα μεγάλα ονόματα της ιαπωνικής βιομηχανίας, η «Panasonic», η «Pioneer», η «Nissan» και η NEC, ανακοίνωσαν τον προηγούμενο μήνα 65.000 απολύσεις.

Στα χνάρια της Ιαπωνίας, βρίσκεται και η βρετανική οικονομία, η οποία αναμένεται, σύμφωνα με προβλέψεις των Βρετανών βιομηχάνων, να παρουσιάσει αρνητική ανάπτυξη 3,3% φέτος - τη μεγαλύτερη από την εποχή του Β` Παγκοσμίου Πολέμου - και μηδενική ανάπτυξη το 2010.

Συνθήκες οικονομικής κατάρρευσης και στη Ρωσία, όπου η βιομηχανική παραγωγή μειώθηκε κατά 16% σε ετήσια βάση το Γενάρη, έχοντας μειωθεί ήδη 10,3% το Δεκέμβρη. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη μείωση της βιομηχανικής παραγωγής από τον Οκτώβρη του 1994.

ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ - ΒΟΥΤΙΑ Βουτιά 7% σε μόνο μία μέρα για το αμερικανικό αργό, που υποχώρησε κάτω από τα 35 δολάρια το βαρέλι, καθώς μειώνεται, λόγω ύφεσης, η ζήτηση. Το αμερικανικό αργό για τα συμβόλαια Μάρτη υποχωρούσε κατά 2,52 δολάρια και είχε διαμορφωθεί στα 34,99 δολάρια. Το μπρεντ για τα συμβόλαια Απρίλη υποχωρούσε κατά 1,89 δολάριο στα 41,39. Οι τιμές έχουν υποχωρήσει κατά 77% από τα 147 δολάρια το βαρέλι, στα οποία είχαν φτάσει πέρυσι τον Ιούλη.

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ - ΕΛΛΕΙΜΜΑ Αλλο ένα αρνητικό ρεκόρ στην Ευρωζώνη. Αυτή τη φορά πρόκειται για το εμπορικό έλλειμμα, το οποίο ανήλθε το 2008 σε 32,1 δισ. ευρώ και είναι το υψηλότερο από το έτος σύστασής της, σύμφωνα με τη Eurostat. Το 2007, η Ευρωζώνη είχε εμπορικό πλεόνασμα της τάξης των 15,8 δισ. ευρώ. Από τη δημιουργία της, το 1999, μόνο δύο χρονιές είχε εμπορικό έλλειμμα.

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ - ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ Σε νέα ιστορικά χαμηλά επίπεδα υποχώρησαν οι δείκτες για τους τομείς των υπηρεσιών και της μεταποίησης στην Ευρωζώνη, το Φλεβάρη. Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία του Markit, ο PMI για τις υπηρεσίες υποχώρησε στα ιστορικά χαμηλά επίπεδα των 38,9 μονάδων από τις 42,2 μονάδες του Γενάρη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ