ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 27 Οχτώβρη 2016
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ ΕΛΛΗΝΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ
Στο επίκεντρο η αναγκαιότητα ανασύνταξης των δυνάμεων στον κλάδο

Τη Δευτέρα 24 Οκτώβρη πραγματοποιήθηκε έκτακτη Γενική Συνέλευση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών. Τα θέματα της συνέλευσης αφορούσαν την εκλογή αντιπροσώπων του ΣΕΗ στην 4η Πανελλαδική Συνδιάσκεψη του ΠΑΜΕ, τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας σε κρατικά θέατρα, ΔΗΠΕΘΕ και Ελεύθερο, αλλά και το σχεδιασμό του εορτασμού των 100 χρόνων του ΣΕΗ. Το πνεύμα της συνέλευσης και των αποφάσεων ήταν ένα: Η αναγκαιότητα ανασύνταξης των δυνάμεων στο χώρο των ηθοποιών.

Ομόφωνα η συνέλευση εξέλεξε αντιπροσώπους στην Πανελλαδική Συνδιάσκεψη του ΠΑΜΕ και πιο συγκεκριμένα την πρόεδρο Λίλα Καφαντάρη, τον αναπληρωτή γενικό γραμματέα Δημήτρη Αντωνιάδη και τον σύμβουλο Κρατικών Θεάτρων Βασίλη Σεϊμένη. Οπως σημειώνεται στην ανακοίνωση για τις αποφάσεις της Γενικής Συνέλευσης, «έγινε ένα μεγάλο βήμα ουσίας και όχι μορφής. Συζητήθηκε κι αποφασίστηκε πώς θα ενισχυθεί η γραμμή της αντεπίθεσης, πώς θα ενισχυθεί και θα πολλαπλασιαστεί η δύναμη των εργαζομένων του κλάδου μέσα από συλλογική δράση αλλά και με αυξημένη την ατομική ευθύνη του καθενός.

Η συνέλευση επαναβεβαίωσε αυτήν την πορεία και εξέλεξε αντιπροσώπους του Σωματείου μας για την Πανελλαδική Συνδιάσκεψη του ΠΑΜΕ, που θα πραγματοποιηθεί στις 19 και 20 Νοέμβρη 2016».

Η Συνέλευση, επίσης, ψήφισε ομόφωνα την εισήγηση για τις Συλλογικές Συμβάσεις και την αγωνιστική διεκδίκηση αυτών, αξιοποιώντας όλες τις μορφές, μετά και τη συζήτηση στους ίδιους τους θιάσους. Στην ανακοίνωση σημειώνεται: «Οι επαφές του ΣΕΗ με τις διοικήσεις των Κρατικών Θεάτρων επιβεβαιώνει τη θέση μας ότι η πολιτική βούληση της κυβέρνησης είναι να "ξεμπερδεύει" με τις συμβάσεις και αυτό ακριβώς βρίσκει τους εκφραστές του και τα στηρίγματά του στις διοικήσεις των Κρατικών Θεάτρων (...).

Θετική είναι η εξέλιξη υπογραφής της Συλλογικής Σύμβασης με το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας και ξεκινάμε τη διαδικασία για υπογραφή με τα υπόλοιπα ΔΗΠΕΘΕ. Επειδή η κατάσταση με τα ΔΗΠΕΘΕ είναι σύνθετη όσον αφορά τη διαφοροποίησή τους σε ΝΠΙΔ και ΝΠΔΔΚ, θα πάρουμε πρωτοβουλίες για τους εργαζόμενους των ΔΗΠΕΘΕ εκείνων που έχουν ενταχθεί στο ενιαίο μισθολόγιο και δεν τους αναγνωρίζονται εργασιακά δικαιώματα.

Οσον αφορά στο Ελεύθερο, είμαστε μπροστά σε μια εντελώς νέα κατάσταση. Τα αντεργατικά μέτρα όσον αφορά στα Εργασιακά, η απουσία εργοδοτικού φορέα (διάλυση της ΠΕΕΘ) και το νέο επενδυτικό τοπίο που διαμορφώνεται στον κλάδο, κάνουν σαφές ότι η δύσκολη μάχη για τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας είναι μια μάχη που δεν αρχίζει και σταματάει με την υπογραφή της, αλλά πρέπει να στοχεύει και στην εφαρμογή της. Το αμέσως επόμενο διάστημα, θα συνεδριάσει ο τομέας του θεάτρου του Σωματείου, για να γίνει η καταγραφή του θεατρικού τοπίου».

Ακόμα, ψηφίστηκε με συντριπτική πλειοψηφία η συμμετοχή του κλάδου στη γενική πανελλαδική απεργία στις 24 Νοέμβρη.

Τέλος, η εισήγηση για τον εορτασμό των 100 χρόνων του ΣΕΗ ψηφίστηκε ομόφωνα, «επικυρώνοντας τον πολιτικό χαρακτήρα και την αξία ενός τέτοιου εορτασμού, όχι σαν μια ιστορική μνημόνευση αλλά σαν όπλο στα χέρια του κλάδου (κι όχι μόνο) σήμερα να διδαχθεί, να δυναμώσει και ν' ακολουθήσει το δρόμο του αγώνα».

Ταινία για τη ζωή της Βραζιλιάνας κομμουνίστριας Ολγα

Από την πρεμιέρα
Από την πρεμιέρα
Μια αξιόλογη, ενδιαφέρουσα και πολύ δυνατή ταινία, η «Ολγα», παίζεται από σήμερα αποκλειστικά στους κινηματογράφους «Αλκυονίς» (Ιουλιανού 42 - 46, Βικτώρια) και «Studio» (Σπάρτης και Σταυροπούλου 33, πλ. Αμερικής). Η ταινία αφορά τη ζωή της κομμουνίστριας Ολγα Μπενάριο Γκούτμαν Πρέστες (1908 - 1942).

Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Φερνάντο Μορέ, που όπως αναφέρει: «Η ιστορία της Ολγας δεν είχε καμία απολύτως αναφορά, σε κανένα βιβλίο ή εγχειρίδιο ιστορίας. Ο πρώτος που μου είχε μιλήσει για την Ολγα ήταν ο πατέρας μου, φοβερά ενοχλημένος από την σκληρότητα με την οποία της φέρθηκαν κατά την διάρκεια της αιχμαλωσίας της. Αργότερα, σαν δημοσιογράφος έκανα εξονυχιστικές έρευνες και δεν βρήκα τίποτα στα αρχεία. Λίγο έλειψε να εγκαταλείψω την έρευνά μου, μέχρι που ταξίδεψα στη Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας. Μέσα από τα ντοκουμέντα που βρήκα εκεί και τις συναντήσεις με πρόσωπα που έκανα, ανακάλυψα μια γυναίκα καταπληκτική, αφοσιωμένη σώμα και ψυχή σε ένα σκοπό...». Αξίζει να σημειωθεί ότι η ταινία, που είναι βραζιλιάνικης παραγωγής, του 2004, έχει παιχτεί, κι αυτό για λίγο μόνο, στη Βραζιλία και τη Γερμανία.

Την Τρίτη πραγματοποιήθηκε η επίσημη πρεμιέρα της ταινίας στην «Αλκυονίδα», που την παρακολούθησε πλήθος κόσμου. Πριν την προβολή της ταινίας, σύντομους χαιρετισμούς απηύθυναν εκπρόσωποι της ΟΓΕ και της ΕΕΔΔΑ (Ελληνική Επιτροπή Διεθνούς Δημοκρατικής Αλληλεγγύης). Η Μαριάνθη Αλειφεροπούλου - Χαλβατζή, εκ μέρους της ΟΓΕ, σημείωσε ότι πρόκειται για μια ταινία «που αναδεικνύει τη ζωή μιας γυναίκας - επαναστάτριας, που με την ίδια της τη ζωή, τη δράση και τη θυσία, κατέκτησε και καταξίωσε όχι μόνο την ισοτιμία της γυναίκας, αλλά ανέβασε κάθε αγωνιστή άνδρα ή γυναίκα στο μπόι του Ανθρώπου». Η Δέσποινα Μάρκου, από την ΕΕΔΔΑ, ανέφερε ότι για το λαϊκό κίνημα της Βραζιλίας, «η Ολγα παραμένει ένας δικός τους άνθρωπος, μια αγωνίστρια που έδωσε τη ζωή της για ένα καλύτερο αύριο». Την ταινία προλόγισε η βουλευτής του ΚΚΕ, Λιάνα Κανέλλη, που τη χαρακτήρισε μια δυνατή ταινία, μια ταινία με πολλαπλές αναγνώσεις, που αναφέρεται σε μια γυναίκα «που εμένα με έκανε να ντραπώ. Και ντράπηκα κυρίως με τη δημοσιογραφικο-πολιτική μου ιδιότητα, διότι δεν γνώριζα την τύφλα μου. Δεν τη συνάντησα πουθενά την Ολγα. Ούτε στο ίντερνετ. Ντράπηκα για τον τρόπο που αναπαράγονται οι πληροφορίες για τις αληθινές προσωπικότητες, αυτές που έχουν βγει μέσα από σπλάχνα αγώνων και συνθηκών».

Ποια όμως ήταν η Ολγα Γκούτμαν - Πρέστες;

Γεννήθηκε στη Γερμανία από εβραϊκή οικογένεια και εντάχθηκε στο κομμουνιστικό κίνημα από τα 15 της χρόνια. Διαφεύγει με τον πρώτο της σύζυγο στην Τσεχοσλοβακία κι από εκεί στη Σοβιετική Ενωση. Αναδεικνύεται σε κεντρική μορφή της Κομμουνιστικής Διεθνούς Νέων. Αναλαμβάνει και εκτελεί πολλές διεθνείς αποστολές για λογαριασμό της Κομιντέρν.

Το 1934, κι ενώ έχει χωρίσει, της ανατίθεται η αποστολή να βοηθήσει τον ηγέτη του ΚΚ Βραζιλίας, Λουίς Κάρλος Πρέστες, στην προσπάθειά του να εισέλθει παράνομα στη χώρα του. Υποδύονται το ζευγάρι Πορτογάλων, περνούν από μια σειρά χώρες για να μην κινήσουν υποψίες, μέχρι που φτάνουν στο Ρίο ντε Τζανέιρο. Μετά την εγκαθίδρυση του καθεστώτος του Ζετούλιο Βάργκας, περνούν στην παρανομία και το Γενάρη του '36 συλλαμβάνονται μετά από κατάδοση.

Η ναζιστική Γερμανία ζητεί την έκδοσή της. Το Σεπτέμβρη του 1936 η Ολγα, έγκυος, παραδίδεται από τις βραζιλιάνικες αρχές. Γέννησε την κόρη της Ανίτα μέσα σε γερμανική φυλακή. Το κοριτσάκι παραδόθηκε τελικά - μετά από πολλές περιπέτειες - στη μητέρα του Λουίς Κάρλος Πρέστες. Η Ολγα Μπενάριο οδηγήθηκε αρχικά στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Ράβενσμπρουκ. Θανατώθηκε στο θάλαμο αερίων του Κέντρου Ευθανασίας του Μπέρνμπουργκ το 1942.

Μέρες και ώρες προβολών: «Αλκυονίς», Πέμπτη 27/10 - Τετάρτη 2/11, στις 20.30. «Studio», Πέμπτη 27/10 - Τετάρτη 2/11, στις 19.30 και στις 22.00 (μόνο 27/10 - 30/10).

«Το δέντρο του Οιδίποδα»

Η Ομάδα Θεάτρου Ιδέα παρουσιάζει για δεύτερη χρονιά από τη Δευτέρα 7 Νοέμβρη και κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στο θέατρο «Αλφα», την παράσταση «Το δέντρο του Οιδίποδα». Επτά ηθοποιοί και ο σκηνοθέτης ως μουσικός επί σκηνής σκαρφαλώνουν το δέντρο του Οιδίποδα, ξεκινώντας απ' την εποχή του Κάδμου, την ίδρυση της Θήβας, την αρχή του Ανθρώπου. Από κλαδί σε κλαδί, ταξιδεύουν μέσα και πέρα από το μύθο της καταραμένης γενιάς των Λαβδακιδών, σε μια μυσταγωγία που αναζητά τις ρίζες.

Ενας 6μελης χορός σε μια αρχέγονη μοναξιά, σ' έναν ου-τόπο, σκαρώνει μια αφηγηματική τελετή, προσκαλώντας όλους τους ήρωες να περιπλανηθούν μαζί με το τραγικό τους φορτίο άλλοτε σε ερήμους, άλλοτε στα ερείπια του Οίκου τους, άλλοτε σε κάποιο ρημαγμένο τσίρκο κι άλλοτε σ' αυτήν την ίδια τη θεατρική αίθουσα.

Σκηνοθεσία: Κώστας Γάκης. Κείμενο: Ομάδα Ιδέα με την συνεργασία των: Μαρίνα Αργυρίδου, Εκτορα Λίατσο, Γιώργο Βουρδαμή, Νεφέλη Μαρκάκη. Live Μουσική: Κώστας Γάκης. Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα. Εικαστική επιμέλεια: Βασιλική Σύρμα. Μουσική Σύνθεση: Κώστας Γάκης. Ερμηνεύουν: Κώστας Γάκης, Μυρτώ Γκόνη, Κρυστάλλη Ζαχαριουδάκη, Σταύρος Λιλικάκης, Κώστας Μαγκλάρας, Νεφέλη Μαρκάκη, Αθηνά Μουστάκα, Κωνσταντίνος Μπιμπής.

«Είναι κάτι βράδια... »

Με τις αποσκευές τους γεμάτες από τον πλούτο της λαϊκής μουσικής, τρεις ξεχωριστοί ερμηνευτές έρχονται στο «Ρυθμός Stage», να μας ταξιδέψουν σε λαϊκές διαδρομές. Ο Μάκης Σεβίλογλου, ο Δημήτρης Τριανταφυλλίδης και η Ασπασία Στρατηγού ερμηνεύουν δύο από τους σημαντικότερους Ελληνες δημιουργούς, τον Απόστολο Καλδάρα και τον Ακη Πάνου.

«Είναι κάτι βράδια... η ζωή μου όλη», στίχοι που όλοι έχουν τραγουδήσει, μελωδίες που όλοι έχουν σιγοψιθυρίσει, με συνοδοιπόρους - οδηγούς επτά εξαιρετικούς, δεξιοτέχνες μουσικούς, τρία μπουζούκια, κιθάρες, μπαγλαμάς, τζουράς, πιάνο, ακορντεόν, μπάσο: Δημήτρης Λάππας μπουζούκι, Γιώργος Καραμφίλης μπουζούκι, Δημήτρης Λιόλιος μπουζούκι, τζουρά, μπαγλαμά, Κώστας Ματσίγκος κιθάρα, Ντάσο Κούρτι ακορντεόν, Νίκος Ορδουλίδης πιάνο και Λεωνίδας Κυρίδης μπάσο. Ενα ταξίδι στα πιο ωραία λαϊκά τραγούδια του ελληνικού πενταγράμμου τις τέσσερις Τετάρτες, 2-9-16-23, του Νοέμβρη στο «Ρυθμός Stage» (λεωφόρος Μαρίνου Αντύπα 38, Ηλιούπολη, τηλ: 210 975 0060, e-mail: info@rythmosstage.gr). Ωρα έναρξης: 22.00. Είσοδος: 10 ευρώ (με μπύρα ή κρασί).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ