ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 4 Φλεβάρη 1996
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο κινηματογράφος της... νουβέλ - βαγκ

Βδομάδα αφιερωμένη στη νουβέλ - βαγκ, αφού και οι "Εκατό και μία νύχτες κινηματογράφου" του δεύτερου κρατικού καναλιού είναι αφιερωμένες σ' αυτό το είδος, αλλά και το ντοκιμαντέρ "Ο αιώνας του κινηματογράφου" αναφέρεται στον πρωτεργάτη της νουβέλ - βαγκ, Ζαν - Λικ Γκοντάρ. Εναν αιώνα ζωής έκλεισε η έβδομη τέχνη. Στα πλαίσια αυτά, το Βρετανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου, δημιούργησε μια σειρά ντοκιμαντέρ καταγράφοντας την ιστορία του κινηματογράφου. Αυτή τη βδομάδα, στον "Αιώνα του κινηματογράφου",κυριαρχεί το "τρομερό παιδί" του γαλλικού κινηματογράφου, ο Ζαν - Λικ Γκοντάρ. Ο Γκοντάρ είναι, από τους θεμελιωτές της γαλλικής πρωτοπορίας, της νουβέλ - βαγκ, μιας κινηματογραφικής σχολής που στόχο της είχε να προκαλέσει την κατεστημένη ηθική, την καλυμμένη με ψέμα και να υμνήσει το αυθόρμητο, θεωρώντας το ως το κλειδί της προσωπικής επανάστασης. Με τον κινηματογράφο του εγκαινίασε μια νέα γραφή η οποία είχε ως αρχή το σπάσιμο της δομής η οποία μέχρι τότε, κυριαρχούσε στον κινηματογράφο. Ακολούθησε την εσωτερική πορεία των ηρώων του, αδιαφορώντας αρχικά για το εξωτερικό φόντο. Στην ουσία, όμως, αυτό που ήθελε ήταν να τον φωτογραφήσει στην ολότητά του. Ο Γκοντάρ, υποκλίθηκε στο "τυχαίο" και υπήρξε καινοτόμος. Προσπάθησε να αγγίξει τους χαρακτήρες των προσώπων του και να μάθει να κάνει σινεμά, σπουδάζοντας πάνω στον κινηματογράφο, την ψυχολογία των χαρακτήρων του. Στο ντοκιμαντέρ "Ο αιώνας του κινηματογράφου" το "τρομερό παιδί", στήνει μαζί με τη συνεργάτιδά του Αν Μαρί Μεβίλ και τον ηθοποιό Μισέλ Πικολί, ένα εκπληκτικό παιχνίδι γεμάτο χιούμορ, ειρωνεία και αγωνία για τον κινηματογράφο, καταγράφοντας την ιστορία του και αποτίοντας φόρο τιμής στους μεγάλους Γάλλους δημιουργούς, όπως στους Ρενουάρ, Κοκτό, Μπρεσόν και Τριφό. Παράλληλα διατυπώνει τις σκέψεις του για το μέλλον της έβδομης τέχνης (Πέμπτη ΕΤ - 1 19.00).

Αφιέρωμα στη νουβέλ - βαγκ, θα παρακολουθήσουμε και από τις "Εκατό και μία νύχτες κινηματογράφου". Θα προβληθεί η ταινία του Γκοντάρ "Με κομμένη την ανάσα" και η ταινία - σταθμός στην ιστορία του κινηματογράφου, "Χιροσίμα αγάπη μου", του Αλέν Ρενέ. Ο Ζαν - Λικ Γκοντάρ με τη συνεργασία του Φρανσουά Τριφό και του Κλοντ Σαμπρόλ, γυρίζει το 1959, την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, με τίτλο "Με κομμένη την ανάσα".Η ταινία, ταράζει τα νερά του μέχρι τότε κινηματογράφου, καταργώντας τους κανόνες της αφήγησής του και εγκαινιάζοντας την περίοδο του μοντέρνου κινηματογράφου. Ο Γκοντάρ ανατρέπει τους κώδικες της αστυνομικής περιπέτειας και σκιαγραφεί έναν ήρωα, που είναι εκπρόσωπος της νέας γενιάς. Ο ήρωάς του, αρνείται τις αξίες και τον κατεστημένο τρόπο ζωής και οδηγείται σχεδόν ρομαντικά στο θάνατο. Κεντρικό πρόσωπο είναι ο Μισέλ Ρουακάρ, που οδηγεί ένα κλεμμένο αυτοκίνητο. Ενας αστυνομικός τον καταδιώκει και ο Ρουακάρ τον πυροβολεί. Στη ζωή του θα μπει μια Αμερικανίδα δημοσιογράφος, που θα τον προειδοποιήσει όταν ο θάνατος θα πλησιάζει. Εκείνος όμως αδιαφορεί και αγνοεί το θάνατο. Πρωταγωνιστούν ο Ζαν Πολ Μπελμοντό και η Τζιν Σίμπεργκ (Σάββατο ΕΤ - 2 23.30).

Ακολουθεί η θαυμάσια ασπρόμαυρη ταινία του Αλέν Ρενέ "Χιροσίμα αγάπη μου".Μια ταινία η οποία εξακολουθεί μέχρι και σήμερα να συγκλονίζει. Ο Ρενέ είναι ένας ακόμη πρωτοπόρος της νουβέλ - βαγκ. Ηρωίδα της ταινίας του, είναι μια Γαλλίδα ηθοποιός, που θα βρεθεί στη Χιροσίμα. Εκεί θα γνωρισθεί μ' έναν Ιάπωνα επιχειρηματία και θα ζήσει για 24 ώρες, έναν τρελό έρωτα. Η σχέση της αυτή, θα της ξαναθυμίσει το παρελθόν της, από την ερωτική της ιστορία μ' ένα Γερμανό στρατιώτη, κατά τη διάρκεια του β παγκοσμίου πολέμου. Το παρελθόν της ηρωίδας θα συναντήσει το παρελθόν της Χιροσίμα και μαζί μ' αυτό τον πυρηνικό όλεθρο και το τραύμα που εξακολουθούν να βιώνουν οι κάτοικοί της. Ο πόθος, τα συναισθήματα και ο πόνος, κυριαρχούν στο ιδιόμορφο χωροχρονικό ταξίδι, που σκηνοθέτησε ο Αλέν Ρενέ, με βάση το σενάριο της Μαργκερίτ Ντιράς. Πρωταγωνιστούν οι Εμανουέλ Ρίβα, Εϊζι Οκάντα και Μπερνάρ Φρεσόν (Σάββατο ΕΤ - 2 01.00).

Η λατρεμένη Κάρμεν

"Ελάτε να με συλλάβετε... εγώ τη σκότωσα! Τη λατρεμένη μου Κάρμεν". Με αυτά τα λόγια του Ντον Χοσέ, πέφτει η αυλαία της "Κάρμεν", της όπερας του Ζορζ Μπιζέ, που πρόσφατα παρουσιάστηκε και στο Μέγαρο Μουσικής. Η Κάρμεν, η ελεύθερη γυναίκα, που αρνήθηκε τις κοινωνικές αξίες, έζησε τον έρωτα με τον Χοσέ, αλλά τον εγκατέλειψε, όταν η καρδιά της δόθηκε στον ταυρομάχο Εσκαμίγιο, είναι μία από τις όπερες, που αγαπήθηκαν ιδιαίτερα από το κοινό. Η Κάρμεν, γυναίκα με πάθος και δύναμη, γυναίκα που ξέρει να ερωτεύεται, να δίνεται, αλλά να μη δέχεται δεσμεύσεις, είναι η κεντρική ηρωίδα της υπέροχης όπερας του Μπιζέ. Στη Σεβίλλη του 1820, η τσιγγάνα Κάρμεν δουλεύει εργάτρια σ' ένα εργοστάσιο, Είναι μια ύπαρξη ελεύθερη, που ζει μ' όλες της τις αισθήσεις τον έρωτα και δεν ξέρει να υποκρίνεται. Θα ερωτευτεί τον Ντον Χοσέ, αλλά θα τον εγκαταλείψει, όταν θα κουραστεί από τη ζήλια του και το πάθος του. Το ενδιαφέρον της θα στραφεί στον Εσκαμίγιο. Τρελός από ζήλια ο Χοσέ, αφού μάταια την παρακαλάει να γυρίσει κοντά του, τη σκοτώνει μπροστά στην αρένα, την ώρα που επευφημούν τη νίκη του Εσκαμίγιο. Η όπερα βασίζεται σε νουβέλα του Προσπέρ Μεριμέ. Η παράσταση που θα μεταδοθεί από τη Βραδιά Οπερας του τρίτου κρατικού καναλιού, είναι από τη Μετροπόλιταν Οπερα. Το ρόλο της Κάρμεν ερμηνεύει η Αγνή Μπάλτσα και του Χοσέ ο Χοσέ Καρέρας. Συμμετέχουν η ορχήστρα, η χορωδία και το μπαλέτο της Μετροπόλιταν Οπερα. Διευθύνει ο Τζέιμς Λεβάιν (Σάββατο ΕΤ-3 23.15).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ