Ο ερειπωμένος ναός Κλήσα - Πόρτη, του 10ου αι., καθώς και οι δύο ναοί, της Παναγίτσας στο Μοναστηράκι Ζερμπισίων του 14ου αι., και του Αγίου Νικολάου Ζερμπισίων, του 10ου αι., οι οποίοι, επίσης, υπέστησαν μικρές ζημίες από την πυρκαγιά, θα αποτελέσουν αντικείμενο μελέτης προστασίας, συντήρησης και ανάδειξης από την αρμόδια 26η ΕΒΑ.
Στο μεταξύ, το Σάββατο 30 Αυγούστου εγκαινιάστηκε το αποκατεστημένο από τις υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ συγκρότημα Τρουπάκηδων - Μούρτζινων στην παλαιά Καρδαμύλη, στη Μεσσηνιακή Μάνη. Το οχυρωμένο συγκρότημα του γένους των Τρουπάκηδων - Μούρτζινων στην παλαιά Καρδαμύλη, βρίσκεται σε φυσικό οχυρό ύψωμα που εξασφαλίζει στρατηγικά πλεονεκτήματα, και αποτελεί μια τυπική οχυρωμένη κατοικία καπετάνιου της Εξω Μάνης. Η ανέγερση των πρώτων κτιρίων του συγκροτήματος τοποθετείται στα τέλη του 17ου αι., ενώ συνεχείς ανακατασκευές και προσθήκες πραγματοποιούνται έως τις αρχές του 19ου αι. Στη σημερινή του μορφή, διαθέτει τρεις περιβόλους και περιλαμβάνει μια τριώροφη οχυρή κατοικία («οντά») με το μαγειρείο και την στέρνα, βοηθητικά κτίσματα, μεταξύ των οποίων και ελαιοτριβείο, έναν υψίκορμο πολεμόπυργο, καθώς και το ναό του Αγίου Σπυρίδωνα, οικογενειακή εκκλησία του γένους των Μούρτζινων.
Θυμίζουμε ότι το ΥΠΠΟΑ εκτελεί στη Μεσσηνία στο πλαίσιο της τρέχουσας Προγραμματικής Περιόδου 27 έργα στο ΕΣΠΑ 2007 - 2013, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 35 εκ. ευρώ.
Εξέχουσα θέση στα έργα αυτά κατέχει η γυναικεία μορφή, με την πλαστική απόδοση του σώματος να εκφράζει την άποψη του δημιουργού περί όγκων και φωτός στη γλυπτική. Ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί απλά υλικά όπως ξύλο, μέταλλο και χαλκό, αλλά και «ευτελή» υλικά όπως παλιά σίδερα, για να φιλοτεχνήσει τα έργα του και να συνθέσει «ήρωες», σύμβολα του παρελθόντος και πρωταγωνιστές της σύγχρονης πραγματικότητας. Αξιοποιώντας πρωτότυπες τεχνικές και πλάθοντας μορφή από το τίποτα, ο γλύπτης καταφέρνει να δημιουργήσει έργα αντιπροσωπευτικά της δεξιοτεχνίας, της γνώσης, της ψυχής και της φιλοσοφίας του.
Ο Νίκος Στέφος φοίτησε το 1967 στο προπαρασκευστικό τμήμα της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών με δάσκαλο τον Νίκο Νικολάου. Την περίοδο 1967-1972 μαθήτευσε στο εργαστήριο γλυπτικής, στην Ιστορία της Τέχνης και στην αρχιτεκτονική υπό τη διδασκαλία των Γιάννη Παππά, Παντελή Πρεβελάκη και Παύλο Μυλωνά αντίστοιχα. Από το 1975 έως το 2001 προετοίμαζε υποψηφίους της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών. Εχει φιλοτεχνήσει έργα - μνημεία που βρίσκονται σε δημόσιους χώρους, έχει πραγματοποιήσει μία ατομική έκθεση (1989, γκαλερί ώρα) και έχει συμμετάσχει σε διάφορες ομαδικές εκθέσεις, καθώς και σε εκθέσεις του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος.
Εγκαίνια: Δευτέρα 8 Σεπτέμβρη, ώρα 20.00. Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων: Λεωνίδου & Μυλλέρου, Μεταξουργείο, στάση ΜΕΤΡΟ: Μεταξουργείο, τηλ. 210.5202.420 -21. Ωρες Λειτουργίας: Τρίτη 10.00 - 21.00, Τετάρτη - Σάββατο 10.00 - 19.00 και Κυριακή 10.00 - 15.00. Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Μαζί τους οι Μιρέλα Πάχου (ακορντεόν, πιάνο, τραγούδι), Μάξιμος Δράκος (πιάνο - πλήκτρα), Δημήτρης Σινογιάννης (ηλ. Κιθάρα), Δημήτρης Μουτάφης (μπάσο) και Ηλίας Δουμάνης (τύμπανα). Eναρξη: 9 μ.μ. Τιμή εισιτηρίου: 12 ευρώ προπώληση, 15 ευρώ στο ταμείο, 8 ευρώ για φοιτητές, ανέργους, ΑμεΑ (περιορισμένος αριθμός εισιτηρίων).
Ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων με ανακοίνωσή του αποδοκιμάζει τις «απόπειρες πολιτικής εκμετάλλευσης του ασφαλώς σημαντικού όσο και μοναδικού ευρήματος της Αμφίπολης, οι οποίες στρώνουν το δρόμο - όπως αναφέρουν - για μια δεύτερη σύληση του μνημείου». Ανάμεσα σε άλλα αναφέρουν: «Θέλοντας να κλέψουν λίγη από την αίγλη του, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ και ο ίδιος ο πρωθυπουργός επιχείρησαν - επιστρατεύοντας όλες τις διαθέσιμες κάμερες και τους τηλεοπτικούς φακούς - να συνδέσουν τα πρόσωπά τους με μία ευχάριστη είδηση για τον ελληνικό λαό: την αποκάλυψη ενός σημαντικού μνημείου, τουλάχιστον από ιστορική και αρχαιολογική άποψη. Αυτό που ξέχασαν βέβαια να πουν οι Αντ. Σαμαράς (πρωθυπουργός και πρώην υπουργός Πολιτισμού), Κ. Τασούλας (νυν υπουργός Πολιτισμού), Λ. Μενδώνη (γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού) στα ΜΜΕ τα οποία οι ίδιοι προσκάλεσαν για να τους αποθανατίσουν στην είσοδο του μνημείου, είναι ότι βλέπουν το εύρημα πρωτίστως από την εμπορευματική του πλευρά».