ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 7 Απρίλη 2007 - Κυριακή 8 Απρίλη 2007
Σελ. /24
ΓΥΝΑΙΚΑ
Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Εκτός εάν...

Ο Γενικός Διευθυντής παραγωγής του ευρωπαϊκού τμήματος του παγκοσμιοποιημένου εργοστασίου κατασκευής χούλιγκαν, Χαβιέ Σολάνα, απλή συνωνυμία με τον γνωστό Σολάνα, έκανε νόημα στο μηχανικό προβολής για να σταματήσει την προβολή. Δευτερόλεπτα πριν, πάνω στη μεγάλη οθόνη έπεφταν εικόνες από το ενωσιακό επιστημονικό ντοκιμαντέρ «Η Μάχη της Παιανίας»!

Ο Σολάνα σβήνοντας την εικόνα γύρισε αργά την καρέκλα του, ενώ παράλληλα άναβαν τα φώτα της αίθουσας. Γύρω από ένα τεράστιο στρογγυλό τραπέζι βρίσκονταν οι επικεφαλής των εθνικών εργοστασίων κατασκευής χούλιγκαν, όλων των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης. «Κύριοι», άρχισε ο Σολάνα, «το θέαμα που παρακολουθήσαμε είναι απογοητευτικό! Τόσος κόπος, τόση προσπάθεια και, γιατί όχι, και τόσο χρήμα, και μόνον ένας νεκρός! Δε θέλω να αναφερθώ στους τραυματίες, γιατί εκεί σημειώσαμε παταγώδη αποτυχία. Είκοσι, τριάντα άτομα και όλα με απλά γρατζουνίσματα! Ωσαν να μην επρόκειτο για μάχη, αλλά για πάρτι ιδιωτικού κολεγίου. Είναι φανερό, κύριοι, πρέπει να μεγαλώσουμε τη δόση»!

Τα λόγια του Σολάνα προκάλεσαν σούσουρο! Ο Ελληνας επικεφαλής, που έμοιαζε φτυστός με τον υφυπουργό Αθλητισμού, αλλά είχε και κάτι από Πολύδωρα, μίλησε, με τη βλάχικη προφορά του, αγγλικά. «Ηταν μια πρόβα»! «Αποτυχημένη», του φώναξε ο Βέλγος, για να προσθέσει αμέσως ο Ολλανδός: Αυτό δεν ήταν μάχη, ήταν πανωλεθρία! «Εχουμε ανοιχτό το εκπαιδευτικό. Πρέπει να είμαστε προσεχτικοί», δικαιολογήθηκε ο σωσίας του Ορφανού.

Ο Σολάνα δεν άφησε να συνεχιστεί η ανόητη κουβέντα. Εκανε νόημα στο μηχανικό προβολής να ξεκινήσει, ενώ παράλληλα, και όσο διαρκούσε η στροφή της καρέκλας του προς την οθόνη, έβαζε «τάξη» στα πράγματα: «Οι πρόβες δε γίνονται για τα γήπεδα, τα συλλαλητήρια πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας» είπε! «Θα σας δείξω την καινούρια μηχανή, η οποία αντέχει μεγαλύτερες δόσεις. Είναι η μηχανή που θα φτιάξει τον άνθρωπο του μέλλοντος. Τον υπάκουο άνθρωπο του μέλλοντος, ο οποίος, όμως, θα είναι και επιθετικός. Επιθετικός προς τον διπλανό του, βέβαια, και όχι προς τον απέναντί του, φυσικά»!

Αμέσως στην οθόνη εμφανίζεται ο δημιουργός της καινούριας, της βελτιωμένης σωστότερα, μηχανής κατασκευής χούλιγκαν. Είναι ντυμένος με μαύρη πέτσινη στολή, που πάνω της έχει όλες τις σημαίες των κρατών μελών της Ενωσης. Σημειολογικά παραπέμπει στις στολές του Γ' Ράιχ, λίγο πιο «λάιτ», για να είμαστε πιστοί στην περιγραφή. Ο,τι, όμως, έκρυβε η στολή, το φανέρωνε η υστερική φωνή του: «Τι προϊόν θέλουμε να κατασκευάσουμε, κύριοι», άρχισε. «Θέλουμε να κατασκευάσουμε έναν νέον επιθετικό, τυφλό στα συναισθήματά του, χωρίς καμία λογική και καμία κρίση. Θέλουμε ένα νέο, του οποίου θα του πατάμε το κουμπί και θα τον πιάνει αμόκ. Θα μπορεί, αν αυτό το απαιτήσουν οι συνθήκες, να χτυπήσει τον αδερφό του, τη μάνα του, τον πατέρα του. Ομως, για να γίνουν όλα αυτά, πρέπει να γεμίσουμε το μυαλό του με άλλες αξίες. Με τις δικές μας αξίες. Σκεφτείτε τη Γερμανία του πολέμου, τις ομαδικές αυτοκτονίες των Γιαπωνέζων μετά την ήττα. Σκεφτείτε τις συντονισμένες κραυγές και τους συντονισμένους χαιρετισμούς. Προς αυτές τις κατευθύνσεις πρέπει να κινηθούμε. Τέτοια μπαλέτα θα βγούνε από ετούτη τη μηχανή»!

Από την οθόνη εξαφανίζεται ο δημιουργός της μηχανής και εμφανίζεται η ίδια η μηχανή. Για να καταλάβετε για τι είδους μηχανή μιλάμε, σας λέω ότι έχει το σχήμα που έχει το κράτος! Εχει τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον πρωθυπουργό, την κυβέρνηση... Εχει όλη την κλίμακα της εκπαίδευσης, την Εκκλησία. Εχει τα ΜΜΕ, τη διασκέδαση, ένα μεγάλο μέρος της τέχνης... Εχει τις «παραδόσεις», τους «μύθους», τις προκαταλήψεις... Εχει το βιβλίο της ΣΤ δημοτικού! Εχει, βέβαια, την ανεργία, την ανασφάλεια... Εχει την αστυνομία, τους χαφιέδες... Εχει τη Δικαιοσύνη! Την Ακαδημία! Εχει το χρηματιστήριο, τις τράπεζες... Εχει... Εχει όλα αυτά που έχει το καπιταλιστικό κράτος, τέλος πάντων! Ακόμα και τα νήματα, που κινούνε το κράτος!

Τα νήματα τα οποία, δεν είναι ακριβώς νήματα, είναι μάλλον διαφανείς σωλήνες διαφόρων διαστάσεων, οι οποίοι σωλήνες φεύγουν από τη μηχανή, και αφού τρυπούν το ταβάνι, ανεβαίνουν στους πάνω ορόφους. Εκεί όπου βρίσκεται η πραγματική εξουσία. Το χρήμα. Οι πολυεθνικές. Η μεγάλη πολιτική και οικονομική μασονία!..

Ξαφνικά, μέσα από τις διαφανείς σωληνώσεις αρχίζει να κυλάει ένα μαύρο πηχτό υγρό. Είναι η καινούρια δόση. Η οποία περιέχει όλα όσα προανέφερα, ό,τι διαθέτει η μηχανή, όμως, σε μεγέθυνση! Η επόμενη πρόβα, επομένως, θα έχει δύο νεκρούς. Η μεθεπόμενη τρεις, και πάει λέγοντας. Εκτός εάν... Αυτό, όμως, είναι δική σας, δική μας, δουλιά!


Του
Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ


Η γυναίκα με τα μάτια των παιδιών

Γνωστοί είναι οι δεσμοί της Ενωσης Γυναικών Κρήτης με το ακριτικό νησί της Γαύδου, και φέτος η «Ενωση» έδωσε τη δυνατότητα στα παιδιά του νησιού να μιλήσουν για τη γυναίκα, να τη ζωγραφίσουν και να παρουσιάσουν τη δουλιά τους.

Ετσι συμμετείχε με διαφορετικό τρόπο στον εορτασμό της «Ημέρας της Γυναίκας» οργανώνοντας την πρώτη εικαστική συνάντηση με θέμα «Γυναίκες».

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε από την Ενωση Γυναικών Κρήτης, την Πρωτοβουλία «Γυναίκα και Υγεία» και το Ευρωπαϊκό Λόμπι Γυναικών. Η φετινή, πρώτη χρονιά, είχε σαν σκοπό να συμβάλει στην ποιότητα της δημοτικής εκπαίδευσης των παιδιών του νησιού. Στα εγκαίνια, η πρόεδρος της οργάνωσης Ρένα Κιτσοπανίδου - Μπαρουλάκη διάβασε τις επιστολές των παιδιών του σχολείου, του δασκάλου της Γαύδου, Ιωάννη Σαλαβασίδη, και είπε πως τα επόμενα χρόνια η «Ενωση» φιλοδοξεί να αναδείξει ως θεσμό τη «Συνάντηση με τις γυναίκες» στο χώρο της Τέχνης εμπλουτίζοντάς τον με πολλαπλά δρώμενα. Καθιερώνεται επίσης ο θεσμός απονομής βραβείων στα παιδιά του Σχολείου της Γαύδου, για την καλύτερη σχολική επίδοση, για την επίδοση στις τέχνες, για τη συμβολή στη διατήρηση και διάδοση του πολιτισμού της Γαύδου κ.ά.

Τιμή στις αγωνίστριες

Ομως και ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Πεύκης είχε φέτος μια θαυμάσια πρωτοβουλία. Εδωσε στα παιδιά της Πεύκης, που φοιτούν στα Δημοτικά σχολεία τη δυνατότητα να εκφράσουν ό,τι νιώθουν για τη γυναίκα και να προβληματιστούν για το ρόλο της με δικά τους κείμενα, ποιήματα, αλλά και ζωγραφίζοντας με μαρκαδόρους, ξυλομπογιές, χαρτόνια και μολύβια. Στην έκθεση, που έγινε στο Δημαρχιακό Μέγαρο, τιμήθηκαν ακόμα οι αγώνες της Ελληνίδας στο πρόσωπο της αγωνίστριας Ναυσικάς Φλέγγα - Παπαδάκη που είναι από τους πρώτους κατοίκους της Πεύκης (πρώην Μαγκουφάνας).

Μέσα από τις ζωγραφιές των παιδιών η γυναίκα παρουσιάζεται σαν... νεραϊδούλα, σαν έγκυος γυναίκα, σαν γυναίκα που συνεχώς... τρέχει. Είναι «μια αγκαλιά γεμάτη καλοσύνη και χαρά». Η γυναίκα είναι «μητέρα, σύντροφος, Αγία, πρόσωπο ένα, εικόνες μυριάδες στην Ιστορία». Ακόμα, «γυναίκα είναι η μάνα, γυναίκα η φίλη, γυναίκα είναι η ζωή, γυναίκα και η φύση». «Τα παιδιά μας δίνουν το δικό τους μήνυμα και μας υπόσχονται ένα αύριο που θα είναι γεμάτο χρώμα», είπε η πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Πεύκης, Μπέλα Μηλοπούλου. Η οποία, ύστερα από το χαιρετισμό του δημάρχου, κ. Θεοδωρακόπουλου, απευθύνθηκε στο ακροατήριο (από γυναίκες, παιδιά, αλλά και αρκετούς άντρες) για να τους πει μια ιστορία - την ιστορία της τιμώμενης Ναυσικάς Φλέγγα, για την αγωνιστική της προσφορά. Αναφέρθηκε στην ιστορία των συσσιτίων και την ίδρυση των πρώτων παιδικών σταθμών που δημιούργησε το ΕΑΜ στην Ευρυτανία (αρχικά στο Μικρό Χωριό και στο Καρπενήσι) όπου πρωτοστάτησε η Ναυσικά. Ο «Σύλλογος Προστασίας Παιδιού της Ρούμελης» έσωσε 13.000 παιδιά από την πείνα και τα έφερε σε επαφή με τον πολιτισμό. Η ίδια η Ναυσικά Φλέγγα - Παπαδάκη έκανε συχνά τέσσερα μερόνυχτα πορεία για να φέρει εφόδια στα παιδιά...

«Πολύπλευρη προσωπικότητα, με αξιοπρέπεια, σεμνότητα, αγωνιστική αντοχή, ανιδιοτέλεια, διάθεση να είναι χρήσιμη, κοινωνική ευαισθησία αλλά και καρτερικότητα» χαρακτήρισαν οι επόμενοι ομιλητές την τιμώμενη, αλλά κυρίως «παρούσα πάντα στους αγώνες του λαού», από την Αντίσταση μέχρι την εποχή της χούντας, όπου μετείχε σε οργάνωση γυναικών που φρόντιζε για τους φυλακισμένους και εξόριστους. Η ίδια πέρασε διωγμούς, φυλακίστηκε, κινδύνεψε, αλλά στάθηκε πάντα με ψηλά το κεφάλι μπροστά σε όλα τα δεινά. Ιδιαίτερα συγκινητική ήταν η ομιλία του πρώην πρύτανη και ομότιμου καθηγητή της Γεωπονικής, Σπύρου Κυρίτση. Ηταν ο ίδιος, ένα από τα παιδιά που σώθηκαν από τα συσσίτια του Μικρού Χωριού και αναφέρθηκε - ανάμεσα στα άλλα - στον πολιτισμό που ανέπτυξε η νεολαία του Μικρού Χωριού, «έναν πολιτισμό χωρίς προηγούμενο» την εποχή της Αντίστασης. Αναφέρθηκε ακόμα στα πρώτα αντιστασιακά τραγούδια που ακούστηκαν στην περιοχή και στους στίχους που έγραψε η Ναυσικά για τη Μάχη του Μικρού Χωριού. Και κάτι ακόμα, που δεν πρέπει, τόνισε, να ξεχαστεί και είναι ελάχιστα γνωστό: Η προσφορά της Οργάνωσης Γυναικών Καρπενησίου που περιέθαλπαν τους τραυματίες σε εποχές που γίνονταν συνεχώς μάχες με Ιταλούς και Γερμανούς με δεκάδες πληγωμένους. Και εκεί πρωτοστατούσε η Ναυσικά, που διακρίθηκε μεταπολεμικά για την προσφορά της - στους γονείς, το σύζυγο, τα αδέλφια, την κόρη, τον εγγονό αλλά και στην τοπική κοινωνία της Πεύκης. Ηταν από τους πρώτους που ήρθαν το 1950 στη «Μαγκουφάνα» τότε, με το σύντροφό της, τον Βαγγέλη Παπαδάκη (καπετάν Λευτεριά). Η Ναυσικά έδωσε μάχες μαζί με τους συμπολίτες της και τις γυναίκες της Πεύκης για τα σχολεία, για να σωθεί το δάσος Κάσδαγλη, για να σωθεί η Πεύκη από τη Λεωφόρο Κύμης. Η ίδια, μετά την ομιλία του Γιώργου Ιωαννίδη, παίρνοντας το λόγο προέτρεψε τις γυναίκες να δραστηριοποιηθούν για τα κοινά σε συλλόγους είτε γυναικείους, είτε συλλόγους γονέων και κηδεμόνων, είτε πολιτιστικούς και διατύπωσε ακόμα την ευχή να επανδρωθεί το Γυμνάσιο με παιδοψυχολόγο, τόσο απαραίτητο για τους εφήβους σήμερα, που και οι δυο γονείς εργάζονται και χρειάζονται βοήθεια...

Αυτές που δε λύγισαν...

Ηταν, αλήθεια, μια ωραία πρωτοβουλία να 'ρθει η νέα γενιά σε επαφή με τους αγώνες των γυναικών, όχι μόνο τους πρόσφατους, αλλά κι αυτούς της γενιάς της Εθνικής Αντίστασης.

Αυτές οι γυναίκες έδωσαν όλη την ικμάδα τους για μια κοινωνία χωρίς διακρίσεις, σε μια πατρίδα με το λαό κυρίαρχο στον τόπο του. Αυτές οι σκέψεις έρχονταν στο νου και πριν από λίγο καιρό, όταν μια άλλη αγωνίστρια, η Νίκη Καστάνη, έφευγε από τη ζωή κρατώντας το «Ριζοσπάστη» στο χέρι. Βαρύς ο φόρος αίματος που πλήρωσε η οικογένειά της στον Εμφύλιο: Ο πατέρας δολοφονημένος, η μητέρα που ονομάστηκε και «Μάνα του Αντάρτη» επίσης δολοφονημένη, τρία από τα αδέλφια της σκοτωμένα. Η ίδια από 14 χρόνων στον αγώνα, στον Πάρνωνα και στον Ταΰγετο. Και μετά, στις φυλακές της Τρίπολης. Εκεί, η Νίκη, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Πολιτιστικού Συλλόγου Απογόνων και Φίλων της Εθνικής Αντίστασης και του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας, Παράρτημα Περιστερίου, Θόδωρος Αυγέρος, έσωσε το λεύκωμα των μελλοθανάτων γυναικών κρατουμένων της Τρίπολης. Στον τελευταίο αποχαιρετισμό και οι συντρόφισσές της μαχήτριες του ΔΣΕ...

«Ορθοστατούσες και ορθοβαδίζουσες», φάροι τιμής για τις γενιές που έρχονται, οι γυναίκες αυτές... Κάποιες γενναίες της Πελοποννήσου ζωντανεύει στο βιβλίο του, που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τη «Σύγχρονη Εποχή», ο Γιώργης Μαντάς με τίτλο «Ο,τι θυμήθηκα από τη συμμετοχή μου στους αγώνες της γενιάς μου 1942-2004». Μέσα από τη χυμώδη αφήγησή του «ζωντανεύουν» λεβέντισσες, όπως η Πίτσα Παπαμιχαήλ, η Σοφία Ματζουράνη, η Καίτη Κόλλια, η Ολγα Πρεκεζέ, η Αργυρώ Σταυροπούλου, η Πηνελόπη Λεβεντάκη, η Ασπασία Δασκαλοπούλου και τόσες άλλες «που έφυγαν» νωρίς στην αυγή της ζωής τους...

Πότε θα γνωρίσουν οι νεότεροι την προσφορά τους; Πότε θα γνωρίσουν την πραγματική Ιστορία του τόπου μας;


Αλίκη ΞΕΝΟΥ - ΒΕΝΑΡΔΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ