ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 12 Μάρτη 2008
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΥΠΑΓΟΡΕΥΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΩΤΑΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μάνατζερ, πειθαρχικά συμβούλια και ... υποβάθμιση!

Πλήρη υποταγή της ανώτατης εκπαίδευσης στους νόμους της καπιταλιστικής αγοράς και επιβολή των αναδιαρθρώσεων μέσα στα ιδρύματα με ...δεσποτισμό, υπαγορεύει ο υπουργός Παιδείας, Ε. Στυλιανίδης, που σε προχτεσινή συνέντευξή του (στο ραδιοσταθμό «Flash 9,61») μίλησε, μεταξύ άλλων, για την ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου αναδιαρθρώσεων της ανώτατης εκπαίδευσης.

Ο υπουργός επιβεβαίωσε από την πλευρά του ότι το ζητούμενο για την κυβέρνηση δεν είναι τόσο η αύξηση των κονδυλίων για την Παιδεία αλλά το πού θα διοχετεύονται αυτά τα κονδύλια. Είπε, για παράδειγμα, ότι η Ελλάδα είναι «η πρώτη χώρα στην Ευρώπη σε δαπάνες για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Το 1,8% επί του ΑΕΠ δαπανάται εκεί». Συμπλήρωσε όμως ότι «η διαχείριση αυτών των κονδυλίων (...) μπορεί να βελτιωθεί σημαντικά τώρα, με τη θεσμική μεταρρύθμιση η οποία ολοκληρώνεται και κυρίως μέσα από τους τετραετείς οικονομικούς προγραμματισμούς».

Με άλλα λόγια, τα κονδύλια είναι αρκετά, δε φταίει η ελλιπέστατη χρηματοδότηση, π.χ., των ΤΕΙ για το ότι οι σπουδαστές δεν έχουν βιβλία, εργαστήρια, για το ότι τα ιδρύματα δεν έχουν το απαιτούμενο μόνιμο προσωπικό... αλλά φταίει που δεν έχουν προσαρμοστεί ακόμα στις απαιτήσεις της αγοράς! Γι' αυτό εξάλλου ο νόμος - πλαίσιο επιβάλλει μάνατζερ στα ιδρύματα, προκειμένου να φέρει το πνεύμα της καπιταλιστικής αγοράς στην οικονομική λειτουργία των ιδρυμάτων. Κι αυτό ο υπουργός δεν το αρνήθηκε: «Δεν ξέρω αν θα λέγεται μάνατζερ ή γενικός γραμματέας, πάντως προβλέπεται ένα πρόσωπο υψηλών προσόντων, το οποίο θα έχει την ευθύνη να παρακολουθεί αυτά τα ζητήματα και να βοηθά τις πρυτανικές αρχές». Ενώ σε άλλο σημείο συμπλήρωσε ότι «για πρώτη φορά δημιουργείται ένα συγκοινωνούν δοχείο» ανάμεσα στο χώρο των επιχειρήσεων και τα ΑΕΙ!

Πειθαρχικά συμβούλια ενάντια στον ...εσωτερικό εχθρό

Οσο για το πώς θα επιβληθούν όλα αυτά στα ιδρύματα, ο υπουργός είναι αποκαλυπτικός: «Η εφαρμογή των Πειθαρχικών Συμβουλίων για τους διδάσκοντες αλλά και τους διδασκόμενους είναι ένα στοιχείο που κανείς ποτέ δεν τολμούσε σε πανεπιστήμιο ή σε ΤΕΙ να το εφαρμόσει»! Η πληθώρα πειθαρχικών συμβουλίων που δημιουργούνται με τον Εσωτερικό Κανονισμό έχει στόχο τον ...εσωτερικό εχθρό μέσα στα ιδρύματα. Οπως είπε ο υπουργός, τα πειθαρχικά θα αφορούν «σε περιπτώσεις που δε σέβονται το πανεπιστημιακό ήθος ή προβαίνουν σε συμπεριφορές οι οποίες καταλύουν στην πράξη ακόμη και την ίδια την εφαρμογή της δημοκρατικής διαδικασίας»...

Οταν ρωτήθηκε σχετικά, ξεκαθάρισε ότι μιλάει για το θέμα του ασύλου και για τις κινητοποιήσεις που διενεργούνται εντός των ΑΕΙ. «Δίνεται πια από τους εσωτερικούς κανονισμούς η δυνατότητα στις πρυτανικές αρχές να αναλάβουν την ευθύνη που τους αντιστοιχεί (...) να χρησιμοποιήσουν αυτά τα εργαλεία και να επιβάλουν τη δημοκρατία στην πράξη», είπε ο υπουργός. Δηλαδή, η «δημοκρατία» του νόμου - πλαισίου και των επιχειρήσεων να επιβληθεί στη δημοκρατία των φοιτητικών - σπουδαστικών δικαιωμάτων και της αποκλειστικά δημόσιας δωρεάν ανώτατης παιδείας.

Από τα ΙΕΚ στα πανεπιστήμια

Ο υπουργός επανέφερε ευθέως το θέμα της πρόσβασης από τα ΙΕΚ στην ανώτατη εκπαίδευση, λέγοντας: «Σε όλους που σπουδάζουν σήμερα σε ΙΕΚ ή σε άλλες δομές, κλπ., θα πρέπει να δώσουμε μια ανοιχτή προοπτική, εφόσον το επιθυμούν, ακόμη και σε προχωρημένη ηλικία να μπορούν να συμμετέχουν σε τριτοβάθμιες σχολές».

Τα παραπάνω τα προσδιόρισε χρονικά, σε ένα δεύτερο κύκλο «μεταρρυθμίσεων», μιλώντας για «προσβασιμότητα» και «κινητικότητα» εντός της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι ομολογημένος στόχος τους, λοιπόν, η τραγική υποβάθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης, σε επίπεδο τέτοιο που θα ρυθμιστεί εύκολα και η ...σύνδεσή της με τα ΙΕΚ.

Εργαλείο επιβολής η «αξιολόγηση»

Μόλις το 25% των Τμημάτων των ΑΕΙ έχουν ξεκινήσει διαδικασίες εσωτερικής αξιολόγησης (114 Τμήματα) και η παρότρυνση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας προς την Αρχή που επιβλέπει αυτές τις διαδικασίες, ήταν «να εντατικοποιήσουν και να επιταχύνουν τη δουλειά που γίνεται».

Ο υπουργός Ε. Στυλιανίδης, μετά τη συνάντησή του χτες με το ΔΣ της Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΑΔΙΠ) θύμισε ότι θα κοπεί η χρηματοδότηση μεταπτυχιακών προγραμμάτων στα Τμήματα που δε θα προχωρήσουν τις διαδικασίες αξιολόγησης, αλλά και στα Τμήματα που ...δε θα πάρουν καλό βαθμό(!) αφού, όπως είπε, η χρηματοδότηση συνδέεται «με την πορεία και την αποτελεσματικότητα στη διαδικασία της αξιολόγησης».

Για άλλη μια φορά, δε, ομολόγησε ότι το πρόβλημά του είναι το φοιτητικό κίνημα και όλοι όσοι αγωνίζονται ενάντια στις αναδιαρθρώσεις, λέγοντας στους δημοσιογράφους ότι ξεπερνιούνται «προβλήματα» που υπήρχαν στο παρελθόν για την αξιολόγηση και «τόσο το φοιτητικό κίνημα, η φοιτητική κοινότητα, όσο και η ακαδημαϊκή κοινότητα στο σύνολό της προσχωρεί πια σε αυτή τη λογική»...

Δικαίωμα η ειδική αγωγή

Δράση για την πραγματική αναβάθμιση της ειδικής αγωγής έχει αναλάβει το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών, μπροστά και στην επικείμενη κατάθεση σχετικού νομοσχεδίου. Χτες, κλιμάκιο του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών επισκέφτηκε το 1ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου.

Το 1ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου έχει τριάντα μαθητές (δέκα από τους οποίους ανήκουν στο αυτιστικό φάσμα) σε 6 τμήματα. Οπως πολλά ειδικά σχολεία, αντιμετωπίζει ελλείψεις σε ειδικό επιστημονικό προσωπικό αφού δεν υπάρχει ψυχολόγος και λογοθεραπευτής και η εργοθεραπεύτρια καλύπτει ώρες και σε άλλο σχολείο, ενώ δεν υπάρχει μουσικός, κάτι που σε ένα ειδικό σχολείο δε συνιστά «πολυτέλεια», αλλά πραγματική ανάγκη.

Οι εκπαιδευτικοί του ΠΑΜΕ ανέπτυξαν τους στόχους πάλης των ταξικών δυνάμεων συνολικά για την ειδική αγωγή, επισήμαναν ότι και το επικείμενο νομοσχέδιο κινείται σε αντιδραστική κατεύθυνση τόσο για την ειδική αγωγή όσο και για το προσωπικό των ειδικών σχολείων. Το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών προγραμματίζει μια σειρά πρωτοβουλιών για την ειδική αγωγή ενόψει και της κατάθεσης του νομοσχεδίου, με περιοδείες, συγκέντρωση υπογραφών σε κείμενο που προβάλλει αιτήματα για πραγματική αναβάθμιση της ειδικής αγωγής και καλεί εκπαιδευτικούς, προσωπικό ειδικών σχολείων, γονείς και ΑμΕΑ να διεκδικήσουν πραγματική αναβάθμιση της ειδικής αγωγής.

ΠΡΥΤΑΝΕΙΑ ΕΜΠ
Διορθώσεις στο νομοσχέδιο για τα μεταπτυχιακά

Αντιρρήσεις σε πλευρές του προσχεδίου για τα μεταπτυχιακά προγράμματα του υπουργείου Παιδείας εκφράζει με ανακοίνωσή της η Πρυτανεία του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, που ωστόσο επισημαίνει ότι ορισμένες ρυθμίσεις του προσχεδίου «αν υποστούν περαιτέρω επεξεργασία, συνιστούν θετικές παρεμβάσεις για την αναβάθμιση των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών σπουδών». Η πρυτανεία του ΕΜΠ επισημαίνει στην ανακοίνωσή της τις πλευρές εκείνες οι οποίες κατά τη γνώμη της χρειάζονται διόρθωση (δίδακτρα, πιστωτικές μονάδες κλπ.), ενώ επαναλαμβάνει το αίτημα για ισοτίμηση των πτυχίων των ελληνικών πανεπιστημίων που προκύπτουν μετά από πενταετείς σπουδές (όπως είναι οι σπουδές στο ΕΜΠ) με μάστερ.

  • Αδυναμία εφαρμογής του Προεδρικού Διατάγματος για τη διανομή συγγραμμάτων με βάση τις ρυθμίσεις του νέου νόμου - πλαισίου δηλώνει σε απόφασή της η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Πατρών. Οπως επισημαίνει, το ΠΔ εμφανίζει: «α) Προβλήματα συνολικού προσανατολισμού, αφού δυστυχώς υπονομεύει τη θετική ιδέα του πολλαπλού συγγράμματος με διατάξεις που περιορίζουν την ευρεία και με δημόσιες δαπάνες διανομή συγγραμμάτων και β) τεχνικά προβλήματα τα οποία καθιστούν αδύνατη κάθε προσπάθεια εφαρμογής των σχετικών διατάξεων».


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ