ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 2 Μάη 2008
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΓΩΓΟΣ «ΣΑΟΥΘ ΣΤΡΙΜ»
Ενας νέος δρόμος κινδύνου

Επιχειρώντας να εξωραΐσει τη συμφωνία για το νέο αγωγό, η κυβέρνηση εμφανίζει σαν όφελος των εργαζομένων τα υπερκέρδη που θα καρπωθούν τα ευρωπαϊκά μονοπώλια και οι μεγαλοεπιχειρηματίες

Associated Press

Στις τυπικότητες περί διασφάλισης «ενεργειακής επάρκειας» για την Ελλάδα αλλά και την υπόλοιπη Ευρώπη εστιάζει η κυβέρνηση την προπαγάνδα της, με αφορμή τη συμφωνία για το νέο αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου από τη Ρωσία, «Σάουθ Στριμ», που υπέγραψαν την περασμένη Δευτέρα ο πρωθυπουργός, Κ. Καραμανλής, με τον Πρόεδρο της Ρωσίας, Βλ. Πούτιν. Στο πλαίσιο αυτό ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης, Χρ. Φώλιας - επιχειρώντας να διασκεδάσει τις εντυπώσεις - με χτεσινές του δηλώσεις έκανε λόγο για όφελος από τη συμμετοχή της Ελλάδας στο νέο αγωγό φυσικού αερίου που σχεδιάζει η Ρωσία και πρόσθεσε πως δεν τίθεται θέμα δυσφορίας των Αμερικανών. Ωστόσο, μόλις πριν από λίγες μέρες, κατά την επίσκεψή του στην Ελλάδα και μετά τη συνάντησή του με τον Χρ. Φώλια, ο υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Μ. Μπράιζα, είχε δηλώσει ότι «η λύση για την Ελλάδα και για τους φίλους μας βόρεια από εδώ είναι διπλή: Ο ελληνοτουρκικός αγωγός και ο "Ναμπούκο"» (ο οποίος είναι ανταγωνιστικός του νέου ρωσικού αγωγού).

Η διαστρέβλωση της πραγματικότητας από την κυβέρνηση για τη στάση των Αμερικανών έχει άμεση σχέση με την άρνησή της να παραδεχτεί ότι σε μια περίοδο όξυνσης των αντιπαραθέσεων του μεγάλου κεφαλαίου και των πολιτικών υπηρετών του για τα ενεργειακά θέματα αυξάνεται αλματωδώς ο κίνδυνος για τις χώρες και τους λαούς που εμπλέκονται στους «δρόμους της ενέργειας». Πέρα απ' όλα αυτά, όταν η κυβέρνηση μιλά για κέρδη από τα ...τέλη διέλευσης του φυσικού αερίου κρύβει ότι οι αγωγοί υπηρετούν αποκλειστικά τα υπερκέρδη των εταιρειών που τους χρησιμοποιούν και ότι δεν προκύπτει κανένα όφελος για τους λαούς των χωρών από τους οποίους διέρχονται.

Οι δυο κυβερνήσεις συμφώνησαν στη Μόσχα για τη συμμετοχή στο τμήμα του «Σάουθ Στριμ» που θα ξεκινά από τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα και θα κατευθύνεται στην Ιταλία. Η συμφωνία έχει ισχύ 30 ετών και η δυναμικότητα του αγωγού υπολογίζεται σε 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως. Το έργο θα αναληφθεί από κοινή εταιρεία της ρωσικής «Γκάζπρομ» και της ΔΕΣΦΑ με ισόποση συμμετοχή. Μέρος του φυσικού αερίου θα προορίζεται για την ελληνική αγορά. Η ακριβής διαδρομή θα καθοριστεί στο μέλλον. Οι οικονομικοτεχνικές μελέτες θα πρέπει να εκπονηθούν μέσα σε 18 μήνες μετά την ίδρυση της κοινής εταιρείας. Μέσα σε 24 μήνες από την εκπόνησή τους θα πρέπει να αποφασιστεί εάν το έργο είναι βιώσιμο ώστε να προχωρήσει. Η συμφωνία προβλέπει και το ενδεχόμενο αύξησης των διακινούμενων ποσοτήτων, πάντα με κριτήρια της αγοράς.

Σε ανακοίνωση της «Γκάζπρομ» αναφέρεται ότι ο «Σάουθ Στριμ» θα καλύψει μέρος μόνο της αυξημένης ζήτησης φυσικού αερίου της ΕΕ τα επόμενα χρόνια και ότι ο συγκεκριμένος αγωγός θα είναι συμπληρωματικός του αμερικανόπνευστου «Ναμπούκο».

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - «ΝΤΟΪΤΣΕ ΤΕΛΕΚΟΜ»
Συζητούν τις λεπτομέρειες παράδοσης

Ενα βήμα πριν την οριστική συμφωνία με τους Γερμανούς για την παράδοση του ΟΤΕ στο γερμανικό κολοσσό «Ντόιτσε Τέλεκομ» (ΝΤ), βρίσκεται η κυβέρνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δύο πλευρές έχουν ήδη συμφωνήσει στο θέμα των αρμοδιοτήτων που θα έχει ο διευθύνων σύμβουλος, ο οποίος θα οριστεί από την ΝΤ στον ΟΤΕ, και μένει να οριστεί επακριβώς το τίμημα που θα εισπράξει το Δημόσιο για την εκχώρηση του 3% του Οργανισμού στους Γερμανούς. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η κατ' αρχήν συμφωνία παρουσιάστηκε στην προχτεσινή συνεδρίαση της κυβερνητικής επιτροπής και εκκρεμεί η επικύρωσή της από τη Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων.

Στην ανακοίνωση που εκδόθηκε μετά τη συνάντηση των συναρμόδιων υπουργών Οικονομίας και Μεταφορών - Επικοινωνιών με τον αντιπρόεδρο της ΝΤ την περασμένη Τετάρτη, αναφέρεται ότι «οι συζητήσεις για τη σύναψη συμφωνίας στρατηγικής συμμαχίας για τον ΟΤΕ έχουν σημειώσει σημαντική πρόοδο και θα συνεχιστούν και την επόμενη εβδομάδα».

Στελέχη του υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών εκτιμούν ότι την ερχόμενη εβδομάδα θα έχει τελειώσει η υπόθεση, με τη διευθέτηση και των τελευταίων λεπτομερειών, ώστε οι δύο πλευρές να προχωρήσουν στην υπογραφή τελικής συμφωνίας. Για το θέμα των αρμοδιοτήτων τα ίδια στελέχη επισημαίνουν ότι το «καθημερινό μάνατζμεντ» θα ασκείται από τον διευθύνοντα σύμβουλο (τον οποίο θα ορίσουν οι Γερμανοί) και ότι το ελληνικό Δημόσιο θα εξασφαλίσει δικαιώματα αρνησικυρίας (βέτο) σε θέματα στρατηγικής, συγχωνεύσεων, εξαγορών, πωλήσεων, εθνικής ασφάλειας κλπ.

Ανεξάρτητα, πάντως, από το ποια θα είναι τελικά η συμφωνία κυβέρνησης και ΝΤ, η ουσία είναι ότι οι Γερμανοί, μετά τις αερομεταφορές (ελέγχουν τον πρώτο αερολιμένα της χώρας, το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος»), πατούν γερά το πόδι τους και στο νευραλγικό τομέα των ελληνικών τηλεπικοινωνιών.

ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ
Πήρε τη «χρυσή» έγκριση

Εγκρίθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης - μετά από θετική εισήγηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας - το αίτημα του Ομίλου Μυτιληναίος για μετατροπή της άδειας λειτουργίας της ηλεκτροπαραγωγικής μονάδας φυσικού αερίου 334 MW, η οποία έχει κατασκευαστεί στις εγκαταστάσεις της Αλουμίνιο ΑΕ, (πρώην ΠΕΣΙΝΕ). Η μετατροπή επιβαρύνει σημαντικά τη ΔΕΗ, η οποία τιμολογεί το ηλεκτρικό ρεύμα φτηνότερα απ' όσο το αγοράζει από τη χονδρεμπορική αγορά στην οποία θα ενταχθεί η νέα ιδιωτική μονάδα, η δεύτερη μετά από αυτή των ΕΛ.ΠΕ.

Αρχικά είχε εκδοθεί άδεια ώστε η μονάδα να καλύπτει τις ανάγκες της τότε «Αλουμίνιον της Ελλάδος». Μετά την εξαγορά της εταιρείας από τον Ομιλο Μυτιληναίου και την εκτίναξη της χοντρικής τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος άλλαξαν τα σχέδια, με σκοπό η «Αλουμίνιον» να πουλά ακριβά στο σύστημα το σύνολο του παραγόμενου από αυτήν ηλεκτρικού ρεύματος και να αγοράζει πάμφθηνα από τη ΔΕΗ το ρεύμα που χρειάζεται. Πρόσφατα, δικαστική απόφαση επέτρεψε την ακύρωση της συμφωνίας «ΔΕΗ - Αλουμίνιον», με αποτέλεσμα το σχέδιο να λειτουργήσει κατά το ήμισυ. Παρ' όλα αυτά, τα κέρδη της «Endesa Hellas», της κοινής εταιρίας «Endesa» - Μυτιληναίου, προβλέπονται σημαντικά.

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Κι αυτός ο αγωγός θα «τροφοδοτεί» τα υπερκέρδη

Σχολιάζοντας το περιεχόμενο της ελληνορωσικής συμφωνίας για τον αγωγό φυσικού αερίου, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει:

«Ο ελληνικός λαός πρέπει να είναι δύσπιστος προς τους πανηγυρισμούς της κυβέρνησης για τα μεγάλα οφέλη που θα προκύψουν από τη νέα συμφωνία με τη ρωσική κυβέρνηση για τον αγωγό αερίου.

Και αυτός ο αγωγός, όπως και του πετρελαίου "Μπουργκάς -Αλεξανδρούπολης", αν γίνουν, θα ανήκουν και θα τους εκμεταλλεύονται οι ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι με αποκλειστικό σκοπό το υπερκέρδος σε βάρος των λαϊκών συμφερόντων. Ετσι η ενέργεια θα συνεχίσει να είναι πανάκριβη για το λαό.

Εντελώς αβάσιμος και αποπροσανατολιστικός είναι ο ισχυρισμός ότι η διέλευση από τη χώρα και τα Βαλκάνια των ενεργειακών αγωγών καθιστά τη χώρα και την περιοχή ασφαλή. Στα Βαλκάνια, που διαρκώς οξύνονται οι ενδοϊμπεριαλιστικές αντιθέσεις και ανταγωνισμοί για τον έλεγχο των αγορών και των δρόμων της ενέργειας, οι ενεργειακοί αγωγοί ενδέχεται να αποτελέσουν παράγοντα όξυνσης της αντιπαράθεσης. Και από αυτή την άποψη ο απεγκλωβισμός της χώρας από τους ιμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς αποτελεί μονόδρομο.

Ο ελληνικός λαός δεν πρέπει να συγχέει το ρόλο του σημερινού ρωσικού κράτους με τον φιλειρηνικό ρόλο και την αντιιμπεριαλιστική προσφορά της Σοβιετικής Ενωσης στους λαούς. Η καπιταλιστική Ρωσία σήμερα ενδιαφέρεται αποκλειστικά και μόνο για την κερδοφορία και τη διεύρυνση της ισχύος του ρωσικού κεφαλαίου. Το ΚΚΕ εκτιμά ως χρήσιμη την κατασκευή μεγάλων υποδομών μεταφοράς της ενέργειας και αναγκαία την ύπαρξη εναλλακτικών πηγών. Η αναζήτηση, η εξασφάλιση και η κατασκευή τους αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα της χώρας, μακριά από τις ενδοϊμπεριαλιστικές αντιθέσεις και διενέξεις. Για να υπηρετούνται οι λαϊκές ανάγκες και να μη ρυπαίνουν το περιβάλλον, απαιτείται ένας διαφορετικός δρόμος ανάπτυξης και διεθνών σχέσεων, όπου η ενέργεια θα είναι κοινωνικό αγαθό, θα τη διαχειρίζεται ένας ενιαίος αποκλειστικά δημόσιος φορέας και θα συνάπτει διεθνείς συνεργασίες στη βάση του αμοιβαίου οφέλους».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ