ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 15 Οχτώβρη 2020
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Οι ταινίες της βδομάδας

«Ο Δράκος του Κακού»
«Ο Δράκος του Κακού»
Νέα βδομάδα και νέες κυκλοφορίες ταινιών, αν και η μεγάλη είδηση είναι ότι ανοίγουν πλέον και οι κλειστοί κινηματογράφοι. Η πληρότητά τους θα κυμαίνεται από 30% έως 65%, ανάλογα με το επίπεδο στο οποίο βρίσκεται η κάθε περιοχή στο χάρτη υγειονομικής ασφάλειας την εκάστοτε χρονική περίοδο.

Αυτή τη βδομάδα δεν υπάρχουν ιδιαίτερα αξιόλογες ταινίες να παρακολουθήσει κανείς, με εξαίρεση την επανέκδοση του Γκλάουμπερ Ρόχα και το κινούμενο σχέδιο «Γιάκαρι» για τους πολύ νεαρούς θεατές. Ενδιαφέρουσες ταινίες θα παρουσιαστούν στο 11ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, που φέτος θα διεξαχθεί διαδικτυακά και δωρεάν από αύριο 16 έως 26 Οκτώβρη, από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος.

O Dragao da Maldade contra o Santo Guerreiro (Antonio das Mortes) / Ο Δράκος του Κακού ενάντια στον Αγιο Πολεμιστή / Γκλάουμπερ Ρόχα / 1969

Συνέχεια του «Ο θεός και ο διάβολος στη χώρα του ήλιου». Και αυτή τη φορά ο σπουδαίος Βραζιλιάνος σκηνοθέτης Ρόχα στήνει τον άξονα της ταινίας του γύρω από τον κεντρικό πρωταγωνιστή, τον Αντόνιο ντας Μόρτες, πληρωμένο δολοφόνο της εξουσίας ο οποίος έχει μείνει στην απραξία, καθώς χρόνια τώρα δεν εμφανίζεται κάποιος κανγκασέιρο (ηγέτης των καταπιεσμένων). Ολα αλλάζουν όταν εμφανίζεται ο Κουρίσκου, ο καινούργιος κανγκασέιρο. Ο αστυνομικός διευθυντής, τσιράκι των πολυεθνικών, και ο συνταγματάρχης και πλούσιος γαιοκτήμονας αναθέτουν στον Αντόνιο τη δολοφονία του Κουρίσκου. Κατά τη διάρκεια της ταινίας - και αυτό είναι το ιδιαίτερα ενδιαφέρον - ο χαρακτήρας του Αντόνιο μεταστρέφεται και γίνεται συνοδοιπόρος όλων εκείνων που χρόνια πολεμούσε...

«Γιάκαρι»
«Γιάκαρι»
Σε αντίθεση με τον ασπρόμαυρο «θεό και διάβολο», «ο δράκος και ο πολεμιστής» είναι έγχρωμη ταινία με πολύ έντονα παραδοσιακά χρώματα της Βραζιλίας. Ο Ρόχα, έχοντας μελετήσει το λαϊκό θέατρο, τις θρησκευτικές παραδόσεις (αφρικανικές ρίζες και καθολικισμός) και προσμείξεις της βραζιλιάνικης κουλτούρας, φτιάχνει μια καθαρά πολιτική ταινία, με στοιχεία όπερας, για τον ιμπεριαλισμό, την αποικιοκρατία και την επανάσταση. Ο ιερέας, ο γαιοκτήμονας, η γυναίκα του, ο αστυνομικός διευθυντής, η Αγία των φτωχών, ο πληρωμένος δολοφόνος των αφεντικών, ο κανγκασέιρο, όλοι αυτοί οι χαρακτήρες της ταινίας είναι ένας προς έναν συμβολικοί της ιδιότητάς τους και ταυτόχρονα πολύ απλοί στην κατανόησή τους, γιατί το πολιτικό «νέο σινεμά» θέλει να αφυπνίσει αυτούς τους οποίους περιγράφει, τους αγράμματους φτωχούς αγρότες της χώρας.

Στα τέλη της δεκαετίας του '60 η Βραζιλία έπρεπε να «τελειώνει» με τους μεγάλους γαιοκτήμονες και τις κοινωνικές αναταραχές των πεινασμένων, ώστε να εδραιωθούν ανεμπόδιστα οι μεγάλες - κυρίως αμερικανικές - πολυεθνικές στο έδαφός της. Σ' αυτή την κατεύθυνση βοήθησε πέρα από τη στρατιωτική χούντα και η πολιτιστική διείσδυση των αμερικανικών συμφερόντων στον κινηματογράφο, αρά και στη συνείδηση του λαού. Ετσι οι σκηνοθέτες του «σινεμά νόβο», πέρα από τα γυρίσματα των ταινιών τους, έστησαν και ολόκληρο δίκτυο διανομής, ώστε να μπορούν να εκφράζουν τη φωνή τους στο λαό της Βραζιλίας. «Κάνουμε ταινίες γιατί αυτή είναι η συνεισφορά μας στην επανάσταση, με στόχο όχι μόνο να συνειδητοποιήσει ο λαός της Βραζιλίας την κατάσταση που βρίσκεται αλλά και να επαναστατήσει... Ο "Αντόνιο" είναι μια επαναστατική ταινία έναντι στην κυρίαρχη αισθητική, του κινηματογράφου των κυρίαρχων (Χόλιγουντ)», έχει αναφέρει σε συνέντευξή του ο Ρόχα.

Η ταινία απέσπασε το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Κανών το 1969.

Γιάκαρι, η ταινία / Yakari, le film / Τόμπι Γκένκελ, Ξαβιέ Τζιακομέτι / 2020

Η ιστορία ενός μικρού, γενναίου αγοριού και ενός αλόγου που τρέχει σαν τον άνεμο... Μια τρυφερή ιστορία για τη φιλία, τη θέληση, την αγάπη και το σεβασμό στη φύση και τα ζώα, ιδανική για παιδιά προσχολικής ηλικίας και μικρών τάξεων του Δημοτικού.

Οι μορφές είναι σχεδιασμένες χωρίς έντονα χαρακτηριστικά, με συναισθηματισμό και σεβασμό στην ηλικία που απευθύνεται. Η εικονογράφηση της ταινίας είναι ιδιαίτερη και βρίσκεται μακριά από την αμερικανική ή ιαπωνική τεχνοτροπία.

Η ταινία αφηγείται την ιστορία ενός μικρού Ινδιάνου, του Γιάκαρι, ο οποίος ξεκινά μόνος του να ακολουθήσει το μονοπάτι του Μικρού Κεραυνού, ενός άγριου αλόγου που φημολογείται ότι είναι αδάμαστο. Σε αυτό το μεγάλο ταξίδι, ο Γιάκαρι και ο Μικρός Κεραυνός θα ζήσουν μια μεγαλειώδη περιπέτεια μέχρι να βρουν το δρόμο της επιστροφής στο σπίτι.

Σε πολλούς μικρούς μας φίλους και στους γονείς τους ο «Γιάκαρι» μπορεί να είναι γνωστός, καθώς αποτελεί ένα από τα γνωστά γαλλο-βελγικά κόμικ (1973 - 2016) που αποτέλεσε και τη βάση για τηλεοπτική μεταφορά.

Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, θεσμός της Ταινιοθήκης της Ελλάδας, θα διεξαχθεί από αύριο 16 έως 26 Οκτώβρη, για πρώτη φορά διαδικτυακά, με δεδομένες τις πρωτόγνωρες συνθήκες που διαμορφώθηκαν λόγω της πανδημίας.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συνολικά 151 μικρού και μεγάλου μήκους ταινίες, αφιερώματα σε σκηνοθέτες του παγκόσμιου κινηματογράφου, πρόσφατα αποκατεστημένες ταινίες από όλο τον κόσμο, σύγχρονο πορτογαλικό κινηματογράφο, αφιέρωμα στον ανεξάρτητο αφροαμερικανικό κινηματογράφο από το 1920 έως το 1989, αφιέρωμα στον ελληνικό κινηματογράφο του φανταστικού, διεθνές διαγωνιστικό τμήμα, συζητήσεις και σεμινάρια.

Οποιος επιθυμεί μπορεί να παρακολουθήσει το Φεστιβάλ, δωρεάν, στη διεύθυνση online.tainiothiki.gr. Η πλατφόρμα ανοίγει αύριο Παρασκευή, μέρα έναρξης του Φεστιβάλ.


ΕΕΤΕ - ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΕΠΟΛΙΩΝ
Διεκδικούν τη δημιουργία Πολιτιστικού Κέντρου στο «Βότρυς»

Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, από κοινού με τον Εκπολιτιστικό Εξωραϊστικό Σύλλογο Σεπολίων «Η Αναγέννηση», διεκδικούν την προστασία, αναστύλωση και ανάδειξη των χαρακτηρισμένων ως «μνημείων» βιομηχανικών κτιρίων του «ΒΟΤΡΥΣ», προτείνοντας μεταξύ άλλων την εγκατάσταση εκεί Πολιτιστικού Κέντρου και Εργαστηρίων Εικαστικών Τεχνών.

Τα ΔΣ των δύο φορέων επισημαίνουν ότι πρόκειται για μια πρόταση που έχουν ανάγκη οι οικογένειες και η νεολαία των Σεπολίων και των γύρω περιοχών: «Η ανάπλαση που διεκδικούν οι κάτοικοι και ο Σύλλογος "Η Αναγέννηση" και για την οποία εκατοντάδες έχουν υπογράψει, θα δώσει ανάσα ζωής σε μία γειτονιά που ασφυκτιά εδώ και δεκαετίες. (...)

Προτείνουμε και διεκδικούμε τα παλιά βιομηχανικά κτίρια που έχουν χαρακτηριστεί ως "μνημεία" να προστατευτούν, να αναστυλωθούν και να αναδειχτούν όπως πρέπει, ενώ τώρα ρημάζουν και σιγά σιγά καταστρέφονται. Προτείνουμε και διεκδικούμε σε αυτόν το χώρο να στεγαστεί ένα σύγχρονο δημόσιο "Πολιτιστικό Κέντρο και Εργαστήρια Εικαστικών Τεχνών" με την επιμέλεια και την ευθύνη λειτουργίας του ΕΕΤΕ. Σκοπός μας οι χώροι να αποτελέσουν πυρήνα μορφωτικής, πολιτιστικής και δημιουργικής δραστηριότητας, με στόχο πάνω από όλα τη συμμετοχή των κατοίκων της περιοχής αλλά και ευρύτερα της Αθήνας. Αυτός ο χώρος θα μπορεί να φιλοξενήσει εκατοντάδες νέους και νέες και μικρά παιδιά, σχολεία, σχολές, αλλά και ομάδες ανθρώπων όλων των ηλικιών που θα θέλουν να αξιοποιήσουν δημιουργικά το χρόνο τους, να παρακολουθήσουν ή/και να εκπαιδευτούν στις εικαστικές τέχνες. Αυτός ο χώρος, εφόσον θα χρηματοδοτείται επαρκώς από τον κρατικό προϋπολογισμό, θα φέρνει την τέχνη κοντά στους δημότες, μακριά από κάθε εμπορική εκμετάλλευση, ενάντια στην εμπορευματοποίηση των τεχνών και την υποβάθμισή τους και σε αντίθεση με το θορυβώδες "τίποτα" εκεί όπου κυριαρχεί το κέρδος».

Πρόκειται για μια πρόταση διεκδίκησης και αγώνα για τους κατοίκους των Σεπολίων και των γύρω περιοχών, που το επόμενο διάστημα «θα λάβει "σάρκα και οστά" σε κοινές πρωτοβουλίες και εκδηλώσεις, καθώς και στο Δημοτικό Συμβούλιο όπου θα απαιτήσουμε να συζητηθεί το σύνολο των αιτημάτων που συγκροτούν την ανάγκη ανάπλασης της περιοχής στο "ΒΟΤΡΥΣ", το "ΚΟΡΟΠΟΥΛΗ" και τα άλλα αδόμητα οικόπεδα», καταλήγουν τα ΔΣ του ΕΕΤΕ και του Συλλόγου «Η Αναγέννηση».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ