ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 18 Ιούλη 2008
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΗΡΩΔΕΙΟ
Εισπρακτικής λογικής «πνιγμός» του μνημείου

Eurokinissi

Με «πλημμύρα» εκδηλώσεων, για καθαρά εισπρακτικούς λόγους, θα «πνίξει» η κυβέρνηση το Ηρώδειο. Παρά τις μακρόχρονες ανησυχίες του για τους αυξανόμενους κινδύνους του μνημείου από την εντατική χρήση του, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο κλήθηκε να εγκρίνει - και ενέκρινε - την παραχώρηση του Ηρωδείου για πραγματοποίηση 25 εκδηλώσεων από τις 1/9 - 9/10. Πρόκειται για εκδηλώσεις εκτός του προγράμματος του Ελληνικού Φεστιβάλ. Εκδηλώσεις, των οποίων οι διοργανωτές πληρώνουν αλμυρότατο ενοίκιο και πολλοί καλλιτέχνες θα υποχρεωθούν να δουλέψουν εξοντωτικά συνθήκες - το πρωί πρόβα με λιοπύρι και το βράδυ παράσταση, προς ζημία και της καλλιτεχνικής ποιότητας της δουλειάς τους. Σχεδόν, δεν υπάρχει μέρα σ' αυτό το διάστημα, χωρίς εκδήλωση στο Ηρώδειο. Κάποιες εκδηλώσεις θα παρουσιαστούν περισσότερο από δύο βραδιές, με αποτέλεσμα την καταπόνηση ενός μνημείου που μαστίζεται από την πολυχρησία.

Το πράσινο φως για την πραγματοποίηση των 25 εκδηλώσεων (υπήρχαν 38 αιτήματα) έδωσε, κατά πλειοψηφία, το ΚΑΣ, σε συνεδρίασή του (15/7). Παρά την έγκριση, στη συνεδρίαση, μέλη του συμβουλίου, για πολλοστή χρονιά, εξέφρασαν τις ανησυχίες τους λόγω του τεράστιου αριθμού των παραστάσεων και, για μια ακόμη χρονιά, υποτίθεται ότι «αποφάσισαν» ότι από το 2009, εκτός του Φεστιβάλ Αθηνών, θα παραχωρείται το Ηρώδειο, μόνο για 15 μόνο εκδηλώσεις το μήνα. Ως μέτρο περιορισμού της χρήσης του, πρότειναν την αύξηση του ενοικίου από τις 3.000 ευρώ που είναι σήμερα στις 10.000 ευρώ. Ακόμη κι αν ισχύσει αυτό, δύσκολα θα πτοήσει τους έχοντες... ενώ οι πάσχοντες οικονομικά φορείς, λ.χ. τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα, λόγω του δυσβάστακτου γι' αυτά ενοικίου θα μένουν εκτός Ηρωδείου.

Το άλλο ζήτημα που προκύπτει αφορά στην επιλογή των καλλιτεχνών και των παραστάσεων που ζητούν το Ηρώδειο. Με ποια κριτήρια επιλέγονται: Σε τι υπερέχουν όσοι εγκρίνονται από επιτροπή του ΥΠΠΟ; Γιατί, ασφαλώς, δεν είναι η ποιότητα πάντα το κύριο κριτήριο επιλογής, ενώ παράλληλα παρατηρείται πληθώρα «φιλανθρωπικών εκδηλώσεων».

Οι παραστάσεις που θα παρουσιαστούν είναι: 1/9 «Προμηθέας» - ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης, 2/9 «Compania National de Danza», 3/9 Γκόραν Μπρέγκοβιτς, 4/9 Φλαμένκο - Αϊντα Γκομέζ, 5/9 Ρωσική Φιλαρμονική Ορχήστρα, 6/9 Δημήτρης Παπαδημητρίου, 7/9 «Βάτρα-Χ» - Εθνικό Θέατρο, 8/9 Δημήτρης Σγούρος - Ορχήστρα Πατρών, 10/9 «Ο Συμφωνικός Μίκης Θεοδωράκης», 11 - 14/9 «Μήδεια» - ΔΗΠΕΘΕ Πατρών, 15/9 Ιβο Πογκόρελιτς, 17 - 18/9 Γιώργος Νταλάρας - «Μαζί για το παιδί», 19 - 20/9 Αφιέρωμα στον ελληνικό κινηματογράφο, 21 - 22/9 «Το χρονικόν της Αλώσεως» - Γιώργος Χατζηνάσιος, 23/9 Ούτε Λέμπερ, 25/9 Σταύρος Ξαρχάκος - Αγνή Μπάλτσα, 26 - 27/9 Μπαλέτα Αλβιν Εϊλι, 28 - 29/9 Ενιο Μορικόνε, 30/9 Βασίλης Σαλέας, 1/10 Τανγκ Καν, 2/10 Χοροθέατρο «Ροές», 3/10 Αλίκη Καγιαλόγλου, 4/10 Αηδονίδης, Σαμίου, Μπάσης, 7 - 8/10 συναυλία Γ. Θεοφάνους, Μαρινέλλας, Ρέμου, Γαϊτάνου, 9/10 Αφιέρωμα στον Σουγιούλ.

Ουδέν μονιμότερον του προσωρινού!

Οποιος δε θέλει να ζυμώσει δέκα χρόνια κοσκινίζει. Αυτό ταιριάζει στην ΚΣ' Εφορεία Προϊστορικών - Κλασικών Αρχαιοτήτων που «εκπονεί» (!) μελέτη γεωτεχνική, αποστράγγισης, στερέωσης και αναστήλωσης του Ναού του Απόλλων Ζωστήρα στη Βουλιαγμένη. Χτισμένος στα τέλη του 6ου αι. π.Χ. ο ναός του Απόλλωνος Ζωστήρα ανακαλύφθηκε τυχαία, το 1924, από τα παιδιά του Ορφανοτροφείο Βουλιαγμένης, που έπαιζαν με την άμμο, αλλά «εξαφανίστηκε» και πάλι από επιχώσεις, ενώ η εισροή των θαλάσσιων υδάτων, καθώς βρίσκεται δίπλα στην ακτή, τον μετατρέπουν σε λίμνη. Ο χώρος βρίσκεται μέσα στην πλαζ του «Αστέρα Βουλιαγμένης».

Τη σπουδαιότητα του αρχαιολογικού χώρου που κρύβεται κάτω από την παραλία του «Αστέρα Βουλιαγμένης» επιβεβαιώνει η τεράστια δεξαμενή της αρχαϊκής εποχής που αποκάλυψαν εργασίες που εκτελούνται για την κατασκευή νέας εισόδου της πλαζ. Σε απόσταση μόλις 25 μέτρων από τη δεξαμενή βρίσκεται ο ναός του Απόλλωνα Ζωστήρα, στην παραλία του ξενοδοχείου. Σύμφωνα με το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, η δεξαμενή «θα» διατηρηθεί και «θα» αναδειχτεί ως μνημείο, ενώ η κάλυψή της «είναι προσωρινή και για λόγους ασφαλείας».

Βέβαια η ύπαρξή της ήταν γνωστή από τη δεκαετία του '60 όταν πρωτοέγιναν τα έργα για την οργάνωση της πλαζ, τότε του ΕΟΤ, σήμερα της εταιρείας «Αστήρ» της Εθνικής Τράπεζας. Το αρχαίο -διαστάσεων 12,50 μ. x 1,80 μ. - είχε εγκιβωτιστεί και ξανασκεπαστεί. Ετσι, όταν προ καιρού τρύπησαν το τσιμέντο για τα έργα ανακαίνισης ενόψει της καλοκαιρινής περιόδου, αντίκρισαν από κάτω τη δεξαμενή, για την οποία υπήρχε μόνο μια μικρή αναφορά σε αρχαιολογικό δελτίο της εποχής.

Το θέμα αποκτά μεγαλύτερες διαστάσεις, καθώς πρόσφατα κατά την εκσκαφή για την εγκατάσταση πυρασφάλειας στο χώρο των καμπανών της ξενοδοχειακής μονάδας, εντοπίστηκαν σημαντικές αρχαιότητες και συγκεκριμένα αποκαλύφθηκε συγκρότημα κλασικών χρόνων που εδράζεται πάνω σε λείψανα εγκατάστασης της Πρωτοελλαδικής Εποχής. Η ανασκαφή συνεχίζεται και μετά το τέλος της το θέμα θα τεθεί για συζήτηση στο ΚΑΣ.

Ωστόσο, την αγωνία της για την τύχη όλων των αρχαιοτήτων εκφράζει η Κίνηση Πολιτών Βουλιαγμένης, καθώς εδώ και δώδεκα χρόνια είχε κάνει έκκληση στις αρμόδιες αρχές ώστε να ενεργήσουν για την αποκατάσταση και αναστήλωση του ναού Απόλλωνα Ζωστήρα, και μέχρι τώρα δεν έγινε τίποτε, παρά μόνο η μελέτη που, ακόμη, μέλλεται... να ολοκληρωθεί.

Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Αγρινίου δίνει την πρεμιέρα της «Λοκαντιέρα» του Κάρλο Γκολντόνι, στις 22, 23/7 (9 μ.μ.) στο θέατρο «Ρεματιά» Χαλανδρίου, σε μετάφραση και στίχους Αγαθής Δημητρούκα, διασκευάζοντας έτσι σε μουσική την κωμωδία. Η μουσική βασίζεται σε μοτίβα της εποχής του Γκολντόνι (18ος αιώνας), αλλά κυρίως θα χρησιμοποιηθεί μουσική του Βιβάλντι. Σκηνοθεσία: Βασίλης Νικολαΐδης. Σκηνικά - Κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ. Χορογραφίες: Εφη Καρακώστα. Παίζουν: Μαρία Παρασύρη, Λευτέρης Ζαμπιτάκης, Πάνος Σταθακόπουλος, Γιάννης Κοτσαρίνης, Βαγγέλης Ψωμάς. Επίσης, συμμετέχουν και ηθοποιοί από το Αγρίνιο, μέσα στα πλαίσια αξιοποίησης του τοπικού δυναμικού.

Θρυλική «μαύρη όπερα»

Ο Peter Klein και η Living Arts New York παρουσιάζουν (19/7) για πρώτη φορά στην Ελλάδα το μουσικό αριστούργημα του Γκέρσουιν, τη θρυλική «μαύρη όπερα» «Πόργκυ και Μπες», στο θέατρο «Badminton». Συμμετέχουν: 30 ηθοποιοί - τραγουδιστές - 20 μουσικοί - 12 τεχνικοί.

Σε φόντο φυλετικών διακρίσεων που χαρακτήριζαν, και ακόμα χαρακτηρίζουν, τις κοινωνικές σχέσεις λευκών και εγχρώμων στις μεγάλες πόλεις των ΗΠΑ, ξετυλίγεται το δράμα της Μπες, που είναι παντρεμένη με έναν βίαιο άνδρα και με την οποία είναι κρυφά ερωτευμένος ο ανάπηρος Πόργκυ. Το Catfish Row, στο Τσάρλεστον, είναι ο μικρός δρόμος όπου συγκεντρώνονται, σε μικρογραφία, τα βάσανα, αλλά και οι ελπίδες των Αφροαμερικανών. Στην Αμερική της δεκαετίας του '30, που αιμορραγούσε από το μεγάλο κραχ του '29, ο Τζορτζ Γκέρσουιν και ο αδελφός του Ιρα (στιχουργός του έργου), καθώς και ο θεατρικός συγγραφέας Dubose Heyward, δε δίστασαν να δείξουν τις ευθύνες της ρατσιστικής «καλής» λευκής αμερικανικής κοινωνίας. Οπως δε δίστασαν και να δείξουν αμαρτίες και τις αδυναμίες των μαύρων - εμπόριο ναρκωτικών, αλκοολισμός, προκαταλήψεις, βία, απόγνωση, αλλά και στο τέλος του έργου, την ελπίδα για αλλαγή.

«Αντιγόνη» του Μπρεχτ

Την «Αντιγόνη» του Μπρεχτ παρουσιάζει την Κυριακή στο Κηποθέατρο Παπάγου, το «Περίαθλων θέατρο», σε μετάφραση Αλέξη Σολομού, σκηνοθεσία, σκηνικά - κοστούμια Δημήτρη Κορίλη, διδσκαλία χορού Αλέξανδρος Ζαχαρέας. Παίζουν: Δήμητρα Ζέρβα, Στάθης Γράψας, Μαρία Κατσαρού, Δημήτρης Κερεστετζής, Καλλιόπη Ριζοπούλου, Χρίστος Κόκκινος, Αλέξανδρος Ζαχαρέας, Ευθύνης Λιάτος, Μαριλίζα Χρονέα. «Ο Μπρεχτ», σημειώνει ο σκηνοθέτης, «έχοντας νωπές ακόμα τις μνήμες από τον Β' Παγκόσμιο πόλεμο, γράφει την "Αντιγόνη" το 1948, χρησιμοποιώντας τον παγκόσμια γνωστό ελληνικό μύθο για να δείξει πως ο πόλεμος δεν έχει καμιά λογική ή αναγκαιότητα, αλλά πάντοτε χρησιμοποιείται από την εκάστοτε κρατική εξουσία, που τον επιλέγει σαν πολιτική τακτική, επιβάλλοντας στους πολίτες της να τον στηρίξουν και να πληρώσουν το φόρο αίματος».

Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η Χορευτική Ομάδα του Λυκείου Ελληνίδων παρουσιάζει στις 18/7 στο Ηρώδειο, την παράσταση «Ταλάντων, τυμπάνων και χορών εγκώμιον» με τη συμμετοχή της Ομάδας Κρουστών του Λυκείου Ελληνίδων και της Χορωδίας Παραδοσιακού Τραγουδιού του Λυκείου. Ερμηνεύουν: Γιώτα Νέγκα, Ζαχαρίας Καρούνης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ