ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 24 Οχτώβρη 2019
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Το ανάκτορο» στη Λάρισα

Με την Ελένη Γερασιμίδου να δίνει ρεσιτάλ θεατρικής ερμηνείας και τους θεατές που πλημμύρισαν τη θεατρική αίθουσα πότε να συγκινούνται, πότε να γελούν και πάρα πολλοί να ταυτίζονται με την θεατρική κυρία Αγάπη, δόθηκε στο θέατρο «Κώστας Τσιάνος» της Λάρισας η θεατρική παράσταση «Το ανάκτορο στην Ανω Τούμπα».

Το έργο που έγραψε ο πολυβραβευμένος συγγραφέας Παναγιώτης Μέντης και σκηνοθέτησε η Αγγελική Ξένου, είναι ένας συγκλονιστικός μονόλογος που κρατάει, κοντά στη μια ώρα, καθηλωμένο τον θεατή.

Η ιστορία αφορά μια γυναίκα που ανήκει στην τρίτη γενιά μεταναστών της μετεμφυλιακής εποχής, η οποία, όπως και όλη η οικογένειά της - οι πρόσφυγες παππούδες της, οι γονείς της, η ίδια, ο σύζυγός της - «έφαγαν» όλη, σχεδόν, τη ζωή τους στην ξενιτιά για να μπορέσουν να χτίσουν ένα δικό τους σπίτι στην πατρίδα, όπου θα επέστρεφαν συνταξιούχοι να το χαρούν μαζί με την οικογένειά τους και να ζήσουν εκεί τα τελευταία χρόνια της ζωής τους. Το σπίτι χτίστηκε κοντά σε ένα ρέμα στην Ανω Τούμπα της Θεσσαλονίκης, όμως, όπως έγινε με πάρα πολλούς μετανάστες, το όνειρο της Αγάπης για το οποίο δούλεψε σκληρά και ξόδεψε όλες τις οικονομίες της η οικογένειά της, δεν έγινε πραγματικότητα, καθώς, συνταξιούχος πια, βρέθηκε να ζει μόνη κι έρημη σ' ένα άδειο κι αφιλόξενο «ανάκτορο».

Η τελευταία σκηνή της παράστασης, με την Αγάπη να «σπρώχνει», κλαίγοντας, το «ανάκτορο» για να το γκρεμίσει, διαμηνύει ότι η ευτυχία δεν κλείνεται μέσα σε τέσσερις τοίχους, έστω κι αν αυτοί βρίσκονται σε ένα ανάκτορο, έστω κι αν αυτό χτίστηκε με τους κόπους και τα βάσανα των ανθρώπων που το οραματίστηκαν και ταύτισαν τα όνειρά τους με αυτό.

Χαρακτηριστικά είναι τα όσα ανέφερε σχετικά η Ελένη Γερασιμίδου σε συνέντευξή της σε τοπική εφημερίδα: «Το να θέλει ο άνθρωπος να αποκτήσει το δικό του κεραμίδι είναι θεμιτό. Ομως, το όνειρο να μοιάσουμε λίγο και εμείς με τους πλούσιους, δηλαδή να κτίσουμε έναν όροφο για το αγόρι, έναν άλλο για το κορίτσι και αυτά όταν μεγαλώσουν να κάνουν τα ίδια για τα δικά τους παιδιά, είναι κάτι πολύ οδυνηρό. Να περνάει η ζωή σου και να μην μπορείς να χαρείς ούτε τις πιο απλές και όμορφες στιγμές. Δεν έχεις παρέες, δεν ανοίγεις το σπίτι σου να κάνεις ένα τραπέζι όπως έκαναν παλιά οι φτωχοί άνθρωποι και φεύγει έτσι η ζωή. Ετσι έφυγε η ζωή της Αγάπης, της πρωταγωνίστριας, αλλά η Αγάπη στο τέλος την έκανε την ανατροπή».

«Πέντε λαϊκές μορφές» από τον Στ. Ξαρχάκο

Ο Σταύρος Ξαρχάκος θα παρουσιάσει για τέσσερα Σάββατα (16, 23 Νοέμβρη και 14, 28 Δεκέμβρη), στην κεντρική σκηνή του «Gazarte», το ξεχωριστό και σπάνιο αφιέρωμα «5 Λαϊκές Μορφές Με Τρόπον Εντόνως Ερωτικόν», που ενώνει τη νεότερη μουσική ιστορία της χώρας.

Διευθύνοντας επταμελή ορχήστρα κορυφαίων σολίστ, που τον πλαισιώνουν και φωνητικά, ο Στ. Ξαρχάκος θα μας χαρίσει ένα σπάνιο ταξίδι ήχων και συναισθημάτων στα μουσικά έργα του ιδίου καθώς και των Μάνου Χατζιδάκι, Μίκη Θεοδωράκη, Βασίλη Τσιτσάνη και Μάρκου Βαμβακάρη.

Την επταμελή ορχήστρα απαρτίζουν οι: Νεοκλής Nεοφυτίδης (πιάνο), Βασίλης Δρογκάρης (ακορντεόν), Αλέξανδρος Καψοκαβάδης (κλασική κιθάρα, νυκτά έγχορδα), Γιώργος Λιμάκης (κιθάρα), Αντώνης Τζίκας (κοντραμπάσο), Ηρακλής Ζάκκας (μπουζούκι, μπαγλαμάς, τζουράς) και Δημήτρης Ρέππας (μπουζούκι, μπαγλαμάς, τζουράς).

Για τον Νίκο Σκαλκώτα

Ο Νοέμβρης στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών θα είναι γεμάτος με συναυλίες και αφιερώματα στον πρωτοπόρο συνθέτη Νίκο Σκαλκώτα, με αφορμή τη συμπλήρωση 70 χρόνων από τον θάνατό του.

Πιο συγκεκριμένα:

Στις 11 Νοέμβρη, η Αρτεμις Μπόγρη με τη συνοδεία του πιανίστα Γιώργου Κωνσταντίνου παρουσιάζει τον «Κύκλο με τα 16 τραγούδια» του Σκαλκώτα, καθώς και έργα Μπεργκ.

Στις 13 Νοέμβρη, ο Βασίλης Λύκος και η Δανάη Καρά ερμηνεύουν μουσική για τσέλο και πιάνο του συνθέτη.

Στις 18 Νοέμβρη, η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών με μαέστρο τον Βύρωνα Φιδετζή φέρνει κοντά τον «δάσκαλο» Αρνολντ Σένμπεργκ με τους «μαθητές» του, Νίκο Σκαλκώτα και Αντον Βέμπερν. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ακούσει το Κοντσερτίνο για δύο πιάνα και ορχήστρα του Σκαλκώτα, καθώς και έργα σημαντικών εκπροσώπων της Δεύτερης Σχολής της Βιέννης. Με την ορχήστρα συμπράττουν η Μπεάτα Πίντσετιτς και ο Χρήστος Σακελλαρίδης.

Στις 27 Νοέμβρη, η πιανίστα Λορέντα Ράμου φωτίζει μια άλλη πλευρά του έργου του Σκαλκώτα, μέσα στο κλίμα της τζαζ του Μεσοπολέμου.

Στις 28 Νοέμβρη, η πιανίστα Δόμνα Ευνουχίδου και οι Δημήτρης Χανδράκης, Αντρέας Παπανικολάου, Χαρά Σειρά και Αγγελος Λιακάκης (έγχορδα) παρουσιάζουν συνθέσεις για κουαρτέτο εγχόρδων του Σκαλκώτα και του Σοστακόβιτς.

Ο Ν. Σκαλκώτας, παρά τη σύντομη ζωή του (πέθανε το 1949 σε ηλικία 45 ετών), έγραψε 110 περίπου έργα, σε όλα σχεδόν τα μουσικά είδη: Συμφωνικά, έργα για έγχορδα και πνευστά, μπαλέτα, μουσική δωματίου, έργα για σόλο όργανα, φωνητικά έργα, σκηνική μουσική. Στο έργο του χρησιμοποιεί και εξερευνά όλες τις κύριες μουσικές τάσεις της εποχής του, οι οποίες καθόρισαν τη μουσική του 20ού αιώνα: Ατονικότητα, δωδεκαφθογγισμό, προχωρημένη τονικότητα, νεοκλασικισμό. Παράλληλα έκανε συστηματική χρήση στοιχείων δημοτικής μουσικής σε αρκετά έργα.

Εχοντας φανερώσει το εξαιρετικό ταλέντο του στο βιολί από τα 5 κιόλας χρόνια του, σπούδασε στο Ωδείο Αθηνών, από όπου πήρε το 1920 δίπλωμα βιολιού με πρώτο βραβείο και χρυσό μετάλλιο. Το 1921 λαμβάνει υποτροφία στην Ανώτατη Μουσική Σχολή στο Βερολίνο. Γρήγορα, όμως, θα προσανατολιστεί στη σύνθεση, με δασκάλους τον Κουρτ Βάιλ, τον Φίλιπ Γιάρναχ και τον Αρνολντ Σένμπεργκ. Η άνοδος του ναζισμού αναγκάζει τους πρωτοπόρους δημιουργούς να εγκαταλείψουν τη Γερμανία. Το 1933 ο Σκαλκώτας φεύγει κρυφά για την Ελλάδα, αφήνοντας πίσω του τις παρτιτούρες με την έως τότε συνθετική δουλειά του. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα αντιμετωπίζει την καχυποψία του μουσικού στερεώματος της χώρας, παρότι ήταν γνωστή η αξία του. Για να ζήσει αναγκάζεται να εργαστεί ως βιολιστής στα τελευταία αναλόγια των συμφωνικών ορχηστρών. Παρ' όλα αυτά συνθέτει πυρετωδώς, μέχρι και το θάνατό του το 1949.

Η Αιμιλία Υψηλάντη υποδύεται την κοντέσσα Βαλέραινα

«

Το μυστικό της κοντέσσας Βαλέραινας», το έργο του Γρηγορίου Ξενόπουλου, «ανεβαίνει» στη σκηνή του θεάτρου «Αργώ» από την Παρασκευή 8 Νοέμβρη. Την κοντέσσα Βαλέραινα υποδύεται η Αιμιλία Υψηλάντη και σκηνοθετεί η Ρούλα Πατεράκη.

Η υπόθεση διαδραματίζεται στη Ζάκυνθο, όπου οι Βαλέρηδες, αρχοντική γενιά, έχουν ξεπέσει οικονομικά, αγγίζοντας τα όρια της φτώχειας. Η κοντέσσα Βαλέραινα κατέχει μια συνταγή που πηγαίνει από Βαλέραινα σε Βαλέραινα και θεραπεύει τη «θέλλα» των ματιών. Μια μυστική συνταγή την οποία έχει ορκιστεί να μην αποκαλύψει και να την δίνει αφιλοκερδώς σε όποιον την έχει ανάγκη. Την πιέζουν, όμως, η φτώχεια και η πείνα των παιδιών της.

Σημειώνει η Αιμιλία Υψηλάντη για το έργο και την παράσταση: «Αγαπώ πολύ τα έργα του Ξενόπουλου και ο ρόλος της κοντέσσας Βαλέραινας είναι για μένα μία πρόκληση. Με προβλημάτιζε ωστόσο πώς αυτό το έργο μπορεί να παιχτεί σήμερα. Η γλώσσα του θεάτρου και ο τρόπος που δουλεύουμε σκηνοθέτες και ηθοποιοί έχει διαφοροποιηθεί από τον τρόπο που συνήθως ανέβαιναν αυτά τα έργα. Επομένως έπρεπε να στηριχθώ σε καλλιτεχνικούς δημιουργούς, που και την εμπειρία και τη γνώση έχουν για να φέρουν τέτοια κείμενα κοντά στο σημερινό θεατρικό κοινό. Ετσι επέλεξα την Ρούλα Πατεράκη για τη μεταγραφή, τη διδασκαλία και τη σκηνοθεσία του έργου».

Τους ρόλους ερμηνεύουν: Αιμιλία Υψηλάντη: Κοντέσσα Βαλέραινα, Κωνσταντίνος Λεβαντής: Μανώλης, Ευανθία Κουρμούλη: Ελένη, Τασία Σοφιανίδου: Μαρνέτα, Ευθύμης Μπαλαγιάννης: Τζώρτζης Καλομοίρης, Νικόλας Παπαευθυμίου: Παυλάκης.

Συντελεστές: Δραματουργική μεταγραφή - Σκηνοθεσία: Ρούλα Πατεράκη. Σκηνικά: Δημήτρης Μαϊρόπουλος. Κοστούμια: Σταυρούλα Σπύρου, Αμαλία Αντώνη. Πρωτότυπη μουσική και επιμέλεια: Μαρία Κουρμούλη, Νίκη Καραγεώργου

Μέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή στις 21.00, Σάββατο στις 19.00 και 21.00 και Κυριακή στις 19.00.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ