Στην πλήρη εμπορευματοποίηση - ιδιωτικοποίηση του ελληνικού σιδηρόδρομου, με υπερδιπλασιασμό των εισιτηρίων, απολύσεις εργαζομένων, και συγχωνεύσεις - περικοπές δρομολογίων, προχωρά η κυβέρνηση, ενόψει της πλήρους «απελευθέρωσης» των σιδηροδρομικών μεταφορών από το 2011, όπως προβλέπει ρητά οδηγία της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Το οριστικό σχέδιο της κυβέρνησης για τον ΟΣΕ, που παρουσίασε χτες ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Ευρ. Στυλιανίδης, περιέχει ένα πλέγμα αυταρχικών, αντιλαϊκών και αντεργατικών μέτρων, τα οποία πλήττουν συνολικά τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα. Ταυτόχρονα η κυβέρνηση, με το σχέδιο που θέτει σε άμεση εφαρμογή από την 1η Αυγούστου 2009, προχωρά στην απόλυση σχεδόν του μισού προσωπικού, μέσω του «προγράμματος μισθωτής εφεδρείας» και πλήττει κεκτημένα εργασιακά δικαιώματα. Ουσιαστικά, εκείνο που επιδιώκει η κυβέρνηση - σε εφαρμογή ειλημμένων αποφάσεων στις Βρυξέλλες, με τη σύμφωνη γνώμη των κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ - είναι η μετατροπή των σιδηροδρομικών μεταφορών σε πανάκριβο εμπόρευμα. Ολα αυτά προωθούνται με πρόσχημα την «εξυγίανση» και την «ανάπτυξη» του ελληνικού σιδηροδρόμου. Στην ουσία, όμως, πρόκειται για την εφαρμογή της πολιτικής της πλήρους ιδιωτικοποίησης και των σιδηροδρομικών μεταφορών, όπως επιτάσσει το ευρωενωσιακό κεφάλαιο.
Σύμφωνα με το κυβερνητικό σχέδιο, το οποίο τελεί υπό την τυπική έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:
Σχετική βελτίωση από την υποχώρηση δοσοληψιών και καυσίμων
Σε ψηλά επίπεδα διαμορφώνονται τα ελλείμματα τόσο για το εμπορικό ισοζύγιο όσο και για το σύνολο των δοσοληψιών με τα άλλα κράτη και αγορές και αυτό παρά τη σημαντική κάμψη που εμφανίζεται στη γενική οικονομική δραστηριότητα, τον περιορισμό του ελλείμματος από τα καύσιμα, τις μειωμένες νέες παραγγελίες πλοίων στο εξωτερικό για λογαριασμό του εφοπλιστικού κεφαλαίου κ.ά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδας, το εμπορικό έλλειμμα αυξάνεται με ρυθμό πάνω από 2,5 δισ. ευρώ το μήνα, σε μια εξέλιξη που αποτυπώνει την ανισόμετρη ανταλλαγή εμπορευμάτων με τα ισχυρά καπιταλιστικά κέντρα και αγορές.
Συγκεκριμένα για το τετράμηνο Γενάρη - Απρίλη του 2009 καταγράφονται τα εξής:
Το πετρέλαιο θα παραμείνει, τουλάχιστον για τα επόμενα 20 χρόνια, ρυθμιστής των οικονομιών, τόσο της Ελλάδας όσο και άλλων ευρωπαϊκών χωρών, τα χρηματιστηριακά παιχνίδια με τις τιμές του ήδη έχουν αρχίσει ξανά από την αρχή του 2009, η αύξηση της ζήτησης θα συνεχιστεί επίσης με ρυθμούς 1-2% ανά έτος, ο ανταγωνισμός στην εμπορία πετρελαιοειδών θα ενταθεί, ενώ οι εξελίξεις στον τομέα συμπαρασύρουν όλο τον ενεργειακό τομέα, με την ηλεκτρική ενέργεια να γίνεται και αυτή αντικείμενο χρηματιστηριακής δραστηριότητας με αντίστοιχες συνέπειες στις τιμές της. Αυτές είναι μερικές από τις επισημάνσεις δύο μελετών που παρουσιάστηκαν χτες σε ημερίδα του αρμόδιου τμήματος του ΙΝΕ - ΓΣΕΕ, που προϊδεάζουν για τα ακόμη μεγαλύτερα βάρη που αναμένεται να πέσουν στις πλάτες των εργατικών οικογενειών για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών τους, αλλά και για τις συνέπειες στους εργαζόμενους του κλάδου.
Είναι χαρακτηριστική η επισήμανση του ερευνητή Γ. Ευσταθόπουλου ότι όσο ενισχύεται η χρηματιστηριακή πλευρά στην αγορά των ενεργειακών προϊόντων, τόσο μειώνεται η απασχόληση, ενώ έχει διαπιστωθεί σημαντική υστέρηση στις απαραίτητες επενδύσεις. Ιδίως από το 1980, έχει δημιουργηθεί ένα τεράστιο χάσμα ανάμεσα στα επενδυόμενα κεφάλαια και στα υπερκέρδη που διοχετεύτηκαν στους μετόχους. Οι παράλληλες ιδιωτικοποιήσεις διοχέτευσαν πόρους και πάλι στο χρηματιστηριακό παιχνίδι, ενώ οι πρώην κρατικές εταιρείες λειτουργούν προς όφελος των μετόχων, αποποιούμενες οποιαδήποτε έννοια «δημοσίου συμφέροντος». Το επόμενο βήμα έχει να κάνει με την ολοένα και μεγαλύτερη εξάντληση υφιστάμενων κοιτασμάτων, με περιβαλλοντικές συνέπειες και κίνδυνο ενεργειακής ένδειας.
Σε σχόλιό του, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ για τον ΟΣΕ, υπογραμμίζει:
«Η κυβέρνηση με το λεγόμενο πρόγραμμα εξυγίανσης επιχειρεί να αξιοποιήσει τα αποτελέσματα της πολιτικής των κυβερνήσεων ΝΔ - ΠΑΣΟΚ για το σιδηρόδρομο σε βάρος των επιβατών, αυξάνοντας για μια ακόμα φορά τα εισιτήρια, μειώνοντας τα δρομολόγια, προωθώντας την ιδιωτικοποίηση και φυσικά σε βάρος των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων στον ΟΣΕ.
Καμιά αύξηση στα εισιτήρια. Το συμφέρον των λαϊκών στρωμάτων και των εργαζομένων στον ΟΣΕ απαιτεί την παρεμπόδιση και την ανατροπή αυτής της πολιτικής. Για φθηνή και ασφαλή συγκοινωνία ο λαός έχει ανάγκη από σύγχρονο αποκλειστικά δημόσιο σιδηρόδρομο. Αυτό σημαίνει πάλη για ενιαίο φορέα συγκοινωνιών σε μια λαϊκή εξουσία και οικονομία».