ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 26 Φλεβάρη 2011
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ
Δεν υπάρχουν περιθώρια εφησυχασμού

Ανακοίνωση - καταγγελία του Σωματείου για τις μεθοδεύσεις του υπουργείου Πολιτισμού σχετικά με τους επιχορηγούμενους θιάσους

Το ΥΠΠΟ-Τ άνοιξε το «μέτωπο» των συγκρούσεων με τους ανθρώπους του θεάτρου, αρχικά θέτοντας σε δημόσια δήθεν διαβούλευση το νέο πλαίσιο για τις επιχορηγήσεις του θεάτρου, μια, υποτίθεται, ανοιχτή διαδικασία διαλόγου και συνδιαμόρφωσης του πλαισίου επιχορηγήσεων (την ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.opengov.gr/yppol), οι γνωστές υποκριτικές κορόνες του ΠΑΣΟΚ για προαποφασισμένες επιλογές.

Το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, με ανακοίνωσή του, καταγγέλλει το ΥΠΠΟ-Τ, σημειώνοντας, μεταξύ άλλων, ότι «για μια ακόμη φορά προσπαθεί με ύπουλες μεθοδεύσεις να αποπροσανατολίσει τους ανθρώπους του θεάτρου από την πολιτική του, που στην πραγματικότητα κλείνει τα μικρά θέατρα. Η "δημόσια διαβούλευση" στην οποία καλεί για "ανταλλαγή απόψεων" τους ενδιαφερόμενους του χώρου θα γίνει μέσα σε συγκεκριμένο πλαίσιο που δεν αφήνει στους υποψιασμένους περιθώριο για εφησυχασμό. Η συζήτηση για άρση της προϋπόθεσης για επιχορήγηση, της νομικής μορφής που ισχύει ως μη κερδοσκοπικής εταιρείας, αυτομάτως «ανοίγει» την κερκόπορτα, ώστε να επιχορηγούνται και τα μονοπώλια του χώρου. Η απαίτηση να κάνουν οι θίασοι περιοδείες στην Ελλάδα και το εξωτερικό αυτομάτως κλείνει την πόρτα στους μικρούς που δεν αντέχουν οικονομικά να μπουν σε τέτοια διαδικασία ακόμα και με επιχορήγηση. Αλλωστε, αν το ΥΠΠΟ ενδιαφερόταν για τη «θεατρική αποκέντρωση» δε θα οδηγούσε τα ΔΗΠΕΘΕ σε κλείσιμο. Η συνένωση σχημάτων και καλλιτεχνών, την ίδια στιγμή μάλιστα, που το ΥΠΠΟ θα εφαρμόσει σύστημα αξιολόγησης πολλαπλών κριτηρίων με βάση την πολιτική του, που αντιμετωπίζει τη δημιουργία ως εμπόρευμα με στόχο το κέρδος, επιβεβαιώνει περίτρανα την εκτίμησή μας για την επιδίωξή τους για το περαιτέρω τσάκισμα των μικρών θεάτρων. Καλούμε τους ηθοποιούς και τους μικρούς θιασάρχες σε κοινό αγώνα απέναντι στις μεθοδεύσεις του ΥΠΠΟ. Να μην επιτρέψουμε την υλοποίηση της πολιτικής που θέλει κλειστά τα μικρά θέατρα».

Πιο απαξιωτικός - σχεδόν προσβλητικός - γίνεται ο υπουργός Παύλος Γερουλάνος με την επιστολή του ως απάντηση στην επιστολή που του έστειλαν πριν λίγες μέρες οι επιχορηγούμενοι θίασοι: «Ολοι μας γνωρίζουμε πως τα τελευταία χρόνια ο θεσμός αυτός δεν εξυπηρετούσε πια κάποια συγκεκριμένη, στοχευμένη πολιτική. Συχνά, μάλιστα, υπερίσχυαν κριτήρια μικροπολιτικά ή προσωπικών γνωριμιών» (!). Ενώ καλεί τους υπογράφοντες της ανοιχτής επιστολής αναφορικά με την πολιτική του θεάτρου, να λάβουν μέρος στη δημόσια διαβούλευση.


ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ ΓΕΡΟΥΛΑΝΟΥ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ
«Αναπτυσσόμενος κλάδος» ο πολιτισμός...

Αποψη του παλιού ενετικού λιμανιού στα Χανιά
Αποψη του παλιού ενετικού λιμανιού στα Χανιά
Συνεχίζει τη «διαφήμιση» του «Καλλικράτη» ο υπουργός Πολιτισμού - Τουρισμού, Π. Γερουλάνος, ο οποίος, μετά τη Λέσβο, ταξίδεψε στην Κρήτη, στο πλαίσιο επισκέψεών του και στις 13 διοικητικές περιφέρειες, ώστε να δοθεί η «γραμμή» της εφαρμογής της νέας δομής του αστικού κράτους στους τομείς του τουρισμού και πολιτισμού.

Ο υπουργός θέτει σε «διαβούλευση σειρά υποδομών που το ΥΠΠΟΤ προτίθεται να μεταβιβάσει στην τοπική αυτοδιοίκηση με συντονιστή την περιφέρεια, καθώς και μια σειρά αναπτυξιακών εργαλείων που αφορούν στον τουρισμό και στον πολιτισμό και στον αθλητισμό». Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι Περιφέρειες θα «αναλάβουν» αρμοδιότητες που άπτονται του τουρισμού και του πολιτισμού, στο πλαίσιο του γενικότερου προσανατολισμού της κυρίαρχης πολιτικής για εμπορευματοποίηση και των δύο. Θυμίζουμε ότι από τη Λέσβο ο υπουργός παραχώρησε στην Περιφέρεια Βόρειου Αιγαίου ακίνητα που διαχειρίζεται η ΕΤΑ. Ακριβώς το ίδιο ανακοίνωσε και για την Κρήτη, ενώ θα παραχωρηθούν και αθλητικές εγκαταστάσεις: Από την ΕΤΑ θα παραχωρηθούν στο Δήμο Χανίων η έκταση του «Ξενία», η ακτή της πόλης, οι Αγιοι Απόστολοι και το τουριστικό περίπτερο Ομαλού. Επίσης, οι εγκαταστάσεις του ΕΑΚ σε Χανιά και Ρέθυμνο και το Παγκρήτιο Στάδιο στο Ηράκλειο.

Ανακοίνωσε και την ένταξη στο ΕΣΠΑ της ανέγερσης του νέου αρχαιολογικού μουσείου Χανίων. Επίσης, ανέφερε πως απομένουν τυπικές διαδικασίες για την κατεδάφιση του Παλιού Λιμενικού Περιπτέρου και την ανάδειξη του Τεμένους Κιουτσούκ Χασάν (Γιαλί Τζαμί) στο ενετικό λιμάνι της παλιάς πόλης των Χανίων (σ.σ. για την ιστορία αναφέρουμε ότι η γνωμοδότηση της κοινής συνεδρίασης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων, στις 3/2, για το μη χαρακτηρισμό ως μνημείου του Περιπτέρου ήταν οριακή: 11 κατά του χαρακτηρισμού, 10 υπέρ).

Αναφέρθηκε - περισσότερο αγοραία απ' ό,τι στη Λέσβο - στην «αναπτυξιακή δυναμική που έχει ο σύγχρονος πολιτισμός, στην πολιτιστική και οικονομική του αξία, ως ένας από τους πιο γρήγορα αναπτυσσόμενους κλάδους της ευρωπαϊκής οικονομίας»!


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- «Σύγχρονη Εποχή»: Αλεξάντρ Φαντέγιεφ «Νέα Φρουρά» (Συναρπαστικό - δίτομο - μυθιστόρημα για τον επικό αγώνα της κομσομόλικης οργάνωσης «Νέα Φρουρά» εναντίον των ναζί κατακτητών, αγώνας που υπήρξε μια από τις ηρωικότερες σελίδες του Μεγάλου Πατριωτικού Πολέμου για την υπεράσπιση της ΕΣΣΔ και της σοσιαλιστικής της οικοδόμησης). Σε συνεργασία με τον «Οδηγητή» κυκλοφόρησε το βιβλίο «Κομματικός επαναστατικός Τύπος» (καλαίσθητο και πλούσια εικονογραφημένο, με ντοκουμέντα φύλλα του παράνομου και νόμιμου «Ριζοσπάστη», σκίτσα, έργα Τέχνης, φύλλα εντύπων του ΕΑΜ, του ΕΛΑΣ, της ΕΠΟΝ, του ΔΣΕ, της «Κομμουνιστικής Επιθεώρησης», της ΚΝΕ, του «Οδηγητή», κ.ά.).

-- «Κέδρος»: Ευγένιος Ιονέσκο «Αμέντε (`Η πώς να το ξεφορτωθούμε)» (μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ. Μια ακόμη σαρκαστική τραγικωμωδία του κορυφαίου του «Θεάτρου του Παραλόγου», από τον εξαιρετικό και ακαταπόνητο μεταφραστή μεγάλων δραματουργών). Στη σειρά «Θέατρο» κυκλοφόρησαν σε έναν τόμο τα μονόπρακτα της Μαρίας Λαμπαδαρίδου - Πόθου «Το γυάλινο κιβώτιο», «Οι σχεδίες», «Σ' αποχαιρετώ», «Αντιγόνη (Η νοσταλγία της τραγωδίας)», «Χάρτινο φεγγάρι» (2η έκδοση).

-- «Ολκός»: Ράινερ Μαρία Ρίλκε «Ανεκπλήρωτος έρωτας» (μετάφραση Γιώργου Δεπάστα - Βούλας Λούρου. Ανθολόγηση, από τον Γάλλο διανοητή Φαμπρίς Μιντάλ, ποιημάτων, κειμένων και επιστολών του σπουδαίου ποιητή, με θέμα τον χωρίς ανταλλάγματα, προκαταλήψεις και όρια έρωτα, που ωθεί τον άνθρωπο σε μεγάλες κατακτήσεις) και «Ημερολόγιο Βεστερβέντε - Παρίσι (1902)» (πρόκειται για το ημερολόγιο που κρατούσε ο νεαρός τότε ποιητής Ράινερ Μαρία Ρίλκε, ο οποίος εργαζόμενος ως γραμματέας του μέγιστου γλύπτη Ροντέν, κατέγραφε σ' αυτό τις εντυπώσεις του από τη ζωή του στο Παρίσι).

-- «Αλεξάνδρεια»: Γιάννης Βαρβέρης «Η κρίση του θεάτρου Ε' (κείμενα θεατρικής κριτικής 2003-2010)» (5ος τόμος με κριτικές θεάτρου του διακεκριμένου δοκιμιογράφου, ποιητή και μεταφραστή αρχαίου θεάτρου και ξένης ποίησης).

-- «Αίπεια»: Ο κυπριακός εκδοτικός οίκος, σε συνεργασία με το «Σπίτι της Κύπρου» και τις εκδόσεις «Πάπυρος», κυκλοφόρησε τη μελέτη του Αλέξη Ζήρα «Οψεις της Κυπριακής πεζογραφίας 1900 - 2000» (πρόλογος της μορφωτικής ακολούθου Ελένης Αντωνιάδου. Η ιστορική και κριτική μελέτη του Α. Ζήρα αφορά τους πρωτοπόρους και σημαντικότερους συγγραφείς, τις χαρακτηριστικότερες πτυχές, διαστάσεις και αντιθέσεις και τις επιδράσεις ιστορικοκοινωνικών γεγονότων στην κυπριακή πεζογραφία του 20ού αιώνα. Επίκεντρα της μελέτης είναι οι πεζογράφοι: Λουκής Ακρίτας, Κώστας Μόντης, Γιώργος Φιλίππου Πιερίδης, Ηβη Μελεάγρου, Νίκη Μαραγκού, Χρίστος Χατζηπαπάς, Σάββας Παύλου, Κώστας Λυμπουρής, Γιώργος Χαριτωνίδης, Ευτέρπη Αραούζου, Μάριος Μιχαηλίδης).

-- Καστανιώτης: Ζοζέ Σαραμάγκου «Κάιν» (μετάφραση Αθηνάς Ψύλλια. Το τελευταίο, κοινωνικά αλληγορικό, παρότι αντλημένο από τη Βίβλο, μυθιστόρημα του μέγιστου, νομπελίστα Πορτογάλου πεζογράφου, με πρωταγωνιστές ένα θεό νάρκισσο και έναν πρώιμο αντάρτη - τον Κάιν). Χριστόφορος Λιοντάκης «Στο τέρμα της πλάνης» (νέα ποιητική συλλογή του φιλολόγου και εξαιρετικού ποιητή και μεταφραστή). Κυριάκος Ντελόπουλος «Ακης και Δωροθέα» (νέο μυθιστόρημα του σημαντικού πεζογράφου, με πρωταγωνιστή έναν «λογοτέχνη», παιδί της αστικής τάξης, που έφηβος στην Κατοχή ερωτεύθηκε την έφηβη υπηρέτρια της οικογένειάς του και αγωνίστρια της Αντίστασης). Στέλιος Μάινας «Τα φαινόμενα απατούν» (το πρώτο βιβλίο - συλλογή διηγημάτων του πολύ καλού, γνωστού ηθοποιού). Μέντης Κουμανταρέας «Ξεχασμένη φρουρά (Τα κρυφά χαρτιά του συγγραφέα)» (συλλογή διαφόρων κειμένων - δοκιμιακών, βιογραφικών, συνομιλιών, αφηγημάτων - του πασίγνωστου και πολυγραφότατου συγγραφέα).

-- «νέδα» (Μαυροκορδάτου 1, Αθήνα 10678, 210.3839.020): Ασπασία Παπαθανασίου «Γυναικείες μορφές της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας» (Η διεθνώς καταξιωμένη τραγωδός, έχοντας μελετήσει την ιστορία, τον πολιτισμό, την κοινωνική θέση της γυναίκας στην αρχαία Ελλάδα, «καταθέτει» τη δική της θεατρολογική, ανθρωπολογική και ψυχολογική άποψη για τον «κόσμο», τα πάθη και τον ψυχισμό των γυναικείων ηρωίδων στις τραγωδίες των Αισχύλου, Σοφοκλή και Ευριπίδη. Πρόλογος Ρούλας Κακλαμανάκη). Αθηνά Παπαδάκη «Με λύχνο και λύκους» (ποιητική συλλογή της εξαιρετικής πεζογράφου).

-- Μενέλαος Γουβέτας «Η αντάμωση και οι συνειρμοί» (συλλογή 15 διηγημάτων προοδευτικού, ιστορικού και κοινωνικού περιεχομένου του αγωνιστή, πρώην εκπαιδευτικού, παραγωγικού συγγραφέα, συνεργάτη του «Ριζοσπάστη» στην κυριακάτικη στήλη του Διηγήματος. Το βιβλίο κλείνει με το ποίημά του «Το Πολυτεχνείο (Πηγή έμπνευσης, ασταμάτητος αγώνας)». Αθήνα 2010).

-- «Η "Εύγερος" Κεφαλονιάς» (περιοδικό του ομώνυμου Συλλόγου Φαρακλάδων Κεφαλονιάς. τεύχη 21, 22).

-- «Πειραϊκά Γράμματα» (τριμηνιαίο περιοδικό του Πειραϊκού Συνδέσμου, τεύχος 62).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ