Θυμίζουμε ότι τον περασμένο Απρίλη το υπουργείο προκήρυξε το εν λόγω «Ειδικό Πρόγραμμα». Ομως, οι όροι και οι προϋποθέσεις που είχαν οριστεί απέκλειαν την πλειοψηφία των σκηνοθετών και σεναριογράφων, αφού «δικαίωμα συμμετοχής είχαν κινηματογραφιστές (σκηνοθέτες, σεναριογράφοι ή παραγωγοί) με ενεργό Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας (ΚΑΔ), φυσικά ή νομικά πρόσωπα».
Η νέα αυτή κινητοποίηση έρχεται ως συνέχεια παραστάσεων διαμαρτυρίας, αλλά και της κατάθεσης ανοιχτής επιστολής στο υπουργείο Πολιτισμού και στο ΕΚΚ με τις υπογραφές εκατοντάδων κινηματογραφιστών που ζητούσαν να παρθεί άμεσα η απόφαση, να μπορούν όλοι οι κινηματογραφιστές να συμμετάσχουν με τις προτάσεις τους στο πρόγραμμα, χωρίς την απαίτηση ΚΑΔ. Η κινητοποίηση έρχεται και ως απάντηση στις όποιες διακηρύξεις και δεσμεύσεις είχαν γίνει από μεριάς του υπουργείου ότι θα υλοποιηθούν τα αιτήματά τους, αλλά στην πράξη δεν έγινε τίποτα. Ισα ίσα οι διευκρινίσεις που ανακοινώθηκαν τελικά από το ΕΚΚ κινήθηκαν στην εντελώς αντίθετη κατεύθυνση, συνεχίζοντας να αποκλείουν την πλειοψηφία των δημιουργών.
Την περασμένη Παρασκευή πραγματοποιήθηκε παράσταση διαμαρτυρίας στο ΕΚΚ, όπου αντιπροσωπεία κινηματογραφιστών συναντήθηκε με τον γενικό διευθυντή του και συμφωνήθηκε να κατατεθούν και γραπτά οι προτάσεις τους. Η κινητοποίηση συνεχίστηκε στο ΥΠΠΟΑ.
Το πλαίσιο που κατατέθηκε, συνοπτικά:
Διεθνείς αντιδράσεις έχει προκαλέσει η κατεδάφιση, καθώς το οικοδόμημα φιλοξενεί δύο μνημειώδεις τοιχογραφίες του Πικάσο, «The Fisherman» («Ο Ψαράς») στην πρόσοψη και «The Seagull» («Ο Γλάρος»), που υλοποιήθηκαν από τον Carl Nesjar, στενό συνεργάτη του καλλιτέχνη, ο οποίος μετέφερε τα τεραστίων διαστάσεων σχέδια στο Οσλο. Το κτίριο το ίδιο καθώς και οι τοιχογραφίες του Ισπανού καλλιτέχνη αποτελούν πολύ σημαντικό κομμάτι της ευρωπαϊκής καλλιτεχνικής κληρονομιάς, καθώς οι τοιχογραφίες έχουν σηματοδοτήσει ένα νέο στάδιο στην καριέρα του Πικάσο. Για το θέμα παρενέβη με επιστολή του και το MoMa της Νέας Υόρκης, αναφέροντας μάλιστα πως «η κατεδάφιση του κτιριακού συγκροτήματος θα αποτελούσε σημαντική απώλεια για τη νορβηγική αρχιτεκτονική κληρονομιά», καθώς, όπως αναφέρουν, «είναι ένα σημαντικό παράδειγμα του ευρωπαϊκού αρχιτεκτονικού ρεύματος του μπρουταλισμού». Σημαντικό είναι να αναφερθεί πως το Europa Nostra (πανευρωπαϊκός οργανισμός για τη διατήρηση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς) έχει τοποθετήσει εδώ και καιρό τις εν λόγω τοιχογραφίες του Πικάσο στα έργα τέχνης που κινδυνεύουν περισσότερο στην Ευρώπη.
Ενδέχεται η συμμετοχή των ταινιών να είναι μικρότερη από άλλες χρονιές λόγω των έκτακτων συνθηκών που έβγαλαν την κινηματογραφική βιομηχανία από τους ρυθμούς της. Το πρόγραμμα του φεστιβάλ αναμένεται να ανακοινωθεί τον Ιούλη. Πρόεδρος της επιτροπής θα είναι η ηθοποιός Κέιτ Μπλάνσετ που είχε ήδη ανακοινωθεί από τους υπευθύνους του φεστιβάλ το Γενάρη.
Εξετάζεται ακόμα να υπάρξει μια ψηφιακή πλατφόρμα ταινιών για εκείνους που είχαν ήδη δηλώσει συμμετοχή αλλά δεν θα καταφέρουν να παραβρεθούν. Ωστόσο το φεστιβάλ δεν έχει ανακοινώσει ακόμα τα μέτρα ασφάλειας που θα ληφθούν για την ομαλή διεξαγωγή του.
Η ύπαρξη προεγγραφής σε συγκεκριμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα θα ελέγχεται σε τρεις πύλες - σημεία ελέγχου και δεν θα επιτρέπεται η είσοδος χωρίς προεγγραφή, ακόμη και αν τη συγκεκριμένη ώρα υπάρχουν «κενές θέσεις» στις προεγγραφές, προκειμένου να μη δημιουργείται ουρά αναμονής. Από τον κανόνα της προεγγραφής θα εξαιρούνται μόνο οι άνω των 65 ετών, τα ΑμεΑ και οι έγκυες, για τους οποίους η πρόσβαση θα είναι ελεύθερη, με έλεγχο, αν χρειαστεί, της ηλικίας, κάρτας ΑμεΑ κ.λπ. Ειδική μέριμνα θα ληφθεί για την επίσκεψη τουριστών.
Λεπτομέρειες του συστήματος προεγγραφών, των σημείων εισόδου κ.λπ. θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα του ΚΠΙΣΝ.