ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 28 Ιούνη 1997
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
"Ορνιθες" στο "Θέατρο Δάσους"

Η ιστορική παράσταση των αριστοφανικών "Ορνίθων" από το "Θέατρο Τέχνης", το 1959 στο Ηρώδειο, αναβιώνουν με ένα ανέβασμά της, που ακολουθεί τα "χνάρια" του μεγάλου δασκάλου Καρόλου Κουν.Η αναβιωμένη παράσταση θα παρουσιάζεται από αύριο και έως τις 8/7, στο "Θέατρο Δάσους" της Θεσσαλονίκης.

Οπως ανέφεραν χτες σε συνέντευξη Τύπου οι βασικοί παράγοντες της παραστάσεις, Θ. Καρακατσάνης, Γ. Λαζάνης και Ζ. Νικολούδη,"ο Κάρολος Κουν παρουσίασε τους "Ορνιθες" για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 1959 στο Ηρώδειο. Η πρεμιέρα έκανε πάταγο. Το κοινό μοιράστηκε σε φανατικούς πολέμιους και θερμούς θαυμαστές της παράστασης. Τα πρωτοσέλιδα του ημερήσιου και απογευματινού Τύπου ασχολούνταν την επομένη με τις αντιδράσεις που προκάλεσε η πρωτοποριακή ματιά του Κάρολου Κουν στο αριστοφανικό κείμενο. Ο αρμόδιος υπουργός Κ. Τσάτσος απαγόρευσε την προγραμματισμένη δεύτερη παράσταση στο Ηρώδειο, δίνοντας λαβή στους γελοιογράφους της εποχής να σατιρίσουν μοναδικά την απόφασή του. Λίγα χρόνια όμως αργότερα, παράσταση του Κουν ταξίδευε σε φεστιβάλ του εξωτερικού και ο Τύπος έγραφε ύμνους".

ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΥΠΠΟ
Πλήρης αντίθεση των σκηνοθετών

Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών ετοιμάζεται να "καταθέσει" την αντιπρότασή της

Καθολικά απορρίπτουν το πολυνομοσχέδιο του ΥΠΠΟ και ιδιαίτερα το μέρος του που αφορά τον κινηματογράφο,όσοι πήραν το λόγο συμμετέχοντας στην προχτεσινή ανοιχτή συζήτηση, που διοργάνωσε χτες σε ξενοδοχείο της Αθήνας η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών (ΕΕΣ). Οπως είναι γνωστό, άλλωστε, οι δύο εκπρόσωποι της ΕΕΣ στο Γνωμοδοτικό Συμβούλιο Κινηματογραφίας του ΥΠΠΟ, αποχώρησαν από το όργανο αυτό, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για το διακοσμητικό ρόλο που του επιφύλαξαν οι αρμόδιοι εμπνευστές του πολυσέλιδου νομοσχεδίου,αφού παρέλειψαν να λάβουν υπόψη τους τις απόψεις και των μελών του Γνωμοδοτικού και των εκπροσώπων των σωματείων που σχετίζονται με το αντικείμενό του.

Ετσι, λοιπόν, προχτές, κοινή ήταν η διαπίστωση ότι το πολυνομοσχέδιο βρίσκεται σε απόσταση από τις σύγχρονες ανάγκες της ελληνικής κινηματογραφίας,καθώς όχι μόνο καταργεί διατάξεις του ισχύοντος νόμου,οι οποίες έμειναν ανενεργές (κινηματογραφική παιδεία, 1,5% κλπ), αλλά κινείται γενικά προς μια κατεύθυνση που συνδυάζει τον κρατικό αυταρχισμό με την αυθαιρεσία του ιδιωτικού κεφαλαίου, σε βάρος μιας πολιτικής ανάπτυξης της ελληνικής ταινίας, του κινηματογράφου και του πολιτισμού γενικότερα.Με το πολυνομοσχέδιο το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης μετατρέπεται σε ΝΠΙΔ,με πενταμελές ΔΣ διορισμένο από την κυβέρνηση, ενώ μια σειρά από υπερεξουσίες να ανατίθενται στο διευθυντή,ο οποίος, επιλέγοντας προσωπικά τις ταινίες που θα συμμετέχουν στο Φεστιβάλ, θα έχει πλέον τη δυνατότητα να καθορίζει και να επηρεάζει το σύνολο της κινηματογραφικής παραγωγής.Πολύ περισσότερο που όσες ταινίες αποκλείονται από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, βρίσκονται αυτομάτως έξω και από το θεσμό των (χρηματικών) κρατικών βραβείων.Ανάλογες υπερεξουσίες, που ξεπερνούν τα όρια της αυθαιρεσίας, προβλέπονται και για τον πρόεδρο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, τον αποκλειστικό και ουσιαστικά μονοπωλιακό χρηματοδότη της παραγωγής των ελληνικών ταινιών.

Πολλές ακόμη παρατηρήσεις έκαναν οι ομιλητές, πάνω σε θέματα που θίγει το πολυνομοσχέδιο και η αντίθεση της ΕΕΣ ως προς αυτό είναι δεδομένη.Αυτό, όμως, που εντοπίστηκε και επισημάνθηκε από αρκετούς ομιλητές σαν έλλειψη του κλάδου,είναι η ανάγκη αντιπαράθεσης από μέρους του με μια άλλη, ολοκληρωμένη πρόταση, που θα φέρνει τον ελληνικό κινηματογράφο πιο κοντά στις δυνατότητες και τις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας και σε όλα τα στάδια. Από τη χρηματοδότηση, την παραγωγή, μέχρι και τη διανομή του έτοιμου καλλιτεχνικού προϊόντος. Τη "συνάντηση", δηλαδή, της ταινίας με το κοινό.

Πάντως, πέρα από αυτή την εκδήλωση, που είχε χαρακτήρα συζήτησης και ανταλλαγής απόψεων, η ΕΕΣ θα καταθέσει την άποψή της για το πολυνομοσχέδιο σε συνέντευξη Τύπου, που θα πραγματοποιηθεί μέσα στις επόμενες μέρες.

Αγης ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗΣ

Αρχή με "Φοίνισσες"

Με τις "Φοίνισσες" του Ευριπίδη,από το Κέντρο Ευρωπαϊκών και Διεθνών Πολιτιστικών Ανταλλαγών "Κοσμόπολις" ανοίγει το Φεστιβάλ Επιδαύρου,στις 4 - 5 Ιούλη.Οι "Φοίνισσες" ανεβαίνουν με μουσική Μίκη Θεοδωράκη,σε μετάφραση Περικλή Νεάρχου,σκηνοθεσία Γιάννη Καραχισαρίδη,σκηνικά - κοστούμια Λαλούλας Χρυσικοπούλου και χορογραφίες Σοφίας Σπυράτου.Τους ρόλους ερμηνεύουν: Αννα Συνοδινού (φωτό), Στέλιος Καυκαρίδης, Χρήστος Καλαβρούζος, Στράτος Τζώρτζογλου, Λεωνίδας Κακούρης, Κατερίνα Μανωλέα, Νίκος Αλεξίου, Χρήστος Συριώτης, Νίκος Αρβανίτης, Νίκος Γαλιάτσος, Νίκος Σκουλάς,κ.ά.

Θέμα της τραγωδίας είναι το πάθος για εξουσία, τα αμφιλεγόμενα μαντεύματα των Θεών και η τραγική μοίρα των θνητών που παγιδεύονται στα πάθη. Ο Ευριπίδης μιλά για πάθη, για τη δίψα για εξουσία και την πλεονεξία, μιλά, όμως, και για την πόλη που σπαράσσεται από τον ατέλειωτο Πελοποννησιακό Πόλεμο, για την κακώς εννοούμενη φιλοπατρία και την ευθύνη του καθενός απέναντι στην πόλη. "Αν ο καθένας έκανε ό,τι μπορούσε για της πατρίδας το κοινό καλό, θα είχαν λιγότερα δεινά οι πόλεις και θα μπορούσαν να ευτυχήσουν", λέει ο Μενοικέας. Σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, η μεγάλη τραγωδός, Αννα Συνοδινού μίλησε για το κλασικό και τη σημαντικότητά του μέσα στους αιώνες, ενώ θυμήθηκε και την παράσταση του 1960 με τον Αλέξη Μινωτή.Η Αννα Συνοδινού ερμηνεύει το ρόλο της τραγικής Ιοκάστης, ο Χρήστος Καλαβρούζος,το ρόλο του Οιδίποδα και ο Στέλιος Καυκαρίδης του Κρέοντα.

@Η ταινία του Νηλ Τζόρνταν "Ο επαναστάτης" προβάλλεται από σήμερα
  • Η ταινία του Νiλ Τζόρνταν "Ο επαναστάτης" προβάλλεται μέχρι την Κυριακή στο θερινό κινηματογράφο του Δήμου Συκεών.
Προσβολή και πρόκληση

Εγκαίνια μετά μουσικής απόψε στο Ωδείο της Ρωμαϊκής Αγοράς, στη Θεσσαλονίκη. Καθώς η συμπρωτεύουσα διαθέτει ένα καταξιωμένο συμφωνικό σχήμα, την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, θα περίμενε κανείς να δει το όνομά της στην τελετή των εγκαινίων. Αντ' αυτού το ρόλο τον ανέλαβε όχι η τοπική ΚΟΘ, αλλά η υπερτοπική ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής "Καμεράτα". Δικαιολογημένα ο διευθυντής της θεωρεί μεγάλη τιμή ότι αυτή θα εγκαινιάσει τη χρήση του αναστηλωμένου ωδείου, με μια συναυλία, την οποία θα παρακολουθήσουν ο υπουργός Πολιτισμού, βεβαίως... και οι τοπικοί άρχοντες. Αυτοί ακριβώς που θα όφειλαν, πριν απ' όλα, να στηρίξουν την κρατική ορχήστρα του τόπου τους. Αραγε, δεν της αρκεί η μέχρι σήμερα κρατική αδιαφορία για την πληθώρα των προβλημάτων της; Μήπως την προβολή της ελληνικής κληρονομιάς την υπηρετεί καλύτερα η πανταχού παρούσα, εξαγόμενη, "θυγατέρα" του Λάτση, "Καμεράτα";

Στη "γειτονιά" των ποιητών

Ο Τζ. Πανούσης με "Ρωμιοσύνη", ο Αλ. Ιωαννίδης με "Επιτάφιο", οι Δ. Τσακνής, Λ. Μαχαιρίτσας και Δ. Ζερβουδάκης με "Της Εξορίας", ο Β. Γερμανός με τους "Χαιρετισμούς", η Σ. Λεονάρδου με τις "Ωδές". Είναι ορισμένες από τις μουσικές στιγμές, που θα συμβούν "Στη Γειτονιά του Φεγγαριού", στις εκδηλώσεις που διοργανώνει στο γλυπτό θέατρο της Αιξωνής,ο δήμος Γλυφάδας. Οι εκδηλώσεις (7-13/7), είναι αφιερωμένες στους ποιητές:Αγγελο Σικελιανό, Γιώργο Σεφέρη (7/7), Γιάννη Ρίτσο (8/7), Μανόλη Αναγνωστάκη, Τάσο Λειβαδίτη (9/7), Νίκο Γκάτσο (10/7), Ανδρέα Κάλβο, Δημήτρη Χριστόδουλου, Μάνο Ελευθερίου, Γιάννη Θεοδωράκη (11/7), Νίκο Καββαδία, Κωνσταντίνο Καβάφη (12/7) και Οδυσσέα Ελύτη (13/7). Ο λόγος τους, θ' ακουστεί μέσα από τραγούδια των συνθετών Μίκη Θεοδωράκη, Μάνου Χατζιδάκι και Θάνου Μικρούτσικου.Στις εκδηλώσεις θα γίνεται και ιδιαίτερη αναφορά στο έργο κάθε ποιητή.

Εκτός από τους προαναφερόμενους τραγουδιστές, συμμετέχουν και οι: Μ. Φαραντούρη, Μ. Μητσιάς, Α. Κουλουμπής, Ορ. Περίδης, Ε. Τσαλιγοπούλου, Π. Πανδής, Α. Καγιαλόγλου, Σ. Γιαννάτου, Β. Γισδάκης, Β. Λέκκας, Π. Γαϊτάνος, Θ. Μικρούτσικος, Δ. Γαλάνη, Κ. Θωμαϊδης, Μ. Δημητριάδη και Κ. Μακεδόνας.Επίσης, η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής και η Χορωδία της ΕΡΤ (διεύθυνση Στ. Ξαρχάκου), το Μουσικό Σύνολο "Μάνος Χατζιδάκις" (διεύθυνση Μ. Λογιάδη), η Λαϊκή Ορχήστρα "Μίκης Θεοδωράκης" και η Παιδική Χορωδία του Δημήτρη Τυπάλδου.

Θεατρικό φεστιβάλ διοργανώνει, για τέταρτη συνεχή χρονιά, το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Μενεμένης από σήμερα μέχρι τις 4/7. Συμμετέχουν επαγγελματικοί και ερασιτεχνικοί θίασοι από όλη την Ελλάδα. Στόχος των διοργανωτών είναι η διάδοση της θεατρικής παιδείας και η ενθάρρυνση της ερασιτεχνικής δημιουργίας. Σήμερα στις 8.30μμ, το Θεατρικό Εργαστήρι του Δήμου Πολίχνης παρουσιάζει, στο προαύλιο του ΚΑΠΗ Μενεμένης, τους "Αχαρνείς" του Αριστοφάνη.

Το "Χαμάμ γυναικών" της Νελ Νταν επιστρέφει στην Αθήνα και

Το "Χαμάμ γυναικών" της Νελ Νταν επέστρεψε στην Αθήνα και συγκεκριμένα στο θέατρο "Μινώα",όπου θα παρουσιάζεται για όλο το καλοκαίρι. Η σκηνοθεσία είναι του Γιάννη Διαμαντόπουλου,η μετάφραση του Ερρίκου Μπελιέ,τα σκηνικά του Γιάννη Καρύδη,τα κοστούμια της Δέσποινας Βολίδη,η μουσική επιμέλεια του Ιάκωβου Δρόσου.Η παράσταση ανεβαίνει με άλλη διανομή: Καίτη Παπανίκα, Ζωζώ Ζάρπα, Ελισσάβετ Νασλίδου, Βίβιαν Βαλσάμη, Μαρία Δρακοπούλου, Δήμητρα Νομικού.

Μνημεία της φύσης

"Μνημεία της Φύσης και Γεωλογική Κληρονομιά" είναι το θέμα του 2ου Διεθνούς Συμποσίου (28/6 - 2/7), στο Συνεδριακό Κέντρο του Μόλυβου της Λέσβου.Το Συμπόσιο συνδιοργανώνουν το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου και το Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΙΓΜΕ), με σκοπό την παρουσίαση επιστημονικών θεμάτων στα θέματα προστασίας και ανάδειξης των μνημείων της φύσης και της γεωλογικής κληρονομιάς. Επίσης, το συμπόσιο θα καθορίσει προτεραιότητες για την ένταξη τέτοιων μνημείων στον κατάλογο της Ουνέσκο. Τη διεθνή συνάντηση θα απασχολήσουν ακόμη θέματα όπως "Γεωδιατήρηση και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση", "Γεωτουρισμός και Διαχείριση Προστατευόμενων Περιοχών" κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ