ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 29 Απρίλη 2011
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΡΑΤΙΚΟ ΩΔΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Διεκδικεί την επιβίωσή του

Το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, το μοναδικό πλήρως κρατικό ωδείο της χώρας και παλαιότερος δημόσιος φορέας πολιτισμού (97 χρόνων), απειλείται, σύμφωνα με την ανακοίνωση του Συλλόγου Καθηγητών Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης, που ενημερώνει ότι θα προβεί σε 4ωρες στάσεις εργασίας από 3 έως 6 του Μάη από τις 4 μ.μ. μέχρι 8 μ.μ.

Τα αιτήματα της στάσης εργασίας των διδασκόντων είναι τα εξής: Καταβολή του συνόλου των οφειλόμενων δεδουλευμένων στο διδακτικό προσωπικό του ωδείου. Πλήρης κάλυψη του εγκριθέντος προϋπολογισμού με άμεση καταβολή κρατικής επιχορήγησης. Αμεση πλήρωση θέσης διευθυντή. Αμεσος διορισμός νέου Διοικητικού Συμβουλίου. Διαβάθμιση των σπουδών στο ωδείο, με αντιστοίχησή τους με τις ακαδημαϊκές βαθμίδες της ανώτερης και ανώτατης εκπαίδευσης. Αμεση κατάρτιση σύγχρονου οργανογράμματος, αντίστοιχου με τη σημερινή δομή και λειτουργία του ωδείου. Αμεση κάλυψη των υλικοτεχνικών αναγκών του ωδείου. Οριστική λύση του κτιριακού προβλήματος, με τη μεταβίβαση του κτιρίου της οδού Φράγκων στην κυριότητα του ωδείου.

Παραμένει αλησμόνητος

Πέρασαν κιόλας έξι χρόνια από το θάνατο (30/4/2005) του Πάνου Γεραμάνη, του δημοσιογράφου που με ήθος, ποιότητα και πάθος υπηρέτησε το λαϊκό τραγούδι και ανιδιοτελώς σ' όλη του τη ζωή, από κάθε μετερίζι, προσπαθούσε να φέρνει στο «φως» τα χρυσοφόρα «κοιτάσματα» της λαϊκής μας μουσικής. «Το λαϊκό τραγούδι κάνει το λαό να σκέφτεται, αλλά οι εξουσίες δε θέλουν ο λαός να σκέφτεται. Γι' αυτό επενδύουν στο "άλλο" τραγούδι...», έλεγε τονίζοντας πως «ιδιαίτερα για τις σημερινές εποχές των νέων τεχνολογιών, αλλά και του "νάιλον", του φτηνού τραγουδιού και της εκφυλισμένης διασκέδασης, τα κλασικά ρεμπέτικα τραγούδια για τις νέες γενιές δεν αποτελούν ανάγκη για διασκέδαση, αλλά και στοιχείο διδαχής». Ο ίδιος, ακούραστος μελετητής αυτού του λαϊκού μουσικού πολιτισμού, μέσα από εκατοντάδες συνεντεύξεις, κείμενα και ραδιοφωνικές εκπομπές, ανέδειξε τη μεγάλη αξία του, αλλά και τη σύνδεσή του με τους αγώνες και τους πόθους του λαού μας.

Η οικογένειά του και οι άνθρωποι που τον αγάπησαν, όπως κάθε χρόνο μετά το φευγιό του, κάθε Κυριακή του Θωμά, συναντιούνται και πίνουν μια ρακή στη μνήμη του. Ετσι κι αυτήν την Κυριακή, οι φίλοι του θα συναντηθούν στο ουζερί του Μήτσου (στην κεντρική πλατεία Αγίου Νικολάου στο Χαλάνδρι) από τις 7 μ.μ. για να τιμήσουν τη μνήμη του, να θυμηθούν ιστορίες απ' όσα έζησαν μαζί του και να τραγουδήσουν αξέχαστα λαϊκά τραγούδια που λάτρεψε και έβαζε στην εκπομπή του «Λαϊκοί Βάρδοι».

Απώλειες ανθρώπων των Τεχνών

Χαρακτηριστικό έργο του Σαράντη Καραβούζη
Χαρακτηριστικό έργο του Σαράντη Καραβούζη
Η ελληνική εικαστική τέχνη έχασε έναν εξαιρετικό δημιουργό. Τον ζωγράφο, σκηνογράφο και γλύπτη Σαράντη Καραβούζη, ο οποίος πέθανε την περασμένη Δευτέρα και κηδεύτηκε χτες από το νεκροταφείο Ζωγράφου.

Ο Σ. Καραβούζης γεννήθηκε το 1938. Σπούδασε στην ΑΣΚΤ Αθήνας, με δάσκαλο τον Γιάννη Μόραλη και έπειτα στο Παρίσι. Στη δεκαετία του 1960 άρχισε να μελετά συστηματικά την αρχαιοελληνική τέχνη, η οποία επηρέασε τη δική του, απόλυτα προσωπική θεματολογία και μορφοπλαστική «γλώσσα». Το 1971 παρουσίασε την πρώτη του ατομική έκθεση και έκτοτε εξέθεσε πολλές φορές δουλειά του στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Οι τελευταίες ατομικές εκθέσεις του έγιναν στην Ανδρο (2008) και στη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης (2009).

Το έργο του χαρακτηρίζεται από μια λατρεία για το κάλλος της αρχαίας γλυπτικής, κυρίως, και από μια μελαγχολία για την απώλειά του. Οι «ονειρικές» αρχαιόθεμες μορφές που έπλαθε περιτριγυρισμένες από αντικείμενα της σύγχρονης καθημερινότητας, «θυμίζουν» την ερημία αυτού του απολεσθέντος κάλλους μέσα στη σημερινή ακαλαισθησία.

  • Πέθανε προχτές στο σπίτι της στην Καλαμάτα, όπου κηδεύεται σήμερα, η 74χρονη βραβευμένη με Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας, συγγραφέας Σοφία Φίλντιση.

Η Σοφία Φίλντιση γεννήθηκε στο χωριό Βανάδα Τριφυλίας. Εγραψε περισσότερα από 30 βιβλία - κυρίως για εφήβους και παιδιά. Στίχους της μελοποίησε ο Μίμης Πλέσσας, που έγιναν επιτυχίες και τραγούδησαν η Δήμητρα Γαλάνη και ο Γιάννης Πουλόπουλος. Είχε διατελέσει δημοτική σύμβουλος στο Δήμο Καλαμάτας και αντιπρόεδρος του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Καλαμάτας, τα πρώτα χρόνια της δημιουργίας του θεάτρου. Δημιούργησε το ραδιοφωνικό σταθμό «Αντιράδιο» και αρθρογραφούσε στην προοδευτική εφημερίδα της Καλαμάτας «Μάχη». Να σημειώσουμε ότι κείμενά της έχουν δημοσιευθεί στον «Ριζοσπάστη».

Κλοπή αρχαιοτήτων

Κλοπή αρχαίων αντικειμένων σημειώθηκε τη νύχτα της 15ης του Απρίλη στην οικία Τραυλού, βοηθητικό κτίσμα εντός του αρχαιολογικού χώρου της Ελευσίνας. Η λιτή ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού Τουρισμού προσθέτει ότι το υπουργείο «ενημέρωσε αμέσως την Αμεση Δράση» και ότι «κατά πάγια τακτική» διέταξε «Ενορκη Διοικητική Εξέταση, ενώ την υπόθεση ανέλαβε αμέσως το Τμήμα Δίωξης Αρχαιοκαπηλίας της Ελληνικής Αστυνομίας, το οποίο ζήτησε απόλυτη μυστικότητα προκειμένου να προχωρήσουν απρόσκοπτα τις έρευνές τους».

Προφανώς το τελευταίο να «εξηγεί» και το γιατί δε δημοσιοποιήθηκε αμέσως η κλοπή, αλλά και το γιατί δεν αναφέρεται τι κλάπηκε.

Μουσική Παρασκευή

Οι εξαίρετοι «Human Touch», γκρουπ με έντονη προσωπικότητα και μοναδικό στυλ, που απαρτίζεται από τρεις σπουδαίες μουσικές προσωπικότητες, τον Σταύρο Λάντσια, τον Γιώτη Κιουρτσόγλου και τον David Lynch, συναντούν για πρώτη φορά έναν επίσης σπουδαίο μουσικό, τον Μπάμπη Παπαδόπουλο, σήμερα στο «Half Note» (Τριβωνιανού 17, Μετς). Το τρίο, που πολλοί το αποκαλούν το «καλύτερα κρυμμένο μυστικό των Βαλκανίων» και κινείται σε μονοπάτια που δεν γνωρίζουν όρια - παρά μόνο αυτά που θέτουν οι ίδιοι σαν καλλιτέχνες - «συνομιλεί» μ' έναν καλλιτέχνη που είτε στις προσωπικές δουλειές του, είτε στις πολλές συνεργασίες του (Θ. Παπακωνσταντίνου, Ν. Παπάζογλου, Φ. Φλωρίδη, Σ. Μάλαμα, «Χειμερινούς Κολυμβητές») καταφέρνει να περνά με ευκολία από την ελληνική λαϊκή μουσική, στη ροκ ψυχεδέλεια και στην avant garde της Νέας Υόρκης, πάντα με μοναδικούς αυτοσχεδιασμούς και απρόβλεπτους πειραματισμούς. Οι «Human Touch» θα εμφανισθούν στον ίδιο χώρο και στις 6/5, χωρίς όμως τον Μπ. Παπαδόπουλο.

  • Ο Δημήτρης Πουλικάκος, ο Socos και οι «Live Project Band» (Μαρία Λατσίνου, Μαρίνος Τζιάρος, Μπάμπης Αντωνάτος, Κυριάκος Βοργιάς, Δημήτρης Αντωνιάδης) δίνουν μια μοναδική συναυλία σήμερα, στο «Gagarin» (Λιοσίων 205). Παρουσιάζουν το άλμπουμ «Η Υδρα των Πουλιών», σε ποίηση Εγγονόπουλου, συνοδευόμενοι και από το «Fregoli Delusion Ensemble» (Σπύρος Τζέκος / κλαρινέτο, Κορνήλιος Σελαμσής / ακορντεόν, Δημήτρης Ντακοβάνος / φαγκότο, Μάριος Δαπέργολας / βιόλα, Δημήτρης Τίγκας / κοντραμπάσο), το οποίο και θ' ανοίξει τη βραδιά.
Περί των ομηρικών επών

Το Τμήμα Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ, μετά τη δημοσίευση της «Ιλιάδας» και «Οδύσσειας» σε μετάφραση του ομότιμου καθηγητή του Τμήματος, Δ. Ν. Μαρωνίτη, οργανώνει (3/5, 7μμ, είσοδος ελεύθερη) διάλεξή του, στο αμφιθέατρο της Φιλοσοφικής, με θέμα «Η σιωπή του Πατρόκλου και οι μεταμορφώσεις του Αχιλλέα». Προλογίζουν ο πρύτανης - καθηγητής Γιάννης Μυλόπουλος και οι καθηγητές Αντώνιος Ρεγκάκος και Μιχαήλ Χρυσανθόπουλος. Η εκδήλωση θα μεταδοθεί διαδικτυακά, μέσω live streaming, στη διεύθυνση mms://video.auth.gr/auth_maronitis_2011.

Στις 4/5 (7μμ), στο βιβλιοπωλείο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης στη Θεσσαλονίκη (Τσιμισκή 11), σε συνεργασία με τις εκδόσεις «Αγρα», οργανώνεται ομιλία του Δ. Ν. Μαρωνίτη με θέμα «Η τιμή του σώματος στην ομηρική "Ιλιάδα" και στα ιλιαδικά ποιήματα του Καβάφη».

ΣΥΝΑΥΛΙΑ της Συμφωνικής Ορχήστρας των Μουσικών Συνόλων του Δήμου Αθηναίων, με έργα που διαπνέονται από ρομαντική διάθεση, πραγματοποιείται στις 12 Μάη (8.30μμ), στην «Τεχνόπολις» (αίθουσα «Νίκος Γκάτσος», Πειραιώς 100, Γκάζι). Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τα έργα: Dvorak: Συμφωνία αρ. 8 σε σολ μείζονα. S. Barber: Adagio για έγχορδα. P. I. Tchaikovsky: Εισαγωγή - Φαντασία «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Μουσική διεύθυνση: Μιχάλης Οικονόμου. Είσοδος ελεύθερη.

Το περιοδικό «Μετρονόμος» γιορτάζει τα 10 χρόνια από την έκδοσή του και με αφορμή την επέτειο πραγματοποιεί εκδήλωση στις 11 Μάη (8.30μμ), στον «Ιανό» (Σταδίου 24). Θα μιλήσουν οι Δήμος Μούτσης, Μάνος Ελευθερίου και Στέλλα Βλαχογιάννη. Θα ακολουθήσει μουσική βραδιά με τραγούδια σε στίχους του Νίκου Γκάτσου, που φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννησή του. Τραγουδούν: Μανώλης Μητσιάς, Σοφία Μιχαηλίδου. Είσοδος ελεύθερη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ