ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 3 Μάη 2000
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
«Εφυγε» με τη γεύση της πίκρας

«Εφυγε», ανήμερα του Πάσχα, στις 10 π.μ., στην Πλάκα, ο 79χρονος Βασίλης Γεωργιάδης, ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες της γενιάς του.

Απλότητα, ήθος, τελειομανία, ήταν τα χαρακτηριστικά που του προσδίδουν όσοι τον γνώρισαν καλά. Στοιχεία που μετέφερε και στη δουλιά του, η οποία του απέφερε τη γενική αναγνώριση στην Ελλάδα και το εξωτερικό, συνοδευόμενη από βραβεία και υποψηφιότητες για βραβεία, αλλά που κυρίως του χάρισε την αποδοχή του κόσμου, του τελικού αποδέκτη και, ουσιαστικά, του «σκληρού» κριτή.

Ο Β. Γεωργιάδης ήταν σημαντικός, γιατί ανανέωσε τον ελληνικό κινηματογράφο, σε μια εποχή - δεκαετία του '60 - που τίποτα δε δήλωνε ότι χρειαζόταν ανανέωση, τουλάχιστον από εμπορικής πλευράς. Αλλά σκηνοθέτες σαν τον Γεωργιάδη απέδειξαν πως, ίσως, να είναι ψευτοδίλημμα η «αντιπαράθεση» της εμπορικότητας με την ποιότητα. Απόδειξη γι' αυτό είναι οι ίδιες οι ταινίες του. Οι οποίες, όχι μόνο αποτελούν πεδία επιτυχημένων πειραματισμών, πρωτόγνωρων μέχρι τότε για τα ελληνικά δεδομένα - θεματολογικά και τεχνικά - αλλά έγιναν και εμπορικές επιτυχίες στον καιρό τους και εξακολουθούν να είναι δημοφιλείς, ενώ δύο από αυτές, «Τα κόκκινα φανάρια» και «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο», προτάθηκαν για «Οσκαρ» καλύτερης ξένης ταινίας το 1963 και 1965, αντίστοιχα. Ενώ, το 1968, «Τα κορίτσια στον ήλιο» διεκδίκησαν τη «Χρυσή Σφαίρα» καλύτερης ξένης παραγωγής της Ενωσης Ξένων Ανταποκριτών του Χόλιγουντ και «Η κατάρα της μάνας » συμμετείχε στο Φεστιβάλ Βενετίας ( 1961). Ο Γεωργιάδης, όμως, πήρε και πολλά βραβεία στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Οπωσδήποτε, δεν είναι τυχαίο που έχασε το «Οσκαρ» του '63, το οποίο απέσπασε το «8 1/2» του μεγάλου Φεντερίκο Φελίνι.

Ο Γεωργιάδης έδωσε πολύ καλά, έως υψηλά, δείγματα γραφής σε μια μεγάλη θεματολογική γκάμα, από το μελόδραμα μέχρι την ηθογραφία, με ταινίες όπως «Κρυστάλλω», «Ασοι των γηπέδων» - η πρώτη του το 1956 - «Γάμος αλά ελληνικά», «Η κατάρα της μάνας», «Η μάχη της Κρήτης» κ.ά. Τη δεκαετία του '70 εγκατέλειψε τον κινηματογράφο - τουλάχιστον σαν σκηνοθέτης - και στράφηκε στην τηλεόραση, γράφοντας «χρυσές» σελίδες στην ΕΡΤ, με τηλεοπτικές σειρές - «σταθμούς» για την εγχώρια παραγωγή, όπως «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται», «Γιούγκερμαν» και «Οι Πανθέοι».

Εκτοτε θα εξαφανιστεί, ακολουθώντας την «πεπατημένη» και άλλων ταλαντούχων αυτής της χώρας, που δεν «εννοούν» να κάνουν εκπτώσεις στην αισθητική και τις αρχές τους χάριν μιας επιτυχίας που παραπέμπει στην «αρπαχτή». Σύμφωνα με τον Γιώργο Μυλωνά, πρόεδρο του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης Δημιουργών Οπτικοακουστικών και Θεατρικών Εργων και φίλου του σκηνοθέτη, ούτε το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, ούτε τα τηλεοπτικά κανάλια έδωσαν δημιουργικές ευκαιρίες στον σκηνοθέτη. Οι πόρτες ήταν «απλά» κλειστές. Αυτή η αδιαφορία επιχειρήθηκε να «εξαργυρωθεί» στο περσινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, όπου ήταν το τιμώμενο πρόσωπο. Αλλά ο «γερόλυκος» του ελληνικού κινηματογράφου φαίνεται πως δεν ήθελε να αποτελέσει «άλλοθι» για κανέναν και ...έφυγε από το Φεστιβάλ αθόρυβα, όπως και ζούσε, αφήνοντας ένα μάλλον πικρό σημείωμα, με το οποίο ευχαριστούσε για την αναγνώριση της δουλιάς του... Αναλόγως μπορεί να εκληφθεί - δηλαδή σαν άλλοθι μιας κυνικής εξουσίας - η θέση του συμβούλου Κινηματογράφου στο υπουργείο Πολιτισμού το 1991. «Εχω βαρεθεί να με φωνάζουν δάσκαλο και να μου δίνουν κύπελλα και κανείς να μη με φωνάζει για δουλιά», εκμυστηρεύτηκε στον Γ. Μυλωνά.

Ο Β. Γεωργιάδης γεννήθηκε το 1921 στα Δαρδανέλια της Μ. Ασίας. Με τη μικρασιατική καταστροφή του '22, έρχεται με την οικογένειά του στο Ξυλόκαστρο. Το 1951 αποφοίτησε από την Ακαδημία Κινηματογραφικών Σπουδών του Σταυράκου και ξεκίνησε αμέσως τη δημιουργική του πορεία του σαν βοηθός σκηνοθέτη.

Οι ταινίες του: «Οι άσοι του γηπέδου» (1956), «Ο Καραγκιόζης» (1958), «Περιπλανώμενοι Ιουδαίοι» (1959), «Διακοπές στην Κολοπετεινίτσα» (1959), «Κρυστάλλω» (1959), «Φλογέρα και αίμα» (1961), «Η κατάρα της μάνας» (1961), «Οργή» (1962), «Μην ερωτεύεσαι το Σάββατο» (1962), «Τα κόκκινα φανάρια» (1963), «Γάμος αλά ελληνικά» (1964), «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο» (1965), «Η έβδομη μέρα της δημιουργίας» (1966), «Ραντεβού με μιαν άγνωστη» (1968), «Ο μπλοφατζής» (1969), «Κορίτσια στον ήλιο» (1969), «Αγάπη για πάντα» (1970), «Η μάχη της Κρήτης» (1970), «Εκείνο το καλοκαίρι» (1971), «Ομφαλός» (1979).

Οι τηλεοπτικές σειρές: «Μπολσόι Ιβάν και Μπιγκ Τζον», «Επικίνδυνα βήματα», «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» (1975), «Γιούγκερμαν (1976), «Ο συνταγματάρχης Λιάπκιν», «Οι τελευταίες μέρες της γης», «Μαρία Πάρνη», «Ουράνιο Τόξο». Εξάλλου εξέδωσε το τρίτομο «Αλμανάκ του ελληνικού και ξένου κινηματογράφου» (1968 - 1977).

Η κηδεία θα γίνει σήμερα στις 12 το μεσημέρι, από το Α` Νεκροταφείο και στη συνέχεια η ταφή του στο Ξυλόκαστρο. Σημειώνουμε ότι ο υπουργός Πολιτισμού Θ. Πάγκαλος, σε δήλωσή του για το θάνατο του Β. Γεωργιάδη, τόνισε ότι «Ο Β. Γεωργιάδης αφήνει μεγάλη κληρονομιά δημιουργίας και πληροφοριών».

Συμφώνησαν ... περικοπές

Με αίτημα την αύξηση των πόρων του υπουργείου Πολιτισμού, υποτίθεται ότι ο Θ. Πάγκαλος θα συναντούσε τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας, Γιάννο Παπαντωνίου, αλλά η κατάληξη ήταν να συναποφασίσουν ότι προς το παρόν το ΥΠΠΟ θα «εξοικονομεί» πόρους διά της μεθόδου των... περικοπών. Φυσικά, η λέξη «περικόπτουμε» δεν ακούστηκε, αλλά πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκε η λίστα των «κομμένων» από τις επιχορηγήσεις. Και βέβαια, η δήλωση του υπουργού Πολιτισμού, ύστερα από τη χτεσινή συνάντησή του με τον Γ. Παπαντωνίου, ήταν: «Με τη νέα πολιτική οργανωτικού προγραμματισμού χρηματοδοτούμε κάποιον γι' αυτό που κάνει και όχι γι' αυτό που είναι». Από την άλλη πλευρά ο Γιάννος Παπαντωνίου παρέπεμψε τις όποιες ελπίδες για αύξηση των χρημάτων που διατίθενται στο ΥΠΠΟ στα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις, δηλαδή στη διάλυση του δημόσιου τομέα, κάτι που εννοείται πως αφορά και στον πολιτισμό. Ετσι, σ' αυτό το χορό μπαίνει και ο ΟΠΑΠ με την επικείμενη μετοχοποίηση.

Πώς αποφασίζονται οι επιχορηγήσεις των φορέων, με ποιες διαδικασίες, ποια κριτήρια και σε ποια άλλα γραφεία, εκτός από τα γραφεία των υπουργών; Σε αυτά τα ερωτήματα ουδέποτε δίνονται απαντήσεις. Οσο για τα 10 δισ. που χρειάζεται το ΥΠΠΟ, όπως πρόσφατα έλεγε ο Θ. Πάγκαλος, ο «συνάδελφός» του υπουργός τον παρέπεμψε σε επόμενη συνάντηση... Συμφώνησαν πάντως να συνεργαστούν για τη σύνταξη του επόμενου Τακτικού Προϋπολογισμού...

Διήμερο για τον Ρίτσο

Με διήμερο αφιέρωμα στον Γιάννη Ρίτσο ολοκληρώνονται την Τετάρτη 10 και την Πέμπτη 11 Μαΐου (8 μ.μ.) οι «Ανοιξιάτικες Εκδηλώσεις» του Αετοπούλειου Πολιτιστικού Κέντρου του Δήμου Χαλανδρίου με θέμα την «Ποίηση του Αγώνα και του Ερωτα».

Την Τετάρτη, για το έργο του Γ. Ρίτσου, θα μιλήσει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Γιάννης Μότσιος και αποσπάσματα θα διαβάσει ο Κώστα Γιαλίνης. Την Πέμπτη, η Χλόη Μακρή θα ερμηνεύσει στο πιάνο τη «Σονάτα του Σεληνόφωτος», ενώ ποιήματα θα διαβάσει ο Γιάννης Καλατζόπουλος.

«Σοφοκλέους» στη Θεσσαλονίκη

Στο Θέατρο «Αυλαία» στο μέγαρο ΧΑΝΘ στη Θεσσαλονίκη, ξεκίνησαν από την Κυριακή του Πάσχα οι παραστάσεις της επίκαιρης ελληνικής κωμωδίας «Εδώ γίνεται της Σοφοκλέους», του Σπύρου Νικολετάτου, που με μεγάλη επιτυχία ανέβασε ο θίασος του Κώστα Βουτσά, σε σκηνοθεσία του ίδιου. Με τον Κώστα Βουτσά, συμπρωταγωνιστεί η Βίλμα Τσακίρη.

Το έργο θα παρουσιάζεται μέχρι και τις 21 του Μάη. Ωρες παραστάσεων: Τετάρτη, Σάββατο και Κυριακή στις 6.45μμ, τις υπόλοιπες μέρες στις 9.45μμ.

Σκηνικά «πλάσματα» στη Σύμη

Τιμώντας δύο κορυφαίους συγγραφείς, τον Πιραντέλλο και τον Τέννεσυ Ουίλιαμς, το καταξιωμένο «Φεστιβάλ Σύμης» παρουσιάζει μια πρωτότυπη προφεστιβαλική εκδήλωση. Πρόκειται για μια σπονδυλωτή παράσταση με τίτλο «Πλάσματα και Πλάστες», βασισμένη στα έργα «Εξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα», «Οι γίγαντες του βουνού» του Λουίτζι Πιραντέλλο και «Γυάλινος κόσμος» του Τ. Ουίλιαμς, που παρουσιάζουν ο σκηνοθέτης Δημήτρης Μαυρίκιος και η Νέλλη Καρρά (Συμιακής καταγωγής και οι δύο), καθώς και 13 τελειόφοιτοι σπουδαστές.

Η παράσταση ανεβαίνει, αύριο, στη Χάλκη, σε μετάφραση και δραματουργική επεξεργασία Δημήτρη Μαυρίκιου. Η σκηνογραφική και ενδυματολογική εργασία των μαθητών έγινε στο πλαίσιο του σχετικού μαθήματος του σκηνογράφου Θωμά Οικονομάκου. Η μουσική είναι του Νίκου Κυπουργού. Οι σπουδαστές που συμμετέχουν στην παράσταση είναι: Λία Αβαρέτου, Γιώργος Βαλάης, Μιχάλης Γισδάκης, Ανδρέας Κοντόπουλος, Φωτεινή Κοντουδάκη, Μαρία Μαλαθράκη, Αγγελική Μαντωνάκη, Λώρα Μπόφου, Νίκος Σαμπάλης, Ηλέκτρα Σεβαεντεκίδου, Δρόσος Σκώτης, Σοφία Στυλιανού, Σοφία Χαλαζιά.

Η παράσταση θα παρουσιαστεί και στην Αθήνα, στο θέατρο της Σχολής «Αρχή», τον Ιούνιο.

Χοροθεατρική παράσταση

Τη χοροθεατρική παράσταση «Largo el Camino» παρουσιάζει στις 12, 13 και 14/5, στο «Νέο Ριάλτο» (Κυψέλης 54), η Ομάδα Χορού «ΡΕΖΟΥΣ Ο» του Κυριάκου Κοσμίδη. Οι χορογραφίες είναι των Κ. Κοσμίδη -Β. Οριβ. Σκηνοθεσία: Σωτήρης Καραμεσίνης. Μουσική: Γιώργος Παλαμιώτης -Σωτήρης Καραμεσίνης. Επιμέλεια σκηνογραφίας: Νικολέττα Γαβαλά. Τα κοστούμια επιμελήθηκε η Ελλη Σοφιανοπούλου. Φωτισμοί: Κώστας Μπλουγουράς. Χορεύουν οι: Δήμητρα Αντωνάκη, Ροδούλα Δόβρη, Κυριάκος Κοσμίδης, Ειρήνη Κυρμιζάκη, Φωτεινή Λέκκα, Μαρίνα Λαμπροπούλου, Φανή Μιχαηλίδου, Αταλάντη Μουζούρη, Αντζυ Τσιτριμπίνη, Πέγκυ Ψυχογιού.

«Κινηματογράφος και μουσική» είναι το θέμα του 14ου Συνεδρίου της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας που θα πραγματοποιηθεί από τις 5 μέχρι και τις 7 του Μάη στον Αγιο Νικόλαο Κρήτης υπό την αιγίδα του ΥΠΠΟ και του Δήμου Αγίου Νικολάου. Για τις σχέσεις του κινηματογράφου και της μουσικής έχουν κληθεί να μιλήσουν σκηνοθέτες, κριτικοί, θεωρητικοί και μουσικοσυνθέτες. Στο πλαίσιο του συνεδρίου θα τιμηθεί ο Νίκος Κούνδουρος από το Δήμο Αγίου Νικολάου, τη Νομαρχία Λασιθίου και την ΟΚΛΕ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ