Η παραίτηση Μικρούτσικου γίνεται για τα διαχειριστικά και όχι για την ουσία του θεσμού της «Πολιτιστικής Πρωτεύουσας» που φέρνει νέα έσοδα για το κεφάλαιο
Αυτό τόνισαν οι δημοτικοί σύμβουλοι της Κίνησης «Πάτρα Μπροστά - Ενωμένοι» Κώστας Πελετίδης, Ανδρέας Αντωνόπουλος και Χρήστος Κορδάς σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν χτες στην Πάτρα με αφορμή την παραίτηση του Θ. Μικρούτσικου από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του οργανισμού «Πάτρα 2006».
Αναλύοντας τις θέσεις της παράταξης, τόσο για την παραίτηση, όσο και για την πολιτιστική πρωτεύουσα, οι δημοτικοί σύμβουλοι τόνισαν ιδιαίτερα, ότι οι τελευταίες εξελίξεις και η οξύτατη αντιπαράθεση που υπάρχει μεταξύ των διαφόρων παραγόντων σχετίζεται με την ουσιαστική «κατάρρευση» της Πολιτιστικής στο επίπεδο της λειτουργίας της και τη διαμάχη για τον έλεγχο των κονδυλίων. Σημείωσαν ότι ουσιαστικά οι διαφωνίες δεν έχουν πολιτικό χαρακτήρα, αλλά «διαχειριστικό», αφού οι κυρίαρχες πολιτικές δυνάμεις στήριξαν και στηρίζουν το θεσμό της Πολιτιστικής. «Οι τελευταίες εξελίξεις είναι αποτέλεσμα της πολιτικής που δίνει τεράστια ποσά για την πλουτοκρατία, ενώ την ίδια ώρα υποσχόταν στο λαό ανάπτυξη μέσω των Ολυμπιακών παλαιότερα και της Πολιτιστικής σήμερα» τόνισαν.
Εμφαση έδωσαν στο χαρακτήρα του θεσμού, ο οποίος προωθεί τον «πολιτισμό» της αγοράς, της «ανταγωνιστικότητας». Προωθεί την πολιτισμική ομογενοποίηση που απαιτεί η Ευρωπαϊκή Ενωση βάζοντας στην άκρη τη λαϊκή και προοδευτική δημιουργία. «Οι εργαζόμενοι», συνέχισαν, «δεν πρέπει να παρασυρθούν από ψευτοδιλήμματα για το ποιος θα αναλάβει την ευθύνη για τη συνέχεια και την "επιτυχία" της Πολιτιστικής, αφού θα πληρώσουν πολύ ακριβά το "μάρμαρο"».
Αντίθετα, «το βασικό είναι ο λαός να διεκδικήσει την προβολή της δικής του πολιτιστικής δημιουργίας, την προοδευτική τέχνη που θα αναδεικνύει τις αξίες, τον αγώνα, την αλληλεγγύη των λαών, την ειρήνη. Να διεκδικήσει ελεύθερους χώρους και χώρους πολιτισμού, ολόπλευρη στήριξη της πολιτιστικής δημιουργίας. Χρειάζεται μέτωπο αγώνα και με τέτοιο περιεχόμενο».
Με βάση τις εξελίξεις, οι ομιλητές κάλεσαν το λαό και τους εργαζόμενους να βγάλουν τα συμπεράσματά τους, να αποδυναμώσουν το ΠΑΣΟΚ, τη ΝΔ αλλά και τον Συνασπισμό που συμφωνεί επί της ουσίας μαζί τους και να ενισχυθεί ο αγωνιστικός πόλος που συσπειρώνεται στη δημοτική κίνηση, στις ερχόμενες δημοτικές εκλογές.
Εξάλλου, σε έναν ακόμη, αναμενόμενο, δικομματικό «καυγά» που επιχειρεί να αποκρύψει τις πραγματικές αιτίες των εξελίξεων στην Πάτρα, εξελίχθηκε χτες η παραίτηση του Θ. Μικρούτσικου. Από τα ερτζιανά και ενώ είχε προηγηθεί η προχτεσινή απάντηση του υπουργείου Πολιτισμού στην επιστολή παραίτησης, ο υφυπουργός Πολιτισμού, Π. Τατούλης, κατηγόρησε τον παραιτηθέντα ότι επεδίωκε να διαχειριστεί «εν λευκώ» δημόσιο χρήμα, «γραμμή» που ακολούθησε στις δηλώσεις του και ο συντονιστής του οργανισμού Χρ. Ροϊλός λέγοντας ότι «δεν αρνηθήκαμε στον κύριο Μικρούτσικο ούτε ένα ευρώ, διαφωνήσαμε με απευθείας αναθέσεις».
Ο Θ. Μικρούτσικος ανταπάντησε στην ανακοίνωση του ΥΠΠΟ σημειώνοντας, μεταξύ άλλων, ότι «δε με εκπλήσσει που ο Πέτρος Τατούλης ξόδεψε εκατομμύρια ευρώ σε συλλόγους, μοναστήρια, εκκλησίες και πανηγύρια της Αρκαδίας ενώ στην Πάτρα - ευρωπαϊκός θεσμός γαρ - το παίζει "νοικοκύρης"».
Το ΔΣ του Οργανισμού ζητά «την κατηγορηματική διάψευση του Υπουργείου Πολιτισμού περί της πιθανής περικοπής του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων που αφορά στην Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» και προσωρινά ανέθεσε χρέη καλλιτεχνικού διευθυντή στον Αλέξη Αλάτση.
Εμμεση απάντηση στους απαξιωτές και αδιαφορούντες για το μνημειακό και φυσικό κάλλος της νέας πρωτεύουσας του ελληνικού κράτους αποτελούσε το κείμενο του Στέφανου Κουμανούδη «Καθολικόν Πανόραμα των Αθηνών». Αυτό το κείμενο, που περιγράφει συνοπτικότατα τη χαμένη, σήμερα, ομορφιά της μικρής τότε πρωτεύουσας (30.000 κατοίκων), με επίμετρο της καθηγήτριας Μαριλίζας Μητσού (σύνολο σελίδων 39), επανεξέδωσε το Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης, «αντί ευχών» για το 2006.
Αξίζει να παραθέσουμε ένα μικρό, ενδεικτικό απόσπασμα από το κείμενο του Κουμανούδη: «Αι Αθήναι, το ασπάσιον τούτο της Ελληνικής φυλής πράγμα και όνομα, αν δεν είναι πλέον αι παλαιαί εκείναι γεραραί και ιοστέφανοι του Πινδάρου Αθήναι, αν δεν είναι αι θαυμασταί και πολύυμνοι του Αριστοφάνους, αν δεν είναι η Ελλάς Ελλάδος του Περικλέους, είναι όμως πόλις μεγάλα όντως θέλγητρα έχουσα διά τον φιλόπατριν Ελληνα (...)».
Η Μαρία Φαραντούρη αποδέχτηκε με χαρά την πρόσκληση της Μάρθας Φριντζήλα για να παρουσιάσουν ερωτικά παραδοσιακά τραγούδια, μπαλάντες, αυτοσχεδιασμούς και εναλλακτικούς μουσικούς δρόμους, με την παρέα των μουσικών να ενορχηστρώνει πάνω στη σκηνή, να διασκευάζει και να τραγουδά, σ' ένα κλίμα υψηλής ποιότητας και συγκίνησης, σ' έναν πρωτότυπο πειραματισμό, σαν ένα μουσικό εργαστήρι που προσπαθεί να παρέξει κάτι αληθινό στο τραγούδι.
Λέμε για το παραμύθι της εκπαιδευτικού και συγγραφέα βιβλίων για παιδιά, Ελένης Αντωνίου - Αντωνάκου «Η Λεία στη χώρα των πουλιών», που κυκλοφόρησε από τη «Σύγχρονη Εποχή», με υπέροχες «ποιητικές» ζωγραφιές της Ρωξάνης (Οξάνα Ρουμελίδου, το όνομά της). Μιας γεννημένης και σπουδαγμένης στο Κίεβο της Ουκρανίας ζωγράφου, διακεκριμένης με το Α' Βραβείο της Ακαδημίας Καλών Τεχνών Βερολίνου, βραβευμένης και στην Ελλάδα.
Συνεχίζεται το μεγάλο ταξίδι του Φεστιβάλ Δράμας, με τις ταινίες μικρού μήκους που βραβεύτηκαν στο 28ο Φεστιβάλ Δράμας τον περασμένο Σεπτέμβρη. Μετά τις Αθήνα, Ανδρο, Θεσσαλονίκη, Τήνο, Πάρο, Νάξο, Σαντορίνη και Αίγινα, η συνέχεια έχει ως εξής: Μυτιλήνη (10-11/1), Χίος (13-14/1), Σάμος (17-18/1), Ηράκλειο (21-23/1), Ρέθυμνο (25-26/1).
Στο πλαίσιο της παρουσίασης «Γιαπί - μια έκθεση για τις διαστάσεις της αρχιτεκτονικής», με φωτογραφίες του Vincent Dugravier και κείμενα της Σώτης Τριανταφύλλου, που φιλοξενείται (έως 15/1) στο «ατελιέ Σπ. Βασιλείου» (Γουέμπστερ 5α, Ακρόπολη), στις 13/1 (7.30μ.μ.) θα συζητηθεί το θέμα «Από την αρχιτεκτονική σύλληψη στην κατασκευή». Συμμετέχουν οι αρχιτέκτονες: Ζήσης Κοτιώνης, Αγνή Κουβελά, Ελεονόρα Πασπαλιάρη και ο αρχιτέκτονας - συγγραφέας Αλέξης Σταμάτης. Είσοδος ελεύθερη.