Χαρακτηριστικό του πώς αντιλαμβάνεται η κυβέρνηση την πολιτιστική ανάπτυξη της χώρας ήταν τα προχτεσινά εγκαίνια του «Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Βασίλη και Μαρίνας Θεοχαράκη», γνωστών μεγαλοεπιχειρηματιών (στις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, στην εμπορική ναυτιλία και στις τράπεζες) από τον πρωθυπουργό, Κ. Καραμανλή και τον υπουργό Πολιτισμού, Μ. Λιάπη. Και οι δύο έδωσαν τα ιδεολογικά «διαπιστευτήριά» τους στην κεφαλαιοκρατική τάξη, επιβεβαιώνοντας και με αυτόν τον τρόπο τον αντιδραστικό προσανατολισμό όλου του θεσμικού πλαισίου που προωθεί και αυτή η κυβέρνηση.
«Καλωσορίζουμε ένα νέο ίδρυμα για τον Πολιτισμό, μια ακόμη σοβαρή και αξιέπαινη πρωτοβουλία που ξεκινά από ιδιώτες», τόνισε ο πρωθυπουργός, συμπληρώνοντας ότι «ο Πολιτισμός μαζί με την Παιδεία είναι οι αξίες που συνέχουν ένα λαό σε μια κοινή πορεία προς τη δημιουργία και την προκοπή». «Η συνειδητοποίηση αυτής της αλήθειας - ότι τα μέλη μιας κοινωνίας βαδίζουν μαζί προς το καλύτερο ή το χειρότερο - είναι η αφετηρία κάθε φιλόδοξης σκέψης για το μέλλον της χώρας και της κοινωνίας μας (...) Να κλείνουμε τα αυτιά στις σειρήνες του διχασμού και της πόλωσης, της όξυνσης και του λαϊκισμού».
Αφού «ξεμπέρδεψε» με την πραγματικότητα της ταξικής κοινωνίας, ο πρωθυπουργός επανέλαβε τα περί «πρώτης προτεραιότητας» του Πολιτισμού και της Παιδείας, «ανακάλυψε» μια «ευρεία κοινωνική συμμαχία για την Παιδεία και τον Πολιτισμό που διαμορφώνεται στην κοινωνία μας» και ευχήθηκε «να συνεχίσει με τον ίδιο δυναμισμό να διευρύνεται και να καρποφορεί».
«Πλειοδοτώντας» σε φιλοφρονήσεις, ο Μ. Λιάπης είπε ότι το ίδρυμα «ενδυναμώνει» τα εγχώρια πολιτιστικά γεγονότα, «την αισθητική διαπαιδαγώγηση του κοινού, τη διάδοση του ελληνικού πολιτισμού». Επιβεβαίωσε ότι το ΥΠΠΟ «χαιρετίζει και στέκεται πάντα κοντά σε κάθε ιδιωτική πρωτοβουλία που στηρίζει το πολιτιστικό μας παρόν» και έφερε σαν παράδειγμα το νόμο για την «πολιτιστική χορηγία».
Παράλληλα, εγκαινιάστηκε η έκθεση του κορυφαίου ζωγράφου Σπύρου Παπαλουκά, με πάνω από 200 έργα του που ανήκουν στο ίδρυμα, τα οποία φιλοτεχνήθηκαν από το 1915 έως το 1956.
Στο πλαίσιο της έκθεσης, οι εκδόσεις «Ικαρος», συνεχίζοντας την 63χρονη εκδοτική ενασχόλησή τους με το έργο του Ν. Εγγονόπουλου, παρουσίασαν χθες το σεμνότατα καλαίσθητο λεύκωμα «ΝΙΚΟΣ ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΣ - Το σχέδιον ή το χρώμα (Σκηνικά και κοστούμια για το θέατρο. 1937-1965)», στο οποίο συγκεντρώνεται για πρώτη φορά όλη η σκηνογραφική και ενδυματολογική δημιουργία του ποιητή. Το εξώφυλλο του λευκώματος εικονογραφείται με το εξαιρετικά χαρακτηρολογικό για το ρόλο της «Τζένι» στην μπρεχτική «Οπερα της πεντάρας», σε σκηνοθεσία Κ. Κουν. Το λεύκωμα, με κείμενα της θεατρολόγου Μαρίας Γυπαράκη, που σχολιάζουν τις παραστάσεις και τις σκηνογραφικές και ενδυματολογικές εικόνες του Εγγονόπουλου, προλογίζει ο κριτικός θεάτρου και πρόεδρος του Θεατρικού Μουσείου, Κώστας Γεωργουσόπουλος, επισημαίνοντας: «Ο Εγγονόπουλος, είτε με λέξεις, είτε με χρώματα, είτε με αρχιτεκτονικά σχέδια σκηνικής χρήσης, είτε με ενδυματολογικές προτάσεις, δημιουργούσε κόσμους, αυτόνομα αισθητικά γεγονότα, ποιητικά γένη, λεκτικές, χρωματικές και σκηνικές εικόνες πρωτόγνωρες και ανεπανάληπτες».
Η Μ. Γυπαράκη επισήμανε ότι τα σκηνικά και τα κοστούμια του Εγγονόπουλου αποτελούσαν «δραματουργική πρόταση θεάτρου», με εκφρασμένη και σε αυτά την «αναγεννησιακή» ελληνοκεντρική του διάθεση.
«Η Λυρική ποτέ δεν ήταν σε χειρότερη κατάσταση...». Τα λόγια εργαζόμενου καλλιτέχνη της Λυρικής απηχούν το «κλίμα» που επικρατεί στη διοικούμενη από τον μεγαλοβιομήχανο, Οδυσσέα Κυριακόπουλο, ΕΛΣ, πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του θεάτρου. Στην επί μήνες «ακέφαλη» από καλλιτεχνικό διευθυντή Λυρική υπάρχει η παγκόσμια ...πρωτοτυπία διοίκησής της από τον πρώην πρόεδρο του Συνδέσμου Ελλήνων Βιομηχάνων, που μετά την εκπαραθύρωση του Στέφανου Λαζαρίδη παραμένει «απόλυτος άρχων» στο λυρικό μας θέατρο. Ο ίδιος, μάλιστα, επιδιώκει να έχει λόγο και στην επιλογή του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή. «Ελπίζω ο υπουργός πριν επιλέξει κάποιον να μας συμβουλευτεί», έχει δηλώσει.
Κι ενώ, με ευθύνη του υπουργού Πολιτισμού, συντηρείται αυτή η κατάσταση στη Λυρική, χτες παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα του έργου «Δημιουργία Θεματικής Μονάδας Τεκμηρίωσης για τη συντήρηση και αξιοποίηση των πολιτιστικών συλλογών της ΕΛΣ, σε ψηφιακή μορφή» (υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας», το οποίο έχει ανοίξει κρουνούς του χρήματος σε ιδιωτικές εταιρείες πληροφορικής που αναλαμβάνουν τα έργα). Οπως λέμε... όλα τα 'χε η Μαριορή...
Η ποιητική συλλογή του Στέφανου Ψαραδάκου με τίτλο «Σαρανταήμερο» παρουσιάζεται στις 10/12 (8μ.μ.) στον Ιωνικό Σύνδεσμο (Ηρακλείου 251 και Τσουρουκτσόγλου 1, Ν. Ιωνία). Θα προλογίσει η πρόεδρος του ΔΣ του Συνδέσμου, συγγραφέας, Πόπη Στεριάδη. Θα μιλήσουν οι: Λιάνα Κανέλλη (βουλευτής του ΚΚΕ, δημοσιογράφος), Γιώργος Δαρδανός (εκδότης). Θα απαγγείλουν οι ηθοποιοί: Κώστας Καζάκος, Βασίλης Κολοβός. Αποσπάσματα μελοποιημένα από τον Στ. Ψαραδάκο θα ερμηνεύσουν οι: Αθηνά Δημητρακοπούλου, Ρία Απέργη και Εύα Κυριαζοπούλου. Στο πιάνο ο Διαμαντής Καλαφατιάδης.