ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 7 Φλεβάρη 2020
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
5ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΤΑΙΡΙΚΩΝ ΘΙΑΣΩΝ
Ενδιαφέρουσες παραστάσεις

Συνεχίζεται το 5ο Φεστιβάλ Εταιρικών Θιάσων, που διοργανώνει ο Οργανισμός Εταιρικών Θιάσων (ΟΕΘ) του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) και φιλοξενείται στο Θέατρο «Βαφείο» (Αγ. Ορους 16 και Κωνσταντινουπόλεως 115, μετρό Κεραμεικός).

Σήμερα Παρασκευή στις 21.00 ανεβαίνει η παράσταση «Αντιγόνη» του Σοφοκλή από τη θεατρική ομάδα «Σημείο Μηδέν». Ο Σάββας Στρούμπος στο σκηνοθετικό του σημείωμα επισημαίνει ότι «βλέπουμε την "Αντιγόνη" ως Τραγωδία για τη Διεκδίκηση της Ζωής».

Αύριο Σάββατο στις 21.00 σειρά παίρνει «Η εκδρομή των κοριτσιών που χάθηκαν», μια παράσταση βασισμένη στο ομώνυμο διήγημα της Αννας Ζέγκερς. Η Ιωάννα Μπιλίρη διασκευάζει την τραγικά επίκαιρη ελεγεία και μεταφέρει σκηνικά την αγωνία της μνήμης, την ανάγκη για δικαιοσύνη, τη λαχτάρα για δικαίωση.

Την Κυριακή 9 Φλεβάρη στις 21.00 θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ «100 χρόνια ΣΕΗ», σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Βαρδαρού. Η ζωή του Σωματείου, χέρι χέρι με τη ζωή του κινήματος και την Ιστορία του τόπου από το 1917 μέχρι σήμερα, θα ξεδιπλωθεί ξανά μέσα από προσωπικές εμπειρίες ηθοποιών και μέσα από σπάνιο αρχειακό υλικό.

Τη Δευτέρα 10 Φλεβάρη στις 21.00 το Φεστιβάλ ολοκληρώνεται με την «Πίστη - αγάπη - ελπίδα» του Εντεν φον Χόρβατ από τη θεατρική ομάδα «Anima». Το έργο, γραμμένο λίγο πριν από την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία, περιγράφει τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες της ζωής στη Γερμανία. Η ομάδα «Anima» στο πλαίσιο του Φεστιβάλ πραγματοποιεί ανοιχτή γενική δοκιμή, προσφέροντας στους θεατές την ευκαιρία να έρθουν σε άμεση επαφή με τη διαδικασία της προετοιμασίας μιας θεατρικής παράστασης λίγο πριν από την πρεμιέρα.

Η είσοδος είναι ελεύθερη.

«Εφυγε» από τη ζωή ο Κερκ Ντάγκλας

«

Εφυγε» από τη ζωή, σε ηλικία 103 ετών, ο Κερκ Ντάγκλας, ο τελευταίος «μεγάλος» του Χόλιγουντ.

Ο Κερκ Ντάγκλας ήταν ηθοποιός, παραγωγός και σκηνοθέτης του θεάτρου και του κινηματογράφου. Στην 70χρονη καριέρα του εμφανίστηκε σε περίπου 100 ταινίες και αναδείχθηκε σε έναν από τους πιο μεγάλους καλλιτέχνες του Χόλιγουντ.

Το κινηματογραφικό του ντεμπούτο έγινε το 1946 στην ταινία «Αμαρτωλές γυναίκες» του Λιούις Μάιλστοουν. Ηταν υποψήφιος τρεις φορές για Οσκαρ Α' Ανδρικού Ρόλου: «Φλογισμένα Πάθη» του Μαρκ Ρόμπσον, «Η ωραία και το κτήνος» του Βινσέντε Μινέλι και «Η ζωή ενός ανθρώπου» του Βινσέντε Μινέλι, όπου υποδύθηκε τον ζωγράφο Βαν Γκογκ. Το 1955 δημιούργησε την εταιρεία κινηματογραφικών παραγωγών «Bryna Productions». Ανάμεσα στις ταινίες που χρηματοδότησε και πρωταγωνίστησε ήταν το πολεμικό δράμα «Σταυροί στο Μέτωπο» (1957) και το ιστορικό δράμα «Σπάρτακος» (1960). Το 1963 έπαιξε στο «Μπροντγουέι» στο θεατρικό έργο του Κεν Κέσεϊ «Στη Φωλιά του Κούκου». Τη δεκαετία του '70 σκηνοθέτησε ταινίες και τη δεκαετία του '80 ασχολήθηκε και με τη συγγραφή βιβλίων. Το 1996 τιμήθηκε με Οσκαρ για το σύνολο του έργου του στον κινηματογράφο.

Ο σπουδαιότερος ρόλος του

Το όνομα του Κερκ Ντάγκλας θα μείνει στην ιστορία και για έναν ακόμα λόγο. Ηταν από αυτούς που πρωταγωνίστησαν στην προσπάθεια να σπάσει η λεγόμενη «μαύρη λίστα» του Χόλιγουντ, ο αποκλεισμός δηλαδή ηθοποιών, σκηνοθετών και σεναριογράφων διότι συνδέονταν με το κομμουνιστικό κίνημα ή θεωρούνταν συμπαθούντες του Κομμουνιστικού Κόμματος. Ο ίδιος είχε εξομολογηθεί πως αισθανόταν μεγαλύτερη υπερηφάνεια γι' αυτό, παρά για οποιονδήποτε ρόλο του. Ολα ξεκίνησαν όταν ο Κερκ Ντάγκλας αποκάλυψε ότι ο Ντάλτον Τράμπο ήταν ο σεναριογράφος της νέας ταινίας του, «Σπάρτακος». Μάλιστα, όταν η ταινία έκανε πρεμιέρα, το όνομα του Τράμπο εμφανιζόταν στην οθόνη.

Ο Τράμπο ήταν ένας από τους περίφημους «Δέκα» του Χόλιγουντ, που αρνήθηκαν να καταθέσουν στην Επιτροπή Αντιαμερικανικών Υποθέσεων. Γι' αυτή του την ενέργεια φυλακίστηκε για 11 μήνες και στη συνέχεια κατέφυγε στο Μεξικό, όπου έγραφε σενάρια για μεξικάνικες ταινίες και βιβλία. Εστελνε επίσης σενάρια στο Χόλιγουντ με ψευδώνυμο ή χρησιμοποιώντας άλλο πρόσωπο. Για δύο από αυτά τα σενάρια κέρδισε και Οσκαρ, χωρίς όμως να αναγράφεται το όνομά του.

Το 2015 κυκλοφόρησε η ταινία «Τράμπο» του Τζέι Ρόουτς. Με αφορμή την ταινία ο Κερκ Ντάγκλας μίλησε για αυτή την εποχή.

«Είναι μια περίοδος που θυμάμαι καλά. Οι επιλογές ήταν δύσκολες. Οι συνέπειες ήταν επίπονες και πολύ αληθινές. Στη διάρκεια του "μακαρθισμού" είχα φίλους που εξορίστηκαν, γιατί κανείς δεν τους προσλάμβανε, ηθοποιούς που αυτοκτόνησαν πάνω στην απελπισία τους. Η συμπρωταγωνίστριά μου στην ταινία "Αστυνομική Ιστορία", Λι Γκραντ, δεν μπορούσε να δουλέψει για δώδεκα χρόνια, αφού αρνήθηκε να καταθέσει εναντίον του συζύγου της, μπροστά στην Επιτροπή Αντιαμερικανικών Υποθέσεων.

Απειλήθηκα ότι αν χρησιμοποιούσα έναν συγγραφέα που βρισκόταν στη "μαύρη λίστα" για την ταινία μου "Σπάρτακος", τον φίλο μου Ντάλτον Τράμπο, συγκεκριμένα, θα χαρακτηριζόμουν ως φιλοκομμουνιστής και αυτό θα σηματοδοτούσε το τέλος της καριέρας μου. Ερχονται, όμως, καιροί που κάποιος πρέπει να παλέψει για τις αρχές του. Είμαι τόσο περήφανος για τους συναδέλφους μου ηθοποιούς που χρησιμοποιούν τη δημόσια επιρροή τους, για να μιλήσουν ανοιχτά ενάντια στην αδικία».

Το 1991 τιμήθηκε από την Ενωση Σεναριογράφων σε αναγνώριση αυτής της πράξης του.

Μια έκθεση γεμάτη χρώμα και πρωτότυπες τεχνικές

Οκτώ εικαστικοί καλλιτέχνες ενώνουν τις δυνάμεις τους και συμμετέχουν στην ομαδική έκθεση που φιλοξενείται στην γκαλερί του «Black Duck» (Χρήστου Λαδά 9α) μέχρι 14 Φλεβάρη, υπό την επιμέλεια της ιστορικού τέχνης και τεχνοκριτικού Ντόρας Ηλιοπούλου - Ρογκάν.

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Παύλος Γρηγοριάδης, Mαρικίτα Μανωλοπούλου, Κατερίνα Μαρούδα, Αλίνα Μάτσα, Εύα Μελά, Ιόλη Ξιφαρά, Αλέξανδρος Παπακωνσταντίνου και Ιωάννα Τερλίδου.

Τίτλος της έκθεσης, «Το χρώμα γιορτάζει...», και, όπως σημειώνει η Ντ. Ηλιοπούλου - Ρογκάν: «Καθοριστικό είναι το χρώμα στη δουλειά κάθε καλλιτέχνη, και γι' αυτό ακριβώς θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν - εάν το επέτρεπε ο χώρος - και πολλοί άλλοι δημιουργοί. Ομως, στην προκειμένη περίπτωση, το χρώμα όντως γιορτάζει, καθώς βιώνει μια κορύφωση στη δημιουργική πορεία του καθενός. Το χρώμα και στους 8 συμμετέχοντες δημιουργούς βρίσκεται σε έξαρση, όποιο κι αν είναι κάθε φορά το θέμα και το ερέθισμα. Εξαρση που μεταδίδεται αναφανδόν και απροκάλυπτα στον επισκέπτη, μεταγγίζοντάς του τη χαρά της ζωής, που έχει επικίνδυνα χλομιάσει στις μέρες μας. Ο επισκέπτης δεν αποκομίζει μοναχά εντυπώσεις από την τωρινή παρουσίαση. Αποκτά εμπειρίες που αξιοποιεί ανάλογα με τον ψυχισμό του και τις ανάγκες του».

Η έκθεση λειτουργεί καθημερινά από τη 1 μ.μ. έως τις 9 μ.μ. Η είσοδος είναι ελεύθερη.

ΔΗΠΕΘΕ ΠΑΤΡΑΣ
«Ανθρωποι και ποντίκια» για τελευταίες παραστάσεις

Ολοκληρώνονται την Κυριακή 16 Φλεβάρη οι παραστάσεις του έργου «Ανθρωποι και Ποντίκια» του Τζον Στάινμπεκ, που ανεβαίνει στο Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων» από το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας.

Πρόκειται για μια σκληρή μα βαθιά ανθρώπινη ιστορία διαψευσμένων ονείρων. Από το 1937 που εκδόθηκε, έχει παρουσιαστεί αρκετές φορές στο θέατρο, έχει διασκευαστεί για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση και θεωρείται από τα αναμφισβήτητα αριστουργήματα της αμερικανικής λογοτεχνίας του 20ού αιώνα. Στο έργο απεικονίζονται οι συνθήκες ζωής των εργατών στην αμερικανική ύπαιθρο, ενώ στο προσκήνιο τοποθετείται η συγκινητική, βαθιά και τραγική φιλία δυο φαινομενικά αντίθετων χαρακτήρων, του γιγαντόσωμου και απλοϊκού Λένι και του μικρόσωμου και έξυπνου Τζορτζ.

Η διασκευή που υπογράφει o καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου, Σταύρος Τσακίρης, δίνει έμφαση στον αγώνα των ανθρώπων, που συνεχίζουν να ελπίζουν και να αντιστέκονται στο καταναλωτικό σύστημα αξιών, κόντρα στο καπιταλιστικό όνειρο που γίνεται εφιάλτης.

Συντελεστές: Σκηνοθεσία: Μάνος Καρατζογιάννης, Σκηνικά - Κοστούμια: Αση Δημητρολοπούλου, Σχεδιασμός φωτισμών: Νίκος Σωτηρόπουλος.

Παίζουν οι ηθοποιοί: Διονύσης Βούλτσος, Πάνος Ιωσηφίδης, Γιάννης Θανασούλιας, Γεωργία Αντωνοπούλου, Πάνος Τρουμπουνέλης, Δημήτρης Βαμβακάς.

Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος 12 ευρώ, φοιτητικό και άνω των 65 ετών 10 ευρώ, ομαδικό 8 ευρώ και ανέργων, ΑμεΑ 5 ευρώ.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Απομάκρυνση προϊσταμένου Εφορείας Αρχαιοτήτων

Απομακρύνθηκε χτες από τη θέση του ο αναπληρωτής προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης, Γιώργος Σκιαδαρέσης, με απόφαση της ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού, χωρίς καμία αιτιολόγηση.

Η συγκεκριμένη απόφαση γεννά πολλά ερωτήματα και εύλογες αντιδράσεις, καθώς ο εν λόγω αρχαιολόγος είχε τοποθετηθεί σε πρόσφατη συνεδρίαση του ΚΑΣ υπέρ της διατήρησης των αρχαιοτήτων στο σταθμό του Μετρό «Βενιζέλου» στη Θεσσαλονίκη, ενάντια δηλαδή στην πρόταση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου και της «Αττικό Μετρό» για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ