ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 8 Φλεβάρη 2008
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Αναλαμβάνει «βαλκανικό» ρόλο

Ακόμη πιο ενεργό ρόλο στα Βαλκάνια επιφυλάσσει η κυβέρνηση για το Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού, στο πλαίσιο του γενικότερου «καταμερισμού εργασίας», που «ανέλαβε» η ελληνική αστική τάξη στην ευρύτερη περιοχή, προωθώντας και τα δικά της συμφέροντα.

Στις δηλώσεις μετά την προχτεσινή παρουσία του υπουργού Πολιτισμού, Μ. Λιάπη, στη συνεδρίαση του ΔΣ του ΕΙΠ, το παραπάνω πολιτικό πλαίσιο δε δηλώθηκε ανοιχτά. Ωστόσο, το πρόγραμμα δράσης του ιδρύματος το 2008 είναι σαφώς προσανατολισμένο στη «γειτονιά» μας και σίγουρα εντάσσεται σε αυτό. Αλλωστε, το ΕΙΠ συμμετέχει και στους γενικότερους «πολιτιστικούς» σχεδιασμούς της ΕΕ, όπως στο «Ιδρυμα Anna Lindh» που δημιουργήθηκε από την «Ευρωμεσογειακή Συνεργασία» με 37 κράτη - μέλη. Ο εν λόγω φορέας ιδρύθηκε το 2004 και έχει την «οικονομική αρωγή» και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Και ως γνωστόν, η ΕΕ δε χρηματοδοτεί τίποτα που να μην εντάσσεται στους γενικότερους σχεδιασμούς της.

Για το 2008, λοιπόν, το ΕΙΠ ετοιμάζει «εστίες» του σε Βελιγράδι, Βουκουρέστι, Τίρανα και Σόφια, όπου «πρωτεύοντα ρόλο έχει η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και η ανάπτυξη πολιτιστικών δραστηριοτήτων μέσω της συνεργασίας με κατά τόπους μορφωτικούς και πολιτιστικούς φορείς». Επίσης, ετοιμάζονται εκδηλώσεις «για την ανάδειξη των πολιτιστικών στοιχείων της βαλκανικής χερσονήσου μέσω της διαβαλκανικής συνεργασίας των χωρών».

Θυμίζουμε ότι το ΕΙΠ είναι ΝΠΙΔ, ιδρύθηκε το 1992 και πέρασε διάφορες κρίσεις, με πιο πρόσφατη και διαρκέστερη την κρίση του 2005 - 2006, όταν το Ιδρυμα ζητούσε ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων και χρηματοδότηση.

«Μετενσάρκωση» ... της Σ. Μπέλλου

Το πρώτο θεατρικό έργο της δημοσιογράφου του «Ρ» Σοφίας Αδαμίδου «Σωτηρία με λένε», βασισμένο στη βιογραφία της «Σωτηρία Μπέλλου», ανεβάζει (12/2) το θέατρο «Στοά», με αφορμή τα δέκα χρόνια από το θάνατο της Μπέλλου. Την Μπέλλου υποδύεται η Λήδα Πρωτοψάλτη, ενώ παίζει και η Εύα Καμινάρη. Σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Κωνσταντόπουλου. Σκηνικό - κοστούμια Κούλας Γαλιώνη, οπτικό υλικό: Λουκία Ρικάκη.

Η συγγραφέας, γράφοντας το έργο, ένιωθε «διπλό το χρέος» της. Και στη μνήμη της Μπέλλου, αλλά και στην ηθοποιό Λήδα Πρωτοψάλτη, γιατί «σίγουρα δεν υπάρχει μεγαλύτερη τύχη το πρώτο σου θεατρικό βήμα να αξιώνεται από την ερμηνεία της σπουδαίας πρωταγωνίστριας του ελληνικού θεάτρου, της Λήδας Πρωτοψάλτη, που στο πρόσωπό της βρήκε την ιδανική Σωτηρία Μπέλλου».

Το έργο εκτυλίσσεται στο νοσοκομείο, πριν την επέμβαση που άφησε άφωνη την Μπέλλου. Ο σκηνοθέτης χαρακτηρίζει το έργο «πορτρέτο» αυτής της μεγάλης καλλιτέχνιδας. Και όπως συμβαίνει συχνά, πίσω από ένα μεγάλο καλλιτεχνικό όνομα «κρύβεται συνήθως μια μεγάλη τραγωδία. Στο "Σωτηρία", πριν τη μοιραία επέμβαση, που η ΦΩΝΗ έχασε τη φωνή της! Λένε πως ο θεός για να εγγράψει μια ευθεία χρησιμοποιεί τεθλασμένες! Ετσι και με τη ζωή της Μπέλλου... από την "τεθλασμένη της ζωή" γεννήθηκε η ευθεία του ήχου της!».

Η Λήδα Πρωτοψάλτη, μιλώντας για το πρόσωπο που θα ενσαρκώσει, τονίζει: «Ούτε Κυρία Μπέλλου, ούτε αγαπητή Σωτηρία! Σωτηρία σκέτο! Ετσι ήθελες να σε φωνάζουν. Ετσι σε φωνάζω κι εγώ! Και πάνω στη σκηνή θα "είμαι" η Σωτηρία. Πώς να χωρέσει, βρε Σωτηρία, μέσα σε μιάμιση ώρα μια ζωή σαν τη δική σου; Δε χωράει με τίποτα. Ακούω διάφορα: Μου λένε αυτοί που σε γνώρισαν να μου δείξουν πώς εκφραζόσουνα, πώς κουνούσες τα χέρια σου, κι εγώ σωπαίνω. Εμένα μου 'φτασε που σε είδα στην τελευταία σου συνέντευξη - χωρίς φωνή πια - μου 'φτασε η αγέρωχη ματιά σου κι αφουγκράστηκα την καρδιά σου. Είναι δύσκολο να μπεις μέσα στον ψυχισμό ενός άλλου ανθρώπου και μάλιστα του συγκεκριμένου που αγάπησαν χιλιάδες. Εσύ δεν είσαι καν ρόλος! Περιμένω με αγωνία ν' ανάψουν τα φώτα της σκηνής, να σε περιβληθώ και να σου ψιθυρίσω! Περπάτα, Σωτηρία! Σ' ακολουθώ! Και το κρακ που κάνει η καρδιά μου όταν σ' ακούω να τραγουδάς βοηθάει πολύ!».

Η ΚΝΕ στο «Συρμό»

Από την παράσταση «Ο καλός στρατιώτης Σβέικ»
Από την παράσταση «Ο καλός στρατιώτης Σβέικ»
Η θεατρική παράσταση «Ο καλός στρατιώτης Σβέικ» από τη θεατρική ομάδα Καματερού, «Εκτός Σχεδίου», θα φιλοξενηθεί στις εκδηλώσεις της ΚΝΕ στο «Συρμό», από την Κυριακή, 10/2, έως και την Τετάρτη 13/2 και θα παίζεται κάθε βράδυ στις 9.45 μ.μ.

Οι εκδηλώσεις της ΚΝΕ στο «Συρμό» θα συνεχιστούν με ροκ - ντίσκο πάρτι, την Πέμπτη 14/2 (10.30 μ.μ.), ενώ την Κυριακή 17/2 (9 μ.μ.) θα παρουσιαστεί η μουσικοσατιρική παράσταση «Ολα μέσα», με τους «Trendy Hooliguns» και τις «Τρεις ευχές».

«Τρικυμία» στο «Κάππα»

Την «Τρικυμία» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ ανεβάζει σήμερα το Εθνικό Θέατρο, στο «Κάππα», σε μετάφραση - σκηνοθεσία Νίκου Χατζόπουλου, σκηνικά - κοστούμια Λιλής Πεζανού, μουσική Θοδωρή Αμπαζή, κίνηση Αγγελικής Στελλάτου - Παναγιώτη Αργυρόπουλου, φωτισμούς Λευτέρη Παυλόπουλου. Παίζουν: Γιάννης Βόγλης, Γιάννης Βογιατζής, Γιώργος Γλάστρας, Θανάσης Δήμου, Περικλής Καρακωνσταντόγλου, Δέσποινα Κούρτη, Αγαπητός Μανδαλιός, Θεμιστοκλής Πάνου, Παντελής Παπαδόπουλος, Γιάννος Περλέγκας, Κοσμάς Φοντούκης κ.ά.

Οι ναυαγοί μιας άγριας τρικυμίας βρίσκονται στο κέντρο μιας δίνης από ευτράπελες και συγχρόνως επικίνδυνες καταστάσεις. Ο Πρόσπερο, κυρίαρχος του νησιού όπου βρίσκουν καταφύγιο, με τον βοηθό του Αριελ και τον υποτακτικό του Κάλιμπαν αναστατώνουν συνεχώς τους απελπισμένους ναυαγούς. Για ποιο λόγο; Με ποιο σκοπό; Το ερημικό νησί γεννά συνεχώς ψευδαισθήσεις, όπως ακριβώς και η σκηνή του θεάτρου. Στη «σκηνή» του νησιού αυτού, ο Πρόσπερο δεν είναι παρά ο «σκηνοθέτης» ενός «θεατρικού» παιχνιδιού. Η σκηνή του θεάτρου «Κάππα», στην παράσταση, ταυτίζεται με το νησί του Πρόσπερο και τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και ψευδαίσθησης καταλύονται, καθώς η σύλληψη του «θεάτρου μέσα στο θέατρο» κυριαρχεί δυναμικά.

Αντιδραστικό «μπέρδεμα» του ΣΕΑ

Με την αντιδραστική πολιτική του δικομματισμού για το χαρακτήρα του ιστορικού κέντρου της Αθήνας συντάσσεται, ουσιαστικά, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) σε ανακοίνωσή του για τους λόφους Φιλοπάππου, Πνύκας και Νυμφών, που πρόσφατα χαρακτηρίστηκαν ως αρχαιολογικοί χώροι, ακυρώνοντας το διαχρονικό χαρακτήρα τους ως ελεύθερων χώρων περιπάτου.

Επικεντρώνοντας στην αρχαιολογική φυσιογνωμία των λόφων - λες και κάποιος την απειλεί - με αφορμή δεντροφυτεύσεις, ο ΣΕΑ μιλά για «καταστρατήγηση κάθε έννοιας νομιμότητας και προστασίας του αρχαιολογικού χώρου βάσει της αρχαιολογικής νομοθεσίας και του Συντάγματος», για «απαξίωση ενός μοναδικού αρχαιολογικού χώρου εξέχουσας ιστορικής σημασίας», «κατασυκοφάντηση και δίωξη των υπαλλήλων της Υπηρεσίας», κ.ά.

Ο ΣΕΑ προσπερνά το μείζον γεγονός (βλ. «Ρ» 27/10/2007) ότι ο χαρακτηρισμός του χώρου ως αρχαιολογικού αποκλείει τη χρήση που είχε για τους Αθηναίους και τους επισκέπτες της πόλης και μάλιστα σήμερα που ο όρος «ελεύθεροι χώροι» μοιάζει με σύντομο ανέκδοτο. Ο ΣΕΑ οφείλει να γνωρίζει καλύτερα από όλους, ότι άλλοι είναι οι εχθροί της πολιτιστικής κληρονομιάς, όχι ο λαός.

Επιστροφή γλυπτών στην Αλβανία

Δύο αγάλματα από το Μουσείο Βουθρωτού Αλβανίας παρέδωσε χτες, σε τελετή στο νέο μουσείο Ακρόπολης, ο υπουργός Πολιτισμού, Μ. Λιάπης, στον Αλβανό ομόλογο του, Ylli Pango.

Πρόκειται για μαρμάρινο άγαλμα Αρτέμιδος, που φορά χειριδωτό χιτώνα και πέπλο με μακρύ απόπτυγμα (2ος αιώνας π.Χ.) και ένα μαρμάρινο άγαλμα Απόλλωνα, με χλαμύδα και πόρπη στο δεξιό ώμο (2ος αιώνας μ.Χ.). Τα αγάλματα κλάπηκαν (1991) από το Μουσείο Βουθρωτού. Το 1997 η ελληνική αστυνομία παρέδωσε στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά τα δύο αγάλματα, που κατασχέθηκαν από δύο ιδιώτες, στο Κορωπί. Μετά την κατάσχεσή τους φυλάχτηκαν στο Μουσείο Πειραιά, με μεσεγγύηση. Το 1998, το Αρχαιολογικό Ινστιτούτο Τιράνων σε έγγραφό του ταύτιζε τις δύο αγάλματα με τα κλαπέντα από το Μουσείο Βουθρωτού. Το 2003, Αλβανοί επισκέφτηκαν το Μουσείο Πειραιά και ταύτισαν τα δύο αγάλματα με τα κλαπέντα.

Το Εθνικό Θέατρο αναζητεί νέες γυναίκες ηθοποιούς που να δείχνουν έφηβες, 15-16 ετών, για τη χειμερινή θεατρική περίοδο 2008-2009. Οι ενδιαφερόμενες μπορούν να υποβάλλουν βιογραφικό σημείωμα και 1 φωτογραφία στο Γραφείο Σκηνής (Νικηφόρου 8), 6ος όροφος, Δευτέρα έως Παρασκευή, 10πμ-3μμ, έως και τις 18/2. Πληροφορίες: Βάνα Μπλαζουδάκη, τηλ. 210 5224271.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ