ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 1 Ιούλη 2001
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ ΤΟΥ ΙΚΑ
Δραστική υποβάθμιση και νέα χαράτσια με την αναδιοργάνωση

Η πρόσφατη μελέτη για την «αναδιοργάνωση και τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών υγείας του ΙΚΑ», που εισηγήθηκε ο Μ. Νεκτάριος στη Διοίκηση του Ιδρύματος, είναι στην ίδια πολιτική κατεύθυνση, μ' αυτή των κυβερνητικών μέτρων, που υλοποιούνται γενικά στον τομέα της υγείας.

Η κυβέρνηση έχει ενιαία πολιτική για την Κοινωνική Ασφάλιση που υλοποιείται απ' όλους τους φορείς που ελέγχει, είτε είναι τα υπουργεία, είτε οι ασφαλιστικοί οργανισμοί. Αυτήν ακριβώς την κυβερνητική πολιτική επιδιώκει να εφαρμόσει μέσω της μελέτης για τις υπηρεσίες του ΙΚΑ ο Διοικητής του.

Βασικός τους στόχος είναι η περικοπή των παροχών, η υποβάθμιση των υπηρεσιών υγείας, ώστε να μειωθούν οι δαπάνες για την προστασία και αποκατάσταση της υγείας των εργαζομένων και η δημιουργία ενός συστήματος υγείας, στο οποίο θα συνυπάρχει ο δημόσιος και ο ιδιωτικός τομέας. Ομως, ο μεν δημόσιος τομέας θα είναι υποβαθμισμένος με όλες τις υπηρεσίες του να λειτουργούν ως ιδιωτικές επιχειρήσεις, ο δε ιδιωτικός θα αναπτύσσει τη δράση του και την κερδοφορία του, σε τμήματα που ο δημόσιος τομέας έχει συνειδητά απαξιωθεί από την κυβέρνηση και υπολειτουργεί ή δε λειτουργεί καθόλου.

«Καταργούν» την ιατρική πράξη

Στη μελέτη, συγκεκριμένα αναφέρεται ότι: «Το σύστημα... απαρτίζεται από ένα δομημένο σύνολο υπηρεσιών, που διασυνδέει τόσο τη χρηματοδότηση των υπηρεσιών, όσο και την παροχή τους... και οι εξειδικευμένες πληροφοριακές εφαρμογές συνδέουν τις υπηρεσίες του Ιδρύματος τόσο μεταξύ τους, όσο και με εξωτερικούς προμηθευτές υπηρεσιών υγείας, όπως νοσοκομεία, κλινικές, διαγνωστικά κέντρα κ.ά.».

Επιδιώκουν με κάθε τρόπο να μεταφέρουν ακόμα περισσότερες δαπάνες για την υγεία στις πλάτες του λαού είτε αυξάνοντας τις εισφορές των εργαζομένων είτε με απ' ευθείας πληρωμή στο δημόσιο ή στους ιδιώτες μέσω της ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης των υπηρεσιών υγείας. Ηδη ο τομέας πληροφορικής του ΙΚΑ έχει εκχωρηθεί για εκμετάλλευση στην «Intrasoft».

Επίσης οι ασφαλισμένοι του ΙΚΑ πληρώνουν όλα τα έξοδα για εργαστηριακές και άλλες εξετάσεις που απαιτούνται όταν επισκέπτονται τα τμήματα επειγόντων περιστατικών των «δημόσιων» νοσοκομείων. Μέσω της «αναδιοργάνωσης» καταργούνται κρεβάτια σε νοσοκομεία του ΙΚΑ που συγχωνεύονται ή αλλάζουν χαρακτήρα, ενώ δε δημιουργείται κανένα καινούριο τμήμα βασικών ιατρικών ειδικοτήτων (χειρουργικό ογκολογικό, καρδιοχειρουργικό κλπ.), για να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες των εργαζομένων σε τέτοιου είδους νοσοκομειακά κρεβάτια.

Ταυτόχρονα δεν προσθέτει ούτε μια μονάδα, ούτε ένα τμήμα στο πρωτοβάθμιο επίπεδο υγείας. Δηλ. αυτό που επισκέπτεται η πλειοψηφία των εργαζομένων, σ' αυτό που υπάρχουν οι μεγαλύτερες ελλείψεις, οι μεγαλύτερες λίστες αναμονής είτε έξω από τα πολυιατρεία του ΙΚΑ είτε μέσω των τηλεφωνικών ραντεβού. Σ' αυτό που δεν υπάρχουν υπηρεσίες προληπτικής ιατρικής και ιατρικής της εργασίας. Οι ελλείψεις στον τομέα της προστασίας της υγείας των εργαζομένων στους χώρους δουλιάς είναι τραγικές και δεν προβλέπεται από τη μελέτη καμιά βελτίωση σε υποδομή και προσωπικό, παρά μόνο διαχείριση του υπάρχοντος προσωπικού. Η εικόνα είναι η εξής: Σήμερα στο ΙΚΑ υπηρετούν ένας συμβασιούχος γιατρός εργασίας, τέσσερις συμβασιούχοι φυσίατροι, ένας μόνιμος και επτά συμβασιούχοι γιατροί φυσικής ιατρικής και αποκατάστασης. Αυτό το προσωπικό προβλέπεται να παραμείνει το ίδιο και απ' αυτό θα ασκείται σε πανελλαδικό επίπεδο η προληπτική ιατρική και η ιατρική της εργασίας.

Με το πρόσχημα της διαβλητότητας των υγειονομικών επιτροπών για τις συντάξεις αναπηρίας μέσω της αυστηροποίησης των κριτηρίων, περικόπτει παραπέρα τη χορήγηση αναπηρικών συντάξεων, με αποτέλεσμα οι ανάπηροι, τα ΑμΕΑ να μην δικαιούνται σύνταξη, παρά μόνο σε ορισμένες περιπτώσεις.

Η ίδια λογική της περικοπής ακολουθιέται και για τη δήθεν μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης, με αποτέλεσμα οι ασφαλισμένοι να πρέπει να πληρώνουν από την τσέπη τους για τα φάρμακα που θα πρέπει να πάρουν για την πάθησή τους και δε θα τα καλύπτει το ΙΚΑ.

Η δημιουργία τηλεφωνικής γραμμής υγείας του ΙΚΑ που θα λειτουργήσει πιλοτικά στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, καταργεί την ιατρική πράξη, υποβαθμίζει ακόμη περισσότερο τις ελάχιστες υπηρεσίες υγείας που έχουν στη διάθεσή τους οι εργαζόμενοι αυτών των περιοχών. Η διάγνωση της ασθένειας, οι ιατρικές συμβουλές και συνταγές είναι αντιεπιστημονικό και επικίνδυνο για την υγεία, ίσως και για τη ζωή των ασθενών, να δίνονται από το τηλέφωνο.

Ακραίες νεοφιλελεύθερες προσαρμογές

Οι συνέπειες αυτών των αναδιαρθρώσεων για το προσωπικό των υπηρεσιών του ΙΚΑ θα είναι οδυνηρές. Βάλλονται οι εργασιακές τους σχέσεις, οι θέσεις εργασίας τους, εντατικοποιείται η εργασία τους και συνδέεται ο μισθός και η εξέλιξή τους με την παραγωγικότητα και με το πόσο πιστά υπηρετούν τις αναδιαρθρώσεις.

Ολες αυτές τις ανατροπές στους πιο καίριους τομείς του συστήματος παροχών υπηρεσιών υγείας που συνδέονται και με τη χρηματοδότηση, αλλά και με την προσφορά υπηρεσιών προς τους ασφαλισμένους, τη σύνδεσή τους με την ιδιωτική ασφάλιση, θέλει η Διοίκηση του ΙΚΑ να τις λειτουργήσει ως πρότυπα, ως μοντέλα για τις γενικές ανατροπές στο σύστημα υγείας, που έχει ξεκινήσει και εφαρμόζει η κυβέρνηση.

Μας οδηγεί σ' αυτή τη σκέψη, εκτός από την επιλογή των βασικών τομέων και η μεθοδολογία που ακολουθείται για την εφαρμογή του μοντέλου. Η μεθοδολογία αυτή για την αξιολόγηση ή τη βελτίωση της παροχής υπηρεσιών, όπως λένε, σηματοδοτεί το τρίπτυχο: τυποποίηση - πιστοποίηση - διαπίστευση. Για παράδειγμα το ΙΚΑ επιλέγει να εφαρμόσει το μοντέλο της πρότυπης μονάδας βραχείας νοσηλείας, που είναι και μέσα στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης, στα πλαίσια της πολιτικής μείωσης των ημερών νοσηλείας και των νοσοκομειακών κλινών. Επίσης οι διαδικασίες που θα ακολουθηθούν είναι ότι «θα ελεγχθούν πιλοτικά και θα αξιολογηθεί η επάρκεια και πληρότητά τους». Δηλαδή θα γίνει «τυποποίηση» της συγκεκριμένης μονάδας υγείας, που στη συνέχεια, ίσως «πιστοποιηθεί», δηλ. κριθεί ως η πιο κατάλληλη και επαρκής για γενική εφαρμογή αυτού του μοντέλου μονάδας Βραχείας Νοσηλείας, που τελικά μπορεί να «διαπιστευτεί» από το αρμόδιο κρατικό όργανο (Εθνικό Συμβούλιο Διαπίστευσης) και θα αποτελέσει το πρότυπο για τη δημιουργία πανελλαδικά παρόμοιων μονάδων είτε από το δημόσιο είτε από τον ιδιωτικό τομέα. Ηδη ορισμένα διαγνωστικά κέντρα επιδιώκουν να δημιουργήσουν μονάδες βραχείας νοσηλείας.

Μ' αυτή τη μέθοδο της πιλοτικής εφαρμογής, που ήδη έχει ξεκινήσει σε κάποιους τομείς η Διοίκηση του ΙΚΑ, θα «τυποποιήσει» λειτουργώντας πρώτα πιλοτικά, μοντέλα λειτουργίας των υπηρεσιών υγείας, που στην ουσία θα υποβαθμίζουν την παροχή, θα είναι χαμηλότερης ποιότητας, αλλά και ποσότητας με στόχο να μειωθούν οι δαπάνες, να αυξηθούν τα κέρδη είτε του δημόσιου είτε του ιδιωτικού κεφαλαίου, αδιαφορώντας για την κάλυψη των αναγκών των εργαζομένων.

Από τον πρόλογο ακόμα της εισήγησης φαίνεται η πρόθεση του Διοικητή του ΙΚΑ για αύξηση της συμμετοχής των εργαζομένων στις δαπάνες για τη λειτουργία των υπηρεσιών υγείας και όχι όπως δημαγωγικά λέγεται για τη βελτίωση της λειτουργίας τους. Χρησιμοποιεί τη δικαιολογημένη δυσαρέσκεια των ασφαλισμένων από τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας για να περάσει τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις. Μάλιστα για να στηρίξει αυτή την πολιτική χρησιμοποιεί «δημοσκοπήσεις» που λέει ότι δείχνουν «τη μη ικανοποίηση των χρηστών, αλλά και τη διάθεσή τους για όλο και αυξανόμενη συμμετοχή τους στην περίθαλψη,... και τους ασφαλιστικούς φορείς σε ρόλο εξισορρόπησης των απαιτήσεων των χρηστών και των ιατρικών και οικονομικών δυνατοτήτων».

Βέβαια κανένα από τα προτεινόμενα μέτρα δεν είναι για την αναβάθμιση της ποιότητας και της ποσότητας των υπηρεσιών υγείας με βάση τις σύγχρονες ανάγκες των εργαζομένων.

Απαξίωση στο όνομα των ελλείψεων

Οι αιτίες για τη σχεδιαζόμενη «αναδιοργάνωση», όπως αυτές αναφέρονται στην εισήγηση, είναι οι εξής:

  • Ελλειψη υψηλής ποιότητας στην άσκηση της φροντίδας από τους επαγγελματίες υγείας.
  • Ελλειψη αξιοπιστίας των ασθενών στους λειτουργούς της υγείας.

Ακόμα όμως και γι' αυτές τις ελλείψεις το ΙΚΑ δε θεωρεί ως αιτία την έλλειψη κονδυλίων. Μάλιστα το ποσοστό του 5,2% του ΑΕΠ, που ανέρχεται η δημόσια δαπάνη για την υγεία, το θεωρεί ότι είναι επαρκές. Καμαρώνει δε για το ύψος της ιδιωτικής δαπάνης, δηλ. τα λεφτά που πληρώνουν οι εργαζόμενοι απ' ευθείας για υγεία και που φθάνουν στο 3,8% του ΑΕΠ και κατατάσσουν τη χώρα μας στην 3η σειρά παγκόσμια, στην ιδιωτική δαπάνη για την υγεία. Αυτό ακριβώς δείχνει και τον προσανατολισμό του. Τις δε προαναφερόμενες ελλείψεις τις εξετάζει μόνο από τη σκοπιά «της διόγκωσης της κατανάλωσης πόρων», δημόσιων και ιδιωτικών.

Βεβαίως υπάρχουν ελλείψεις στην οργάνωση και λειτουργία των υπηρεσιών υγείας του ΙΚΑ, όπως επίσης και κατασπατάληση πόρων χωρίς να ικανοποιούνται οι ανάγκες των ασθενών. Αυτές τις δημιούργησε η συνειδητή πολιτική απαξίωσης που ασκεί η κυβέρνηση στο δημόσιο τομέα.

Υπάρχουν όμως και άλλες σημαντικότερες ελλείψεις που δείχνουν σαφέστερα το πολιτικό στίγμα.

Τέτοιες είναι:

  • Ελλείψεις υγειονομικού, ιατρικού και διοικητικού προσωπικού μόνιμης και αποκλειστικής απασχόλησης.
  • Ελλείψεις βιοϊατρικής τεχνολογίας που οδηγούν τους ασθενείς, κατά μάζες, στα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα.
  • Ελλείψεις σε νοσοκομειακά κρεβάτια και ιδιαίτερα ειδικοτήτων που έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση, όπως ογκολογικά, καρδιο-χειρουργικά, γυναικολογικά, ψυχιατρικά, που οδηγούν και πάλι τους ασθενείς στα ιδιωτικά νοσοκομεία και κλινικές, στα οποία επειδή τις περισσότερες φορές δεν αρκεί το χρηματικό ποσό που πληρώνει το ασφαλιστικό ταμείο για να καλύψει τα έξοδα, αναγκάζονται να πληρώνουν μεγάλα ποσά επιπλέον οι ίδιοι οι ασθενείς.

Αυτές οι ελλείψεις που οδηγούν στην πληρωμή μεγάλων κονδυλίων στο ιδιωτικό κεφάλαιο, κατά τη γνώμη μας είναι η κύρια αιτία της κακής οργάνωσης και λειτουργίας του συστήματος υγείας του ΙΚΑ, που αποβαίνει σε βάρος των ασφαλισμένων και των οικογενειών τους.

Η Διοίκηση του ΙΚΑ όχι τυχαία προβάλλει και ιεραρχεί άλλες αιτίες, άλλες ελλείψεις, γιατί θέλει να κρύψει την ευθύνη της για την αντιλαϊκή πολιτική στον τομέα υγείας που άσκησε τόσα χρόνια και που θα συνεχίσει να ασκεί σε μεγαλύτερο βάθος, πλάτος και ένταση. Θέλει να αποπροσανατολίσει τους ασφαλισμένους από αυτό το βασικό και γι' αυτό προβάλλει μόνο την ανάγκη νοικοκυρέματος. Τα μέτρα αυτά ως ένα βαθμό μπορεί να φέρουν και ένα σχετικό νοικοκύρεμα. Η ουσία τους όμως παραμένει αντιλαϊκή αφού ο ιδιωτικός τομέας θα συνεχίσει τη δράση του και μάλιστα θα την ενισχύσει. Ολα αυτά δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένας μηχανισμός διαμόρφωσης μεθόδων ιδιωτικοποίησης.

Απ' όλα τα παραπάνω, γίνεται φανερό ότι η στάση μας είναι αρνητική στην επιχειρούμενη «αναδιοργάνωση», γιατί εάν αυτά τα πιλοτικά μέτρα εφαρμοστούν και γενικευτούν, μειώνουν ποσοτικά και ποιοτικά τις ήδη υποβαθμισμένες υπηρεσίες υγείας του ΙΚΑ. Επίσης αναδεικνύουν τον ιδιωτικό επιχειρηματικό τομέα που δραστηριοποιείται στο χώρο της υγείας ως ισότιμο με το δημόσιο «προμηθευτή υπηρεσιών υγείας».

Με άλλα λόγια η «αναδιοργάνωση» είναι ένα σύστημα αναπροσαρμογών, που αξιοποιώντας τις υποδομές και τις υπάρχουσες δυνατότητες του ΙΚΑ, οικοδομεί καπιταλιστικές επιχειρήσεις υγείας του ασφαλιστικού φορέα που θα συνυπάρχουν με τις ιδιωτικές. Αυτά όλα βέβαια γίνονται με λεφτά των εργαζομένων μιας και το ΙΚΑ είναι ο μεγαλύτερος ασφαλιστικός φορέας που χρηματοδοτείται από τους εργαζόμενους και από τους εργοδότες, οι εισφορές των οποίων προέρχονται και πάλι από την παραγόμενη υπεραξία των εργαζομένων. Και γι' αυτό το λόγο δεν έχει κανένα δικαίωμα να διαχειρίζεται τα λεφτά των εργαζομένων εις βάρος των συμφερόντων τους.

Δημόσιο δωρεάν σύστημα υγείας για το λαό

Σήμερα οι εργαζόμενοι έχουν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη από τα ασφαλιστικά τους ταμεία και νοσοκομειακή από τα λιγοστά νοσοκομεία του ΙΚΑ (5 σε όλη την Ελλάδα) και από τα νοσοκομεία του λεγόμενου ΕΣΥ. Η χρηματοδότηση των κλάδων υγείας των ασφαλιστικών ταμείων από το 1992 και μετά γίνεται, τυπικά και όχι ουσιαστικά, μέσω της τριμερούς χρηματοδότησης (εργαζόμενοι - εργοδότες - κράτος). Οι όποιες ασφαλιστικές εισφορές των εργοδοτών είναι μέρος της αξίας της εργατικής δύναμης των εργαζομένων. Τα κονδύλια του κρατικού προϋπολογισμού είναι μέρος του πλούτου που παράγουν οι εργαζόμενοι. Συνεπώς, οι υπηρεσίες υγείας που υπάρχουν σήμερα, είτε από τα ασφαλιστικά ταμεία είτε από το κράτος, χρηματοδοτούνται, με τη μία ή την άλλη μορφή, από τους εργαζόμενους.

Εάν σ' αυτά όλα υπολογίσουμε και τις ιδιωτικές δαπάνες, δηλαδή τα λεφτά που πληρώνουν απ' ευθείας οι εργαζόμενοι για να αγοράσουν υπηρεσίες υγείας είτε από τον ιδιωτικό είτε από το δημόσιο τομέα (εισιτήριο στα εξωτερικά ιατρεία, πληρωμή εργαστηριακών εξετάσεων, επειγόντων περιστατικών κλπ.), τότε το να λέγεται ότι υπάρχει δημόσιο δωρεάν σύστημα υγείας, είναι μια μεγάλη απάτη, μια μεγάλη ψευτιά.

Αυτή η κοροϊδία γίνεται εδώ και χρόνια στο λαό μας από το αστικό κράτος, με νεοφιλελεύθερες ή με σοσιαλδημοκρατικές κυβερνήσεις. Το ΚΚΕ την αποκαλύπτει και ενημερώνει τους εργαζόμενους για τα επόμενα σχέδιά τους, που ιδιωτικοποιούν και εμπορευματοποιούν παραπέρα τις υπηρεσίες υγείας. Προβάλλει τη θέση του για ένα άλλο, πραγματικά δημόσιο και δωρεάν σύστημα υγείας και, ταυτόχρονα, καλεί όλο το λαό να παλέψει για την εφαρμογή του. Δηλαδή, για ένα σύγχρονο, με βάση τις ανάγκες των εργαζομένων, δημόσιο - κρατικό σύστημα υγείας, που θα παρέχει δωρεάν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες πρόληψης των ασθενειών, των επαγγελματικών κινδύνων (επαγγελματικές ασθένειες και εργατικά ατυχήματα), ιατροφαρμακευτική περίθαλψη σε πρωτοβάθμιο - δευτεροβάθμιο - τριτοβάθμιο επίπεδο και επείγουσα προνοσοκομειακή φροντίδα σε όλο τον ελληνικό λαό, στους άνεργους, στους ανασφάλιστους και στους αλλοδαπούς εργάτες σαν ισότιμα μέλη της εργατικής τάξης της χώρας μας.

Απαιτείται κάλυψη των σύγχρονων αναγκών

Για ένα τέτοιο δημόσιο σύστημα υγείας, χρειάζεται να καταργηθούν οι υπηρεσίες υγείας και κατ' επέκταση οι ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων στον κλάδο υγείας, όλων των ασφαλιστικών ταμείων. Πολύ δε περισσότερο, χρειάζεται η κατάργηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας στο χώρο της υγείας.

Η δράση του ιδιωτικού τομέα στην υγεία, συμπεριλαμβανομένης και της βιομηχανίας φαρμάκου και υγειονομικού υλικού και βιοϊατρικής τεχνολογίας, δεν μπορεί να είναι συμπληρωματική ενός δημόσιου συστήματος υγείας, όπως γίνεται σήμερα. Αυτό είναι αυταπάτη. Διότι στην πορεία η δράση γίνεται κυρίαρχη και το κεφάλαιο επιβάλλει τους όρους του. Δεν αρκεί να διεκδικείται η ύπαρξη ενός δημόσιου - δωρεάν συστήματος υγείας, πρέπει να δίνεται έμφαση στην κατάργηση αυτού που υπάρχει και αναπτύσσεται, δηλαδή του ιδιωτικού τομέα.

Ταυτόχρονα, είναι ανάγκη να αναπτυχθεί κρατική βιομηχανία φαρμάκου, ιατρικών και εργαστηριακών μηχανημάτων και αναλώσιμου υγειονομικού υλικού. Να λειτουργεί κρατικός οργανισμός φαρμάκου και ιατρικής τεχνολογίας, που θα έχει την ευθύνη της παραγωγής, εισαγωγής και ελέγχου, όλων των σύγχρονων φαρμακευτικών σκευασμάτων και της βιοϊατρικής ή άλλης ιατρικής τεχνολογίας, που κυκλοφορούν στην παγκόσμια αγορά.

Για το σύστημα υγείας αυτό, την ευθύνη οργάνωσης, χρηματοδότησης και λειτουργίας του την έχει ως αποκλειστική υποχρέωση το κράτος, με επιβάρυνση των εργοδοτών και του κρατικού προϋπολογισμού. Οι εργαζόμενοι, έτσι και αλλιώς, με τους έμμεσους και άμεσους φόρους, συμβάλλουν στο μεγαλύτερο μέρος του κρατικού προϋπολογισμού.

Χρειάζεται να έχει με βάση τις λαϊκές ανάγκες σύγχρονες υπηρεσίες πρωτοβάθμιου επιπέδου με Κέντρα Υγείας (ΚΥ) - Αστικού και Αγροτικού Τύπου, στα οποία θα λειτουργούν όλες οι υπηρεσίες προληπτικού ιατρικού ελέγχου και πράξεων. Το ΚΥ να συνδέεται με χώρους, όπου οι εργαζόμενοι ζουν, φοιτούν (σχολεία, εκπαιδευτήρια), γυμνάζονται κλπ., στελεχωμένους με το ανάλογο προσωπικό (γιατρούς εργασίας, τεχνικούς ασφάλειας, σχολίατρους, αθλίατρους, επόπτες υγείας, επιθεωρητές εργασίας και όλες τις άλλες ιατρικές και επιστημονικές ειδικότητες, που απαιτούνται για την άσκηση προληπτικής ιατρικής και προαγωγή της υγείας).

Στο ΚΥ να λειτουργούν οι οικογενειακοί γιατροί, οι γιατροί όλων των απαραίτητων ειδικοτήτων για την περίθαλψη των ασθενών σε πρωτοβάθμιο επίπεδο. Να πραγματοποιούνται όλες οι αναγκαίες εργαστηριακές πράξεις με τη χρησιμοποίηση εξοπλισμού βιοϊατρικής τεχνολογίας. Επίσης να λειτουργούν τμήματα οικογενειακού προγραμματισμού, συμβουλευτικής μητέρων και υπηρεσίες κοινωνικής πρόνοιας. Να υπάρχει άμεση σύνδεση με νοσοκομειακές μονάδες με τα τμήματα επειγόντων περιστατικών, που είναι αναπτυγμένα σε όλη τη χώρα. Ιδιαίτερη φροντίδα να υπάρχει για την υγειονομική θωράκιση των νησιών και γενικά όλης της παραμεθορίου περιοχής. Αναπτύσσει και λειτουργεί με όλα τα σύγχρονα μεταφορικά μέσα και με πλήρη υγειονομικό εξοπλισμό και το ανάλογο προσωπικό την έκτακτη προνοσοκομειακή φροντίδα (ΕΚΑΒ) για όλη τη χώρα.

Αμεσοι στόχοι πάλης

Στα πλαίσια αυτής της πρότασης, άμεσοι στόχοι πάλης για το λαϊκό κίνημα πρέπει να είναι:

1. Κατάργηση όλων των αντιδραστικών νόμων για την υγεία, που χτυπάνε το δημόσιο χαρακτήρα της και βοηθάνε στην παραπέρα διείσδυση του ιδιωτικού κεφαλαίου.

2. Πλήρης χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό ολόκληρου του συστήματος υγείας. Κατάργηση των νοσηλίων και της πρόσθετης πληρωμής των εργαζομένων στις υπηρεσίες υγείας (εισιτήριο στα εξωτερικά ιατρεία, πληρωμή εξετάσεων κλπ.).

3. Ανάπτυξη και αναβάθμιση των υπηρεσιών υγείας του ΕΚΑΒ και του πρωτοβάθμιου (ΚΥ αστικού και αγροτικού τύπου), δευτεροβάθμιου και τριτοβάθμιου επιπέδου (νοσοκομεία γενικά και εξειδικευμένα), διαρθρωμένες και κατανεμημένες σε όλη τη χώρα. Δημιουργία επαρκών τμημάτων επειγόντων περιστατικών και Μονάδων εντατικής θεραπείας.

Μέτρα για την υγιεινή και ασφάλεια στους χώρους δουλιάς (υποδομές, εξοπλισμός, προσλήψεις γιατρών εργασίας και τεχνικών ασφάλειας), με κατάργηση των εξωτερικών υπηρεσιών υγιεινής και ασφάλειας.

Προμήθεια σύγχρονου εξοπλισμού βιοϊατρικής τεχνολογίας και όλου του απαραίτητου υγειονομικού υλικού. Στελέχωσή τους με όλο το υγειονομικό προσωπικό που χρειάζεται για την άρτια λειτουργία όλων των μονάδων υγείας με ικανοποιητικές αμοιβές, πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης.

4. Να μη γίνει καμιά μείωση νοσοκομειακών κρεβατιών. Να μη δοθούν, σε ιδιωτικές εταιρίες, υπηρεσίες, τμήματα ή κλινικές των νοσοκομείων.

Να μη λειτουργήσουν απογευματινά ιδιωτικά ιατρεία στα νοσοκομεία.

Αυτοί οι στόχοι πάλης μπορούν και πρέπει να γίνουν υπόθεση πρώτα απ' όλα της εργατικής τάξης και σ' αυτήν την κατεύθυνση το ταξικό ρεύμα στο εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα, έχει ήδη ξεκινήσει και δρα. Το κεφάλαιο και όσοι το υπηρετούν, την εργατική τάξη έχουν στο στόχαστρό τους. Θέλουν να ρίξουν όσο μπορούν πιο κάτω την τιμή της εργατικής δύναμης. Τα μέτρα που προτείνονται για την αντιδραστικοποίηση του συστήματος υγείας, αφορούν τους όρους αναπαραγωγής της εργατικής δύναμης και, άρα, υπηρετούν το στόχο των κεφαλαιοκρατών.

Το αγωνιστικό συνδικαλιστικό κίνημα των μικρομεσαίων της πόλης (ΕΒΕ) και της υπαίθρου (αγρότες), το κίνημα της νεολαίας και των γυναικών, έχουν συμφέρον και υποχρέωση να συσπειρωθούν γύρω από τέτοιους στόχους και μαζί με την εργατική τάξη να δημιουργήσουν ένα ισχυρό μέτωπο πάλης, που θα εμποδίζει την εφαρμογή των αντιλαϊκών μέτρων, για το άνοιγμα, στην πορεία, του δρόμου για τη δημιουργία ενός συστήματος που θα παρέχει ΔΗΜΟΣΙΑ - ΔΩΡΕΑΝ ΥΓΕΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟ ΤΟ ΛΑΟ.


ΚΕΙΜΕΝΑ:
Μαρία ΛΑΜΠΡΙΝΟΥ
Υπεύθυνη του Τμήματος Υγείας - Πρόνοιας της ΚΕ του ΚΚΕ

Τέταρτη βδομάδα απεργίας των γιατρών

Θα συνεχίσουν μέχρι τις αρχές Αυγούστου

Στην τέταρτη βδομάδα κινητοποιήσεων μπαίνουν οι γιατροί του ΙΚΑ, ενώ την περασμένη Παρασκευή αποφάσισαν να κλιμακώσουν τους αγώνες τους μέχρι τις 3 Αυγούστου 2001, καθώς η κυβέρνηση, αφ' ενός αρνείται να αποσύρει τα σχέδιά της για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ), ενώ, απ' την άλλη, δε δεσμεύεται για την αντιμετώπιση σε εύλογο διάστημα των 5.500 συμβασιούχων γιατρών.

Ολες τις μέρες της απεργίας τα ποσοστά συμμετοχής έφτασαν από 90-100%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ομοσπονδίας των Γιατρών του ΙΚΑ (ΠΟΣΕΥΠΙΚΑ, ενώ και από αύριο σε όλες τις μονάδες του ΙΚΑ θα υπάρχει προσωπικό ασφαλείας για τα επείγοντα περιστατικά.

Παρά το προσωπικό ασφαλείας και παρά τις αποφάσεις για την αντιμετώπιση ιδιαίτερων καταστάσεων - όπως για την εκτέλεση των χειρουργείων όσων έκαναν προεγχειρητικό έλεγχο στο 6ο Νοσοκομείο του ΙΚΑ - η ταλαιπωρία των ασφαλισμένων - και ιδιαίτερα των συνταξιούχων - είναι δεδομένη.

Σ' αυτό το γεγονός προσπαθεί να πατήσει η κυβέρνηση για να συκοφαντήσει τον αγώνα των γιατρών και να πιέσει για διάσπαση.

Ομως, οι συνταξιουχικές οργανώσεις, πέρα απ' τις όποιες ενστάσεις έχουν για τους γιατρούς, αναγνωρίζουν το δίκαιο του αγώνα τους και εκφράζουν με διάφορους τρόπους την αλληλεγγύη τους.

Αλλωστε, τα βασικά αιτήματα για την απόκρουση των σχεδίων της κυβέρνησης στην ΠΦΥ και τη μονιμοποίηση των συμβασιούχων είναι κοινά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ